Samaran vaihteistoöljystä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Samaran vaihteistoöljystä

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Vaihdoin ruisku-Samaraani vaihteistoöljyn kun 75000 tuli täyteen ja ostin
öljyn merkkiliikkeestä eli Deltasta. Antoivat seuraavanlaista öljyä:
SYNT. VAIHTEISTOÖLJY 75/90 W GL5.

Mutta auton ohjekirjassa sanotaan vaihteistoöljystä:
"Vaihteistoöljy: Moottoriöljy 10 W/30, 10 W/40"

Laitoin tuon Deltasta annetun öljyn vaihdelootaan, kun oli kerran oikein merkkiliikkeestä kyseiseen autoon annettu, ja vaihteet kyllä pelaavat, ei
siinä mitään. Mutta jotenkin epäilyttää että antoivat ehkä liian jäykkää öljyä... :?

Osaako joku valaista asiaa?

Voitto
Ralf

Viesti Kirjoittaja Ralf »

hmm..Enpä tiedä jos lukee että vaihteistoöljy ja moottoriöljy?

Ainakin volvossa käytetään moottoriöljyä vaihteistossa
Muistaakseni m-47 laatikossa.

tavallisessa pappaladassa käytetään kyllä ihan vaihteistoöljyä.

Ei varmaan paljoa auttanut mutta vaikka olisiväärä öljy niin en lule että mitään korjaamatonta on tapahtunut..*
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Olet saanut aivan oikean öljyn.

Ohjekirjan suositus moottoriöljystä perustuu siihen, että aikanaan Neuvostoliitossa ei ollut saatavana Samaraan sopivaa vaihteistoöljyä ja tehtaan oli pakko tyytyä moottoriöljysuositukseen.

Nykyinen suositus on API GL 4- tai 5-luokan vaihteistoöljy, viskositeetti 75W-85 tai 75W-90.

10W-30 -moottoriöljy on viskositeetiltaan lähellä 75W-85 -vaihteistoöljyä ja 10W-40 puolestaan 75W-90:ää.

Vaihteisto- ja moottoriöljyjen viskositeettimerkinnät ovat erilaisia, jotta jo viskositeettiluokan perusteella ne voidaan erottaa toisistaan

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tää on taas tätä deltan touhua, kun ei mitään manuaaleja paineta uusiksi, 2000-luvun käyttiksessä muistaakseni edelleen lukee että vaihteistoon moottoriöljyä ja ite olen toiminut tuon ohjeen mukaan. Sinänsä hämännyt että venäjän manuaaleissa neuvotaan laittamaan vaihteistoöljyä.

venäjä on siis hurauttanut kehityksessä suomen ohitse Suomi on jäänyt neuvostoliiton tasolle :roll:

mutta eikös toi nykyinen suositus ole samaa kuin takavetoiseen on aina suositeltu jo 70-luvun neuvostoliitossakin, vai onko siinä joku ero?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ei kannata laittaa gl-5 luokan öljyä, tahtoo olla pahaks synkroille.

Paras öljy takavetoiseen ja etuvetoiseen ladaan on täyssynteettinen gl-4 vainteistoöljy.

Tuo gl-1 - gl-5 ero on niiden lisäaineistuksessa, lyhenne ep tulee sanoista extreme pressure. Luku 1-5 kuvaa öljyn "paineenkestoa" ja tarve on suhteessa voideltavan kohteen hammaspaineisiin.

Viskositeettia verratessa pitää verrata öljyn kinemaattista viskositeettiä eikä SAE viskositeettiluokkaa mikäli haluaa verrata öljyn juoksevuutta.

Sekaannusten "aiheuttamiseksi" moottori ja vaihteistoöljyille on siis annettu omat viskositeettiluokat. :wink:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Vaihteisto öljy?

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Minä ainakin olen 110 käyttänyt Mobilin synteettistä 0-40 öljyä vaihteistossa ja moottorissa ja hyvin on "pelannut" jo yli 7 vuotta,moottori öljy+suodatin vaihdetaan 5000-6000 km välein vaihteisto öljy on vaihdettu 2 kertaa 58000 km aikana.Jokusissa autoissa käytetään manuaali laatikoissa automaatin öljyä mistätähän tämäkin asia johtuu em. Ford Granadassa suositeltiin vaihteisto öljyksi manuaali laatikkoon automaatin öljyä,taitaa olla sama mitä öljyä sie laatikossa on kunhan on vaan on öljyä.
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Voitto »

larssi21074 kirjoitti:Ei kannata laittaa gl-5 luokan öljyä, tahtoo olla pahaks synkroille.
No pitäiskö meikäläisen nyt sitten mennä Deltaan sanomaan että antoivat paskan öljyn ja vaatia ilmaista öljynvaihtoa? :x

Voitto
jartsa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Ihan hyvät öljyt on samarassa. Siksikin kannattaa olla GL-5, koska vetopyörästössä pyörii sulla se sama öljy. Takavetoisissa perään GL-5, ja vaihteistoon GL-4, vanhoissa autoissa saattaa syngrot ääntää jos käyttää GL-5 laatikossa koska se on niin voimakkaasti lisäaineistettu.
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Aiheeseen vähän liittyen, minkähänlaista kamaa on GL4/5-öljy (75W90)? Uskaltaako lyödä perään, laatikkoon, molempiin vai ei kumpaankaan?
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2929
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

(Aon) Eikö tuo ole suosituksenakin vaihteistoon/perään. Kyllä mulla ainakin noita mössöjä siellä on. LSvoitelusta saa halvalla.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Yogi kirjoitti:(Aon) Eikö tuo ole suosituksenakin vaihteistoon/perään. Kyllä mulla ainakin noita mössöjä siellä on. LSvoitelusta saa halvalla.
80W90 on ainakin Lada-Infon mukaan kumpaankin. Kai nuo voisi silti sinne joskus laittaa kun tuolla varastossa sellaista on :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Omien kokemuksien perusteella Mobilin Mobilube GX 80W-90 GL4 pelittää paljon mukavemmin 1500S:n hieman vammaisessa laatikossa kuin Teboilin täyssynteettinen 75W-90 GL4/5....ero oli aikalailla selvä kun lisäilin tuota ylimääräiset 6 dl...isot vaihteet eivät enää miettineet niin paljoa kuin ennen, vähän synkkavikainen kakkonen alkoi menemään selvästi paremmin päälle kaikissa tilanteissa sekä ykkönen rupesi menemään hyvin päälle pienessä vauhdissa, ennen se tuppasi rusahtelemaan/tökkimään.

Täytyy koittaa samaa kamaa isolohkon laatikkoon. Vuoden alussa sinne on vaihdettu uuteen laatikkoon lootaöljyt ja veloitettu 24€, siis öljystä :shock: Ja tietty jotain GL-5:sta arvaan ma...

Mutta nämä nyt on näitä juttuja jotka täytyy itse kokeilla 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Voitto »

jartsa kirjoitti:Ihan hyvät öljyt on samarassa. Siksikin kannattaa olla GL-5, koska vetopyörästössä pyörii sulla se sama öljy.
OK :)
Onko Samarassa siis kaikkiaan kolme erillistä kammiota missä on öljyt:
Moottoriöljy, vaihteistoöljy ja vetopyörästööljy? Kannattaako tuo vetopyörästööljykin vaihtaa jossain vaiheessa?
Voitto
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vetopyörästö ja vaihteisto on samoissa kuorissa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
jartsa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Itse laittoin Ladan vaihteistoon tätä.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4460
Ja perään tätä.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4465
Vaihteisto pelittää erittäin hyvin. Siksikin mineraaliöljy koska on hinnaltaan halvempi kuin synteettiset öljyt. Yleensäkin nykypäivän öljyt ovat kaikki erittäin hyviä kun vertaa mitä ne on ollut joskus 70-80 luvulla.
Vastaa Viestiin