Lambda-anturi bosch-samaraan

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
rotsi4

Lambda-anturi bosch-samaraan

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Päätin kokeilla Samaran maasto-ominaisuuksia, ja lambda-anturi hajosi siinä rytäkässä..

Mistä kannattaa hankkia uusi?
Eli alkuperäinen vai tarvike..

Gm-mallin anturi ei
tunnu sopivan, (oli sopivasti testattavana..) joten kuinkahan joku yleismallin nelijohtoinen anturi toimii?
Johdot oli siinäkin oikeassa järjestyksessä, ja auto hetken toimikin sillä, mutta akunkengän irtikäytön jälkeen yhteistyökyky loppui kuin veitsellä leikaten.
Nyt auto on ilman anturia ja kattia, saa nähdä kuinka ajelu onnistuu, ja kiinnostaako se sinivuokkaja..
On muuten aika dramaattinen vaikutus tuolla anturilla, ei uskoisi että auto ei käynnisty kuumana ilman sitä, ja että liikkeellelähtö ei onnistu kuin talla pohjassa.
Tai sitten autossa on jotain muutakin vikaa..toivottavasti ei kuitenkaan..

Ajotietokone toimii muuten nätisti, ainakin koodia suoltaa..vielä kun tajuaisi mitä ne tarkoittaa.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Osta ntk:n tunnistin. Edullinen ja laadukas, sama valmistaja kuin ngk:n tulpissa.

Hinta jotain 60€. Löytyy autosähköliikkeistä. Halvempi kuin deltassa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
vazili 2107
Viestit: 150
Liittynyt: 3.10.2003 23:31
Paikkakunta: tampere

Lampata

Viesti Kirjoittaja vazili 2107 »

Duoda... Tosta Lambda-sondista senverran, että ainakin vm.96 GM-taka-
potku vaatii Lambdalle erillisen maan ja näissä uudemmissa tarvike-Lamb-
doissa on ns. "kelluva maa" joten ne eivät välttämättä toimi orkkis-älybox-
in kanssa :? Omaan kulkimeeni vaihdoin aikanaan tuon NTK:n sondin ja
vedin sen maa-johdon vielä erikseen runkoon niin on toistaiseksi pelannut
ongelmitta, mutta Samaraharrastajat ehkä tietävät paremmin mikä on ti-
lanne sen kanssa :shock:
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Deltassa sanoivat että bosch ja gm-versioissa on eri anturit, ja eivät sovi keskenään, eivät kuitenkaan suostuneet sanomaan mikä tuo ero on.
Onkohan tuo kelluva maa juuri se ero.
Taidan kuitenkin ensin koittaa tarviketta, koska uusi maksaa deltassa melkein parisataa euroa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

"Kelluvalla maalla" tarkoitetaan virtapiirin,potentiaaleista vapaata pistettä,jota voidaan käyttää keinotekoisena maana.Sama tilanne on tähteen kytketyssä oikosulkumoottoissa,missä tähtipistettä voi käyttää relepiirien 0-potentiaalina.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jaska HKI kirjoitti:"Kelluvalla maalla" tarkoitetaan virtapiirin,potentiaaleista vapaata pistettä,jota voidaan käyttää keinotekoisena maana.Sama tilanne on tähteen kytketyssä oikosulkumoottoissa,missä tähtipistettä voi käyttää relepiirien 0-potentiaalina.
Näin on:magneettopiirien resistorit ovat resetoituneet ja aiheuttavat häiriöitä ylävolttialueella. Siis ovat todellakin alkaneet kellumaan; ovat päässet jo lähellö Utötä.



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eräs enoni kertoi nuorena miehenä juoneensa vahingossa rotanmyrkkyä etanolin sijaan.Olo oli ollut kuin "maa kelluisi" ja sänky lainehtisi.Kahden päivän potemisen jälkeen tukka lähti...tämän jälkeen hän eli vielä 70 vuotta.Voiko enemmän off-topikiksi mennä :lol: :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

löytyiskö jostain missä myydään bosch osia?

http://www.ladawiki.net/wiki/index.php/Lambda-anturi
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:löytyiskö jostain missä myydään bosch osia?

http://www.ladawiki.net/wiki/index.php/Lambda-anturi
http://www.bosch.fi/content/language1/html/3026.htm

>ylhäältä "jälleenmyyjät".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Sain LHS-24 anturin ostettua pari vuotta sitten Oy Autovahinkokeskuksesta GM-Samaraani 30 eurolla. Se oli otettu 40 000 km ajetusta Samarasta. Maadoitus siinä piti laittaa samanlaiseksi kuin alkuperäisessä anturissa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Luna kirjoitti:Sain LHS-24 anturin ostettua pari vuotta sitten Oy Autovahinkokeskuksesta GM-Samaraani 30 eurolla. Se oli otettu 40 000 km ajetusta Samarasta. Maadoitus siinä piti laittaa samanlaiseksi kuin alkuperäisessä anturissa.
ai siis LHS-24 on samanlainen kuin AFS-62? mulla oli jo -95 mallisessa ruiskussa AFS-79, on tainnut toi lambdan malli vaihtua jo tuotannon aikaisessa vaiheessa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

periaatteessa lambda-anturit eivät paljoakaan poikkea toisistaan. Pääsääntö on että mikäli johtojen värikoodit täsmäävät niin toimii.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse ostin tohon 110:iin molemmat lambdat (euro3), niin sellainen ero niillä oli, että toisessa oli "uros-puolen" ja toisessa "naaraspuolen"-liittimet - eli niitä ei voinut sekoittaa keskenään. En tiedä, oliko niissä keskenään mitään eroa, hinta ei kuitenkaan ollut aivan sama. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Laitoin autoon kiinni Startaxin anturin, tosin maksoin 30 e ylihintaa, mutta vastineeksi sai palautusoikeuden. Ainakin 5km koeajolenkillä pelasi hyvin, mutta näytti kuitenkin vikakoodia 1-1115, cheg engine ei kuitenkaan syttynyt.

Tuo boschin anturi olisi kyllä ollut parempi varmaan, mutta ensi kerralla sitten sellanen..

No on tuo anturin maadoitus kyllä tuntuu tosiaan kelluva, bilteman yleismittarin mielestä ainakin..se meinaan näytti mitä sattuu.

Kytkentä oli kuitenkin selkeä, väri väriin ja jäljelle jäävä musta singaalijohto punaiseen johtoon kiinni..avot, kytkennät taidan kuitenkin tarkistaa vielä huomenna..
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:Itse ostin tohon 110:iin molemmat lambdat (euro3), niin sellainen ero niillä oli, että toisessa oli "uros-puolen" ja toisessa "naaraspuolen"-liittimet - eli niitä ei voinut sekoittaa keskenään. En tiedä, oliko niissä keskenään mitään eroa, hinta ei kuitenkaan ollut aivan sama. :roll:
selvisikö mistään tai tietääkö kukaan euro-3:n kakkoslambdan tyyppiä, eikös ykkönen ole LHS-25 kuten vanhemmissakin boscheissa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin