niva etuperäkö?? pas.....
niva etuperäkö?? pas.....
vaihde silmässä auto käynnissä etummainen kardaani pyöri ja takimmainen ei ?? eli auto eiku NIVA ei liiku mihinkään ...
elikkäs oiskos kellään myytävänä etuperää.....vai mikä ois siihen edullisempi ratkaisu??
miten etuperän saa helpoiten pois??
-kiitos asiallisista vastauksista-
elikkäs oiskos kellään myytävänä etuperää.....vai mikä ois siihen edullisempi ratkaisu??
miten etuperän saa helpoiten pois??
-kiitos asiallisista vastauksista-
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Siis....
Etukartaani pyörii, takakartaani ei, mikään rengas ei pyöri, auto ei liiku??
Jos näin niin sulla on mitä ilmeisemmin jompikumpi etuvetarin sisempi tumppi poikki TAI jos siellä pyörii jompikumpi etuvetari muttei rengas niin sulla on sit senpuolen etuvetarin ulompi tumppi poikki mut toi asia on helppo selvittää eikä tarvi purkaa mitään.
Tietenkin on pieni mahollisuus että siellä on jotain rikki etutasauspyörästöstä mutta hieman epätodennäköistä, lautaspyörä/pinjonirikko pitäis ääntä, tasauspyörästön neljästä rattaasta voi joku olla porsinu mutta sekin pitäis ääntä....
Laita jakolaatikosta lukko päälle niin pääset ajaan.
Etuperän irrotus ei oo mikään iso homma, pyöränripustus ja iskari alapäästä irti, vetarit irti navoista, etupalkin pitkittäistuet irti, etuperän 3 kiinnityspulttia irti ja liuttaa etuperää taaksepäin ni se putoo maahan.
Sitä etuperää ei tosin kannata ekana alkaa repiin irti koska noi vetarit voi tosiaan tarkastaa purkamatta mitään ja tasauspyörästönkin saa rempattu/vaihdettua siitä etupellin kautta.
Etukartaani pyörii, takakartaani ei, mikään rengas ei pyöri, auto ei liiku??
Jos näin niin sulla on mitä ilmeisemmin jompikumpi etuvetarin sisempi tumppi poikki TAI jos siellä pyörii jompikumpi etuvetari muttei rengas niin sulla on sit senpuolen etuvetarin ulompi tumppi poikki mut toi asia on helppo selvittää eikä tarvi purkaa mitään.
Tietenkin on pieni mahollisuus että siellä on jotain rikki etutasauspyörästöstä mutta hieman epätodennäköistä, lautaspyörä/pinjonirikko pitäis ääntä, tasauspyörästön neljästä rattaasta voi joku olla porsinu mutta sekin pitäis ääntä....
Laita jakolaatikosta lukko päälle niin pääset ajaan.
Etuperän irrotus ei oo mikään iso homma, pyöränripustus ja iskari alapäästä irti, vetarit irti navoista, etupalkin pitkittäistuet irti, etuperän 3 kiinnityspulttia irti ja liuttaa etuperää taaksepäin ni se putoo maahan.
Sitä etuperää ei tosin kannata ekana alkaa repiin irti koska noi vetarit voi tosiaan tarkastaa purkamatta mitään ja tasauspyörästönkin saa rempattu/vaihdettua siitä etupellin kautta.
no niin
kyllä aika kovaa ääntä pitää.......
eli tasaupyörästö on rikki
mistä sen sais uuden halvalla.....
jossain luki että on käytetty 1200 perän sisuksia pitääkö paikkansa että passaa paikalleen?? siinä oli eri välitys suhde tai jotain.
laskin öljyt pois siellä oli varmaan 0.5dl öljyä ja jonkin verran rautaa

eli tasaupyörästö on rikki
mistä sen sais uuden halvalla.....
jossain luki että on käytetty 1200 perän sisuksia pitääkö paikkansa että passaa paikalleen?? siinä oli eri välitys suhde tai jotain.
laskin öljyt pois siellä oli varmaan 0.5dl öljyä ja jonkin verran rautaa

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Lautaspyöräpari ja oikeestaan koko tasauspyörästö on sama kuin mitä Nivoissa ja takapotkuissa takamurikat eli kyllä osia löytyy.
Välitys tietenkin täytyy olla sama edessä ja takana.
Tiedäkkö mikä välitys sulla siellä on, vaihtoehtoja Nivoissa on kolme:
4.3:1 vm.78-84
4.1:1 vm.84-92 -> 3.9:1
Uutta ei varmaan saa kuin Virosta, Venäjältä, teettämällä tai ralliputkista mut käytettyjähän löytää eikä noi mitenkään hinnankiroissa oo, tietty aina joskus joku luulee tekevänsä tilin yhellä ladan perämurikalla...
Jos siellä on 4.1-välitys niin niitä löytyy aika hyvin, 4.3 ja 3.9 on vähän hankalempia tapauksia muttei missään nimessä mahottomuus.
1200-farmari ladoissa käytettiin aikanaan 4.44 välitystä perässä, sekin siis käy Nivaan sekä eteen että taakse mutta on malko hankala löytää kahta murikkaa tolla välityksellä.
Välitys tietenkin täytyy olla sama edessä ja takana.
Tiedäkkö mikä välitys sulla siellä on, vaihtoehtoja Nivoissa on kolme:
4.3:1 vm.78-84
4.1:1 vm.84-92 -> 3.9:1
Uutta ei varmaan saa kuin Virosta, Venäjältä, teettämällä tai ralliputkista mut käytettyjähän löytää eikä noi mitenkään hinnankiroissa oo, tietty aina joskus joku luulee tekevänsä tilin yhellä ladan perämurikalla...
Jos siellä on 4.1-välitys niin niitä löytyy aika hyvin, 4.3 ja 3.9 on vähän hankalempia tapauksia muttei missään nimessä mahottomuus.
1200-farmari ladoissa käytettiin aikanaan 4.44 välitystä perässä, sekin siis käy Nivaan sekä eteen että taakse mutta on malko hankala löytää kahta murikkaa tolla välityksellä.
no onneksi
se oli se kuskin puolen vetonivelen tumppi joka oli poikki onko yleinen vika (ominaisuus).onko tuota tumppia varaosana onko tietoo... oikos käytettynä myytävänä kellään!!
kiitos TOVERI NIVA:lle kommenteista
ai niin välitys olise 4,1/1
kiitos TOVERI NIVA:lle kommenteista

ai niin välitys olise 4,1/1
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Nivan voimansiirron heikoin lenkki on yleensä repsikan puoleinen sisempi tumppi koska sen vetariosa on pitkä.
Mulla ei itellä oo koskaan vielä mennyt muuta rikki kuin juuri noita repsikan sisempiä tumppeja, niitä on napsahtanu 2kpl, kumpikin poikinut on ollut käytettyjä ja niistä toisessa oli jo poorit valmiiks vääntynyt ja haljennut.
Lenny on saanut yhden kuskinpuoleisen sisemmän tumpin poikki, siinäkin tuli vaan tunnit täyteen kun auto on vm.-79
Ulompi tumppi särkyy aivan samalla tapaa kuin sisempi eli vetariosa katkee.
Noi vetarin tumpit saa rikki vanhuuttaan ja ajovirheillä mutta kyllä ne yllättävän paljon kestää. Korotettu keula ja karkeet kumit niin silloin kannattaa vähän rajoittaa kääntyvyyttä ja ajaessa oltava tarkkana ettei hyppyytä ja pompota keulaa eikä missään nimessä ruovita renkaat linkussa - niillä tavoin saa vetarit poikki.
Etuvetarin ulompia tumppeja saa uusia ihan Suomestakin, hintaluokka on n. 80€ ja laadusta en tiedä sanoo mitään.
Sisempiä tumppeja ei saa Suomesta, Delta-autokin on kuulemma myynyt varastonsa tyhjäksi eikä lisää oo tulossa. Jollain vanhalla varaosakauppiaalla saattaa vielä varastosta löytyä...
Venäjältä noita sais ja varmasti ihan kohtuurahaan.
Virosta ja tarkemmin Tallinnasta ei saa pelkkiä tumppeja vaan ne myy aina kokonaisen vetarin (sisempi tumppi+välivetari+ulompi tumppi), hinta ei sielläkään oo mikään järkyttävä mutta tällä hetkellä kuulemma varastoissa ei oo yhtään ainutta eikä vähään aikaan oo tulossakaan.
Eli mettästä ittelles käytetty vetari/tumppi niin pääset helpommalla.
Mulla ei itellä oo koskaan vielä mennyt muuta rikki kuin juuri noita repsikan sisempiä tumppeja, niitä on napsahtanu 2kpl, kumpikin poikinut on ollut käytettyjä ja niistä toisessa oli jo poorit valmiiks vääntynyt ja haljennut.
Lenny on saanut yhden kuskinpuoleisen sisemmän tumpin poikki, siinäkin tuli vaan tunnit täyteen kun auto on vm.-79
Ulompi tumppi särkyy aivan samalla tapaa kuin sisempi eli vetariosa katkee.
Noi vetarin tumpit saa rikki vanhuuttaan ja ajovirheillä mutta kyllä ne yllättävän paljon kestää. Korotettu keula ja karkeet kumit niin silloin kannattaa vähän rajoittaa kääntyvyyttä ja ajaessa oltava tarkkana ettei hyppyytä ja pompota keulaa eikä missään nimessä ruovita renkaat linkussa - niillä tavoin saa vetarit poikki.
Etuvetarin ulompia tumppeja saa uusia ihan Suomestakin, hintaluokka on n. 80€ ja laadusta en tiedä sanoo mitään.
Sisempiä tumppeja ei saa Suomesta, Delta-autokin on kuulemma myynyt varastonsa tyhjäksi eikä lisää oo tulossa. Jollain vanhalla varaosakauppiaalla saattaa vielä varastosta löytyä...
Venäjältä noita sais ja varmasti ihan kohtuurahaan.
Virosta ja tarkemmin Tallinnasta ei saa pelkkiä tumppeja vaan ne myy aina kokonaisen vetarin (sisempi tumppi+välivetari+ulompi tumppi), hinta ei sielläkään oo mikään järkyttävä mutta tällä hetkellä kuulemma varastoissa ei oo yhtään ainutta eikä vähään aikaan oo tulossakaan.
Eli mettästä ittelles käytetty vetari/tumppi niin pääset helpommalla.
Re: niva etuperäkö?? pas.....
Näin munkin niva nyt teki. Tarkistin vasemman puolen vetoakselin kokonaisuudessaan ja se oli ehjä, huomena katon oikean puoleisen.Luulen että ei sieltä perä ainakaan olis hajonnu. Mulla se hajos sillai ku auto oli ristiriipunnas, vasen etypyörä ylhäällä ja oikee taka niin se ruopii siinä vähän aikaa ja sit naks, ei ruopinu ku enää takapyörä sen jälkeen.Jos sieltä on vetari poikki,mistä toinen ehjä? Onko oikealla puolella erilainen ku vasemmalla puolella??tonppa79 kirjoitti:vaihde silmässä auto käynnissä etummainen kardaani pyöri ja takimmainen ei ?? eli auto eiku NIVA ei liiku mihinkään ...
elikkäs oiskos kellään myytävänä etuperää.....vai mikä ois siihen edullisempi ratkaisu??
miten etuperän saa helpoiten pois??
-kiitos asiallisista vastauksista-
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Niinkun tossa aikasemmin kirjotin niin hyppyytys ja pompotus on se mikä vetarit rikkoo, aina pitäis pyrkiä pitään kaikki neljä rengasta maassa, jos joku, varsinkin eturengas, nousee ilmaan niin välittömästi veto pois ja ajolinjan muutos.
Ilmassa oleva rengas pyörii just niin lujaa kuin koneelle antaa kenkää ja kun se vauhdista tömähtää maahan niin vetarit poikii.
Sisempiä tumppeja ei tosiaan oo kovinkaan helposti uutena saatavilla, käytettyjä vaan metästään tän foorumin O/M/V-palstalta, offipalstalta, kepöstä jne.
Nivassa takavetarit on samanlaiset kummallakin puolen, samoin etuvetareiden ulommat tumpit sekä välivetarit, ainoot erilaiset on juuri noi sisemmät tumpit, repsikan puoleisessa on huomattavasti pitempi vetariosa.
Ilmassa oleva rengas pyörii just niin lujaa kuin koneelle antaa kenkää ja kun se vauhdista tömähtää maahan niin vetarit poikii.
Sisempiä tumppeja ei tosiaan oo kovinkaan helposti uutena saatavilla, käytettyjä vaan metästään tän foorumin O/M/V-palstalta, offipalstalta, kepöstä jne.
Nivassa takavetarit on samanlaiset kummallakin puolen, samoin etuvetareiden ulommat tumpit sekä välivetarit, ainoot erilaiset on juuri noi sisemmät tumpit, repsikan puoleisessa on huomattavasti pitempi vetariosa.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Piti vielä kirjoittamani tosta vetareiden tarkastamisesta, katkenneen vetarin saa paikallistettua purkamatta mitään.
Nostaa eturenkaat ilmaan vuorotellen, ensin vaikka se repsikan fillari ylös, jakolaatikko vapaalle ja käsijarru päälle, menee auton alle makaan, toisella kädellä kiinni kartaanista ja toisella siitä repsikan puoleisesta vetarin tumpista kiinni ja nytkyttää kartaania edessuntakas, jos vetarin tumppi liikahtelee se on ehjä.
Sitten sama toiselle puolen, jos vetari nytkähtelee se on ehjä, jos ei vetarin tumppiin tunnu minkäänlaista liikettä se on poikki.
Ulomman tumpin rikkoutuminen on vielä helpompi havaita, pyörittää vetaria rengas maassa, jos ei liiku se on ehjä, jos rupee pyöriin se on poikki.
Nostaa eturenkaat ilmaan vuorotellen, ensin vaikka se repsikan fillari ylös, jakolaatikko vapaalle ja käsijarru päälle, menee auton alle makaan, toisella kädellä kiinni kartaanista ja toisella siitä repsikan puoleisesta vetarin tumpista kiinni ja nytkyttää kartaania edessuntakas, jos vetarin tumppi liikahtelee se on ehjä.
Sitten sama toiselle puolen, jos vetari nytkähtelee se on ehjä, jos ei vetarin tumppiin tunnu minkäänlaista liikettä se on poikki.
Ulomman tumpin rikkoutuminen on vielä helpompi havaita, pyörittää vetaria rengas maassa, jos ei liiku se on ehjä, jos rupee pyöriin se on poikki.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Ja vielä...
Kun sisempi vetarin tumppi katkee se yleensä menee niin että vetari pyörähtää vähän matkaa ja katkee vasta sitten, se katkennut nysä jää poskirattaan pooreihin kiinni ja sen irrottaminen voi olla joskus työlästä mutta perää ei tarvi aukoo eikä purkaa.
Laskee öljyt pois etuperästä, purkaa kummankin puolen vetarit pois ja sitten lyö sen katkenneen nysän pois vastakkaiselta puolelta. Tähän lyömishommaan kaikkein paras työkalu ois putkenpätkä joka on halkasijaltaan vähän pienempi kuin vetari, !!! se kannattaa tehdä niin pitkäks että samalla putkella saa lyötyä takavetarinkin pihalle!!!, putken päähän pitäis sit tehdä lovi keskelle, loven halkasijan määrää tasauspyörästön ristitappi ja syvyyttä lovelle niin paljon että se ylttää ristitapilta poskirattaan ulkoreunaan.
Nysän saa yleensä lyötyä pois myös tosi ohuella mutta vahvalla ja pitkällä ruuvarilla.
Kun sisempi vetarin tumppi katkee se yleensä menee niin että vetari pyörähtää vähän matkaa ja katkee vasta sitten, se katkennut nysä jää poskirattaan pooreihin kiinni ja sen irrottaminen voi olla joskus työlästä mutta perää ei tarvi aukoo eikä purkaa.
Laskee öljyt pois etuperästä, purkaa kummankin puolen vetarit pois ja sitten lyö sen katkenneen nysän pois vastakkaiselta puolelta. Tähän lyömishommaan kaikkein paras työkalu ois putkenpätkä joka on halkasijaltaan vähän pienempi kuin vetari, !!! se kannattaa tehdä niin pitkäks että samalla putkella saa lyötyä takavetarinkin pihalle!!!, putken päähän pitäis sit tehdä lovi keskelle, loven halkasijan määrää tasauspyörästön ristitappi ja syvyyttä lovelle niin paljon että se ylttää ristitapilta poskirattaan ulkoreunaan.
Nysän saa yleensä lyötyä pois myös tosi ohuella mutta vahvalla ja pitkällä ruuvarilla.