Ladan nyintä ja kaasuläppäanturi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
stt1

Ladan nyintä ja kaasuläppäanturi

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Nyintä olisi 95% varmuudella diagnosoitu kaasuläpän asentoanturiin (myös boschin kone kertoi vikakoodiksi asentoanturin signaalit).

Noh, Delta halusi anturista 104e, ostamatta jäi. Riskillä investoin parisen kymppiä tismalleen samannäköiseen ruiskuopelin anturiin, mutta veli venäläinen on tehnyt källit ja muuttanut anturin opelin anturiin verrattuna peilikuvaksi toiminnaltaan :evil:

No, eipä sinällään, ei olisi ollut juuri nyt tuohon reiluun sataseenkaan varaa.

Kuulin eräältä ladakerholaiselta huhun, että joku on antanut ensiapua näille myös poraamalla anturiin reiän ja voitelemalla anturin. Tässä olen nyt käyttänyt reilun tunnin hakuihin, mutta joko tulee ei-mitään, tai tolkuttomia määriä sivuja luettavaksi forumilta aiheesta kaasuläpän anturi.

Eli, osaisikos joku heittää neuvoja tuon anturin poraamiseen (mihin kohtaan tarkalleen ottaen)?

- Saku
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

jos toiminta peilikuvana mutta kuori sama
niin käännä johdot peilikuvaksi niin toimii
asentotunnistin on pelkkä potikka
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Kuori on sama, mutta se potikka on saatu myös uuteen asentoon, eli nollakohta on eri paikassa... Pitäisi myös väkästää anturi uuteen asentoon. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta menee askarteluksi.

Tietty, jos tuohon kehittelisi vaikka yksinkertaisen muovilevynpalan jota myisi porukalle halvalla, että saa 20-30e tunnistimen käymään 104e tunnistimen sijaan, niin markkinarakoa ehkä olisi taottavaksi 8)

Riippuu tietysti täysin mihin hintaan noita saa venäjältä. Jos hinta ei ole kummoinen, niin eipä paljon kannata viritellä.

- Saku
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Viesti Kirjoittaja corona »

Nyt en tiedä mistä mallista kyse, mutta minulle kävi 111 -mallin kanssa niin , että huollossa oltuaan nyki niin perkeleesti. Kävin asiasta valittamassa ja lopulta, kun päätimme ettei kyse ole "ominaisuudesta" löytyi vikakin, eli kaasuläpän asento oli väärin säädetty, en tiedä tarkemmin, mutta kun säätivät oikein, ei ole ollut enää ongelma. Ei varmaan lohduta, mutta kerroinpas kuitenkin.
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

corona: Jeah, löysin tämän kertomasi jo haun avulla :)

Ja tämä ei ole käynyt huollossa vaan ongelma tullut ajamalla. Ja kun tuon anturin ottaa irti ja heiluttelee, niin nykinän paikka ja muutkin ominaisuudet kyllä muuttuvat.

- Saku
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Viesti Kirjoittaja corona »

Niin en tosiaan tiedä, mitä tekivät siinä. Sanoivat, että tietokone näytti "kaasuläpän olevan väärässä asennossa". Eivät kertoneet mitä tekivät, mutta nykiminen loppui siihen. Tuo, että tapahtui huollossa oli toki vahinko, minulle hyväksi kun saatoin siihen vedota ja vaatia korjaamista.
No jotenkin se tähän "kaasuläpän asentoon" liittyy ja oli tosi v####mainen ajaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

pistäppä saku yv:tä rtjn-65 ristolle
häneltä voisi löytyä asentotunnistinta n.20e uutta alkuperäistä
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

pressa: kiitosta vinkistä, pistin sähköpostia hänelle.

corona: ja kyllä, tässäkin tapauksessa vaikuttaa ajon v-mäisyyteen se miten anturin asettaa. Eli mihin kohtaan se likaantunut vastuksen kohta osuu...

- Saku
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Kuten joskus olen kirjoittanut niin kannattaa etsiä GM:n osa, joka on ikuinen. Niitä oli ensimäisissä Ladan ruiskuissa. Venäjältäkin niitä saa.
Toinen mahdollisuus on hankkia uusi kontaktiton malli, joka perustuu Hall-anturiin (magneettikenttä). Tässä mallissa ei ole mekaanisia liukupintoja joten sen pitäisi olla ikuinen. Venäläinen valmistaja antaa sille 5 vuoden takuun. Hinta lienee 20-30 Euroa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kuten mam kertoi, on itselläkin kokemuksia ja täältä luetun perusteellakin selästi GM:n ruiskuosat on kestävämpiä. noi GM:n osat on ihan kai länsimaista valmistetta, kun Ladan bosch osat on venäjällä valmistettua Boschia, selittäneeköhän eron. Taitaavat GM osat olla venäjälläkin tuplahintaisia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

rtjn-65 vastasikin jo, että yksi löytyy. Ostan sen pois ja raportoin asennuksen jälkeen toimiiko tuo jälleen hyvin.

...

Tuli lisävinkkiä, osatekijänä voi olla tyhjäkäyntimoottori. Pitääpä tutustua tuohon kikkareeseen. Osaako joku sanoa heti missä se tarkalleen ottaen on?


Muokkaus: Ja nyt loppui sen vanhan anturin kanssa tappelu. Otin silmän käteen ja sen opelin anturin toiseen käteen. Totesin, että kun tämän heittää noin 180 astetta ympäri verrattuna alkuperäiseen, niin voisi toimia. Ja yhdestä laidasta jopa saattaisi ruuvi prikan kera yltää pitämään sen kiinnikin. Näin kävi ja käytös parani jo kummasti ensimmäisellä koeajolla. Pitää vielä hienosäätää tuota ja katsoa miten sitten toimii.

Tänään tosin tuli sellainen lisävaiva, että ei pysynyt kylmällä millään käynnissä ellei pitänyt itse kaasulla käynnissä. Ei myöskään lähtenyt käyntiin kuin kaasua antamalla. Tuolloin vielä kuitenkin käytössä Ladan anturi.

Episodi siis jatkuu.

- Saku
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

corona kirjoitti:Nyt en tiedä mistä mallista kyse, mutta minulle kävi 111 -mallin kanssa niin , että huollossa oltuaan nyki niin perkeleesti. Kävin asiasta valittamassa ja lopulta, kun päätimme ettei kyse ole "ominaisuudesta" löytyi vikakin, eli kaasuläpän asento oli väärin säädetty, en tiedä tarkemmin, mutta kun säätivät oikein, ei ole ollut enää ongelma. Ei varmaan lohduta, mutta kerroinpas kuitenkin.
Akunkenkä irti vähäksi aikaa niin pitäs kalibroitua kohdalleen.Mulla oli uuden asennuksen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset n.2000,tuo konsti auttoi.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onko muuten Bosch-mallin samarassakin tuollainen anturi säätö-ongelmineen?
Tai onhan siinä, mutta on sillä jotain merkitystä.

Omaani on ilmaantunut viime aikoina erikoisia oireita mutta nykiminen korjaantuu itsestään, ja sitten taas alkaa alusta.
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Ne GM:n osat ovat Venäjällä tuplahintaisia mutta ei niitä Deltan hintoihin voi verrata.
Ei ne kaikki GM.n osat ole parempia kuin venäläiset - ainakin ruiskusuuttimet ovat huonommat kuin venäläiset 'Boschit'!
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Tässä vaiheessa on tullut käytettyä vielä tyhjäkäyntimoottori irti ja yritetty putsata sitä.

Tuossa tuli ajettua Ladalla nyt noin 70km:n lenkki ja todettua, että toimii aika hyvin. Ihan vähän nykäisee juuri kun siirrytään hitaasta lirutteluvauhdista moottorijarutuksen puolelle. Nykäisyä ei ole kun reippaammasta vauhdista siirtyy moottorijarrutukselle. Käy hyvin tyhjäkäyntiä, käynti ei enää juurikaan seilaa ja muutenkin vaikuttaisi hyvältä.

Nyt kokeilen vaihtaa säätöapuna olevan "shimmi"mutterin vielä luokkaa pienemmäksi, joka siirtää anturin runkoa puolisen milliä. Josko tämä veisi sitten sen pikkunykäisynkin pois. Mutteri taas on säätöapuna, koska muuten anturin arvot ovat korkeammilla kierroksilla pielessä ja aiheuttivat täyskaasukiihdytyksellä puutumista (tai ainakin tältä vaikutti).

Täältä taas tähän, huomenna lisäraporttia uuden säädön kera ja näkee miten lähtee ihan kylmänä käyntiin.

Huomenna saanen uuden Ladan anturin, mutta koeajetaan tuota Opelin anturia nyt tässä samantien, koska sellainen on ainakin yleisempi löydös tarvikeliikkeistä.

- Saku
Vastaa Viestiin