Laturin hiilet?
Laturin hiilet?
Kertokeepa tietämättömälle jotta minkälainen rosessi on laturin hiilten vaihto. Pitääkö kauheasti jotain irrotella. jotta pääsee käsiksi jne. 2107 1300 `91.
hiilet
Onnistuu kyllä paikallaan vaihtamaan. Ovat vain yhdellä ruuvilla kiinni.
Helpottaisi paljon vaihtamista jos jossain näkisit laturin irrallaan, koska ei siihen laturin päähän oikein näe ja pitää käsikopelolla etsiä irroitettava ruuvi.
Mutta yritetään neuvoa, hiilet sijaitseem laturin yläosassa ja niihin menee johto missä suojattu liitin. Johto pois ja ruuvi auki. Ruuvi voi olla ristipää tai tasapää, molempia on näkynyt. Kun ruuvi on auki hiilet työntyy ulospäin ja vetämällä saa pois. Uudet samaan reikään takaisin, on hieman hankala laittaa mutta onnistuu ja sitten ruuvi kiinni ja johto paikalleen ja ajoon.
Ai niin ota akunkenkä varmuudeksi irti.
Tuossa nyt on jonkinlainen kuva laturista:
http://www.autodealer.ru/acat-online/right.php?2_127
Paitsi että ohjeet olikin vanhanmallin laturiin missä ei ole lataussäädintä itsessään...
Noissa on muuten ollut erilaisia lataussäätimiä eli joudut varmaankin ensin irroittaamaan säätimen ja sitten hakemaan uuden tilalle.
Joka tapauksessa on yhdellä ruuvilla kiinni.
Helpottaisi paljon vaihtamista jos jossain näkisit laturin irrallaan, koska ei siihen laturin päähän oikein näe ja pitää käsikopelolla etsiä irroitettava ruuvi.
Mutta yritetään neuvoa, hiilet sijaitseem laturin yläosassa ja niihin menee johto missä suojattu liitin. Johto pois ja ruuvi auki. Ruuvi voi olla ristipää tai tasapää, molempia on näkynyt. Kun ruuvi on auki hiilet työntyy ulospäin ja vetämällä saa pois. Uudet samaan reikään takaisin, on hieman hankala laittaa mutta onnistuu ja sitten ruuvi kiinni ja johto paikalleen ja ajoon.
Ai niin ota akunkenkä varmuudeksi irti.
Tuossa nyt on jonkinlainen kuva laturista:
http://www.autodealer.ru/acat-online/right.php?2_127
Paitsi että ohjeet olikin vanhanmallin laturiin missä ei ole lataussäädintä itsessään...
Noissa on muuten ollut erilaisia lataussäätimiä eli joudut varmaankin ensin irroittaamaan säätimen ja sitten hakemaan uuden tilalle.
Joka tapauksessa on yhdellä ruuvilla kiinni.
ainahan se tietysti helpottaa hommaa kun irrotat sen laturin kerralla.meinaan vaan sitä et vähentyy toi p..kele-sanan käyttö huomattavasti kun on itse laturi tuossa nenän alla
itse hiilien vaihto nyt ei ole homma eikä mikään.
-ka siitä päältä se yks mutteri auki (laturin pidikkeestä jolla voi kiristää laturinhihnaa
-sitten toinen pultti auki laturin alta,sieltä missä laturi on "nivelletty"
itellä lähti viimeistään sillon ku otin sen laturin kiinnikkeen irti mikä on moottorilohkossa kiinni

itse hiilien vaihto nyt ei ole homma eikä mikään.
-ka siitä päältä se yks mutteri auki (laturin pidikkeestä jolla voi kiristää laturinhihnaa
-sitten toinen pultti auki laturin alta,sieltä missä laturi on "nivelletty"
itellä lähti viimeistään sillon ku otin sen laturin kiinnikkeen irti mikä on moottorilohkossa kiinni

Lataussäätimen vaihto
Täysin tumpelo korjaushommissa kun olen, ajattelin, että jos palstalla on joku muukin samanmoinen, väännetään homma rautalangasta.
Akkunesteet hävisivät, polttimot kärähtelivät, jännitemittari heilui jatkuvasti punaisella ja sytkäboksi paloi. Siinä vaiheessa meikäläinenkin rupesi epäilemään jotain vikaa ja tarkisti jännitteet akun navoista koneen käydessä: 16-17V! (Samassa huomasin akun pullistuneen toiselta puolelta uhkaavasti).
Palstalla olleiden kommenttien perusteella päättelin kyseessä olevan lataussäätimen. Piti ottaa selvää, missä kyseinen osa sijaitsee laturissa G-222 (laturin tyyppi löytyi auton käyttöohje- ja huoltokirjasta). Kovasti kattelin korjauskirjan räjäytyskuvaa. http://www.autodealer.ru taasen on tainnu päättää olla näyttämättä kuvia kopioinnin pelossa.
Määritettyäni sijainnin laturin toisessa päässä kuin hihnapyörä, otin akun maadoitusnavan pois ja työnsin käteni kohti laturia. Vähän löysästi oli säädin kiinni kun heilui. Räjäytys- ja nettikuvaan vertaamalla päättelin, että säädin oli muuta kuin alkuperäistä mallia, kiinni kuitenkin kahdella ruuvilla, joista toinen puuttui ja toinen, maadoittava, oli löysällä. Lisäsin ja kiristin ruuvit. Jännite näytti pudonneen hieman, mutta viuhtoi lähemmäs 16Vs:ssa. Siispä kaupasta uusi säädin.
Soittelin yhteen paikkaan, josta neuvottiin toiseen (Sopenkorven autosähkö, Lahti). Sieltäpä osa löytyi, samanlainen länsimainen säädin hiilillä varustettuna. Köyhdyin 20 e. Eli ei löydy välttämättä jokaisen varaosaliikkeen hyllystä.
Liitin pois jännitesäätimestä, toisen liittimen (hiilet) mutteri auki (mutterin takana myös kaksi muuta laturille menevää johtoa), johdot irti, kaksi ruuvia auki säädin pois, ruuvit kiinni. Hiiliä piteli paikallaan rautalanka, joka tässä vaiheessa pitää napsaista pois, mutta lanka oli sen verran lyhyt, että sitä ei meikäläisen sorminäppäryydellä onnistunut poimimaan. Otettuani säätimen käteen ja vaihdettuani pitemmän rautalangan tilalle, homma toimi, ruuvit liittimet ja akunnapa kiinni ja starttaamaan. Ja kas: jännite pienehköillä (n. 2300) kierroksilla muistaakseni 14,4V, ja volttimittari ei heilahdellu yhtään kierroksia lisättäessä.
Mitä tästä opimme?
- Älä turhaan irroittele laturia kun vaihdat säädintä/hiiliä. Hyvin se käsikopeloltakin menee, ja sinne jopa näkeekin jotain.
- Jos olisin vienyt auton korjaamolle, jotta setä olisi päässyt kahta ruuvia kiristelemään ja aukomaan, olisin jopa nykyistäkin köyhempi. Pahimmassa tapauksessa olisi laturi irrotettu pohjan kautta ja tuntivelotus kirpaissut pahasti.
- Ladafoorumi on ehdoton! Haku-toimintoa käyttäen löytää vastauksen vaikka mihin ja jos ei löydy, ladistit jakavat tietojaan nopeasti ja avuliaasti.
- Vanha säädin oli made in W.-Germany. Kaikkea ne kehittääkin tuhotakseen sosialistisen työn voiton - Ladan!
Akkunesteet hävisivät, polttimot kärähtelivät, jännitemittari heilui jatkuvasti punaisella ja sytkäboksi paloi. Siinä vaiheessa meikäläinenkin rupesi epäilemään jotain vikaa ja tarkisti jännitteet akun navoista koneen käydessä: 16-17V! (Samassa huomasin akun pullistuneen toiselta puolelta uhkaavasti).
Palstalla olleiden kommenttien perusteella päättelin kyseessä olevan lataussäätimen. Piti ottaa selvää, missä kyseinen osa sijaitsee laturissa G-222 (laturin tyyppi löytyi auton käyttöohje- ja huoltokirjasta). Kovasti kattelin korjauskirjan räjäytyskuvaa. http://www.autodealer.ru taasen on tainnu päättää olla näyttämättä kuvia kopioinnin pelossa.
Määritettyäni sijainnin laturin toisessa päässä kuin hihnapyörä, otin akun maadoitusnavan pois ja työnsin käteni kohti laturia. Vähän löysästi oli säädin kiinni kun heilui. Räjäytys- ja nettikuvaan vertaamalla päättelin, että säädin oli muuta kuin alkuperäistä mallia, kiinni kuitenkin kahdella ruuvilla, joista toinen puuttui ja toinen, maadoittava, oli löysällä. Lisäsin ja kiristin ruuvit. Jännite näytti pudonneen hieman, mutta viuhtoi lähemmäs 16Vs:ssa. Siispä kaupasta uusi säädin.
Soittelin yhteen paikkaan, josta neuvottiin toiseen (Sopenkorven autosähkö, Lahti). Sieltäpä osa löytyi, samanlainen länsimainen säädin hiilillä varustettuna. Köyhdyin 20 e. Eli ei löydy välttämättä jokaisen varaosaliikkeen hyllystä.
Liitin pois jännitesäätimestä, toisen liittimen (hiilet) mutteri auki (mutterin takana myös kaksi muuta laturille menevää johtoa), johdot irti, kaksi ruuvia auki säädin pois, ruuvit kiinni. Hiiliä piteli paikallaan rautalanka, joka tässä vaiheessa pitää napsaista pois, mutta lanka oli sen verran lyhyt, että sitä ei meikäläisen sorminäppäryydellä onnistunut poimimaan. Otettuani säätimen käteen ja vaihdettuani pitemmän rautalangan tilalle, homma toimi, ruuvit liittimet ja akunnapa kiinni ja starttaamaan. Ja kas: jännite pienehköillä (n. 2300) kierroksilla muistaakseni 14,4V, ja volttimittari ei heilahdellu yhtään kierroksia lisättäessä.
Mitä tästä opimme?
- Älä turhaan irroittele laturia kun vaihdat säädintä/hiiliä. Hyvin se käsikopeloltakin menee, ja sinne jopa näkeekin jotain.
- Jos olisin vienyt auton korjaamolle, jotta setä olisi päässyt kahta ruuvia kiristelemään ja aukomaan, olisin jopa nykyistäkin köyhempi. Pahimmassa tapauksessa olisi laturi irrotettu pohjan kautta ja tuntivelotus kirpaissut pahasti.
- Ladafoorumi on ehdoton! Haku-toimintoa käyttäen löytää vastauksen vaikka mihin ja jos ei löydy, ladistit jakavat tietojaan nopeasti ja avuliaasti.
- Vanha säädin oli made in W.-Germany. Kaikkea ne kehittääkin tuhotakseen sosialistisen työn voiton - Ladan!
Jos laturin säädin(joka on hiilien yhteydessä laturin takapäässä)on löysästi kontaktissa(ylimenovastusta)niin säätimen saama vertailujännite pienenee ja laturi menee täysille.Tämä tietenkin edellyttää laturin herätevirran olemassaoloa,TS. hiilikontaktia ankkurissa.Jännite nousee maksimiin ja se riippuu laturin antamasta huipputehosta ja kuormituksesta.Seurauksena on akun kiehuminen,polttimoiden palaminen ja ylijännitteille herkkien komponenttien(sytytysyksikkö)tuhoutuminen.
lata ei ladannu nii vaihoin noi hiilet suurin homma oli tietämättömälle toi laturin irrotus
en ostanu uutta säädintä tai sitä palikkaa ois maksanu 100€ miun mallin ladaan -91vm. 2105 iskran laturi. kaveri anto jotain latureita joista otin hiilet ja kolvasin ne siihen kiinne.
hyvin on toiminu
PS. jos et tajunnu mitä kirjotin ei se mitään kaverit kommentoi usein että puhu suomee woihan wanha wihtahousu
en ostanu uutta säädintä tai sitä palikkaa ois maksanu 100€ miun mallin ladaan -91vm. 2105 iskran laturi. kaveri anto jotain latureita joista otin hiilet ja kolvasin ne siihen kiinne.
hyvin on toiminu
PS. jos et tajunnu mitä kirjotin ei se mitään kaverit kommentoi usein että puhu suomee woihan wanha wihtahousu