Tuli myytyä Sarana (1.5i -72 tkm) sitten pois. Omistussuhde kesti kaikkiaan 4 vuotta ja 40 tkm. Ajattelin vähän kirjailla ylös kokemuksiani Samaran toiminnasta ja vioista joita kohtasin matkallani.
Samara päätyi venäläisen jobbarin mukana takaisin kotimaahansa ja minä siirryin polkupyöräilyyn ja bussissa istumiseen, sillä en nykyisessä elämäntilanteessani katso tarvitsevani omaa autoa.
Auton arvo aleni 4 vuoden aikana 4000 € eli 1000 €/vuosi, joten rahallisesti selvisin mielestäni tästä seikkailusta edullisesti.
Kertaakaan en jäänyt tielle ja kerran jouduin palaamaan lähtöpisteeseen käymättä määränpäässä, kun kytkin levisi.
Vaikka väliin mahtui kaikenlaista pikku murhetta, niin saldo kyllä jäi mielestäni plussan puolelle.
Samara -00 -kokemuksia yhteisen matkan varrelta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Vikoja
Isommat viat:
- Kytkin paloi loppuun keväällä 2006 (oli jo ostaessa kuluneen puoleinen)
-Vaihdoin akun ja laturin kesällä 2005
-Samana kesänä vaihdoin myös etuvalon umpion, kun kivi oli voittanut venäläisen lasin.
-Kesällä 2006 huollossa tuli kaikenlaista ylimääräistä murhetta, kun jarruneste oli testerin mukaan enää pelkkää vettä (olisikohan deltan pojilta jäänyt joskus tarkastamatta) ja takajarun sylinteri menii uusiksi) myös ilmoitettiin, että lämpöanturin kanta on murtunut, josta sitten seuraavana talvena kehkeytyi seuraava ongelma.
-Nyt helmikuussa sitten lämpöanturi levisi/sähköpuolella jotain vikaa, jonka seurauksena Check engine -valo alkoi vilkutella vähän joka tilanteessa ja samalla tehot menetettiin hetkeksi. Tämä vika jäi sitten lopulta uuden omistajan selvitettäväksi.
- Kytkin paloi loppuun keväällä 2006 (oli jo ostaessa kuluneen puoleinen)
-Vaihdoin akun ja laturin kesällä 2005
-Samana kesänä vaihdoin myös etuvalon umpion, kun kivi oli voittanut venäläisen lasin.
-Kesällä 2006 huollossa tuli kaikenlaista ylimääräistä murhetta, kun jarruneste oli testerin mukaan enää pelkkää vettä (olisikohan deltan pojilta jäänyt joskus tarkastamatta) ja takajarun sylinteri menii uusiksi) myös ilmoitettiin, että lämpöanturin kanta on murtunut, josta sitten seuraavana talvena kehkeytyi seuraava ongelma.
-Nyt helmikuussa sitten lämpöanturi levisi/sähköpuolella jotain vikaa, jonka seurauksena Check engine -valo alkoi vilkutella vähän joka tilanteessa ja samalla tehot menetettiin hetkeksi. Tämä vika jäi sitten lopulta uuden omistajan selvitettäväksi.
Pienempää
Pikkuvikoja:
-1. vuonna piti vaihtaa toinen venäläisistä kesärenkaista taakse, pintavian takia. Viallinen rengas puolsi ja taristi pahasti.
-Käsijarrun kahva uusiksi
-Viime kesänä ei mennyt ekalla kerralla katsastuksesta läpi, koska delta ei ollut tarkastanut jarruletkuja huollossa. Tämä meni deltan piikkiin.
-Tuulilasiin tuli vuosien varrella kiveniskemiä, mutta halkeamia ei syntynyt
-Etupenkin selkänojan runko taipui jonkin verran.
-Mittariston valot eivät palananeet koko omistussuhteen aikana.
-Sivupeilin säätönuppi napsahti poikki pakkasella
- Takarengas puhkesi naulaan
-1. vuonna piti vaihtaa toinen venäläisistä kesärenkaista taakse, pintavian takia. Viallinen rengas puolsi ja taristi pahasti.
-Käsijarrun kahva uusiksi
-Viime kesänä ei mennyt ekalla kerralla katsastuksesta läpi, koska delta ei ollut tarkastanut jarruletkuja huollossa. Tämä meni deltan piikkiin.
-Tuulilasiin tuli vuosien varrella kiveniskemiä, mutta halkeamia ei syntynyt
-Etupenkin selkänojan runko taipui jonkin verran.
-Mittariston valot eivät palananeet koko omistussuhteen aikana.
-Sivupeilin säätönuppi napsahti poikki pakkasella
- Takarengas puhkesi naulaan
Muuta
Yleisiä kokemuksia:
-Käsijarru tuppasi jäätymään talvella (moska takakontissa)
-Lukot herkkiä jäätymään
+Maantiellä kulutus pysyi 7 litran tuntumassa
-Delta-auton palvelussa aina ongelmia
+Lämmin talviauto
-Pellit alkavat ruostumaan kiveniskemistä helposti
+mukava ajaa
-Liikenteessä Ladakuskia kohdellaan aina alemman luokan kansalaisena
+ Jokainen Lada on todella yksilö...
+ Ladalla ajaminen kannustaa kuljettajaa turvalliseen ajotyyliin
Laitan lisää, jos mieleen tulee.
Kiitos ja anteeksi...
-Käsijarru tuppasi jäätymään talvella (moska takakontissa)
-Lukot herkkiä jäätymään
+Maantiellä kulutus pysyi 7 litran tuntumassa
-Delta-auton palvelussa aina ongelmia
+Lämmin talviauto
-Pellit alkavat ruostumaan kiveniskemistä helposti
+mukava ajaa
-Liikenteessä Ladakuskia kohdellaan aina alemman luokan kansalaisena
+ Jokainen Lada on todella yksilö...
+ Ladalla ajaminen kannustaa kuljettajaa turvalliseen ajotyyliin
Laitan lisää, jos mieleen tulee.
Kiitos ja anteeksi...
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Mikä ettei. Kyllä minulle jäi hyvät muistot Samarasta. En tosin ole 110:n suuri ihailija, joten mielummin hankkisin vaikka uuden Samara 2:n (en kyllä usko, että niitä ollaan suomeen tuomassa).Samara87/88 kirjoitti:
Jäikö muutes sellainen maku suuhun että seuraavakin auto on vielä lada?
Nyt nautin ainakin jonkin aikaa autottomuuden tuomasta vapaudesta...