Sampan tyhjäkäynti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Linruusi

Sampan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Linruusi »

Terve vaan kaikille. Mie vihkiydyin itänaapurin autoteollisuuden helmien pariin tuossa parisen kuukautta sitten. Ostin vm.2003 Samara 1500i:n.
Hieno peli kaikinpuolin, paitsi että...Kun tällä foorumilla on manailtu tyhjäkäynnin vähyyttä, minun yksilössäni sitä piisaa muillekin jaettavaksi.

Eli:
- Kylmänä kierroksia noin 1500-2000. Se on ihan ookoo.
- Kuumana kierroksia noin 1500-2000. Ei ole ookoo. Tule pappafiilis kylällä ajaessa.
- Kuumana kierroksia toisinaan noin 850. Eli täysin niin kuin pitääkin!
- Kuumana kierroksia toisinaan noin 900-1500. Soutelee siinä välillä.

Tämä Samppa tuntuu ihan itsenäisesti päättävän, että millä kierroksilla tykkää minäkin päivänä käydä.

Mutta: Vinkatkaapa, mitä palikoita pitäisi siellä konehuoneessa kuulustella, jotta saisin nuo tyhjäkäyntikierrokset kuumana tasaantumaan tuohon noin 900 kierrokseen minuutissa. Kiitos.
Linruusi

Ilmansuodatin oli ainakin ihan elon taipaleensa loppupuolella, sen vaihdoin uuteen. Tulpatkin meinasin vaihtaa, mutta alkoi pohdituttaa...Mulla on neljä kappaletta NGK BP6ES-tulppaa. Tohtiiko noita pistää kiinni, vai pitäisikö olla NGK BPR6ES?
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Oiskohan tyhjäkäyntimoottori, kun noin seilaa tai kaasuläpän asentotunnistin?

Kaksi mötikkää siinä ruiskun kyljessä ennen imusarjaa. Kun tutkailee autoa oikealta puolelta, osoittavat ne takavasemmalle. Päällekkäin siinä ruiskuvempeleessä; alempi tyhjäkäyntimoottori.

Kun ryhdyt irroittelemaan vehkeitä, älä riko ruuvinkantoja.
Jos haluat tulla kokeilemaan onko vika noissa osissa, on minulla käytetyt varasellaiset toimivat vaikka testausta varten?
En lähetä niitä mihinkään.
Linruusi

Täytyy huomenna perehtyä, jos silloin olisi tuo himputin tuuli loppunut.

Eli otan ne palikat irti. Entäpä sitten? Mitä niille olisi tarkoitus tehdä?
Samara87/88

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

R tulpissa tarkoittaa häiriönpoistoa tai jtn vastaavaa, eli ihan sama tulppa muuten.

Ainakin minä olen pärjännyt ilman mitään Ärriä, mutta mulla ei olekkaan koskaan ollut ruiskua :roll:
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Linruusi

Joku väitti, että R-meinaa "resistoritulppaa", ja jos sen tuohon Samppaan pistää, niin saattaapi mennä syttypuolella jotain rikki. Tiedä sitten...
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuo resistori meinaa juuri sitä häiriönpoistoa. Et saa varmasti noilla tulpilla autoasi rikki.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Linruusi

Tjoo...En mie sitä uskokaan, mutta kovasti olen saanut erilaisia mielipiteitä, kun olen tyhmänä kysellyt :oops:

Mikähän siihen muuten on syynä, että just tuota R-tulppaa myydään esim. motonetissä samaroihin vuosimallista 89 eteenpäin ja sitä pelkkää pekkaa tuohon vuosimalliin asti? Ja Boschilla näyttäisi olevan eri tulpat kaasari ja ruiskukattiautoihin. Menee pöljällä kohta pää sekaisin :lol:
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Linruusi kirjoitti:Tjoo...En mie sitä uskokaan, mutta kovasti olen saanut erilaisia mielipiteitä, kun olen tyhmänä kysellyt :oops:

Mikähän siihen muuten on syynä, että just tuota R-tulppaa myydään esim. motonetissä samaroihin vuosimallista 89 eteenpäin ja sitä pelkkää pekkaa tuohon vuosimalliin asti? Ja Boschilla näyttäisi olevan eri tulpat kaasari ja ruiskukattiautoihin. Menee pöljällä kohta pää sekaisin :lol:
Osta suoraan nelikärkitulpat. Eurosamarassa ajettu samoilla tulpilla jo 60 000 km; noin, ja meno vaan jatkuu.

En tiedä milloin on vaihtoaika, pelaa vaan.

Motonetin sivuilta ainakin saa ainakin tietoa tulpista ja vuosimalleista.
BOSCH SYTYTYSTULPPA LADA SAMARA
Eurooppalainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
Samara 86--6.88 W7DC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1901 1.70
Samara 7.88-- WR7DC+ (ei 1,5iKat). . . . . . . . . . . . . 11-0831 3.50
Samara 7.88-- Super4-WR78 (ei 1,5iKat). . . . . . . . . . . 11-0824 4.50
1,5iKat WR7DCX+. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0851 3.50
1,5iKat Super4-WR78X. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0826 4.50

Osta tuo viimeisin 4,50 maksava malli ei kannata säästää tässä kohdassa.

Tämä NGK:stä
NGK SYTYTYSTULPPA LADA SAMARA
Japanilainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
Samara --88 BP6ES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1006 2.00
Samara 89-- BPR6ES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1166 3.10
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olen suosinut normaali vaihtoväliä, silloin voi ostaa halvempiakin tulppia eikä tarvitse todeta vaihtoväliä siten että auto joskus vaan ryytyy jonnekin. Perushuollon ja vikadiagnostiikan luvulla pääsee jo aika pitkälle, Bosch ruisku antaa melkein mistä tahansa häiriöstä vikakoodia ja ne jää muistiin. Ne voi lukea deltassa tai ajotietokoneella, mäkin voin lukea 15 euron hintaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Linruusi

Tänään tuo Samppa on ollut suht normaali. Kun kone lämpenee, niin tyhjäkäyntikierrokset laskevat noin tuhanteen, noin viiteen sataan, noin kahdeksaansataan, noin viiteensataan, nousevat noin tuhanteenviiteensataan jne. Eipähän ainakaan huuda :lol:
En ole vielä viitsinyt alkaa purkuhommiin, kun ulkona on niin kova tuuli, eikä minua ole hallilla siunattu. Mites muuten, kun ne palikat sieltä tyynellä säällä puran, niin mitäpä niille kannattaa tehdä, että hommassa olisi jotain ihan oikeaa järkeäkin, ettei se jää vaan siihen iloiseen tunteeseen, kun on osannut avata pari ruuvia ja vääntää ne takaisin kiinni?
Linruusi

No niin, tänään olisi ihan hyvä keli tutustua tuohon moottoriin. Elikäs...Kaasuläpän asennon tunnistin on siis siinä se ylempi ja tyhjäkäyntimoottori se alempi? Kumpikin aukeaa ristipääruuvimeisselillä ja ovat kiinni kumpainenkin yhdellä ruuvilla?? Palikoiden takalevy on väriltään musta ja muodoltaan pyöreä? Sijaitsevat vastapäätä sitä kaasuvipua (mistä se vaijeri menee)?
Jos nyt edes puhun oikeista palikoista, niin otan siis vain ensin ne sähköliitännät irti ja sitten ruuvailen ruuvit auki ja vedän palikat pois paikoiltaan? Entäpä sitten?
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Linruusi kirjoitti:? Kumpikin aukeaa ristipääruuvimeisselillä ja ovat kiinni kumpainenkin yhdellä ruuvilla??
molemmat ovat kiinni kahdella ruuvilla eli yhteensä neljä
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oireet viittaavat selvästi kaasuläpän asentotunnistimeen. Jos se on epäkunnossa, tyhjäkäynnin polttoainemäärään vaikuttaa ensisijaisesti ilmamäärämittari, eikä tyhjäkäyntinopeus laske alle 1500 r/min, jotta moottori pysyisi varmasti käynnissä.

Kolmenapaisen liittimen yhteen napaan tulee stabiloitu +5 V jännite, yksi liitin on maassa ja yksi kytketty asentotunnistimen liukupotentiometriin.

Tarkistuksen voi tehdä esim. seuraavin periaattein:

Lävistä nuppineuloilla johtimet. Kytke sytytysvirta. Mittaa syöttöjännite, oltava +5 V. Mittaa potentiometrin liittimen jännite, oltava alle 0,7 V, kun kaasu kiinni ja yli 4 V kun kaasu auki.

Katkaise sytytysvirta, irrota liitin asentotunnistimesta (ja nuppineulat piuhoista).

Kytke resistanssimittari potentiometrin liittimeen ja syöttöliittimeen. Käännä kaasua, resistanssin on muututtava tasaisesti, ilman nykäyksiä ja katkoksia. Toista mittaus potentiometriliittimen ja maaliittimen välillä, tuloksen oltava samantapainen kuin edellä.

Luonnollisesti, jos tyhjäkäynti välillä OK ja välillä ei, on ensin järkevää tarkistaa liittimen kunto.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin