Lämmöt normaalia korkeammalla Delta-autolla käytön jälkeen.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vandaladisti

Lämmöt normaalia korkeammalla Delta-autolla käytön jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Vandaladisti »

Kyselisin sellaista, että mikä teillä on 110:ssä "normaali" käyntilämpötila?

Mulla on nyt kaupunkiajossa ja matka-ajossa vaihdellut 90 ja arvioisinko 100 välillä. Joskus ruuhkassa seistessä saattaa nousta sinne asti, että tuuletinkin lähtee käyntiin oisko 107 astetta. Varsinkin, kun käynnistyksen jälkeen kun kone lämpiää se nousee sinne yli 100 asteen ja sitten vakiintuu ehkä n.95 tuntumaan. Riippuen vauhdista lämpötila vaihtelee.
Liittymäajossa (30-40km/h) nousee korkeammaksi ja 80km/h ajettaessa yleensä n.95 toisinaan tipahtaa 90 ja toisinaan nousee yli 95, mutta ei kuitenkaan niin korkealle kuin hitaassa ajossa.
Eli välillä nousee sinne 100 tuntumaan ehkä ylikin sitten laskeutuu taas tuonne 92-95 alapuolelle. Aika harvakseltaan enää 90 asteeseen. Ei ole mitään älyttömän nopeaa vaihtelua.

Siihen justiin pari viikkoa sitten vaihdettiin Deltassa parit tunnistimet/anturit (nokka-akselin asennon tunnistin ainakin oli yksi) ja sitten gravitaatio ja huuhtelu venttiilit (385 €). Kun check engine valo syttyi.

Jähdytysnesteet on Ok, öljy on hieman Max-min välin puolivälin alapuolella.

Ennen korjausta ainakin mitä nyt on sattunut seurailemaan, niin lämpötila on aika vakaasti ollut 90 tuntumassa.
Lähinnä olen miettinyt onko tarpeen olla huolissaan vai sopeudunko uuteen lämpötasoon. Kuitenkin ilman lämpötila on ollut 0-6 astetta pääasiassa lähempänä nollaa.

Nyt aamuisin (ollut piuhan päässä) ollut vähän pakkasta niin pysyy aika hyvin "entisillä" normaalilukemilla lukuunottamatta sitä alku lämpenemisen nousua. Kylmäkäynnistyksen jälkeen ei niinkään. Tekis mieli ootta vielä 7000 km huoltoon ja kysyä siellä, mutta toisaalta taas miettii onko siitä vakavammat seuraamukset
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lämmöt normaalia korkeammalla Delta-autolla käytön jälkeen.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Melko arvokas remontti. Otapa selvää mitä kaikkea siellä Deltassa rumpattiin ja miksi. Jos antureita vaihdettiin niin mihin niillä pyrittiin? Oliko päästöissä ongelmia? Vaihdettiinko termostaatti? Onko kohonneista lämmöistä haittaa? Muuttuiko pelkästään lämpömittauksen toiminta vai nousivatko lämmöt todella?

Jos on vaihdettu termostaatti, joka aukeaa vasta korkeammissa lämpötiloissa, niin silloinhan ilmiö on normaali. Ei se ole vaarallista, jos lehta käynnistyy. Sehän on sen tarkoitus. Jos lehta käy kokoajan niin silloin kai vikaa on enemmänkin. Kirjoituksesi perusteella voisi arvailla, että termostaatin toiminta on muuttunut. Tai sitten lämpötilan mittaus.

Otappa tosiaan tarkasti selvää mitä tehtiin ja miksi. Sitten on helpompi mietiskellä mikä on homman nimi.

Toisaalta enhän minä tiedä mitään 110-peleistä. Minullahan on vain takavetoja, joten... :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vandaladisti

Siis vein auton korjattavaksi, kun ruiskutusjärjestelmän (moottorin kuva) valo syttyi. Ja oli tietokone kuulemma ruiskutusjärjestelmän testissä ilmoittanut nuo vika ilmoitukset (soittivat ennen korjaamista,että hyväksyn korjauksen).

Nyt ei ole sitä huolto lappua, mutta ei siellä termostaattia vaihdettu. Siellä oli nokka-akselin tunnistin ja ilmaisin/anturi, sitten nuo venttiilit (huuhtelu ja gravitaatio) ja jokin toinen ilmaisin/anturi (mitä nyt en muista ulkoa). Venttiilit ja työ siinä maksoi pääasiassa. Musta tuntuu, että Delta-autossa maksaa paljon jo pelkkä katsominen.

Joo periaatteessa ei ole mitään muuta outoa, kuin lämpötilan muuttuminen. Kyllä se "lehta" lähtee käyntiin ruuhkissa seistessä, kun lämpö nousee vähän korkeammalle. Mut ei mun mielestä ajossa (olen yrittänyt kuulostella), ilmeisesti ei mene rajan yli.

Täytyy katsoa, mitä noiden lisäksi oli vaihdossa.
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

Vandaladisti kirjoitti: Musta tuntuu, että Delta-autossa maksaa paljon jo pelkkä katsominen.
Yrityshän se on ja rahaahan ne koittavat tehdä. Vaikka vajaa 400e on paljon rahaa, niin eipä sillä muihin merkkeihin juuri mitään saa tehtyä. Että sikäli ihan edulliset hinnat Deltalla.
PöyhöinKuusaalt

Mielestäni moottorin lämpötilan vaihtelu kuuluu toimivaan jäähdytysjärjestelmään. Se jäähdytyspuhallin on juuri sitä varten, että se reagoi yhdessä termostaatin kanssa lämpötilanvaihteluihin. Tietysti aiempaa korkeammat lämpötilat voivat olla oire termostaatin vajaasta toiminnasta. Jos termostaatti ei aukea kunnolla sen nostaa tietenkin lämpötiloja ja pakottaa lehtan toimimaan. Kirjoittamasi perusteella ainakin näyttäisi termostaatti olevan kunnossa.

Itse en luottaisi kovinkaan paljoa lämpötilanäyttöihin ainakaan kertomassa numeerisesti todellista ja absoluuttista moottorin tai jäähdytysnesteen lämpötilaa. En sitten tiedä kummastako 110 mittaa lämpötilansa.

Takavedoissa, joissa on sähköinen tuuletin, moottorilämpö mitataan suoraan moottorilohkosta ja tuuletin taas reagoi syylärissä olevaan jäähdytysnesteen lämpöön.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
larssi21074

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Deltan hinnoittelu on minun mielestä ihan järkevää. MI-valon kuittaus ja järjestelmän diagnosointi maksaa testerimaksun verran. Tuntiveloitus kun on 70€ niin ei siellä voida samalla tavalla räpeltää kuin jossai nyrkkipajassa. Ja tuo 400€ on tänäpäivänä ihan kohtuullinen korjauskustannus jos vähänkin jotain tehdään.. :D

Ootko vandalisti muuten kattonu nuo tarkat lämpötilat mittarista vai ajotietokoneesta?

Kokemuksesta voin sanoa että 110:n lämmöt pysyy näissä talvikeleissä siellä 90 asteen tuntumassa eikä flekti pyöri edes kaupunkinopeuksissa. Kesällä flekti kyllä pyörii kaupunkiajossa, se käynnistyy muistaakseni siellä jossai 105 asteessa.

En usko että tuo lämpöjen heittely liittyy mitenkään tuohon korjaukseen. Öljynmäärä kyllä voi vaikuttaa myös koneen lämpöihin koska sekin siellä jäähdyttää.

Mutta mikäli kyseessä on 8v moottori niin termostaattivikaa en ihmettelis..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Korkeakojetauluisessa samarassa on ilmeisesti sama lämpömittari kuin 110 8V versiossa.
Samarassani ainakin lämpömittari liikkuu n.viisarin paksuuden verran ajotilanteen mukaan kun moottori on normaalilämmössä, ja normaalisti viisari on 2X viisarin paksuutta 90 merkistä eteenpäin.
Ei siis lähelläkään punaista, ja 100C merkkiä.

Auto oli termostaattivikainen kun sen ostin, ja silloin viisari käyttäytyi kuin ylhäällä on kyvattu.

Ehkäpä Deltan asentajien kannattaisi mitata moottorin lämpötila sellaisella mittarilla jota itse tajuavat,(tuskis tajuavat ladan kojetaulussa olevaa koska ajavat itse muilla autoilla, ja tämä mittari voi olla rikki) ja verrata sitä tehtaan ohjearvoihin, eli käyntilämpö ajossa 88-92 astetta.
larssi21074

Deltan asentajat on ihmisiä niinkuin muutkin ihmiset ja varmasti osaavat testerin parametreistä lukea moottorin lämpötilan. Mutta ei tässä tainnu olla siitä kysymys, eihän auto ole lämpöjen takia ollu hoidossa..?
PöyhöinKuusaalt

Joo, turhaanpa minun täällä on spekuloida kun tunnen vain noita TakaPotkuja. 110 ja Takaveto ovat kuin Yö ja Päivä edellämainitussa järjestyksessä. :shock: :lol: :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vandaladisti

No joo, pitänee seurata ja jos ei kummempia tule, niin mainita ensi huollossa lämmöistä.
Eikä ole niiden takia ollut laitettavana.

Mä olen käyttänyt S-etuhuollossa huollot teettämässä ,kun ei takuutakaan enää ole. Ne hakee Deltasta varaosat, jos on jotain erityistä. Eli ei varaosissa voi säästää, mutta työ on edullisempaa. Olen kysynyt, mitä Deltan huolto ois maksanut ja sit kysyin tuolta ja Deltalla oli 30000 huollon hinta-arvio esim. n.300€ ja s-etuhuollossa 169€ ja ihan samat hommat tekivät, koska halusivat ottaa vielä huoltokirjan "työlistasta" kopion ja selvittivät Deltalta vielä, mitä tehdään.
Ja ne mun näkemät amispojat Deltassa ei varmasti ole sen kalliimpia työntekijöitä, kuin s-etuhuollon porukkakaan.

Huoltohinnat nousi Deltassa, kun tuli Ladaankin 5 vuoden takuu. Ja tiedän, että on yritys ja miten homma menee, mutta toiset ottaa vähemmän ehkä voittoa kun toiset. Ladassa on vaan edulliset varaosat, mikä pitää hinnat alhaalla.

Toinen seikka on se, että uutena auton ostettuani ongelman ratkaisu oli aika heikkoa, kunnes kolmannen korjaus kerran jälkeen vein osan vaihtoon (oli tilattu ja sovittu, että pikahuolto vaihtaa), niin pika huollon kaveri katsoo, että ei se vika kyllä tässä ole, kun tuo kaapelihan ei pysy kunnolla kiinni.

Ja muutenkin palveluasenne on aivan toinen tuolla toisessa paikassa. Jotenkin luottamusta herättävämpää toimintaa.
Mun mielipide on, että Ladassa on kaksi huonoa asiaa:1. Deltassa myynnissä ja 2. Opelin tekniikkaa (venttiilien kohdallakin luki Opel ja opel sivuston mukaan tuo mun ruiskutusjärjestelmän häikkä aika yleinen 90 astroissa).
larssi21074

Vaihtoivatko venäläisen huuhteluventtiilin tilalle ooppelin venttiilin? eli delco remyn? :shock:

Jos vaihtoivat niin oikeilla jäljillä ollaan. Tuo ooppelin venttiili on kestävämpi kuin original venäläinen! Meillä mikkelissä käytetään deltassa nykyisin oppelin venttiileitä.
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Joskus mietityttää deltan tuntiveloitus, jos sama asentaja työskentelee deltassa tai X korjaamolla niin mistä n.20 euron tuntivelotuksen ero koostuu, deltassa kallimpi? Sanotaanko näin että asentajan mukaan menetelmät ja laitteistot samalla tasolla.
warre 353w sedan,
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Riistokapitalisti tietysti osaa kyllä rahastaa tyhmiltä rahat pois. :lol: Delta-Auto kuten kaikki muutkin merkkikorjaamot.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
larssi21074

Nyrkkipajassa asentajat ovat saaneet koulutuksensa ammattikoulussa. Merkkikorjaamoilla asentajat käyvät paljon kalliita kursseja ja ammattitaito on aivan toisella tasolla. Se ei tarkoita että asentajat olisivat asiasta tietämättömiä jos eivät hallissa norkoilevia tee-se-itse miehiä neuvo tekemään kaikkea itse. Asentajat eivät saa kertoa tiettyjä asioita asiakkaalle koska sitten jos asiakas tekee vahinkoa niin se voi nostaa syytteen ohjeena antajaa kohtaan.

Eli tästä yleensä johtuu se että asentajat eivät tiedä. :D
PöyhöinKuusaalt

No, jo! Asentajat tietävät nykyään juuri sen verran kuin tietokoneet ja muut järjestelmät heille kertovat. He kenties tietävät enemmän, mutta se ei enää kuulu heidän ammattiinsa ja näin saatetaan unohtaa entinen tieto, taito ja osaaminen.

Merkkikorjaamoissa osataan vaihtaa osia. Niitä, joita testerit käskevät vaihtamaan. Eihän kaikissa autoissa tietysti ole vielä ajotietokoneita ja onneksi niin. Mutta kyllä ne merkkikorjaamot ovat niin kovin riippuvaisia tietokonevehkeistään.

Esim. Soitan Deltaan ja kysyn osan saatavuutta ja hintaa. Minulta kysytään auton rekisterinumero, valmistenumero ja vuosimalli. Ja minä kun kysyin osaa sen oikealla nimellä. Kysyin takavetoladan 1700i suorasytyksen ohjausyksikköä. Ja uudelleen tiedustellaan moottorin valmistenumeroa. No, en minä sitä jaksanut kaivaa esiin. Pyysin heitä selvittämään osan, jolla oli siis tarkka nimi, saatavuutta ja soittamaan minulle. Lopulta sain vastauksen. Oli kuulemma ollut vaikea tehtävä kun ei ollut moottorin valmistenumeroa. Yksi osa ohjausyksikkö kuulemma Suomessa oli muistaakseni Tampereella. Hintaan 580e.

Voitte vain arvata ostinko. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin