Ihan yleisellä tasolla lähin pohtimaan tuota 110:n modernia lämmityslaite systeemiä.
säädin palikka on siis ohjainlaite ja siinä on lämmön ja puhalluksen säätö, lämmöt jotain 13-30 astetta ja puhallus A=automaatti ja erinäinen määrä nopeuksia, joissakin malleissa ei automaattiasentoa.
Automaattia ohjannee ilmanlämpötilatunnistin auton katossa. ohjainlaite taas säätelee lämpöä jonkun ilmaläpän sähkömoottorin kautta? vesi kiertää kokoajan, hanaa ei ole. Ilman suuntausta säädetään perinteisesti suulakkeista ja säätimestä joka toimiii jotenkin?
puhaltimen asentoja säätelee perinteisesti vastus. mutta mikäs kumman alipaineventtiili siellä systeemissä on vielä edellä mainittujen lisäksi?
joissakin malleissa on lisäksi sisäilman kierto, siinä on kai vaan kytkin jonka valinnalla ohjainlaite käyttää jotain sähkötsydeemiä?
siinä olikin jo monta avointa kohtaa, joku osaa varmaan selittää ton ihmevärkin sielun elämää?
110 lämmityslaitteen rakenne
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
110 lämmityslaitteen rakenne

Re: 110 lämmityslaitteen rakenne
Ohjain vertaa katon anturista tulevaa lämpötillaa asetettuun lämpötila-arvoon ja ohjaa erotuksen perusteella ilmaläppää.
Periaate on seuraava.
Mikäli mitattu lämpötila on alhaisempi kuin asetettu niin suurennetaan kuuman ilman määrää (vastaavasti kylmän määrä pienenee).
Mikäli mitattu lämpötila on suurempi kuin asetettu niin pienennetään kuuman ilman määrää (vastaavasti kylmän määrä suurenee).
Eli 110:iin saa automaattisen ilmastoinnin melko helposti kunhan vain tehdään kylmää!
Alipaineventtiiliä (sähköinen ohjaus) käytetään ohjaamaan sisäisen ilmankierron läppää. Kytkin on siinä keskikonsolin vasemmassa yläkulmassa.
Kun alipaineventtiili aktivoidaan, läppä (hansikaskotelon takana) sulkee ulkoa tulevan ilman tien ja avaa ilmanoton sisältä.
Tämä ominaisuus on vain ensimäisissä 110:ssä vakiona!
Periaate on seuraava.
Mikäli mitattu lämpötila on alhaisempi kuin asetettu niin suurennetaan kuuman ilman määrää (vastaavasti kylmän määrä pienenee).
Mikäli mitattu lämpötila on suurempi kuin asetettu niin pienennetään kuuman ilman määrää (vastaavasti kylmän määrä suurenee).
Eli 110:iin saa automaattisen ilmastoinnin melko helposti kunhan vain tehdään kylmää!
Alipaineventtiiliä (sähköinen ohjaus) käytetään ohjaamaan sisäisen ilmankierron läppää. Kytkin on siinä keskikonsolin vasemmassa yläkulmassa.
Kun alipaineventtiili aktivoidaan, läppä (hansikaskotelon takana) sulkee ulkoa tulevan ilman tien ja avaa ilmanoton sisältä.
Tämä ominaisuus on vain ensimäisissä 110:ssä vakiona!
Vain olennainen on tärkeää.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: 110 lämmityslaitteen rakenne
jaha, siis alipaineventtiiliä ei edes ole noissa uudemmissa, kun ei sisäilmankiertoakaan ole, on toi ihme hitekkiä

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: 110 lämmityslaitteen rakenne
varaosanumerobongaus! Ei ole suomessa ainakaan pulaa noista alipainemagneettiventtiileistä, sillä sama osa 2105-1127010 on myös kaikissa Ozoon kaasutin Ladoissa joissa on alipainesydeemi tyhjäkäynnissä, eli se venttiili joka on jo uutena jätetty pois käytöstä, joten turhia venttiileitä on kaikkialla.
