
Laturista
Laturista
Ku nyt ostin sen 2105 ladan niin siitä en oo viel löytäny erillistä jännitteen säädintä et tämä taitaa olla se malli jossa se on sisäinen?? eli onkohan tähän kytkentä "kaaviota"? 

Lujaa Laatua Larva!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
stefa puhuu asiaa, tosin noista on nähtävästi sellaisiakin versioita missä ei ole sitä valkoista kölliä... mä en nyt edes muista mikä se oli
kaaviokuvaa löytyy täältä
kaaviokuvaa löytyy täältä

Muistin kattoa tuon mutta unohdin laittaa havainnot
Mulla kytkentä niinkin yksinkertainen että siitä pultti-mallisesta liittimestä laturin antama sähkö akkuun ja siihen latta-abikoon herätevirta jota taasen katkon releellä jotta auto sammuukin. Tuota relettä ei tarvita jos tekee sähköt hieman erilailla mitä itellä on. Voisi noita omiakin sähköjä hieman muutella niin jäisi tuo yksi rele pois. Osaako muuten joku sähköguru kertoa mitä eroa on onko päävirtakytkin kummassa navassa?
Miksi muuten venäläisillä tapana piirtää nuo sähkökuvat tuolla animaatio-tyylillä? Ainakin mielestäni ihan kytkentäkaavio paljon selkeämpi.

Miksi muuten venäläisillä tapana piirtää nuo sähkökuvat tuolla animaatio-tyylillä? Ainakin mielestäni ihan kytkentäkaavio paljon selkeämpi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
44 on sulakerasia ja 45 on latauksen merkkivalon rele, jota tosin ei kaikissa autoissa edes olekaan G-222 laturin kanssa.
noi venäläiset sähköpiirrokset on aivan ihania!!!
noi venäläiset sähköpiirrokset on aivan ihania!!!

Voihan ne ihania olla mutta tuosta luettaavudesta en kummoista arvosanaa antaisi, tuppaa aina jäämään niitä jotain mystisiä mötiköitä mistä ei ota mitään selvää. Voisivat toimiakkin jos olisi ihan orkkis auto johon vertailla. Onkos tuossa laturissa tuo merkkivalon kytkentä muka jossain tuolla kiinnityjalkojen välissä? Oli nimittäin alunperin tuo valo mutta sitten kun sähköt vedin uusiksi niin ei tullut tuota laitettua kun jännitemittarin laitoin. Saisihan tuosta yhden vilkkuvan valon lisää 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
no joo, ohan noihin netissä selitykset noihin osiin (venäjänkieliset) ettei tarvii arvailla mitä palikoita onStefa kirjoitti:Voihan ne ihania olla mutta tuosta luettaavudesta en kummoista arvosanaa antaisi, tuppaa aina jäämään niitä jotain mystisiä mötiköitä mistä ei ota mitään selvää. Voisivat toimiakkin jos olisi ihan orkkis auto johon vertailla. Onkos tuossa laturissa tuo merkkivalon kytkentä muka jossain tuolla kiinnityjalkojen välissä? Oli nimittäin alunperin tuo valo mutta sitten kun sähköt vedin uusiksi niin ei tullut tuota laitettua kun jännitemittarin laitoin. Saisihan tuosta yhden vilkkuvan valon lisää


Just tuota tarkoitin että noiden luettavuus tökkii, ainakin mulle. Venäjäks, just...
Periaatteessa yksinkertaisimmat sähköt saisi kun akulta kiinteä maadoitus, laturilta molemmat piuhat päävirtakytkimelle ja siitä akun +-napaan. Kai tuosta jonkun skissin voisi väkästellä jos tarvis.
Edit:

Siinä olis tuollanen tosi pikanen, ei yhtä hieno kun ryssien kuvat mutta selvää tuosta saa
Kertokaa joku jos tuo ei toimi koska en ole mikään sähkömies enkä ole moista kytkentää kokeillut.
Periaatteessa yksinkertaisimmat sähköt saisi kun akulta kiinteä maadoitus, laturilta molemmat piuhat päävirtakytkimelle ja siitä akun +-napaan. Kai tuosta jonkun skissin voisi väkästellä jos tarvis.
Edit:

Siinä olis tuollanen tosi pikanen, ei yhtä hieno kun ryssien kuvat mutta selvää tuosta saa

Mielestäni päävirta napa kannattaa vetää suoraan akulle. koska muutoin se syöttää virtaa sytylle eikä auto sammu, ellei sitten laturi hajoa jännitepiikkiin kun virrat kääntää pois;) ainoastaan heräte virtakatkaisimen kautta. Sitten jos fia hyväksyttyä tekee niin pitäisi olla 2kärkinen päävirtakatkaisija joka katkaiisee ensin sytyn/laturin herätteen ja vasta sitten laturin päävirta yhteyden, ja mahdollisesti vielä oikosulkee laturin herätteen maihin jolloin sammuminen varmistetaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Jos sulla kerran on sisäisellä säätimellä se laturi niin vedät johdot näin:
- mutterikiinnitteiseen akkusähkö
- säätimelle katkeava sähkö eli päävirtakatkaisijan takaa tai virtalukon, sama sähkö käy puolallekin (sätimen sähkö pitää olla katkeava tai se polttaa säätimen)
Tällä kytkennällä saat lisäksi auton sammumaankin kun avaat päävirtakytkimen.
- mutterikiinnitteiseen akkusähkö
- säätimelle katkeava sähkö eli päävirtakatkaisijan takaa tai virtalukon, sama sähkö käy puolallekin (sätimen sähkö pitää olla katkeava tai se polttaa säätimen)
Tällä kytkennällä saat lisäksi auton sammumaankin kun avaat päävirtakytkimen.