Laturista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Laturista

Viesti Kirjoittaja mika »

Ku nyt ostin sen 2105 ladan niin siitä en oo viel löytäny erillistä jännitteen säädintä et tämä taitaa olla se malli jossa se on sisäinen?? eli onkohan tähän kytkentä "kaaviota"? :lol:
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Siinä säätimettömässä mallissa muistaakseni kaksi sellaista "askia" siinä laturin perässä, olikohan musta ja valkoinen. Mulla muistaakseni tuo G-222 -malli. Kytkentä oli tosi simppeli. Tarkastan tuon tänään ennenkuin valehtelen mitään.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

stefa puhuu asiaa, tosin noista on nähtävästi sellaisiakin versioita missä ei ole sitä valkoista kölliä... mä en nyt edes muista mikä se oli

kaaviokuvaa löytyy täältä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

mikä tuo 45 "aski" on? entä onko tuo 44 joku sulakerasia vai mikä?
:?
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muistin kattoa tuon mutta unohdin laittaa havainnot :? Mulla kytkentä niinkin yksinkertainen että siitä pultti-mallisesta liittimestä laturin antama sähkö akkuun ja siihen latta-abikoon herätevirta jota taasen katkon releellä jotta auto sammuukin. Tuota relettä ei tarvita jos tekee sähköt hieman erilailla mitä itellä on. Voisi noita omiakin sähköjä hieman muutella niin jäisi tuo yksi rele pois. Osaako muuten joku sähköguru kertoa mitä eroa on onko päävirtakytkin kummassa navassa?

Miksi muuten venäläisillä tapana piirtää nuo sähkökuvat tuolla animaatio-tyylillä? Ainakin mielestäni ihan kytkentäkaavio paljon selkeämpi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

44 on sulakerasia ja 45 on latauksen merkkivalon rele, jota tosin ei kaikissa autoissa edes olekaan G-222 laturin kanssa.

noi venäläiset sähköpiirrokset on aivan ihania!!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voihan ne ihania olla mutta tuosta luettaavudesta en kummoista arvosanaa antaisi, tuppaa aina jäämään niitä jotain mystisiä mötiköitä mistä ei ota mitään selvää. Voisivat toimiakkin jos olisi ihan orkkis auto johon vertailla. Onkos tuossa laturissa tuo merkkivalon kytkentä muka jossain tuolla kiinnityjalkojen välissä? Oli nimittäin alunperin tuo valo mutta sitten kun sähköt vedin uusiksi niin ei tullut tuota laitettua kun jännitemittarin laitoin. Saisihan tuosta yhden vilkkuvan valon lisää :D
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

kaverill on niin yksin kertaiset sähöt laturis et yks johto on heräte virta ja toinen antaa latausta... jotenki tollee...
Stefa: osaisitko piirtää jollainlailla tuota sun sähkö systeemiä mulle ku en tajuu oikkeen plkästä tekstistä...
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Stefa kirjoitti:Voihan ne ihania olla mutta tuosta luettaavudesta en kummoista arvosanaa antaisi, tuppaa aina jäämään niitä jotain mystisiä mötiköitä mistä ei ota mitään selvää. Voisivat toimiakkin jos olisi ihan orkkis auto johon vertailla. Onkos tuossa laturissa tuo merkkivalon kytkentä muka jossain tuolla kiinnityjalkojen välissä? Oli nimittäin alunperin tuo valo mutta sitten kun sähköt vedin uusiksi niin ei tullut tuota laitettua kun jännitemittarin laitoin. Saisihan tuosta yhden vilkkuvan valon lisää :D
no joo, ohan noihin netissä selitykset noihin osiin (venäjänkieliset) ettei tarvii arvailla mitä palikoita on :D laturin liittimet näkyy siinä laturin poikkileikkauskuvassa, sähkökaaviossa on havainnollistettu se kuinka virta kulkee itse laturin sisällä ja liittimet ei siten ole ihan realistisissa paikoissaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Just tuota tarkoitin että noiden luettavuus tökkii, ainakin mulle. Venäjäks, just...

Periaatteessa yksinkertaisimmat sähköt saisi kun akulta kiinteä maadoitus, laturilta molemmat piuhat päävirtakytkimelle ja siitä akun +-napaan. Kai tuosta jonkun skissin voisi väkästellä jos tarvis.

Edit:

Kuva

Siinä olis tuollanen tosi pikanen, ei yhtä hieno kun ryssien kuvat mutta selvää tuosta saa :D Kertokaa joku jos tuo ei toimi koska en ole mikään sähkömies enkä ole moista kytkentää kokeillut.
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

nuin just et laturit piuhat päävirta katkasimeen ja sit siitä akulle on mun kaverilla ja kai se toimii?? mikä tuo "katkasia kohta on et tarkotatko tuolla päävirta katkasijaa vai relettä?
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllä tuon pitäisi noin maalaisjärjellä mietittynä toimia. Tuo on ihan päävirtakatkaisin, releen merkissähän on se käämi mukana :wink:
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

mut onko tuota johtoo pakko vetää päävirta katkasimen kautta? miksei suoraan akkuun????
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mielestäni päävirta napa kannattaa vetää suoraan akulle. koska muutoin se syöttää virtaa sytylle eikä auto sammu, ellei sitten laturi hajoa jännitepiikkiin kun virrat kääntää pois;) ainoastaan heräte virtakatkaisimen kautta. Sitten jos fia hyväksyttyä tekee niin pitäisi olla 2kärkinen päävirtakatkaisija joka katkaiisee ensin sytyn/laturin herätteen ja vasta sitten laturin päävirta yhteyden, ja mahdollisesti vielä oikosulkee laturin herätteen maihin jolloin sammuminen varmistetaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jos sulla kerran on sisäisellä säätimellä se laturi niin vedät johdot näin:

- mutterikiinnitteiseen akkusähkö
- säätimelle katkeava sähkö eli päävirtakatkaisijan takaa tai virtalukon, sama sähkö käy puolallekin (sätimen sähkö pitää olla katkeava tai se polttaa säätimen)

Tällä kytkennällä saat lisäksi auton sammumaankin kun avaat päävirtakytkimen.
Vastaa Viestiin