Lada 110 ja CE valo
Lada 110 ja CE valo
Osaisiko kukaan neuvoa mitä tässä kannattaisi lähteä ensiksi tekemään.
Meillä on Lada 110 1.6 Festival vm 2000, ajettu vasta 15 000 km.
Auto oli alunperin isäni, hänen silmäteränsä. Isäni kuoli toissatalvena ja auto tuli meille perintönä. Poikani alkaa olemaan autokouluiässä ja tuo auto on tarkoitus tulla hänen käyttöönsä, itselläni on toinen auto.
Ongelma on seuraava: Viime kesänä ajelin sillä vähän, muutamia satoja kilometrejä ja sitten alkoi yhtäkkiä kuulumaan outo räpättävä, metallinen ääni. Se tuli jostain sieltä pakoputkistosta. Ääni ei kuulunut yleensä ajaessa vaan tyhjäkäynnillä esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Katsastusaika lähestyi ja vein auton pakokaasumittaukseen bensa-asemalle tuosta äänestä huolimatta. Aluksi näytti, että ei tule kunnon arvoja, mutta kun auto oli ollut jonkun aikaa käynnissä, arvot olivatkin ihan hyvät ja sain kelvollisen paperin. Auto meni läpi katsastuksesta eikä katsastusmieskään sanonut tuosta räpättävästä äänestä mitään.
Katsastuksen jälkeen vein auton Delta-autoon ja pyysin tutkimaan mikä tuon äänen aiheuttaa. En ehtinyt edes kotiin takaisin kun soittivat sieltä, että saat tulla hakemaan auton pois, se on jo tutkittu. On kuulemma vaihdettava katalysaattori ja kaikki muutkin pakokutken osat. Osien hinta Delta-autossa olisi yli 700 euroa + työt. Puhelimessa kuulin kun ko henkilö kysyi toiselta kauanko tuon meidän auton tutkimiseen meni aikaa ja toinen vastasi, että "ei paskaakaan, kai joku kymmenisen minuuttia". Tämän perusteella veloittivat minulta 13 euroa tuosta tutkimisesta. Meinasivat veloittaa ensin yli 70 euroa, mutta kun sanoin kuulleeni korjaajan kommentin, laskuksi tuli tuo 13 euroa. Minulle heräsi jo silloin epäilys, että eivät varmaan olleet edes tutkineet mitään.
En viime syksynä vielä tehnyt asialle mitään vaan laitoin auton seisomaan koko talveksi. Nyt kesäkuun alusta otin siihen taas vakuutuksen ja tarkoitus oli alkaa selvittämään tuota asiaa ja tietenkin uusi katsastus on taas edessä.
Aluksi meni muutama päivä niin, että tuo ääni kuului samalla tavalla kuin viime kesänä. Sitten yhtäkkiä se lakkasi kuulumasta. Arvelin, että ehkä siellä olikin vaan joku metallipala, mahdollisesti suojapelti tai vastaava, ollut irrallaan ja nyt se lähti pois ja siinä oli koko ongelma. Kului noin viikko, olin ajellut ehkä 200 kilometriä ja sitten syttyi palamaan Check Engine valo. Sen jälkeen en ole uskaltanut ajaa sillä ollenkaan. Sen sijaan olen lueskellut näitä Lada-kerhon sivuja ja miettinyt mitä oikein tekisin. Ei ainakaan näin äkkiseltään ole varaa maksaa 700 euroa ja töistä varmaan vielä monta sataa lisää Delta-autolle.
Olen näitä sivuja lukiessa törmännyt sanaan lamda-anturi. Voisikohan olla, että minun pitäisikin ensin vaihdattaa se ja katsoa olisiko vika siinä. Itse en osaa vaihtaa mitään antureita enkä korjata autoa, mutta kun tietäisin mikä on ongelma ja sen mukaan mitä osia ostaisin ja sitten etsisin kohtuuhintaisen korjaajan.
Jos kuitenkin joutuu vaihtamaan katalysaattorin ja muut pakoputken osat, ajattelin ostaa ne esimerkiksi Motonetistä ja viedä auto uusien osien kanssa jollekin korjaajalle (ei kuitenkaan Deltaan). Ongelmani tässä on vaan se, että en osaa ostaa oikeita osia.
Motonetin sivuilla on seuraavanlaisia Lada 110:n pakoputken osia:
PAKOPUTKET LADA 110/111/112 --07
1,5iKat-57kW Etuputki --2.01. . . . . . . . . . . . . . . . 14-3228 49.90 ???
1,5iKat-57kW Etuputki 3.01--. . . . . . . . . . . . . . . . 14-3234 0.00 ???
1,5iKat16V-68kW Etuputki --2.01. . . . . . . . . . . . . 14-3233 0.00 ???
1,5iKat Väliosa pöntöllä --2.01. . . . . . . . . . . . . . 14-3229 44.50 ???
1,5iKat Väliosa pöntöllä 3.01--. . . . . . . . . . . . . . 14-3232 48.80 ???
1,5iKat Takapönttö 110-Sedan/111-Farmari. . . . . . . 14-3230 42.50 ???
1,5iKat Takapönttö 112-HatchBack. . . . . . . . . . . . 14-3231 43.50 ???
1,5iKat Takapöntön ASENNUSSARJA. . . . . . . . . . . . 13-5009 4.90 ???
PUTKENKIRISTIN LADA 110/111/112 --07
Hinta / 1 kpl
110-srj Väliosa/takapönttö. . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0301 4.71 ???
________________________________________
PAKOPUTKEN TIIVISTE LADA 110/111/112 --07
Hinta / 1 kpl
110-srj Rengas Kat/väliosa. . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0034 3.70 ???
________________________________________
PAKOPUTKEN KANNATTIMET LADA 110/111/112 --07
Hinta / 1 kpl
110 Kannatinkumi (tarve=?5?). . . . . . . . . . . . . . . . 14-0451 1.35 ???
Hinnat näyttäsivät olevan huomattavasti kohtuullisemmat kuin Delta-autossa alkuperäisosat. Mutta kun tuossa on monta erilaista, niin mitkä noista osista olisivat juuri oikeat. Viime syksynä soitin joihinkin varaosaliikkeisiin ja yritin kysyä asiaa, mutta eivät tuntuneet oikein osaavan vastata. Eli pitäisi itse tietää tarkalleen mitkä ovat oikeat osat ennen kuin lähtee ostamaan. Ja jos ei tuolla Motonetistä löydy juuri oikeaa osaa ja joutuisin soittelemaan muihinkin liikkeisiin, niin millä tiedoilla saisi ostettua oikeat osat. Ei onnistunut ainakaan sillä, että kertoo auton merkin, mallin ja vuosimallin kuten syksyllä tein.
Vaikka nainen olenkin enkä kovin paljon autojen teknisestä puolesta ja korjaamisesta ymmärrä, niin tuntuu silti jotenkin oudolta jos noin vähän ajetusta autosta on jo mennyt katalysaattori. Minun käsittääkseni katalysaattorit yleensä kestävät hyvinkin pitkään. Siksi jotenkin luulisin että vika olisi jossain muualla. Nyt näitä sivuja lukiessa olen alkanut miettimään sitä Lamda-anturia. Olisin kiitollinen niistäkin vinkeistä, että voiko sen ostaa varaosaliikkeestä ja onko niitäkin tuhottomasti erilaisia, että osaisin ostaa oikeanlaisen.
Niin, olisin kysynyt vielä että uskaltaako autolla ajaa yhtään kun se CE valo palaa. En tiedä sammuuko se pitempään ajaessa, koska en ole uskaltanut edes kokeilla enempää kuin yhden kerran 10 kilometrin ajoa ja ainakaan siinä ajassa valo ei sammunut.
Meillä on Lada 110 1.6 Festival vm 2000, ajettu vasta 15 000 km.
Auto oli alunperin isäni, hänen silmäteränsä. Isäni kuoli toissatalvena ja auto tuli meille perintönä. Poikani alkaa olemaan autokouluiässä ja tuo auto on tarkoitus tulla hänen käyttöönsä, itselläni on toinen auto.
Ongelma on seuraava: Viime kesänä ajelin sillä vähän, muutamia satoja kilometrejä ja sitten alkoi yhtäkkiä kuulumaan outo räpättävä, metallinen ääni. Se tuli jostain sieltä pakoputkistosta. Ääni ei kuulunut yleensä ajaessa vaan tyhjäkäynnillä esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Katsastusaika lähestyi ja vein auton pakokaasumittaukseen bensa-asemalle tuosta äänestä huolimatta. Aluksi näytti, että ei tule kunnon arvoja, mutta kun auto oli ollut jonkun aikaa käynnissä, arvot olivatkin ihan hyvät ja sain kelvollisen paperin. Auto meni läpi katsastuksesta eikä katsastusmieskään sanonut tuosta räpättävästä äänestä mitään.
Katsastuksen jälkeen vein auton Delta-autoon ja pyysin tutkimaan mikä tuon äänen aiheuttaa. En ehtinyt edes kotiin takaisin kun soittivat sieltä, että saat tulla hakemaan auton pois, se on jo tutkittu. On kuulemma vaihdettava katalysaattori ja kaikki muutkin pakokutken osat. Osien hinta Delta-autossa olisi yli 700 euroa + työt. Puhelimessa kuulin kun ko henkilö kysyi toiselta kauanko tuon meidän auton tutkimiseen meni aikaa ja toinen vastasi, että "ei paskaakaan, kai joku kymmenisen minuuttia". Tämän perusteella veloittivat minulta 13 euroa tuosta tutkimisesta. Meinasivat veloittaa ensin yli 70 euroa, mutta kun sanoin kuulleeni korjaajan kommentin, laskuksi tuli tuo 13 euroa. Minulle heräsi jo silloin epäilys, että eivät varmaan olleet edes tutkineet mitään.
En viime syksynä vielä tehnyt asialle mitään vaan laitoin auton seisomaan koko talveksi. Nyt kesäkuun alusta otin siihen taas vakuutuksen ja tarkoitus oli alkaa selvittämään tuota asiaa ja tietenkin uusi katsastus on taas edessä.
Aluksi meni muutama päivä niin, että tuo ääni kuului samalla tavalla kuin viime kesänä. Sitten yhtäkkiä se lakkasi kuulumasta. Arvelin, että ehkä siellä olikin vaan joku metallipala, mahdollisesti suojapelti tai vastaava, ollut irrallaan ja nyt se lähti pois ja siinä oli koko ongelma. Kului noin viikko, olin ajellut ehkä 200 kilometriä ja sitten syttyi palamaan Check Engine valo. Sen jälkeen en ole uskaltanut ajaa sillä ollenkaan. Sen sijaan olen lueskellut näitä Lada-kerhon sivuja ja miettinyt mitä oikein tekisin. Ei ainakaan näin äkkiseltään ole varaa maksaa 700 euroa ja töistä varmaan vielä monta sataa lisää Delta-autolle.
Olen näitä sivuja lukiessa törmännyt sanaan lamda-anturi. Voisikohan olla, että minun pitäisikin ensin vaihdattaa se ja katsoa olisiko vika siinä. Itse en osaa vaihtaa mitään antureita enkä korjata autoa, mutta kun tietäisin mikä on ongelma ja sen mukaan mitä osia ostaisin ja sitten etsisin kohtuuhintaisen korjaajan.
Jos kuitenkin joutuu vaihtamaan katalysaattorin ja muut pakoputken osat, ajattelin ostaa ne esimerkiksi Motonetistä ja viedä auto uusien osien kanssa jollekin korjaajalle (ei kuitenkaan Deltaan). Ongelmani tässä on vaan se, että en osaa ostaa oikeita osia.
Motonetin sivuilla on seuraavanlaisia Lada 110:n pakoputken osia:
PAKOPUTKET LADA 110/111/112 --07
1,5iKat-57kW Etuputki --2.01. . . . . . . . . . . . . . . . 14-3228 49.90 ???
1,5iKat-57kW Etuputki 3.01--. . . . . . . . . . . . . . . . 14-3234 0.00 ???
1,5iKat16V-68kW Etuputki --2.01. . . . . . . . . . . . . 14-3233 0.00 ???
1,5iKat Väliosa pöntöllä --2.01. . . . . . . . . . . . . . 14-3229 44.50 ???
1,5iKat Väliosa pöntöllä 3.01--. . . . . . . . . . . . . . 14-3232 48.80 ???
1,5iKat Takapönttö 110-Sedan/111-Farmari. . . . . . . 14-3230 42.50 ???
1,5iKat Takapönttö 112-HatchBack. . . . . . . . . . . . 14-3231 43.50 ???
1,5iKat Takapöntön ASENNUSSARJA. . . . . . . . . . . . 13-5009 4.90 ???
PUTKENKIRISTIN LADA 110/111/112 --07
Hinta / 1 kpl
110-srj Väliosa/takapönttö. . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0301 4.71 ???
________________________________________
PAKOPUTKEN TIIVISTE LADA 110/111/112 --07
Hinta / 1 kpl
110-srj Rengas Kat/väliosa. . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0034 3.70 ???
________________________________________
PAKOPUTKEN KANNATTIMET LADA 110/111/112 --07
Hinta / 1 kpl
110 Kannatinkumi (tarve=?5?). . . . . . . . . . . . . . . . 14-0451 1.35 ???
Hinnat näyttäsivät olevan huomattavasti kohtuullisemmat kuin Delta-autossa alkuperäisosat. Mutta kun tuossa on monta erilaista, niin mitkä noista osista olisivat juuri oikeat. Viime syksynä soitin joihinkin varaosaliikkeisiin ja yritin kysyä asiaa, mutta eivät tuntuneet oikein osaavan vastata. Eli pitäisi itse tietää tarkalleen mitkä ovat oikeat osat ennen kuin lähtee ostamaan. Ja jos ei tuolla Motonetistä löydy juuri oikeaa osaa ja joutuisin soittelemaan muihinkin liikkeisiin, niin millä tiedoilla saisi ostettua oikeat osat. Ei onnistunut ainakaan sillä, että kertoo auton merkin, mallin ja vuosimallin kuten syksyllä tein.
Vaikka nainen olenkin enkä kovin paljon autojen teknisestä puolesta ja korjaamisesta ymmärrä, niin tuntuu silti jotenkin oudolta jos noin vähän ajetusta autosta on jo mennyt katalysaattori. Minun käsittääkseni katalysaattorit yleensä kestävät hyvinkin pitkään. Siksi jotenkin luulisin että vika olisi jossain muualla. Nyt näitä sivuja lukiessa olen alkanut miettimään sitä Lamda-anturia. Olisin kiitollinen niistäkin vinkeistä, että voiko sen ostaa varaosaliikkeestä ja onko niitäkin tuhottomasti erilaisia, että osaisin ostaa oikeanlaisen.
Niin, olisin kysynyt vielä että uskaltaako autolla ajaa yhtään kun se CE valo palaa. En tiedä sammuuko se pitempään ajaessa, koska en ole uskaltanut edes kokeilla enempää kuin yhden kerran 10 kilometrin ajoa ja ainakaan siinä ajassa valo ei sammunut.
Re: Lada 110 ja CE valo
ajappa jollekin yleiskorjaamolle (ad, osaset tai joku muu vastaava) ja pyydä vikakoodien lukeminen. Homma onnistuu jokapaikassa mikäli autossa on perus obd-pistoke. Jos taas vanhan mallinen diaknostiikkapistoke pitää irtojohdoin testilaite kytkeä mutta kodit saadaan silloinkin luettua. Ei autosta katalysaattori eikä pakoputkisto mene vuodessa. Kun vikakoodit luettu tietää missä vika on, summissa ei kannata ruveta palikoita vaihdattamaan. Älä irrota akkua, akun irrottaminen tyhjää vikamuistin eikä vikakoodeja saa näkyville.
Tietysti yksi mahdollisuus on irrottaa akku hetkeksi jolloin vikamuisti tyhjäytyy. Tyhjäyksen jälkeen ajella ja katsoa syttyykö valo uudelleen, jos syttyy niin sitten vasta korjaamolle. Ellei valo syty on auto kunnossa eikä vaadi toimenpiteitä.
Tietysti yksi mahdollisuus on irrottaa akku hetkeksi jolloin vikamuisti tyhjäytyy. Tyhjäyksen jälkeen ajella ja katsoa syttyykö valo uudelleen, jos syttyy niin sitten vasta korjaamolle. Ellei valo syty on auto kunnossa eikä vaadi toimenpiteitä.
Re: Lada 110 ja CE valo
Saako taas arvata? no arvaampa kuitenkin. Se metallinen ääni oli joku katin sisältä irronnut kappale, aikansa kolisi katissa ja nyt on lentänyt taemmas putkeen. Kun katista puuttuu sisuskaluja ei se enään puhdista pakokaasuja kunnolla ja syttyy CE-valo.
Mutta toimi kuitenkin kuten pressa ehdotti. Ensin vikamuistin nollaus akunkenkää jonkun aikaa irti pitämällä, jos ce syttyy uudelleen niin sitten vikakoodien luku ja jatkotoimenpiteet sen mukaan mitä koodia pukkaa.
,_,/ukka
Mutta toimi kuitenkin kuten pressa ehdotti. Ensin vikamuistin nollaus akunkenkää jonkun aikaa irti pitämällä, jos ce syttyy uudelleen niin sitten vikakoodien luku ja jatkotoimenpiteet sen mukaan mitä koodia pukkaa.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Lada 110 ja CE valo
Kokeilin hetki sitten sitä vikamuistin nollausta. Irrotin akunkengät hetkeksi. En sitten tiedä onko sillä merkitystä kuinka kauan olisi pitänyt pitää niitä irti. Minä pidin ne irti vaan pari minuuttia ja laitoin takaisin. Käynnistin auton ja meni noin 2-3 minuuttia ja CE valo syttyi taas.
Seuraavaksi sitten vien auton jonnekin tuota vikakoodin lukua varten.
Jos tuossa koodin lukemisessa ei selviä mitään, ilmeisesti sitten joutuu alkaa vaihtamaan niitä pakoputken osia.
Jos siellä on katin sisällä irronnut joku palanen joka on mennyt sinne kauemmaksi putkeen, pitääkö hankkia sekä uusi katalysaattori että kaikki putken osat vai riittäisikö se väliosa ja takaosa. Niin, ja sitten tietenkin on edessä tuo minun ongelmani osien oston kanssa. Delta-autossa ne on pirun kalliita. Varaosaliikkeistä saisi huomattavasti halvemmalla, mutta kun en tiedä minkä noista esimerkiksi Motonetin osista ostaisi.
Kiitos vinkeistä tähän asti.
Seuraavaksi sitten vien auton jonnekin tuota vikakoodin lukua varten.
Jos tuossa koodin lukemisessa ei selviä mitään, ilmeisesti sitten joutuu alkaa vaihtamaan niitä pakoputken osia.
Jos siellä on katin sisällä irronnut joku palanen joka on mennyt sinne kauemmaksi putkeen, pitääkö hankkia sekä uusi katalysaattori että kaikki putken osat vai riittäisikö se väliosa ja takaosa. Niin, ja sitten tietenkin on edessä tuo minun ongelmani osien oston kanssa. Delta-autossa ne on pirun kalliita. Varaosaliikkeistä saisi huomattavasti halvemmalla, mutta kun en tiedä minkä noista esimerkiksi Motonetin osista ostaisi.
Kiitos vinkeistä tähän asti.
Re: Lada 110 ja CE valo
Otat nuo pressan ohjeet muistiin(paperille) otat yhteyttä esim. ad korjaamoon...Itse olen saanut hyvää palvelua ad korjaamoissa, asentajien ammattitaito vähintäänkin deltan asentajien tasolla. Hinta on kuitenkin edullisempi.
warre 353w sedan,
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Lada 110 ja CE valo
Ton ikäinen biili on vielä sillä vanhan mallin diagnostiikkatöpselillä
ja yhdellä lambdalla.
ja yhdellä lambdalla.
Re: Lada 110 ja CE valo
Siinä meni mun teoria romukoppaan, lambda on ennen kattia, eli auto ei tarkkaile katalysaattorin toimintaa, eikä sytytä vikavaloa vaikkei katissa olis mitään sisällä.lada 1200s kirjoitti:ja yhdellä lambdalla.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Lada 110 ja CE valo
Onko tuossa sen mallin pistoke, että pystyy ite lukemaan yhdistämällä nastat ja katseleen, kuin check engine -valo vilkkuu?
Reippaina käymme rekkain alle 

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lada 110 ja CE valo
Vuonna 2000 ei ollut vielä 1.6 konetta; Festival n 16v kone = Boschin ruisku = joten valoja ei vilkutella johtoja yhdistelemällä, kuten GM ruiskussa?
Re: Lada 110 ja CE valo
Saattaapi olla katista romua irti ja nyt menossa pakoputkeen. Korjaukseen auttaa: Auto ylos pukeille, käyntiin ja menee alle kuuluuko kolinaa ja mistä. Sitten ottaisin katin jälkeisen putken irti ja myös katin. Tarkistetaan niiden kunto. jos osat OK niin vaihdetaan uudet pultit ja liitoskappaleiden tiivisteet.
Ja osat saa joltain idänkävijältä todella edullisesti.
Taasen TSEKKAA MOTTI valon takia tarttee lukea vikakoodit.
Ja osat saa joltain idänkävijältä todella edullisesti.
Taasen TSEKKAA MOTTI valon takia tarttee lukea vikakoodit.
Lada rules
Re: Lada 110 ja CE valo
Katalysaattorin kunnon voi varmiten selvittää irroittamalla sen, ja katsomalla onko sen sisällä
oleva kennosta ehjä ja tutkimalla ettei se ole tukossa, valoa vasten näkyy hyvin.
Ehkä pakoputki on ottanut joskus maahan kiinni ja pakoputki, katalysaattori on siinä rysäyksessä rikkoutunut. Lambda-anturikin on voinut rikkoutua samalla, se kun voi osua auton runkoon pakoputken liikkuessa. Lambdahan ei rikkoutuessaan pahemmin kolista, tulee vain sähköinen vika. Lisäksi autossa voi olla muitakin vikoja jotka antavat vikakoodin&sytyttävät valon mutta eivät vaikuta havaittavasti auton toimintaan.
Jos itse ei kykene perinpohjaiseen vianhakuun niin on paras mennä hyvälle korjaamolle, ja katsoa itse vieressä mitä autolle tehdään. Varsinkin jos on vain pelkästään vianhaku mielessä, monestihan vika on helppo korjata sitten kun se löytyy, ja sen voi tehdä halvempikin ihminen kuin autoasentaja.
Kyllähän asiansa osaava korjaamo korjaa Ladan avaimet käteen-periaatteella ja hankkivat itse tarvitsemansa osan, ei tarvitse kuin maksaa ja vähän vihjata mikä autossa mättää ja itseä ärsyttää. Sitten työllä ja osilla on vielä takuu, asiakkaan omilla osilla on vain varaosaliikkeen myöntämä takuu josta asiakkaan pitää huolehtia.
Tässä tapauksessa korjaajan pitää olla sähkökorjauksiin pystyvä ja testerin käyttömahdollisuuden omaava, muutoin voi tulla vaihdetuksi turhia osia ja tehtyä ylimääräisiä työtunteja.
oleva kennosta ehjä ja tutkimalla ettei se ole tukossa, valoa vasten näkyy hyvin.
Ehkä pakoputki on ottanut joskus maahan kiinni ja pakoputki, katalysaattori on siinä rysäyksessä rikkoutunut. Lambda-anturikin on voinut rikkoutua samalla, se kun voi osua auton runkoon pakoputken liikkuessa. Lambdahan ei rikkoutuessaan pahemmin kolista, tulee vain sähköinen vika. Lisäksi autossa voi olla muitakin vikoja jotka antavat vikakoodin&sytyttävät valon mutta eivät vaikuta havaittavasti auton toimintaan.
Jos itse ei kykene perinpohjaiseen vianhakuun niin on paras mennä hyvälle korjaamolle, ja katsoa itse vieressä mitä autolle tehdään. Varsinkin jos on vain pelkästään vianhaku mielessä, monestihan vika on helppo korjata sitten kun se löytyy, ja sen voi tehdä halvempikin ihminen kuin autoasentaja.
Kyllähän asiansa osaava korjaamo korjaa Ladan avaimet käteen-periaatteella ja hankkivat itse tarvitsemansa osan, ei tarvitse kuin maksaa ja vähän vihjata mikä autossa mättää ja itseä ärsyttää. Sitten työllä ja osilla on vielä takuu, asiakkaan omilla osilla on vain varaosaliikkeen myöntämä takuu josta asiakkaan pitää huolehtia.
Tässä tapauksessa korjaajan pitää olla sähkökorjauksiin pystyvä ja testerin käyttömahdollisuuden omaava, muutoin voi tulla vaihdetuksi turhia osia ja tehtyä ylimääräisiä työtunteja.
Re: Lada 110 ja CE valo
Kävin tässä vähän sukuloimassa ja nyt sieltä tultua täytyy alkaa taas miettimään mitä tuon Ladan kanssa teen seuraavaksi.
En ole vielä varannut aikaa vikakoodien mittaukseen, koska yksi naapurini, joka on tai on kaiketi ollut joskus autokorjaamolla töissä, katsoi autoani tässä pari päivää sitten ja hänen mukaansa katalysaattori ja pakoputket ovat ehjiä, mutta siellä on joku vuoto ja pitää vaihtaa putkien tiivisteet. Ja ilmeisesti myös se lambda-anturi on vaihdettava. Naapurin tuttavalla on autokorjaamo ja tämä tuttava tulee ensi viikolla käymään ja katsoo tuota autoa tarkemmin.
Nyt olisin kysynyt neuvoa siihen, että jos se lambda-anturi on tosiaankin vaihdettava, käykö siihen sellainen, joita on myynnissä Biltemassa? Ja jos käy, niin mikä niistä. Bilteman nettisivujen mukaan heillä on seuraavanlaisia:
LAMBDA-ANTURI, YKSI KAAPELI
LAMBDA-ANTURI, NELJÄ KAAPELIA
LAMBDA-ANTURI, KOLME KAAPELIA
LAMBDA-ANTURI, KAKSI JOHTOA
Kaikkien hinta näyttäisi olevan 39,90 €. Kysyin kyllä Delta-autostakin. Sieltähän saisi varmasti tismalleen oikeanlaisen, mutta hinta on kuulemma 197 €. Melkoinen hintaero. Motonetissa ei ollut Lada 110:een käyviä antureita. Eli siis montako kaapelia tai johtoa tämän Ladan lambda-anturissa on ja onko siinä jotain muita asioita, jotka pitäisi tietää, kun menee sitä ostamaan. Jos nuo Bilteman anturit eivät käy, tietääkö kukaan mistä varaosaliikkeestä Helsingin seudulla tuon anturin saisi kohtuuhinnalla. Varmaan se kaveri, joka tulee autoani katsomaan, osaisi käydä jostain ostamassa juuri oikeat osat, mutta koska maksan sitten kyllä hänelle siitä työstä, jonka hän tekee auton kanssa, en viitsisi maksaa siitä ajasta, joka menee osien ostamiseen vaan voisin käydä itse ostamassa kunhan vaan tietäisin jo etukäteen minkälainen lamda-anturi olisi oikea.
En ole vielä varannut aikaa vikakoodien mittaukseen, koska yksi naapurini, joka on tai on kaiketi ollut joskus autokorjaamolla töissä, katsoi autoani tässä pari päivää sitten ja hänen mukaansa katalysaattori ja pakoputket ovat ehjiä, mutta siellä on joku vuoto ja pitää vaihtaa putkien tiivisteet. Ja ilmeisesti myös se lambda-anturi on vaihdettava. Naapurin tuttavalla on autokorjaamo ja tämä tuttava tulee ensi viikolla käymään ja katsoo tuota autoa tarkemmin.
Nyt olisin kysynyt neuvoa siihen, että jos se lambda-anturi on tosiaankin vaihdettava, käykö siihen sellainen, joita on myynnissä Biltemassa? Ja jos käy, niin mikä niistä. Bilteman nettisivujen mukaan heillä on seuraavanlaisia:
LAMBDA-ANTURI, YKSI KAAPELI
LAMBDA-ANTURI, NELJÄ KAAPELIA
LAMBDA-ANTURI, KOLME KAAPELIA
LAMBDA-ANTURI, KAKSI JOHTOA
Kaikkien hinta näyttäisi olevan 39,90 €. Kysyin kyllä Delta-autostakin. Sieltähän saisi varmasti tismalleen oikeanlaisen, mutta hinta on kuulemma 197 €. Melkoinen hintaero. Motonetissa ei ollut Lada 110:een käyviä antureita. Eli siis montako kaapelia tai johtoa tämän Ladan lambda-anturissa on ja onko siinä jotain muita asioita, jotka pitäisi tietää, kun menee sitä ostamaan. Jos nuo Bilteman anturit eivät käy, tietääkö kukaan mistä varaosaliikkeestä Helsingin seudulla tuon anturin saisi kohtuuhinnalla. Varmaan se kaveri, joka tulee autoani katsomaan, osaisi käydä jostain ostamassa juuri oikeat osat, mutta koska maksan sitten kyllä hänelle siitä työstä, jonka hän tekee auton kanssa, en viitsisi maksaa siitä ajasta, joka menee osien ostamiseen vaan voisin käydä itse ostamassa kunhan vaan tietäisin jo etukäteen minkälainen lamda-anturi olisi oikea.
Re: Lada 110 ja CE valo
Kyselin tuossa edellisessä viestissä minkälainen lambda-anturi olisi oikea. En vielä saanut keneltäkään siihen vastausta.
Nyt kuitenkin sain tänään sen CE-valon sammumaan. Naapuri nimittäin huomasi, että yksi johto oli alkupäästä hapertunut. En nyt muista mikä sen johdon nimi oli, mutta se kuitenkin lähtee sieltä moottorista ja menee sinne jonnekin alas. Aivan johdon alkuosassa oli pieniä reikiä. Naapuri irroitti johdon, leikkasi puukolla nuo huonot kohdat pois ja laittoi johdon takaisin. CE-valo paloi edelleen. Sitten juolahti myöhemmin mieleeni, että kokeilenpa nyt uudelleen irroittaa akun kaapelit ja tyhjätä vikakoodimuistin. Annoin tällä kertaa akun olla irti melkein tunnin. Kun sitten laitoin akun takaisin ja käynnistin auton odottelin, että kyllä se kohta syttyy taas se valo. Mutta eipä syttynytkään. Kävin ajamassa pienen lenkin eikä ainakaan sinä aikana tuo valo syttynyt.
Uskallankahon nyt huokaista helpotuksesta, että päästiin näin vähällä? Saa nähdä sitten, kun lähipäivinä vähän ajelen miten käy. Mitä mieltä te autoja paremmin tuntevat olette? Voisiko olla niin, että CE-valon syttyminen johtui alunperin vaan siitä, että tuosta reiällisestä johdosta oli päässyt sinne järjestelmään ylimääräistä ilmaa? Aikaisemmin oli puhetta, että naapurin joku kaveri tulee katsomaan autoani ja mahdollisesti vaihtaa siihen pakoputken tiivisteitä. En nyt tiedä onkohan se tarpeen. Pitäisiköhän vaan kokeilla ensin käydä pakokaasumittauksessa ja katsoa minkälaiset arvot tulevat?
Vaikka nyt en sitten ilmeisesti tarvitsekaan tuota lambda-anturia, olisi hyvä tietää tulevaisuuden varalle, mikä anturi tähän autoon käy. Eli pitääkö olla yksi, kaksi, kolme vai neljä johtoa tai kaapelia?
Nyt kuitenkin sain tänään sen CE-valon sammumaan. Naapuri nimittäin huomasi, että yksi johto oli alkupäästä hapertunut. En nyt muista mikä sen johdon nimi oli, mutta se kuitenkin lähtee sieltä moottorista ja menee sinne jonnekin alas. Aivan johdon alkuosassa oli pieniä reikiä. Naapuri irroitti johdon, leikkasi puukolla nuo huonot kohdat pois ja laittoi johdon takaisin. CE-valo paloi edelleen. Sitten juolahti myöhemmin mieleeni, että kokeilenpa nyt uudelleen irroittaa akun kaapelit ja tyhjätä vikakoodimuistin. Annoin tällä kertaa akun olla irti melkein tunnin. Kun sitten laitoin akun takaisin ja käynnistin auton odottelin, että kyllä se kohta syttyy taas se valo. Mutta eipä syttynytkään. Kävin ajamassa pienen lenkin eikä ainakaan sinä aikana tuo valo syttynyt.
Uskallankahon nyt huokaista helpotuksesta, että päästiin näin vähällä? Saa nähdä sitten, kun lähipäivinä vähän ajelen miten käy. Mitä mieltä te autoja paremmin tuntevat olette? Voisiko olla niin, että CE-valon syttyminen johtui alunperin vaan siitä, että tuosta reiällisestä johdosta oli päässyt sinne järjestelmään ylimääräistä ilmaa? Aikaisemmin oli puhetta, että naapurin joku kaveri tulee katsomaan autoani ja mahdollisesti vaihtaa siihen pakoputken tiivisteitä. En nyt tiedä onkohan se tarpeen. Pitäisiköhän vaan kokeilla ensin käydä pakokaasumittauksessa ja katsoa minkälaiset arvot tulevat?
Vaikka nyt en sitten ilmeisesti tarvitsekaan tuota lambda-anturia, olisi hyvä tietää tulevaisuuden varalle, mikä anturi tähän autoon käy. Eli pitääkö olla yksi, kaksi, kolme vai neljä johtoa tai kaapelia?
Re: Lada 110 ja CE valo
Siis se valo palaa kun laitat virran päälle, sammuu kun auto käynnistyy, niin pitääkin. Minä ajelisin ja katsoisin alkaako valo palamaam uudelleen, saattaa nimittäin alkaa palamaan...Harkitsisin kyllä kaikesta huolimatta että käyn pakokaasutestissä. Lambasta en sano mitään.
warre 353w sedan,
Re: Lada 110 ja CE valo
Voihan ilmavuoto vikakoodin tehdä, riippuu ihan vuodon määrästä, ja missä kohtaa se on.
Ladakerhon myymä ajotietokone selvittäisi asian kun vikakoodin perusteella näkisi mistä se johtuu.
Vikavalon syttymiseen kun on monta syytä, osa ilmenee ohjainlaitteelle heti (vaikka joku liitin anturin sähköliitin irti), osa kestää satoja kilometrejä nollaamisen jälkeen vaikka vika onkin koko ajan autossa. Varsinkin polttoaineseokseen liittyvät pienehköt viat eivät näytä heti ilmenevän valon syttymisenä. Johtuen ilmeisesti siitä että ohjainlaite säätää viallisen anturitiedon mukaan niin kauan että jokin muu arvo on jonkin tehtaalla säädetyn ja pysyvään muistiin talletetun rajan yli, ja valo syttyy. Pakokaasutesterillä tälläinen vika voi näkyä heti.
Delta-autossa myytävä lambda-anturi on laadukas (lue kestävä ja toimiva) ja siinä on valmiina autoon sopiva liitin, joka on muuten tärkeä anturin toiminnan kannalta, mutta sen vaikutuksen selitys on aika tieteellinen. Deltassa myös näkevät suoraan tietokoneelta rekisterinumeron mukaan mikä anturi autoon sopii. Kun Bosch ja gm sähköjärjestelmillä varustetuissa ladoissa on erilaiset anturit. Mutta eihän laadukaskaan anturi kestä jos autossa on jokin muu vika joka anturin rikkoo.
Bilteman anturi ja muut merkittömät nelijohtoiset anturit (joita saa kyllä muistakin kaupoista kuin biltemasta ja motonetistä, ja vielä halvemmalla kun vaan kysyy) tahtovat olla sinnepäin tehtyjä ja kestoiältään heikkoja, joskus jopa vain muutamia viikkoja. Jostain syystä vähemmän johtoja sisältävät tälläiset anturit kestävät pidempään, monesti ovat kannattavia kauppoja. (asiaa on tutkittu varaosakaupoissa) Mutta sellainen ei ladaan käy koska niissä on nelijohtoinen anturi. Anturivika on myös siitä kurja että välttämättä se ei sytytä vikamerkkivaloa, ja vika paljastuu vasta katsastuksessa jolloin katalysaattori voi olla jo vaurioitunut, ja pelkkä anturin vaihto ei riitäkään.
Näissä missään ei ole auton liittimeen suoraan sopivaa liitintä, vaan vanhat anturin johdot pitää katkaista sen liittimen jälkeen ja liittää uuteen anturiin abiko-tyyppisillä liittimillä jotka yleensä tulevat mukana. Joskus johdot ovat erivärisiä kuin auton omassa ja silloin kysyy ammattitaitoa kytkeä johdot oikein. Jos liitokset hapettuvat tai tulevat huonosti tehdyiksi niin tuloksena on häiriöitä.
Sitten on olemassa autovaraosaliikkeiden, kuten Ad, Fixus liikkeet, Lempäälän autotarvikkeen ja Osasetin valikoimissa boschin, delphin ja nkt:een valmistamia antureita. Näissä on autoon suoraan sopivat johdot, ja se on periaatteessa samanlainen kuin delta-auton myymä, myös kestoiältään ja takuu on normaali. Varaosaliikkeessä katsovat kirjoistaan sitten minkä numeroinen sopii kyseiseen autoon. Yleensä ovat vain tilaustavaraa, ja toimitus kestää muutaman päivän, mutta hinta on pienempi kuin deltassa.
Näitä merkillä varustettuha antureita on myös sellaisia yleismalleja joissa ei ole suoraan autoon sopivaa liitintä, nämäkin tuntuvat kestävän, ja niiden mukana tulee paremmat liittimet. Vaikka boschin numero 0258986505-36y on todettu toimivaksi bosch-ladassa. Gm-ladaan taas löytyy Delphin antureita helposti.
Ennen ostoa kannattaa katsoa millainen anturi autossa on, kun joku on jo voinut vaihtaa sinne jonkin tarvikeanturin, ja heittää liittimet pois, ja silloin kalliimmasta liittimen sisältävästä anturista ei ole hyötyä. Abikoliittimet ja erinäköiset teippikasat kyllä näkee anturin johdossa, oma liitin on muovilaatikko johtojen välissä.
Itse käyttäisin auton korjaamolla pakokaasutestissä muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen paloi vikavalo tai ei ja silloin näkisi heti onko arvot kohdallaan vai ei. Tinkaisin vaan halvan testin ensin, pitäisi 12 eurolla irrota. Ja vikoodit lukisin ajotietokoneella, korjaamolla lukeminen kun tahtoo maksaa sen 25 euroa kerta, ajotietokoneen taas saa omaksi 45 eurolla ja vikakoodilistat saa ilmaiseksi.
Tuollaisessa katalysaattoriautossa on kuitenkin niin monta osaa jotka menevät helposti rikki virheellisen toiminnan vuoksi, kannattaa pitää huolta siitä että tälläisiä vikoja ei ole.
Ladakerhon myymä ajotietokone selvittäisi asian kun vikakoodin perusteella näkisi mistä se johtuu.
Vikavalon syttymiseen kun on monta syytä, osa ilmenee ohjainlaitteelle heti (vaikka joku liitin anturin sähköliitin irti), osa kestää satoja kilometrejä nollaamisen jälkeen vaikka vika onkin koko ajan autossa. Varsinkin polttoaineseokseen liittyvät pienehköt viat eivät näytä heti ilmenevän valon syttymisenä. Johtuen ilmeisesti siitä että ohjainlaite säätää viallisen anturitiedon mukaan niin kauan että jokin muu arvo on jonkin tehtaalla säädetyn ja pysyvään muistiin talletetun rajan yli, ja valo syttyy. Pakokaasutesterillä tälläinen vika voi näkyä heti.
Delta-autossa myytävä lambda-anturi on laadukas (lue kestävä ja toimiva) ja siinä on valmiina autoon sopiva liitin, joka on muuten tärkeä anturin toiminnan kannalta, mutta sen vaikutuksen selitys on aika tieteellinen. Deltassa myös näkevät suoraan tietokoneelta rekisterinumeron mukaan mikä anturi autoon sopii. Kun Bosch ja gm sähköjärjestelmillä varustetuissa ladoissa on erilaiset anturit. Mutta eihän laadukaskaan anturi kestä jos autossa on jokin muu vika joka anturin rikkoo.
Bilteman anturi ja muut merkittömät nelijohtoiset anturit (joita saa kyllä muistakin kaupoista kuin biltemasta ja motonetistä, ja vielä halvemmalla kun vaan kysyy) tahtovat olla sinnepäin tehtyjä ja kestoiältään heikkoja, joskus jopa vain muutamia viikkoja. Jostain syystä vähemmän johtoja sisältävät tälläiset anturit kestävät pidempään, monesti ovat kannattavia kauppoja. (asiaa on tutkittu varaosakaupoissa) Mutta sellainen ei ladaan käy koska niissä on nelijohtoinen anturi. Anturivika on myös siitä kurja että välttämättä se ei sytytä vikamerkkivaloa, ja vika paljastuu vasta katsastuksessa jolloin katalysaattori voi olla jo vaurioitunut, ja pelkkä anturin vaihto ei riitäkään.
Näissä missään ei ole auton liittimeen suoraan sopivaa liitintä, vaan vanhat anturin johdot pitää katkaista sen liittimen jälkeen ja liittää uuteen anturiin abiko-tyyppisillä liittimillä jotka yleensä tulevat mukana. Joskus johdot ovat erivärisiä kuin auton omassa ja silloin kysyy ammattitaitoa kytkeä johdot oikein. Jos liitokset hapettuvat tai tulevat huonosti tehdyiksi niin tuloksena on häiriöitä.
Sitten on olemassa autovaraosaliikkeiden, kuten Ad, Fixus liikkeet, Lempäälän autotarvikkeen ja Osasetin valikoimissa boschin, delphin ja nkt:een valmistamia antureita. Näissä on autoon suoraan sopivat johdot, ja se on periaatteessa samanlainen kuin delta-auton myymä, myös kestoiältään ja takuu on normaali. Varaosaliikkeessä katsovat kirjoistaan sitten minkä numeroinen sopii kyseiseen autoon. Yleensä ovat vain tilaustavaraa, ja toimitus kestää muutaman päivän, mutta hinta on pienempi kuin deltassa.
Näitä merkillä varustettuha antureita on myös sellaisia yleismalleja joissa ei ole suoraan autoon sopivaa liitintä, nämäkin tuntuvat kestävän, ja niiden mukana tulee paremmat liittimet. Vaikka boschin numero 0258986505-36y on todettu toimivaksi bosch-ladassa. Gm-ladaan taas löytyy Delphin antureita helposti.
Ennen ostoa kannattaa katsoa millainen anturi autossa on, kun joku on jo voinut vaihtaa sinne jonkin tarvikeanturin, ja heittää liittimet pois, ja silloin kalliimmasta liittimen sisältävästä anturista ei ole hyötyä. Abikoliittimet ja erinäköiset teippikasat kyllä näkee anturin johdossa, oma liitin on muovilaatikko johtojen välissä.
Itse käyttäisin auton korjaamolla pakokaasutestissä muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen paloi vikavalo tai ei ja silloin näkisi heti onko arvot kohdallaan vai ei. Tinkaisin vaan halvan testin ensin, pitäisi 12 eurolla irrota. Ja vikoodit lukisin ajotietokoneella, korjaamolla lukeminen kun tahtoo maksaa sen 25 euroa kerta, ajotietokoneen taas saa omaksi 45 eurolla ja vikakoodilistat saa ilmaiseksi.
Tuollaisessa katalysaattoriautossa on kuitenkin niin monta osaa jotka menevät helposti rikki virheellisen toiminnan vuoksi, kannattaa pitää huolta siitä että tälläisiä vikoja ei ole.