Hellyin nyt taas auttamaan kaveria, kun tällä kertaa nyt oli kyseessä sentään oikeassa valtiossa valmistettu auto. Nyt vain on kyseessä samara ja olen pihallan niinkun kivespussit.
Kytkinongelma. Kaveri sanoi että yhtäkkiä vain ajossa lakkas irroitamasta. Polkimessa on tuntuma, mutta ei irroita. Mitään ratinaa/kahinaa/pauketta ei kuulu. Samarassahan on vaijerikytkin. Jos vaijeri katkeaa, niin mitä tapahuu. Lämähtääkö poljin pohjaan vai mitä tapahtuu? Veikkauksia. Joutuuko sitä Mätänettiin hakemaan kytkinpaketin
btw. Mun tuurilla taas tulee täystuho ja saan ostaa tänkin
21013 1200L/1700 '87 RedBull & 2101 1200 '74 Kopeeka Classic & 21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Eli kyseessä ei sitten tod.näk ole mikään helppo juttu. Ajattelin, että jos polkimen yhteydessä olisi ollu palautusjousi, mutta jos näin ei ole vaijerin irtoaminen/katkeaminen voidaan laskea pois kuvioista. Näkyi maksavan Mätänetissä koko kytkinsarja 57,50€, mutta se työ syö miestä :/
21013 1200L/1700 '87 RedBull & 2101 1200 '74 Kopeeka Classic & 21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Yksi hölmö vika on mulla ollut Samaran kytkimessä.Kytkinvaijeri on konehuoneen puolella kiinni sellaisessa konsolissa.Kun sen yksi pultti oli irronnut niin konsoli kääntyi kieroon polkaisun voimasta,eikä irroittanut.
kannattaa myös tutkia se irrotushaarukan käyttövipu, joskus on vipu luistanut akselista. Asian pystyy kokeilemaan siten että irrotat vaijerin ja kokeilet konetilasta kääntää käyttövipua väärään suuntaa, jos se löysien jälkeen vielä pienellä voimalla kääntyy on liitos pettänyt. Asian osaava hitsaaja korjaa sen sinnepäin. Huonossa tapauksessa joutuu vaihteiston ottamaan pois...
Mulla kävi sama juttu pari viikkoo sitten,kytkin ei irrota,kaikki toimii päällisin puolin,mikään ei ole irti tai auki.
Ongelma oli,kytkinlevyn sisukalut palasina,tippui irto osia kun otti paineasetelman auki.Eli sieltä välistä missä
on jouset kytkinlevyssä.
THI-900 kirjoitti:Eiköhän sitä näillä ohjeilla uskalla jo mennä vilkaseen. Hain kirjastosta Haynesin kirjankin, joten kimppuun vaan.
Haynesin kirjoja on monenlaisia.Minun Haynesissä on 6 sivua kytkimestä,15 kuvaa,5 oiretta ja niihin 22 syytä miksi ei toimi...Luulisi jo Samarallekin riittävän
Haynes:Lada Samara 1610 "Every manual based on stripdown and rebuild"
itsellä ei pysy vitos vaihde päällä. kuulostaa niin kuin hammasrattaat olisivat menneet.... auto on samara -90. Mikähän voisi olla vikana? muut vaihteet toimivat normaalisti...
tässä mietin et alkaisiko itse korjata vai veisikö korjaamolle....
edit: soitin deltalle ja kysyin varaosia niin kaveri sanoi, että kytkinboksissa on vain kaksi hammasratasta kun taas korjaamolla sanoi, että hommaa "viitosen hammasratas", delta-autolla epäili, että olisi jotin ohjain juttuja myös voinut mennä vaihdeboksista, autossa kyllä vaihdekeppi pysyy jokaisen vaihteen kohdalla oikeassa kolossa ajettaessa, viitos vaihdekkin, mutta vitonen ei ota vain hammaspyörälle ilmeisesti äänestä päätellen. Ladakerhon korjaus cd:etä selatessani ja katsellessani mielestäni jokaiselle vaihteelle on siellä oma hammaspyörä, voin myös olla väärässä. Itse en ala aukomaan vaihteisto boksia kun ei ole sitä ikinä tullut tehtyä.
Eli kokeneimmilta kysyisin neuvoa: Kumpi on oikeassa delta vai paikallinen korjaamo? Keskviikkona olen viemässä korjaamolle autoa, että tutkivat mitä varaosia siihen pitäisi hommata vai mitä autolle sitten aletaan tekemään...