50t ajetussa eurosamarassani on ollut jo pitkään häiritsevä piirre, eli moottori/voimansiirtopaketti elää todella voimakkaasti ajossa. Tyypillisesti vedätettäessä ja kiihdyttäessä. Vaihdekepin nuppi vispaa voimakkaasti edestakaisin ja liikkeellelähdössä tuntuu kuin kone hyppisi. Konepellin alla kun tutkailin koneen ripustusta vaikuttaisi ripustus aivan riittämättömälle. Kone heiluu käsin aika paljon. Onko ongelmaan lääkettä? Auttaako uudet kumit vai onko kyseessä vain ominaisuus jonka kanssa joutuu elämään? Itselläni tuli mieleen jos vaikka yrittäisi tukea konetta jakopään takaa kuten monissa muissa autoissa rakentamalla jokin systeemi sinne....
Onko muilla samoja ongelmia? Saako jäykempiä tukikumeja jostain?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Kylläpä tuo mainitsemasi ominaisuus on Samarassa vakiona.Sama ominaisuus on siirretty satakymppiin.Kun eka kerta ajoin uudella satakympilläni niin mielestäni keppi heilui kuin hullu puurossa.Kun omassa Ladassa on 90hv vakiona niin nelosella kiihdyttäessä vaihdekeppi kallistuu kuljettajaa kohti ja lisä höysteenä tulee mekaaninen korina joka ei ole vaarallista,vain ärsyttävää.
Nuo uutenakin väljät kumit tuntuvat väljistyvän koko ajan lisää kilometrien karttuessa..
Joskus tuntuu että rauhallisessa ajossa olleiden autojen kumit olisivat timmimässä kunnossa.
Minun mielestä tuo moottorin tuenta on epäonnistunut joka tapauksessa ja kaipaisi modifiointia, itse en ole keksinyt miten sen voisi järkevästi toteuttaa.
Koitin joskus laittaa metallinpaloja kumien väliin, tärinät lisääntyi mutta heiluminen ei vähennyt halutusti..
Onko varma, että ilmiö johtuu nimenomaan moottorin kiinnityksestä?
Itselläni ei ole ko. ongelmaa ollut missään Samarassani (3 kpl), eikä nykyisessä 111:ssä. Samaroilla ajettu tyypillisesti noin 250.000 km, ennen kuin hylkyyn.
Vatkaus voi olla seurausta myös eri sylinterien epätasaisesta käynnistä, liikkeellelähdössä myös täristävästä kytkimestä.
***
16-venttiilisen moottorin kiinnitystä voi modifioida lisäämällä vaihteiston ja korin välille 8-venttiilisen kiinnikkeen, mutta en kyllä näe asiaan mitään tarvetta.
Tukkumyyjä koivunen oy, jälleenmyyjinä fixus liikkeet ja korja-kumi myy tukikumeja..
Itse ainakin tykkään käyttää kytkintä ja vaihteita rennosti turhia kursailematta ja silloin samaran nykii ja hyppii aika lailla. Sitten jos käyttää varovasti kytkintä ja vähän kaasua niin samara kulkee aika nätisti. Joku v70 volvo ei hypi yhtään vaikka läiskii vauhdissa kytkintä miten sattuu..samara saisi olla samanlainen.
Kumma juttu..... Oma samara tuntuisi käyvän aivan nätisti, moottori ei oikuttele. En tiedä ruokkiiko nelipisteruisku tarpeeksi lientä, hiukan tuntuu seokset laihalta, mikä tietysti tuntuu hienoisena nykimisenä varsinkin liikkeellelähdettäessä. Mahtaisiko vika olla kuitenkin tämä ja purkillinen kliineriä bensan sekaan puhdistaisi mahdollisesti suuttimia....