Moottorin tukikumeissa löysää

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
eurosamara

Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja eurosamara »

50t ajetussa eurosamarassani on ollut jo pitkään häiritsevä piirre, eli moottori/voimansiirtopaketti elää todella voimakkaasti ajossa. Tyypillisesti vedätettäessä ja kiihdyttäessä. Vaihdekepin nuppi vispaa voimakkaasti edestakaisin ja liikkeellelähdössä tuntuu kuin kone hyppisi. Konepellin alla kun tutkailin koneen ripustusta vaikuttaisi ripustus aivan riittämättömälle. Kone heiluu käsin aika paljon. Onko ongelmaan lääkettä? Auttaako uudet kumit vai onko kyseessä vain ominaisuus jonka kanssa joutuu elämään? Itselläni tuli mieleen jos vaikka yrittäisi tukea konetta jakopään takaa kuten monissa muissa autoissa rakentamalla jokin systeemi sinne.... :?
Onko muilla samoja ongelmia? Saako jäykempiä tukikumeja jostain?
Kiitos jo etukäteen vastauksista. :D
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kylläpä tuo mainitsemasi ominaisuus on Samarassa vakiona.Sama ominaisuus on siirretty satakymppiin.Kun eka kerta ajoin uudella satakympilläni niin mielestäni keppi heilui kuin hullu puurossa.Kun omassa Ladassa on 90hv vakiona niin nelosella kiihdyttäessä vaihdekeppi kallistuu kuljettajaa kohti ja lisä höysteenä tulee mekaaninen korina joka ei ole vaarallista,vain ärsyttävää.
rotsi4

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Nuo uutenakin väljät kumit tuntuvat väljistyvän koko ajan lisää kilometrien karttuessa..

Joskus tuntuu että rauhallisessa ajossa olleiden autojen kumit olisivat timmimässä kunnossa.

Minun mielestä tuo moottorin tuenta on epäonnistunut joka tapauksessa ja kaipaisi modifiointia, itse en ole keksinyt miten sen voisi järkevästi toteuttaa.

Koitin joskus laittaa metallinpaloja kumien väliin, tärinät lisääntyi mutta heiluminen ei vähennyt halutusti..
eurosamara

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja eurosamara »

Taitaa olla konetilan täyttö uretaanivaahdolla siis ainoa vaihtoehto. :lol: Kuka myy uusia "ei alkuperäisiä" tukikumeja?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ikuisena epäilijänä:

Onko varma, että ilmiö johtuu nimenomaan moottorin kiinnityksestä?

Itselläni ei ole ko. ongelmaa ollut missään Samarassani (3 kpl), eikä nykyisessä 111:ssä. Samaroilla ajettu tyypillisesti noin 250.000 km, ennen kuin hylkyyn.

Vatkaus voi olla seurausta myös eri sylinterien epätasaisesta käynnistä, liikkeellelähdössä myös täristävästä kytkimestä.

***

16-venttiilisen moottorin kiinnitystä voi modifioida lisäämällä vaihteiston ja korin välille 8-venttiilisen kiinnikkeen, mutta en kyllä näe asiaan mitään tarvetta.

menestystä joka tapauksessa

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
rotsi4

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Tukkumyyjä koivunen oy, jälleenmyyjinä fixus liikkeet ja korja-kumi myy tukikumeja..

Itse ainakin tykkään käyttää kytkintä ja vaihteita rennosti turhia kursailematta ja silloin samaran nykii ja hyppii aika lailla. Sitten jos käyttää varovasti kytkintä ja vähän kaasua niin samara kulkee aika nätisti. Joku v70 volvo ei hypi yhtään vaikka läiskii vauhdissa kytkintä miten sattuu..samara saisi olla samanlainen.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ajoin itse Samaralla vuosikaudet autosuunnistusta, torsen-lukolla ja ilman.

Puuha on joskus, varsinkin paksussa hiekassa ja sorassa, voimansiirrolle ja sen kiinnitykselle aika raakaa.

Ainoa ongelma joka tuli vastaan, oli moottorin etukiinnikkeen murtuminen, minkä jälkeen moottori kyllä heilui, mutta vehje oli silti ajettava.

Murtuminen johtui, noin kauniisti sanottuna, suurienergiaisesta maanpintakosketuksesta.

Kun alustan panssarointia muutettiin, ei sitäkään ongelmaa enää tullut.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
eurosamara

Re: Moottorin tukikumeissa löysää

Viesti Kirjoittaja eurosamara »

Kumma juttu..... Oma samara tuntuisi käyvän aivan nätisti, moottori ei oikuttele. En tiedä ruokkiiko nelipisteruisku tarpeeksi lientä, hiukan tuntuu seokset laihalta, mikä tietysti tuntuu hienoisena nykimisenä varsinkin liikkeellelähdettäessä. Mahtaisiko vika olla kuitenkin tämä ja purkillinen kliineriä bensan sekaan puhdistaisi mahdollisesti suuttimia....
Vastaa Viestiin