2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kaasari ja letkutukset on irroitettu. Purkasin vain ilmanputsarin, imusarjan ja kaasuttimen välisen kaukalon sisältävän osan ja kiihdytyspumpun kalvoasetelman. Jäähdytyspuolikin on purettu päreiksi tai paremminkin irtonaisiksi leluiksi. Niin ja kaikkea pientä muuta. Esim. 1tulppa oli niin kireällä, että tällainen PienenPieniMies ei tahtonut saada sitä auki.

Minulla on täydellinen kaasuttimen korjaussarja. Vaihdan kiihdytyspumpun kalvon, kenties kaasuttimen rungon ja imusarjan välikappaleen välisen tiivisteen.

Mitähän muuta kannattaisi vaihtaa? Olisikohan parasta ensin kokeilla noilla vaihdoilla? Myöhemminhän voi sitten tehdä suurempia.

2101 KRIINIllä on tosiaan ajettu vasta reilu 22 000km. Jäähdytyspuolella letkut oli pureutettu todella tiukkaan kiinni liitoksiin klemmareilla. Aika kai oli tehnyt tehtävänsä.

Nyt sitten on odottamassa kaasuttimen osien pesu. Letkuliitännät on ja kiinni olevat letkut on teipattu kiinni. Pesenkö pensalla vai viinalla? Viinastahan minua varoiteltiin kun pesin viime kesänä NEITIn (1700i) tukkeutuneen ruiskujärjestelmän. Viina kuitenkin tepsi. Tekeeköhän viina pahaa vanhoille tiivisteille? Kaasaria en purkanut kahteen osaan vaikka kiinnityspultit ovatkin irti.

Mielenkiintoinen tuttavuus tuo kaasutin. Korjausopashan neuvoo olemaan räpeltämättä kaasaria turhaan. Ehken parasta vaihtaa vaan nuo kaksi osaa ja laittaa lelut kiinni.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kannattaisikohan tuo kaasari jättää tuolla tavalla purettuna yöksi likoamaan pensssssaan? Ohjekirjassa käskettiin teipata liitosaukot. Teippauksethan eivät kestä pensaa. Menisiköhän niistä aukoista kakkelsperiä vääriin paikkoihin, jos jätän lelut likoamaan yöksi? Olisi ehkä viritettävä niin, että moska lasehtii pohjalle ja härpäkkeet killuvat pensapinnan puolivälin keskipaikkeilla. Mutta silti taitaa olla hullu idea tuo lillutus.

Kommentoikaa pyydän. Tai kertokaa miten olette kaasuttimia puhdistanut. En kenties tarvitse kuvausta kaasuttimen totaalipurkamisesta ja puhdistuksesta vaan noin niinkuin päällisin puolin. Kiitos jos näette vaivan.

Niin ja imusarjan jätin toki irrottamatta. Mitäpä sen irrottamisesta olisi ollut hyötyä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kaipa se paska irtoaisi kanavista helpommin jos sen tosiaan molskauttaisi uppeluksiin johonkin tymäkkään liuottimeen, vaikka bensaan joksikin aikaa. Itselläni liotus tapahtui siten että koho sukelsi ja kaasutin tulvi, se oli tosiaan ääriään myöten täysi bensaa.

Itse ruuvasin irti kaikki suuttimet ja seosputket, väänsin kurkuista kuristimet irti ja puhaltelin paineilmalla kaikki löytyvät kanavat läpi joka suuntaan.

Sitten kaikki osaset takaisin samoille paikoille, uusi kiihdytyspumpunkalvo, kannen tiiviste ja kohon säätö ja läjään. Ei se mikään erikoisen hankala värkki ole.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitoksia kommentista. Täytynee tehdä tuo ajan kanssa. Lulla vaan täytyy olla lauantaina pelissä joten tyytynen hivenen pienempään säätelyyn. Vielä kun tuo paineilma puuttuu tällä hetkellä. Niinhän ne korjausoppaassakin kehottivat paineilmailemaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja pressa »

ota pätkä pissapojan letku, laita letku suuttimelle ja puhalla. Oman "kompressorin" paine pissapojan letkun läpi on riittävä kaasuttimen puihdistukseen. Joissain tapauksissa vanhat tiivisteet ja kalvot ovat hajonneet paineilmaa käytettäessä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvä vinkki kiitos. Laulajan paineet ovat yleensä kohdallaan :D
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ennenkuin alan kaasaria rapeltaa enemmän, tarvitsisin kommenttia tuohon yhteen kymysymysykseen, josta ei löydy mitään Korjausoppaasta. Siis:

Imusarjassa on liitäntäputkenpätkä, johon selvästi voisi asentaa letkun. Myös imusarjan ja kaasuttimen rungon välisessä levymäisessä osassa, jossa on kaukalo sekä kuppimainen osa, on tällainen liitäntä. Liitäntä on kupin alapuolella ja kupista on siihen yhteysreikä. KRIINIn kaasuttimessa näissä kummassakaan ei ollut letkua. Varsinainen kysymys:

Tulisiko näiden kahden välillä olla letku? Ihemtyttää nämä liitännät, koska nämä näyttävät huutavan pientä letkua.

En tosiaankaan ole löytänyt tähän kysymykseen minkäänlaista vastausta, koska en kenties ole osannut esittää Etsimelle oikeita kysymyksiä. Varmaan niistä tuolla kerrotaan, mutta valitettavasti minulla ei ole oikein aikaa lukea tuota teknistä kannesta kanteen enkä näköjään ehdi lukea puoltakaan kaikesta Kaasari/Kaasutin -tarinasta.

Voisitteko joku linkittää tai kertoa tietonne noista.

TosiTarvitsija
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Yleisesti ottaen ja omaa kokemusta hyväksikäyttäen, mutta mitään absluuttista totuutta tarjoamatta veikkaisin seuraavaa:

Imusarjassa oleva reikä on alipainemittarille. Tuntuu olevan kaikissa kaasariautoissa mitä mulla on ollu olevan sama 2103-xx mallin imusarja. Yleisesti ainakin siitä reiästä vedetään alipainemittarin letku tai sitten se on tulpattu kuten omissa 21013:sissa. Toisen reiän tarkoitus on mystillisempi. Kahdessa imusarjassa mitä minulla on se on tulpattu ja kolmannessa siinä oli sellainen ihme tappi, josta falskasi ihan vähän. Sen tarkoitusta en tiedä.

Toivottavasti näistä oli edes jotain apua. Yleisesti ottaen kaikki imupuolen reiät saa tukkia, jottai ei vedä seosta laihalle ja aiheuta kerrannaisilmiöitä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Saatiin tuossa hermannin kanssa aikaan sellainen "melkein totuus". Nämä molemmat ovat ylivuotoputkia. Niissä kai voisi olla pieni letkunpätkä, jotta ohjautuisivat hörpyt vähän muualle kuin pakosarjan ja pakoputken alun päälle. Mutta jos imusarjasta tuleva ylivuoto kuuluu jonnekin, niin MINNE? Tuossa vehkeessä ei juuri alipaineletkuja ole.

Siinä on pumpun tulopuoli. Nesteletku kaasariin ja sellainen pieni letkunpätkä, joka menee kaasarista kaasariin. En minä sieltä muita letkuja löytänyt, paitsi tietysti öljypuolelta, tikun vierestä pöntöstä ilmanputsarille. Siinä ne ovat. Ei siellä muuta ole.

Pitänee katsoa kaasuttimen malli jostakin sieltä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 Kaasari ja jäähdytyspuoli

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Homma hoidossa. Kaikki polttoainevuotokohdat paikallistettu ja lähes korjattu. Jäähdytyspuoli odottaa vielä kunnon pesua, vaikka Ripe siitä vähän varoittelikin. 2 ns. ylimääräistä letkunlähtöä ovat tosiaankin ylivuotoputkenpätkiä, joihin lisäsin hieman ohutta letkua, jotteivät ihan ruiki pakosarjalle ja pakoputken alkupäähän. Tuossa ensimmäisessä eli vanhimmassa kaasarimallissa ei ole yhtään alipainehärpäkkää ellei öljypuolelta tulevaa huohotinletkua oteta lukuun.

Tähän lopetukseksi SUURkiitokseni: Ripelle alkuvinkeistä koskien kiihdytyspumpun kalvoa.
Hermannille varaosatarjoiluista ja kevyestä priiffauksesta vanhanmallisiin kaasarikoneisiin.
Niin ja tietysti rekvisiitan lainasta.
Jokarille aina niin auliista avusta ja valtavasta tietomäärästä, jota hän jakaa mielellään.
Ja HUOM! tämä NuoriMies todellakin auttaa eikä vain neuvo yleispätevää.
LadaCatille rekvisiitasta ja Kipparilta kotiin hinauksesta.
Kaikille Kuusaan tämän kertaiseen miittinkiin osallistuneille, jotka kävivät KRIINIä
ihailemassa Kipparin pihalla, vaikka se sinne näytille hinattiinkin hieman
puutteellisen konehuonepuolen takia. Mutta ei hoppuilla hopalla.

Ehkä myös minulle pienkiitos mielenkiinnosta ja kenties nopeasta oppimisesta. Mutta ei sitä yksin...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin