CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
ladahartsa

CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

Heip,

Eli tällainen akuutti tilanne iski päälle että Lada reputti päästömittauksessa.
Arvot tyhjäkäynnillä:
CO , mitattu 5.84 sallittu 3.50
HC , mitattu 231 sallittu 600
CO2, mitattu 9.90
O2 , mitattu 2.48 sallittu 5.00

Mikä olisi paras lähestymistapa ongelman pikaiseen ratkaisuun ?
Oma ajatus on seuraava :
Heti huomenna työpäivän päätyttyä ,
1. säädetään nokkaketjun kireys
2. säädetään venttiilit
3. säädetään sytytys
4. putsataan tulpat
5. tarkastetaan virranjakajan kansi ja pyörijä.
6. vaihdetaan ilmansuodatin
7. vaihdetaan öljyt+suodatin

Pitäiskö näillä saada toivottu lopputulos jotta kannattaa lähteä uudelleen kokeilemaan ? Eli vaikuttaisiko nämä tuohon CO-arvoon kuinka paljon .
Kaasarin säätöön ei omat kompetenssivaatimukset täyty, mutta sitä kai voi ruuvata vielä siellä konttorilla kun on mittarit kiinni.

Ja auto on siis 2105 1500s vm.1990, ajettu n. 180000km.

Huomasin muuten että auto on toiminut ilmeisen hyvin viime vuosina kun oli foorumin käyttäjätunnuksetkin heivattu roskiin niin että piti uudelleen rekisteröityä.... :?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Eihän mikään noista em. toimenpiteistä varmasti pahaksi ole, mut luulen että ton CO:n saa pudotettua alle 3.5 ihan vaan säätämällä seosruuvista. Tosin paskainen ilmanputsari kyllä nostaa CO:tä selvästi. Seosruuvi voi nimittäin pyöriä auki aika helposti jos siinä ei ole sitä lukitusjuttua.

Tulpat haet uudet, ne on halpoja, paljoa kannata puhdistella jos on vanhat.

http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... O_syyt.htm

Pikku rukari vaan käteen ja säätelee sopparuuvia jos ei em. toimenpiteet ole auttaneet.

Itse haen aina päästölapun leimalle, se on säästänyt jo monet €urot ja turhaa v*tutusta jälkitarkastuksien muodossa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
ladahartsa

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

Joo,
Täytyy kaivaa ladaromppu jostain esiin ja katsoa mistä seosruuvi löytyy.
Käyn kyllä tuon koko listan läpi niin tuleepahan tehtyä syyshuolto samalla.
Ei siihen kuitenkaan montaa tuntia pitäis mennä.

Kaasarin kanssa pelaillessa saattaa kyllä aikaa vierähtää, muistaakseni jokunen vuosi sitten kun putsasin sen niin ei meinannut enää kaikille osille paikkaa löytyä. Senverran sitä nyt ehkä kannattaa kuitenkin purkaa että säätää kohon oikealle korkeudelle jos sinne nyt liikaa löpöä menee .
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eikö se kannattas säädättää ihan korjaamolla, saa mukaan sen lapun, jota voi käydä sitten näyttämässä konttorilla.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
PECTOPAH MECTA HOMEP
Viestit: 702
Liittynyt: 20.2.2008 20:28
Paikkakunta: Pörsänmäki
Viesti:

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP »

Itse kyllä vastaavassa tilanteessa lorautan tankkiin masinolia ja ajelen moottorin lämpimäksi ja vien leimalle. Mutta tämä vaihtoehtohan on varmaan poissuljettu kun et edes miettinyt moista.
ladahartsa

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

Nonnis kirjoitti:Eikö se kannattas säädättää ihan korjaamolla, saa mukaan sen lapun, jota voi käydä sitten näyttämässä konttorilla.
Niinhän se ois kannattanut alunperin tehdä mutta olen aina mittauttanut konttorilla eikä ole mitään ongelmia ollut ennen.
Onnistuuko se vielä ? Eli huolivatko muualla tehdyn mittauksen, kun minulle jäi käsitys että pitäisi nimenomaan sinne samaan konttoriin mennä uusintamittaukseen.
Ehkä siksi että nyt kun auto on ajokiellossa ja sanoin ajavani sen työpaikan pihalle joka myös kirjoitettiin siihen mittauspöytäkirjaan niin ei sillä tietenkään saa muualle ajella. Ja etukäteen pitää vielä soittaa konttorille kun tulee uusintamittaukseen että saa oikein luvalla ajaa sinne.

Nuo listan mukaiset säädöt muuten tuli tuolla pihalla tehtyä hienossa syyskelissä.
Käynti parani noin korvinkuultavasti, suurimpana syynä ehkä nokkaketjun kiristyksen myötä hävinnyt rallatus.

Venttiilien säätö oli taas ihan arpapeliä kun en tietenkään ollut viimekerrasta viisastunut vaan koitin tuhrata sellaisilla kapeilla mittaliuskoilla joilla ei oikein mitään tuntumaa tahtonut löytyä kun keinuvivut keikkui liuskan puolelta toiselle.

Venttiilikopan yhdestä kiinnityspultista meni kierteet, tai siis sieltä kannesta .

Seosruuvi jäi hieman ihmetyttämään kun ei sillä tuntunut olevan juurikaan vaikutusta käyntiin eli sitä sai ihan tosissaan pyörittää ennekuin alkoi kierrokset laskea.
Ruuvasin sitä nyt niin kuin korjausoppaassa neuvottiin eli pyöritin niin kauan että kierrokset ei enää nouse ( ja sitten vähän takaisin vaikka siitä ei mainintaa ollutkaan . Tällainen juttu on vaan jostain jäänyt mieleen )

Saattaa olla että menen kuitenkin jonkun huoltamon kautta vielä niin voi sitä seosta vielä vähän hienoviritellä ennen uusintamittausta konttorilla..
PECTOPAH MECTA HOMEP kirjoitti:Itse kyllä vastaavassa tilanteessa lorautan tankkiin masinolia ja ajelen moottorin lämpimäksi ja vien leimalle. Mutta tämä vaihtoehtohan on varmaan poissuljettu kun et edes miettinyt moista.
Tällaisesta en ole kuullutkaan, käytän masinolia kyllä joskus talvisin.
Ja ajattelin kuitenkin auton vielä ihan laittaa kuntoon jos siitä nyt muutamalla kympillä selviää.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja audiq »

PECTOPAH MECTA HOMEP kirjoitti:Itse kyllä vastaavassa tilanteessa lorautan tankkiin masinolia ja ajelen moottorin lämpimäksi ja vien leimalle. Mutta tämä vaihtoehtohan on varmaan poissuljettu kun et edes miettinyt moista.
Säädöissä olevaa autoa ei tarvitse ajeluttaa Masinolit tankissa. Eikä CO sillä laske, kun ei ole kattia.

Säätö tuohon taitaa riittää. HC sen verran alhainen kuitenkin.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No jonkun mielestä voi olla tosi fiksua ajella kaasarin säädöt perseellään ja laittaa masinolia leimalle :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
PECTOPAH MECTA HOMEP
Viestit: 702
Liittynyt: 20.2.2008 20:28
Paikkakunta: Pörsänmäki
Viesti:

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP »

audiq kirjoitti:
PECTOPAH MECTA HOMEP kirjoitti:Itse kyllä vastaavassa tilanteessa lorautan tankkiin masinolia ja ajelen moottorin lämpimäksi ja vien leimalle. Mutta tämä vaihtoehtohan on varmaan poissuljettu kun et edes miettinyt moista.
Säädöissä olevaa autoa ei tarvitse ajeluttaa Masinolit tankissa. Eikä CO sillä laske, kun ei ole kattia.

Säätö tuohon taitaa riittää. HC sen verran alhainen kuitenkin.

Kaikki arvot paranee kun laittaa masinolia. Olipa katti tai koira.
Avatar
PECTOPAH MECTA HOMEP
Viestit: 702
Liittynyt: 20.2.2008 20:28
Paikkakunta: Pörsänmäki
Viesti:

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP »

Nonnis kirjoitti:No jonkun mielestä voi olla tosi fiksua ajella kaasarin säädöt perseellään ja laittaa masinolia leimalle :lol:
On se ainakin helpompaa kuin alkaa etsimään vikaa ja rassaamaan autoa. Onko tuossa sitten jotakin väärää?
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Tuliko se ajokielto päästöistä? yleensä tulee
ajokielto vasta kun häkä yli 6.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

ladahartsa kirjoitti:Seosruuvi jäi hieman ihmetyttämään kun ei sillä tuntunut olevan juurikaan vaikutusta käyntiin eli sitä sai ihan tosissaan pyörittää ennekuin alkoi kierrokset laskea.
Ruuvasin sitä nyt niin kuin korjausoppaassa neuvottiin eli pyöritin niin kauan että kierrokset ei enää nouse ( ja sitten vähän takaisin vaikka siitä ei mainintaa ollutkaan . Tällainen juttu on vaan jostain jäänyt mieleen )
Eikun ruuvaa se seosruuvi ensin kokonaan kiinni, sitten noin puolitoista kierrosta auki.
Tyhjäkäynninsäätöruuvista sitten käynti kohdalleen.
Katsastukseen ruuvari mukaan ja siellä sitten lisää säätöä jos ei jossain muualla käytä mittarissa.
ladahartsa

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

lada 1200s kirjoitti:Tuliko se ajokielto päästöistä? yleensä tulee
ajokielto vasta kun häkä yli 6.
Siitä se tuli, ihme kyllä muuta vikaa ei löytynyt . Mitä nyt etujarrut vähän laahas .
Ajokieltoon ehkä vaikutti se että katsastus oli pari viikkoa myöhässä.

Kokeilen vielä huomenna mennä uudelleen konttorille meisselin kera niin eiköhän se jo onnistu . Ite täytyy aina ensin yrittää..
Avatar
pressa
Viestit: 10523
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja pressa »

ladahartsa kirjoitti:Ajokieltoon ehkä vaikutti se että katsastus oli pari viikkoa myöhässä...
Eli ajokieltoa ei tullut katsastuksessa, auto oli jo ajokiellossa.
ladahartsa

Re: CO-pitoisuus korkea, ajokielto tuli

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

pressa kirjoitti:
ladahartsa kirjoitti:Ajokieltoon ehkä vaikutti se että katsastus oli pari viikkoa myöhässä...
Eli ajokieltoa ei tullut katsastuksessa, auto oli jo ajokiellossa.
Juuri näinhän se taitaa olla.

Nyt on kuitenkin asiat taas kohdallaan.
Kävin konttorilla tuossa ruokatunnilla ja ei tarvinnut edes alkaa siellä enää mitään säätämään kun oli arvot aika kohdallaan.
CO oli tippunut lukemaan 1.8 ja auto kulkeekin ihan ok .
Vielä kun tekee jokavuotisen lämppärin hananvaihdon niin mennään jo viides talvi eteenpäin vaikka alunperin ajattelin että en Ladaa montaa kuukautta pidä.
Vastaa Viestiin