Dellorto ongelma?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

Eli ongelmana tuplissa 40mm dellortoissa (ilmeisesti jonkun alfaromeon alkuperäiset, kun ei ole tyhjäkäynnin seosruuvia?) todella epätasainen tyhjäkäynti ja paukuttaa putkessa aika tavalla moottorijarrutuksen aikana. koneessa tällä hetkellä vakio nokka ja kaasuttimissa 40 tyhjäkäynti suuttimet.

Voiko olla että toisessa kaasuttimessa jokin valskaa ylimääräistä bensaa lävitse joka voisi selittää huonon käynnin ja paukutuksen putkessa?

Katselin kurkkuihin peilillä kun kävi tyhjäkäyntiä, mutta en ainakaan nähnyt että olisi siitä roiskinut vanana bensaa...

Äsken säädin kuumalla koneella tyhjäkäyntiä (1000rpm) ja kävin ajamassa lenkin. sitten tulin pihaan ja tyhjäkäynti oli isompi (1500rpm). käynti oli edelleenkin epätasainen ja paukutti jo tyhjäkäynnillä putkessa. ruuvasin vähän pienemmälle ja paukutus loppui.

Että kertokaas viisaammat mikä mättää?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Taitaa olla kaasarit synkkauksen tarpeessa, se on helppo tehdä itsekin.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

synkat pitäis olla kohallaan mutta voihan sen tarkistaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niinhän nuo synkat aina pitäisi olla kohdallaan, mutta kas kun löytyikin muutama kymmenen prossaa heittoa kaasareiden väliltä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

Mikähän olisi se paras tapa synkata ne? katsoin sen siitä yhden tulpan alta jossa on muutama reikä. sinne kun valolla osottaa niin näkee läpän asennon.

synkkasin ne äskön uudestaan. käynti parani vähän mutta vieläkin paukuttaa putkessa kun tekee moottori jarrutusta.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Sieltä siirtymäkanavien tulppien altahan se on melkein helpointa säätää jos ei ole mittareita, oikein hyvä keino.

Putkessa paukutustakin on niin monenlaista, käytännössä kaikki kaasaripelit paukuttaa moottorijarrutuksessa putkessa. Eriasia sitten, jos on kuin haulikolla ampuisi..
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

kyllähän se aika kovaa pauketta on. pam pam pam pam käy vaan :lol: .
eihän siitä sinänsä mitään haittaa ole mutta ihmetyttää vaan että mitä se tuollain paukuttaa.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja START »

mut jos se toimii muuten ja vetää sen mitä pitääkin niin kaikki ylimääräset paukkeet ja porinat on vaan plussaa :D
tuo sitä kaivattua katu-uskottavuutta :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ATS 8x13

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Tarkista samalla ettei ole ilmavuotoa missään. Ja että jarrutehostimen alipaineletkun venttiili pelaa varmasti. Siis jos tehostin on käytössä.
wese

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja wese »

Mistä olet ottanut jakajan alipaineen siis jos se on vielä käytössä?
Mulla on ihan sama tuossa dellortossa että tyhjäkäynti on säädetty reiluun 1000 mutta kovemman ajon jälkeen heiluu siellä 1500 mutta se tasaantuu siitä hetken kuluttua, ja tosiaan paukkuu putkessa moottorijarruttaessa, eipä tuo ole haitannut kun muuten seokset kohdillaan ja vetää hienosti. Harvemminpa noita saa ihan tasaisesti tyhjää käymään.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

paukkuminen väheni ja tyhjäkäynti toimii hienosti nyt. säädin vain tarpeeksi auki seos ruuveja. kokeilemalla asiat selviää :D. varmaankin liian pienet tyhjäkäynti suuttimet. ostan seos mittarin kun on ylimäärästä rahaa. vetää ja pelittää hyvin.

jakajan alipainetta ei ole käytössä. olen vain rajoittanut keskipako ennakon.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 24&t=24542 Tuola sytytys ennakosta.
igor78

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja igor78 »

itellä tupla lortois lakkas paukutus moottorijarrutuksis ku vaihroin ilmanputsarit uusiin, vanhat oli tullu tiensä päähän, tosin toi paukutus taitaa kuulua niitten vakio toimintaan. itellä ku o kunnon auringonpaiste "aivastelee" kaasarit välillä, mut taitaa osasta johtua tosta pakosarja kaasarin alla lämmöstä.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dellorto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

mulla ei ole putsareita ollenkaan, pelkät torvet :D. rakensin kaasareiden ja pakosarjan väliin pellin, niin enään ei kuumene kaasuttimetkaan juuri ollenkaan.
Vastaa Viestiin