Latausjännitteestä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Latausjännitteestä

Viesti Kirjoittaja XXX »

Yleensä latausjännitemittari on näyttänyt vihreän alueen ylälaitaa, mutta nyt viime päivinä se on alkanut näyttää vihreän alueen alalaitaa, jopa valkoisen puolella, kun valot+muuta kuormaa on päällä.
Latausvalo ei ole palanut ajon aikana.
Onko syytä huolestua ?
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Mittaa jännite yleismittarilla. Joku 13-16 volttia olis hyvä.
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Boris kirjoitti:Mittaa jännite yleismittarilla. Joku 13-16 volttia olis hyvä.
Kyllä 15 V on jo liikaa eli säädin basalttina!
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Tuskin tuo Ladan mittari ihan absoluuttisesti oikein näyttää uutenakaan. Riittänee jos se näyttää auton käydessä suurempia lukemia ku auto sammuksissa, virrat päällä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyllä mä huolestuisin. Kyllä se siellä 14 pintaan pitäs olla. Mä skitsoon aina jos tommosta ilmenee :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jos huolettaa niin haet Motonetista halvan yleismittarin tai pari (~8 eur) ja mittailet DC Voltit akusta auton käydessä kuormalla ja ilman sekä akun lepojännitteen kone sammutettuna. Laturi sais tosiaan ladata yli 14 V vielä kuormapäällä mutta riippuu säätimestä mitä niistä saa pihalle...

Mulla toi farkun laturi lykkää ilmankuormaa päälle 15 V ja kuormapäälläkin 4 x 65W + 2 x 55W + parkit niin vielä 14.9 V mutta tossa onkin toi erillinen säädin joka luullakseni aika toimintavarma.... :roll: Valot on suht kirkkaat :twisted: eikä ole poksahdellu toistaiseksi yhtään polttimoa :wink:

Niin se alkuperäinen "sinnepäinmittari" voi näyttää ihan mitä vaan vaikka kai siitä voi suuntaa arvioida.... Jos siis tietää mitä laturi lataa normaalisti ja missä kohtaa toi viisari silloin on heilunu...
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

110:n ajotietsikka näyttää ajossa 13-15,5V latausta, se kai on paikkaansa pitävä ja aivan normaali?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: öh

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lada-Jussi kirjoitti:110:n ajotietsikka näyttää ajossa 13-15,5V latausta, se kai on paikkaansa pitävä ja aivan normaali?
Varmaankin oikea jännite siellä mistä tuo tietokone sen mittaa. Mutta akun napojen ja tuon tietokoneen välillä on erinäinen määrä piuhaa, liittimiä ja sulakkeita, jotka vääristävät mittaustulosta.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Viesti Kirjoittaja XXX »

Tilannekatsaus:


Latauksen merkkivalo ei pala ollenkaan. Ei käydessä eikä seisoessa virrat päällä.
Laturi vaikuttaa ehjältä, samoin säädin.
Latausta lukuunottamatta muut sähkölaitteet tuntuu toimivan.


Kysymykset:
1. Missä on latauksen merkkivalon rele ?
2. Mikä tuntuu todennäköisimmältä vikapaikalta ?
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ensinnäkin, onko siinä alkuunkaan latauksen merkkivaloa? Ainakaan kaikissa 2105:ssa ei ole!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ei munkaan 2107 ole koskaan sisältäny merkkivaloa ja mittarikaan ei toimi joten välillä joutunu hieman työntämään käyntiin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Viesti Kirjoittaja XXX »

Kyllä kojetaulussa latausvalo on. Samanlainen kuin öljynpainevalo, mutta latausvalon vieressä on akun kuva.
Nyt pitäisi tietää sen merkkivalon releen sijainti. Sulaketaulussa se ei ilmeisesti ole.
Teemme tilapäisratkaisun, jolla saan akulta herätinvirran suoraan laturille.
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noin vuodesta 1985 lähtien ei asennettu enää G-222 laturilla varustettuihin kanttiladoihin merkkivalon relettä eikä merkkivaloa, mutta jos on uudempi Samara tyyppinen laturi niin se tarvitsee merkkivalon. joka tapauksessa merkkivalon paikka ja akun kuva löytyy mittaristosta. kokemuksien perusteella on monissa 90-luvun 21053 autoissakin G-222 laturi vaikka venäläisten lähteiden mukaan laturi vaihtui uudempaan jo 1988.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

XXX kirjoitti:Kyllä kojetaulussa latausvalo on. Samanlainen kuin öljynpainevalo, mutta latausvalon vieressä on akun kuva.
Mun 1200S:ssä on myös merkkivalo, juuri kuten kuvailitkin. Mutta käyttö-ohjevihkosessa lukee:"Latauksen merkkivalo (ei kytketty Suomeen tulevissa malleissa)".
Auto siis vm.90

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Kokemus länsiautosta:

-Lataus ei toiminut
-Latausvalo ei palanut koskaan.
-Laturissa oli hiiletkin ihan ok.
-Merkkivalo oli ehjä

----> vika oli lataussätimessä.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Vastaa Viestiin