Samaran jarru jää laahaamaan

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Joen musikka
Viestit: 2005
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Huomasin että ajossa poljin jää jarrutuksen jälkeen hieman jarruttamaan,ikäänkuin tehostin "imisi" pedaalia.Kun polkaisee kaasua,jarrupoljin nousee,muttei tarpeeksi.Jalalla sitä saa nostettua ylös,jolloin kuuluu pieni "jurina".Kone sammutettuna poljin on normaalin tunnoton.Mistä lienee kysymys?
:?:
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Joen musikka
Viestit: 2005
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Alan epäillä että vastaus ongelmaani on niin itsestään selvä,ettei veljestö vaivaudu...
Tai sitten,ettei kysymys ole riittävän säälittävä...
Tai että tuo jätkä on niin k-pä että pitäköön jarrunsa... :shock:
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tai sitten tämä on vain melko outo ilmiö, jota kukaan ei vielä ole kohdannut.

Oletkos tutkinut jarrupolkimen kuinka tarkkaan? Entäs Pääsylinterin? Entäs jarrunestevuodot?

Hydrauliselle kytkimellehän tapahtuu tuota jos työsylinteri vuotaa pahoin. Hydraulipaine ei palauta sylinterejä. Vielä jos pääsylinteri on jähmeä, niin poljinhan ei tahdo millään pompata ylös.

No, ehkä tässä taas vain sekotan asioita keskenään ja vieläpä sellaisia, jotka eivät kuulu mitenkään yhteen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Vika on mitä todennäköisimmin tehostajassa, siinä venttiilissä jota jarrupolkimen mäntä käyttää, siellä on roska välissä, vett. kara/pesä kuluneet, tai on säädetty väärin jos on jouduttu poljinta nostamaan. Asento on niin lähellä (välys puuttuu) että se jo hieman jarruttaa, kuin poljinta painettaisiin himpun verran. Säädä sen verran, että polkimessa on 1cm tyhjää alussa mitattuna siitä levykkeestä johon jalka vastaa. Tässä noin äkkiseltään yksi selitys.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ymmärtääkseni jarrupolkimessa ei ole mitään säädettävää (paitsi jarruvalokytkin).

Jos poljin ei palaudu, epäilisin ensimmäiseksi polkimen palautusjousta (hakaneulajousen tyyppinen polkimen akselilla). Kyseinen jousi on sen verran tuhti, että sen kyllä pitäisi palauttaa poljin.

Epätodennäköisimmältä jutuilta tuntuvat tehostimessa ja jarrupääsylinterissä olevat palautusjouset.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Ymmärtääkseni jarrupolkimessa ei ole mitään säädettävää (paitsi jarruvalokytkin).

Jos poljin ei palaudu, epäilisin ensimmäiseksi polkimen palautusjousta (hakaneulajousen tyyppinen polkimen akselilla). Kyseinen jousi on sen verran tuhti, että sen kyllä pitäisi palauttaa poljin.

Epätodennäköisimmältä jutuilta tuntuvat tehostimessa ja jarrupääsylinterissä olevat palautusjouset.

menestystä

SvS
Tervehdykset toivottelen.
Muistelen sitten jotain toista tehostinta, onkohan se kuitenkin Lada itsellä oli tuplalamppu 1500 ja siinä taisi olla se säätö, jommassa kummassa karassa, sillä siinähän oli se nivel välissä, vai oliko? Sitten oli ne välilevyt pääsyl. ja tehostajan välissä. Kuitenkin mielessä sassaroi 110HB kuva, että siellä olisi joku säätöruuvi polkimen yläpäässä. Täytyy tarkistaa huomenna. On tullut elämänvarrella tutustuttua monenlaisiin tehostimiin sekä paine- että alipainetehostimiin. Kohta tulee 50 vuotta täyteen siitä, kun aloitin autokorjaamolla oppipoikana ja vuosien varrella olen havainnut, että sitä on oppipoika aina, sillä autoalalla kehitys menee niin nopeasti ettei meinaa mukana pysyä. Perässä pysyy aina, välimatkasta kun ei välitä. On myös koettu asia, että maailman toiseksi tympein ammatti on työnjohtaja autokorjaamolla. Siinä on neljäntulen välissä melkein kokoajan. Maahantuojan, asentajien, asiakkaiden, korjaamopäällikön, ai ja viides, korjaamon omistajien. Missä muussa ammatissa on näin monen tahon silmätikkuna. Eläkeukkona on kiva muistella, sillä aika hioo kurveja ja tasoittaa epätasaisuuksia.
Pieni kompa: Paljonko sopii alipainetta Koskenkorva pulloon?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Polkimen päässä ei löytyne muuta säätöä kuin valokytkin.

Tehostimen etupäässä on säätö, josta en ole kuullut, että kenenkään olisi koskaan pitänyt siihen kajota.

Säätö- ja välysterveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Polkimen päässä ei löytyne muuta säätöä kuin valokytkin.

Tehostimen etupäässä on säätö, josta en ole kuullut, että kenenkään olisi koskaan pitänyt siihen kajota.

Säätö- ja välysterveisin

SvS
Tervehdykset toivottelen.
Eipä sitä yleenä tarvitse säätää, mutta jos joku on hoksannut sen ja säätänyt päin polkupyöränsatulanvastakappaletta. Jarruvalokytkimenhän voi muistaakseni säätää niin paljon pieleen, että se jo laskee poljinta niin, että kuvatunlainen ilmiö tapahtuisi. Taisi jopa olla jarrut päällä, kun se ei päästänyt poljinta tarpeeksi palautumaan. Jarruvalot eivät tietysti pelaa. Enpä muistanut vilkaista Hatturasian poljinta, vaikka ajelinkin sillä mutkan kirkolla. Korjausoppaan mukaan siinä ei olisi säätöä ja onhan se uskottava.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Joen musikka
Viestit: 2005
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Ymmärtääkseni jarrupolkimessa ei ole mitään säädettävää (paitsi jarruvalokytkin).

Jos poljin ei palaudu, epäilisin ensimmäiseksi polkimen palautusjousta (hakaneulajousen tyyppinen polkimen akselilla). Kyseinen jousi on sen verran tuhti, että sen kyllä pitäisi palauttaa poljin.

Epätodennäköisimmältä jutuilta tuntuvat tehostimessa ja jarrupääsylinterissä olevat palautusjouset.

menestystä

SvS
Kysyjän kommentit viipyvät koska pääkäyttäjä(vaimo) ei juuri välitä laahauksista vaan hoitaa ongelman kaasupolkimella. :lol: Ajopeli on muutenkin harvoin saatavissa minun kontrolliini.
Palautusjousi on tässä vetokierrejousi joka on paikoillaan ja toimivanoloinen.Venäjänkielisessä korjauskirjassa on oivia kuvia mutta tekstistä en ymmärrä mitään.Tänään pitelin kädessäni tehostinta ja pääsylinteriä(Värtsilän varaosaliikkeessä).Varmuuden vuoksi päädyin ostamaan pääsylinterin.
Perustelut:Vika ilmaantunut n.puolen vuoden mittaan säätelemättä,nesteet ok,näkyvät osat ok,tehostin toimii,boardilaisten ohjeet,työkavereiden ohjeet ja pähkäily.
Mitä mieltä olette tästä:kytkinsylkkä lienee osittain jarrupääsylkän kaltainen;kun kytkinsylkän O-rengas fuskaa,jää kytkin liikennevaloissa lattiaan.Muutenhan se toimii.
No,jos jarrusylkässä on sama juttu,niin jarruttaessa vuotaa nestettä vähän väärään osastoon, kara jää liian sisälle ja tehostin luulee,HEP!---pökätäänpä vähän lisää! :shock:?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Siinä tilanteessa, kun poljinta löysätään avautuu venttiili ja alipaine tulee kalvon molemmille puolille ja jousi tehostajan sisällä painaa kalvon välityksellä tehostajan karan taakse. Tämä liike on sen mittainen kuinka paljon poljinta nostetaan. Normaalitilassa alipaine on molemmilla puolilla kalvoa ja jarrutettaessa päästetään toiselle puolelle normaali ilmanpainetta. Nyt jostain syystä palautuminen tehostajalla jää kesken ja jarrut laahaavat. On aivan kuin jarrupolkimesta tehostajaan menevä kara jumii jostakin syystä, mutta mistä se on arvoitus. Olisiko polkimen nivel niin kuiva, että ei jaksa enää palautua täysin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kopioin tähän - hieman lyhentäen - Samaran korjaamokäsikirjan tekstin, jos siitä vaikka olisi apua (Konela, Helsinki 1989, ISBN 952-90123-7-3)

"Moottorin ollessa pysäytettynä tulee jarrupolkimen vapaaliikkeen olla 3 - 5 mm. Säätö suoritetaan jarruvalokatkaisijan avulla. Asettakaa katkaisija siten, että sen rajoitin tukeutuu jarrupolkimeen ja vapaaliikkeeksi tulee 3 - 5 mm.Kiristäkää [kiinnitys]mutterit.

Jos jarruvalokatkaisijan säädöllä ei onnistuta saavuttamaan jarrujen täydellistä palautumista, irrottakaa jarrutehostimelta pääsylinteri ja tarkastakaa säätöruuvin ulkonema verrattuna pääsylinterin liitäntätasoon, sen tulee olla 1,25 (+0 -0,2) mm. Tämä ulkonema voidaan säätää pidättelemällä erikoisavaimen avulla työntötangon päätä ja kiertämällä toisen avaimen avulla säätöruuvia."


Tekstissä oleva säätöruuvi on se kupuruuvi, joka on jarrutehostimen työntötangon päässä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Joen musikka
Viestit: 2005
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Lisähuomioita:Kone sammuksissa jarruttaa ja palautuu normaalisti.Kun käynnistetään,painuu poljin n. sentin alaspäin.Jarrutuksen jälkeen poljin jää n.2 cm alemmaksi yläasentoa.Kun kaasutetaan reippaasti,poljin nousee.Poljin nousee ylös myös kun kone sammutetaan. :?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Silloin kun mun Samarassa jarrutehostin oli rikki, niin silloin tuntui kanssa ikäänkuin poljin jarrutuksen jälkeen olisi jäänyt hieman alemmaksi. Viallinen jarrutehostin myös hieman "pihisi" jarrutuksen jälkeen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos säädöistä ei löydy parannusta, lienee sitten kyse siitä, että venttilien tai rikkonaisen suojapalkeen kautta ulkoilman paine pääse jatkuvasti painamaan tehostinkalvoa.

Pika-apu asiaan löytyy irrottamalla imusarjan ja tehostimen välinen letku (imusarjan puoli tietysti tukittava), jolloin jarrun pitäisi vapautua täysin. Tehostimen vaikutus tietysti menetetään, joten poljinvoiman tarve kasvaa melkoisesti.

Jarrutehostimen toiminta havainnollistuu esimerkiksi täältä:

http://www.biat.uni-flensburg.de/msc/sy ... aerker.htm

Kuvissa oleva tehostin on hyvin samantyyppinen kuin Samarassakin.

Estset- und Erfolg-Grüße nach Joensuu

Hergestellt in der UdSSR
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Joen musikka
Viestit: 2005
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samaran jarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Tehostimen vaihto auttoi.Kiitokset neuvoista ja osanotosta! :D
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin