Samaran lämmitys

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
PjotrP

Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PjotrP »

Samara 1500 vm.2001, eurosamara, kenties viimeisiä, mitä Suomessa myytiin. Kylmä talvella! Entisissä Samaroissa kyllä tarkeni. Deltalla sanottiin, että jokin kennojärjestelmä on muuttunut - huonompaan suuntaan. Eikä sille voi tehdä mitään. Samaa ongelmaa on muillakin, kun olen huoltoasemilla kysellyt samaristeilta, joilla rekkarissa EU:n tähdet.

Tuntuu kuitenkin siltä, että jokin muu mättää. Kuin jokin läppä ei avautuisi/sulkeutuisi kunnolla. Tai sitten lämpimän ilman putket on laitettu väärin. Sivusuulakkeista ei tule lämmintä ilmaa edes kesällä maksimiasennossa. Puolella lämmöllä kuumaa ilmaa virtaa käsijarrun tyvestä.

Onko ajatuksia? Onko joku onnistunut korjausremontissa?
Nimim. Monta talvea palellut. :?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eli takajalkatilaputkista ainakin tulee lämmintä. Ne Samaran ilmakanavat eivät ole kovin kummoiset tarkastaa ja jos sivuputket ottaa irti niin ne saa jopa takaisin.

Otappas vaihdekepin ympäriltä ne muovisuojat pois. Tällöin paljastuu myös keskikonsolin alta ilmakanavien luukkumekanismit.

Vääntelet ilmanohjaus vipuja ja katsot mikä vaijeri liikkuu tai ei liiku. Lisäksi tarkastat että vaijerit ovat kiinni siirtovivuissa.

Läppiä voit siirrellä käsin vivuistaan. Kyllä ne mekanismit paljastavat itsensä.

Mutta muovit hemmettiin vaihdekepin ympäriltä. Tällöin paljastuvat myös takajalkatilakanavat.

Ja sitten imuroittelemaan ilman sisääntulokanava. Eli konehuoneen puolelta puhaltimen suojakotelo ainakin pois. Jos et ota puhallinta pois niin huudata sitä ilman koteloa täysillä. Tämä siis sitten kun olet availlut keskikonsolin alta luukkuja.

Onko jäähdytysjärjestelmä täytetty oikein? Jos ei niin lämppärijärjestelmässä voi olla ilmaa. Tämä poistetaan kiehauttamalla kone. Ei tee vahinkoa kun sen tekee valvotusti.

Lämmityslaite kuumimpaan asentoon. Irrotetaan jäähdytinpuhaltimen johtot anturistaan syyläristä. Avataan paisuntasäiliön korkki. Odotetaan kunnes moottori lämpenee riitäävästi. Paisuntasäiliö alkaa höyrytä ja kohta poreilla. Auto sammutetaan. Annetaan olla hetken. Käynnistetään uudelleen. Samalla lisätään jäähdytysnestettä. Tietysti liitetään jäähdytyspuhaltimen johdot takaisin. Kahta kertaa ei tarvitse kiehauttaa. Odotetaan että jäähdytysnestettä on tarpeeksi. Odotetaaan auton lmoottorin lämpenemistä niin kauan, että jäähdytyspuhallin käynnistyy. Tarkastetaan, etätä kuumaa ilmaa tulee lämmityslaitteesta. Tarkastetaan vielä jäähdytynestepinta.. Todetaan jäähdytyslaitteiden toiminta eli että jäähdytyspuhallin toimii. Suljetaan paisuntasäiliön korkki.

Tässä tällainen lyhyt tarina siitä mitä itse tein kun SÄMPY ei antanut ilmaa eikä lämpöjä.

Vapaavalintaista on se, laitetaanko takajalkatilakanavia paikoilleen enää. Minä en laittanut. Eihän minulla ole takapenkkejäkään.

Jos täällä on lyöntivirheitä, niin johtuu tämän hemmetin kirjoitusruudun holtittomasta nykimisestä. En esikatsele enkä korjaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PjotrP

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PjotrP »

Kiitos! Ruvetaanpa repimään muoveja!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Koska tässä Samarassa on viimeksi tarkastettu jäähdytysnesteet?

Jäähdytysjärjestelmän oikea täyttö on lämmityslaitteen toiminnan kannalta oleellista.

Ne muovit lähtevät helposti irti. Siellä oli jotakin ruuveja. En muista tarkkaan. Ne takajalkatilaan menevät putket ovat täysin turhat.

Mutta Samarassa voi olla ilman sisääntulokana voi olla täysin tukossa lehdistä, mujusta ja kaikesta kamasta. Kannattaa nyt ainakin tarkastaa se konepellin alla, tuulilasin alla oleva kotelo. Jos siellä on paljon kamaa, niin sitä on sitten siellä ilmakanavassakin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja audiq »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Onko jäähdytysjärjestelmä täytetty oikein? Jos ei niin lämppärijärjestelmässä voi olla ilmaa. Tämä poistetaan kiehauttamalla kone. Ei tee vahinkoa kun sen tekee valvotusti.

Lämmityslaite kuumimpaan asentoon. Irrotetaan jäähdytinpuhaltimen johtot anturistaan syyläristä. Avataan paisuntasäiliön korkki. Odotetaan kunnes moottori lämpenee riitäävästi. Paisuntasäiliö alkaa höyrytä ja kohta poreilla. Auto sammutetaan.
Jo on taas mielikuvitusta ollut... Tarkoituksellako annat neuvoja, jolla rikkoo koneen? Vähän voisi miettiä, mitä kirjoittelee. Saattaa joku urpo vielä uskoakin näitä "hallittu kiehautus" -ohjeita...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taidat olla asiantuntija näissä kiehautusasioissa. Montako konetta olet rikkonut kiehauttamalla?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tietenkin jäähdytysjärjestelmän oikeaoppinen täyttö on kaiken perusta. Eli jos halutaan varmasti ilmalukoton nestejärjestelmä, on järjestelmä tyhjennettävä, huuhdeltava, puhdistettava ja lopuksi täytettävä OIKEIN. Hallittu kiehautus on OikotieOnneen. Täytyy vain sanoa, että se on näyttänyt toimivalta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tuohon kiehutus asiaan en ota kantaa jokainenhan tekee omilleen mitä haluaa... (ehken jättäisin kokeilematta :roll:)
Tuon vivustojen liikkuvuuden tarkistaisin ensin. Kuskinpuolen jalkatilasta näkee yhden vivun (ainakin) kun liikuttelee lämmönsäätöä liikkuuko se ääriasentoihinsa lähinnä kiinni päin meno vaikuttaa lämmön tuloon.
Oliko se jokin raittiin ilman sekoitus vai mikä,mutta tarkista että menee kiinni asti. Omassa ei mennyt aivan kiinni niin sellaista haaleaa puhalti ja lämmöt sai olla täysillä eikä tullut silti kuuma.

Tosin olen huomannut että jos ilmaa on suunnattu vähän joka suuntaan (tuulilasi/jalkatila/sivusuulakkeet kaikkin vähän) niin ei näy mikään nopea olevan lämpeämään. Parhaiten lämpeää kun puhallus on tuulilasille.
Noista sivusuulakkeista ei tunnu tulevan oikein lämmintä missään vaiheessa (viileää paremminkin) tietysti jos kääntää kokonaan sivusuulakkeille niin silloin mutta se vaikuttaa sitten huurun poistoon tuulilasilta huonontuneena puhalluksena :? . Ompahan tuossa tarennut mutta ei haittaisi jos lämmintä ilmaakin tulisi eikä pelkkää tohinaa jos joka paikkaan on puhallus :?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

SÄMPYn säädin niin, että jaloille ei tule eikä saa tulemaan lämpöjä. Ajetaan vaikka nullit jalassa.

Sivu- ja keskisuulakkeista tulee niin kovat pöllyt, että niillä lämpenee hetkessä. Ja lasillekin riittää.

Tuollahan Kokemuksissa kerroin kuinka SÄMPYstä ei tullut ilmaa ollenkaan eikä mihinkään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kyllä jaloille pitää lämmintä tulla :D. Keskisuulakkeista tulee kyllä lämmintä niin että silmät kuivuu päähän (kyytiläiset sanovat näin) sivusuulakkeista puhallus on sen sijaan viileämpää ja heikompaa.
Keskisuulakkeiden kanssa on menty kehityksessä taakse päin vanhaan verrattuna. Sulku on tuollainen hitusvinkula kylmänä eivät pysy kiinni ja lämpimänä eivät tahdo liikkua :evil:
Suuntaus mahdollisuuttakaan ei ole ylös/alas suunnassa vain sivuille. Menee vähän ohi varsinaisen kysymyksen tämä kirjoitus/kokemukset...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ennen kanssa kärsin hieman viileästä tai hitaasti lämpiävästä Samarasta alle 5 asteen pakkasilla.

Moottorin ja sisätilanlämmittimet ovat oiva keino tehdä ladasta lämpimämpi. Pari vuotta sitten sain käyttööni sähkötolpan ja sen jälkeen on ollut mukava lähteä lämpimällä samaralla liikenteeseen. Näillä konstein samaran lämmityslaitteella pärjää vielä yli 20 asteen pakkasessa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
PjotrP

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PjotrP »

Vika on ollut uudesta lähtien. Ei lämpene kunnolla. Sivusuulakkeista ei ole koskaan tullut lämmintä. Olen kyllä huomannut, että jos jäähdytinneste vajenee, lämpiää vielä huonommin.

Joku vanhempi huoltomies, eläkkeelle jäävä, jota pidettiin Deltalla jonkinlaisena Samara-guruna taisi joskus sanoa jotain, ettei säätövipu saa jotain luukkua täysin sulkeutumaan, mutta ei kai keksinyt, mitä tehdä. Mutisi jotain itsekseen.

Sisätilalämmitin, istuinlämmitin, pilkkihaalari ja vielä untuvatakki jalkojen päällä, niin - 20-25 astetta menee jotenkuten. Vanhemmissa malleissa ei todellakaan ollut huolta tarkenemisesta.

Olen lähes 25 v ajellut Ladalla/Samaralla ja seitsemän vuotta palellut pakkaselle. Olen ajatellut, että tämä on siperialaista myötäkärsimystä eikä karaistuneeksi ladamies ei voi itseään sanoa, ennen kuin on sen seitsemän talvea hytissyt ohjaamossa.

Nyt iän myötä olen alkanut miettiä, että jotain pitäisi tehdä. Kun vielä tässä äsken kalareissulla kylmetyttyäni ei autossa lämmennyt 100 km matkalla lainkaan ja tuli kelpo flunssa, ajattelin, että pitäisikö asialle kuitenkin tehdä jotain. Ja kun vielä muistot vanhoista lämpimistä Samaroista ja Ladoista elävät vielä mielessä.

Sattumoisin löysin tämän foorumin.

Jos kiinnittäisi ulkoisen rautalangan tuohon läppään ja tempaisisi sen siten kiinni?

Nuo ystävällisesti annetut perusteelliset ohjeet pitää tietenkin itseäni teknisesti viisaan kaverin kanssa käydä läpi ja katella jokin lämmin tila, jossa muoveja purettaisiin yms.

Parina kesänä meillä on ollut suunnitelma purkaa kojelauta ja katsoa, mitä sen takana on ja mihin lämpimän ilman putket menevät, mutta eihän koko asiaa sitten helteillä muista, vasta kun maa routii.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei koko kojelautaa tarvitse purkaa. Näet ne putket purkamalla sen kesikimuovihärpäkkeen.

Koska autoon on vaihdettu Jäähdytysnesteet? Jos ongelma on ollut uudesta asti, on aivan mahdollista että jäähdytysjärjestelmä on täytetty huolimattomasti. Vedet eivät kierrä kunnolla lämppärissä.

Mieti tuota vaihtoehtoa.

Lisäksi ilmantulokanavan tukkeumaa. Jos puhaltimella tulee kunnon puhallukset, niin sitten kanava ei ole tukkeessa. Puhallin on todella tehokas. Jos vähänkin epäilyttää puhaltimen puhkumisvoima niin kamaa siellä kanavassa on.

Ja jos lämppärivedet kiertävät kunnolla lämmityslaitteen kennossa, johonkin sitä Kuumaa ilmaa on tultava, vaikka jokin läppä ei nyt aivan kiinni tai auki olisikaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Omaan 2111:eeni tuli huomattavasti lämpimämpää, kun asensin lämmittimen kiertoon erillisen pumpun.

Ks.

http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=3&t=20144

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
PjotrP

Re: Samaran lämmitys

Viesti Kirjoittaja PjotrP »

Ei löytynyt lämmintä tilaa kurkkia kaverin kanssa muovien alle, joten vein Samarani Tuiran Teboilin huoltoon. Siellä huoltomiehet tarkistivat jäähdytinnesteen, eivät vaihtaneet, oli hyvälaatuista eikä merkkejä ilmasta yms.

Irrottivat lämpöpuhaltimen moottorin, jossa oli kuulemma hirveästi roskaa, jonka puhdistivat. Samalla lämpösäädinten vivustot nähtiin eikä niissä ollut mitään moittimista. Sivusuulakkeisiin menevät putket olivat normaalit, ei lisäpurkamisen tarvetta.

Nyt puhallin puhaltaa selvästi paremmin ja auto on lämpimämpi. Hieman.
Se on nyt yhtä lämmin kuin uutena eli ei kovin lämmin. Selvästi kylmempi kuin aikaisemmat Samarani.
Hinta ei ollut aivan hirveä, 72 euroa.

Tietääkö joku, vaihdettiinko lämmitysjärjestelmän kennosto Samaroissa toisenlaiseksi, aiempaa huonommaksi uuden vuosituhannen kunniaksi?

Nyt ajelen eteenpäin, tunnustelen tuleeko paha pakkastalvi. Mietin tuota ylimääräisen pumpun laittoa kuten sdelano kertoi. :?
Vastaa Viestiin