Raideleveyden kasvatus?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Millä vilpillä tuota ladan raideleveyttä kasvatetaan tuolla kisakäytössä ja tuuninkitouhuissa? Meinaan vaan, mulle tarjottiin VFTS-levikkeitä sopuhintaan, vaan jäin miettimään sitä, että eihän nuo normaalirenkaat näy ollenkaan tuommosten koteloiden alta, kun nyt jo renkaat aika sisässä lokareihin nähden... Alla pari esimerkkikuvaa, millä noista on saatu renkaat noin nätisti kohdalleen? Ei kai noissa kuitenkaan valtavia ~80 et:tä tai puolen metrin spacerikiekkoja?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Kyllä noissa vaan aika järeät spacerit on. Eikä tuo et:kään ihan vakio ole.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Tee käännetyt vanteet :) ja lisää prikkoja alatukivarren kiittinys pulttien alle, paremmat camber kulmat.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja START »

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =554&pos=6
ei tarvi olla jaon muuttava mutta kuitenski.
ja sitten vielä aittaa jotkut 7"leveet lähellä 0 olevalla et:llä niin rupee oleen aika lähellä. tossa mallikuvassahan renkaat jää vielä aika kauaksi ainakin takana.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
rudolf

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja rudolf »

Noiden spacereiden teko teräksestä on sit varma tapa huonontaa ajo-ominaisuuksia, tulee valtava määrä painoa juurikin sinne väärään paikkaan (jousittamaton massa ja mukavasti vielä varren päässä) ja myös "hyrrävoimat" kasvaa jolloin ohjaus jäykistyy entisestään kovemmassa ajossa, myös suoritusarvot huonontuvat molempiin suuntiin (kiihdytykset ja jarrutukset).
Onhan ne makeet, mutta jos mahdollista ko. palikat kannattaa tehdä soveltuvasta alumiinilaadusta ja kierteisiin sit teräsholkit joilla varmistetaan kierteen kestävyys.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja START »

ei mitään kierteitä, vaan pooripultit. :wink:
ja tosiaan alumiinia se olis hyvä olla. nuo on jäärata autoa varten tehty, koska tarvi saada 15" 4x114,3 vanteet alle. ja loppupeleissä ei ne niin järjettömän painavat ole, ton verran tulee helposti vanteissa ja renkaissakin eroa, ja se on sitten jo paljon isommalla kehällä.
ja seuraavaks joku sanoo että pyörän laakerit kuluu enemmän.. mitä väliä, koska ulkonäköähän tässä vaan haetaan.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Eiköhän kisakäytössä kuitenkin haeta juuri ajo-ominaisuuksia tuolla levityksellä, kuitenkin kaikissa noissa kisaladoissakin taitaa renkaat aika nätisti kaaren alla olla, eikä syvällä auton alla...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Käännetytvanteet laita ja 225 kumit :wink:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Raideleveyden kasvatus?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kisapeliin käännetyt vanteet (muualla kun jokkiksessa) ja 225 piikkigummit??? Nuo on just niitä töhninkihommeleita... :)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin