Muuten, luin hiljan erästä alfamerin kustantamaa virityskirjasta, siellä sanottiin taas, että
"Periaate on se, että liian iso ja liian pienivastuksinen pakoputkisto ei voi koskaan olla." 
Itse olen tätä ennen olettanut, että pakoputkisto ei saa olla liiankaan suuri, juuri sen virtausnopeuden laskun takia. Tarkemmin ajateltuna, tuo saattaakin pitää paikkaansa, mutta todennäköisesti siitä saatava hyöty tulee ilmi hyvin kapealla kierrosalueella, jos silloinkaan... Kuitenkinhan tärkeämpää on edes jollain tavalla käyttökelvollinen vääntöalue kuin yksi ainoa piikki... Ja olen myös jostain kuullut jotta moottorista tehoja haettaessa, pakoputkistossa itse putkella on vain noin 10% merkitys kun taas paljon tärkeämpää on oikein suunniteltu pakosarja, joka on sen loput 90%. Ja mitä korkeampiviritteinen auto, sitä tarkempaa taas pakoputkiston ja -sarjan suunnittelu, kuin vaikkapa ladassa...
