Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
Ensimmäinen kysymys kesällä olisi tarkoitus laittaa sähköt uusiksi ladasta. Lähinnä ajattelin rakentaa semmoset sähköt mitkä on hyvät esim johonkin rallin ajoon eli kestää rynkytykset ja pomput. Tarkoituksena poistaa ladan oma mittaristo ja muut napit. kiitos vastauksista jo etukäteen.
Re: Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
en huomaa kysymystä??
Re: Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
Kysymys on se, että mistä lähden liikkeelle vai tarviiko ottaa asialle sähköasentaja?!!!pressa kirjoitti:en huomaa kysymystä??
Re: Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
Jos kerran rallin kestävät sähköt haluat niin mitäs se tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Ja ennen kaikkea mihin? 1200 L? AXTEC?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että, näitten takapotku- ja nelikkoladoissa on kyllä vakavempaankin ralliin kestävät sähköt.
Jos jotain tahtoisi uusia, niin vain virtalukonjohdotuksen korvaus starttinapilla ja kytkimillä.
Päävirtakytkin luonnollisesti tuplattuna (eli auton sisällä on pikku niks-naks-kytkin jolla ohjataan sähköhäiriöistäkontaktoria ja ulkoa käytettävissä oleva mekaninen sarjassa.) sikäli mikäli siitä mitään merkitystä lie. Saattaa jotkin luokitussäännöt kyllä sallia vaan mekaniset kontaktorit ja erottimet.
Eihän näissä periaatteessa tarvii sähkömies olla, mutta on hyvä olla käytännön ymmärrystä, ettei tule rakennnettua huonompaa kuin mitä entinen on. Onkos kysyjällä/tekijöillä minkälaista kokemusta autosähköstä?
Ja ennen kaikkea mihin? 1200 L? AXTEC?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että, näitten takapotku- ja nelikkoladoissa on kyllä vakavempaankin ralliin kestävät sähköt.
Jos jotain tahtoisi uusia, niin vain virtalukonjohdotuksen korvaus starttinapilla ja kytkimillä.
Päävirtakytkin luonnollisesti tuplattuna (eli auton sisällä on pikku niks-naks-kytkin jolla ohjataan sähköhäiriöistäkontaktoria ja ulkoa käytettävissä oleva mekaninen sarjassa.) sikäli mikäli siitä mitään merkitystä lie. Saattaa jotkin luokitussäännöt kyllä sallia vaan mekaniset kontaktorit ja erottimet.
Eihän näissä periaatteessa tarvii sähkömies olla, mutta on hyvä olla käytännön ymmärrystä, ettei tule rakennnettua huonompaa kuin mitä entinen on. Onkos kysyjällä/tekijöillä minkälaista kokemusta autosähköstä?
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
Ainahan siitä varmasti on apua...L.A.D.A kirjoitti:Kysymys on se, että mistä lähden liikkeelle vai tarviiko ottaa asialle sähköasentaja?!!!

Lainaan tuolta motonet-foorumilta erään kirjoittajan tekstiä:
Itse en tietenkään ota minkäänlaista vastuuta noiden toimivuudesta tai turvallisuudesta, kuten ei varmaan alkuperäinen kirjoittajakaan, mutta suuntaa ja vinkkejä antaa kuitenkin.Käyttäjä ESTATE Motonet.fi -foorumilla kirjoitti:Jos teet pelkistetyt sähköt esim. jääautoon niin tarvitset: päävirtakatkaisin, starttinappi, merkkivalo laturille (noin 4W riittää, esim. sivuvilkku), öljynpaineen merkkivalo (lisäjarruvalo on hyvä), sulakerasia (ei välttämätön mutta hyvä kuitenkin), katkaisimet valoille ja muille lisälaitteille, paksua (~20 mm²) kaapelia ja ohuempaa johtoa (1,5 mm²) sekä liittimiä ja eristysnauhaa.
Jokkisvehkeisiin olen tehnyt sähköt näin:
- paksu kaapeli akulta päävirtakytkimelle ja toisesta navasta startille
- laturilta kaapeli samaan napaan päävirta kytkimelle kuin akun kaapeli tulee (jos laittaa ei akun puoleiseen napaan auto ei välttämättä sammu vaikka kääntää virrat pois)
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta johto starttinapille jonka toisesta navasta startin herätenapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta sytytyspuolan +napaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta johto latauksen merkkivaloon, jonkaa toisesta navasta johto laturin herätenapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta merkkivalolle, valon toisesta navasta johto öljynpaineanturiin
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta kytkimelle josta edelleen valoille (tai releen herätenapaan)
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta pyyhkimille ja pissapojalle katkaisijoiden kautta
- kaikille muille laitteille pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta syöttö
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta kierroslukumittarin punaiseen johtoon, kierroslukumittarin musta johto maihin ja vihreä sytytyspuolan miinusnapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta lämpö- ja bensamittarin syöttö, mittaristosta johdot maihin sekä lämpö- ja bensa-antureille. Mittaristosta pitäisi löytää oikeat navat, auton sähkökaaviosta olisi hyötyä.
Sulakkeet laitetaan päävirta kytkimeltä lähtevien johtoihin (ei startin johtoihin eikä latauksen ja öljynpaineen merkkivalojen johtoihin).
Jotkin suuri tehoiset laitteet (lämppärin moottori, valot ja jäähdytyspuhallin) kannattaa releistää, heräte pääkytkimeltä ja päävirta startin tai laturin perästä.


Ja varmasti suurin tekijä siinä rymmyytyksessä ja rallissa sähköjen kestämisellä: Liitokset ja läpiviennit. Kunnolla eristettynä ja varmistettuna. Kokemusta on. Esimerkiksi Ooppelin sähköt alunperin huonommalla tolalla kuin ladan, noin niinkuin kovassa käytössä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Kysymyksiä sähköistä ja vähä kaikesta ladaan liittyvästä?
kiitos näista on jo apua minulle.pvdriver kirjoitti:Ainahan siitä varmasti on apua...L.A.D.A kirjoitti:Kysymys on se, että mistä lähden liikkeelle vai tarviiko ottaa asialle sähköasentaja?!!!![]()
Lainaan tuolta motonet-foorumilta erään kirjoittajan tekstiä:
Itse en tietenkään ota minkäänlaista vastuuta noiden toimivuudesta tai turvallisuudesta, kuten ei varmaan alkuperäinen kirjoittajakaan, mutta suuntaa ja vinkkejä antaa kuitenkin.Käyttäjä ESTATE Motonet.fi -foorumilla kirjoitti:Jos teet pelkistetyt sähköt esim. jääautoon niin tarvitset: päävirtakatkaisin, starttinappi, merkkivalo laturille (noin 4W riittää, esim. sivuvilkku), öljynpaineen merkkivalo (lisäjarruvalo on hyvä), sulakerasia (ei välttämätön mutta hyvä kuitenkin), katkaisimet valoille ja muille lisälaitteille, paksua (~20 mm²) kaapelia ja ohuempaa johtoa (1,5 mm²) sekä liittimiä ja eristysnauhaa.
Jokkisvehkeisiin olen tehnyt sähköt näin:
- paksu kaapeli akulta päävirtakytkimelle ja toisesta navasta startille
- laturilta kaapeli samaan napaan päävirta kytkimelle kuin akun kaapeli tulee (jos laittaa ei akun puoleiseen napaan auto ei välttämättä sammu vaikka kääntää virrat pois)
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta johto starttinapille jonka toisesta navasta startin herätenapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta sytytyspuolan +napaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta johto latauksen merkkivaloon, jonkaa toisesta navasta johto laturin herätenapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta merkkivalolle, valon toisesta navasta johto öljynpaineanturiin
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta kytkimelle josta edelleen valoille (tai releen herätenapaan)
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta pyyhkimille ja pissapojalle katkaisijoiden kautta
- kaikille muille laitteille pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta syöttö
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta kierroslukumittarin punaiseen johtoon, kierroslukumittarin musta johto maihin ja vihreä sytytyspuolan miinusnapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta lämpö- ja bensamittarin syöttö, mittaristosta johdot maihin sekä lämpö- ja bensa-antureille. Mittaristosta pitäisi löytää oikeat navat, auton sähkökaaviosta olisi hyötyä.
Sulakkeet laitetaan päävirta kytkimeltä lähtevien johtoihin (ei startin johtoihin eikä latauksen ja öljynpaineen merkkivalojen johtoihin).
Jotkin suuri tehoiset laitteet (lämppärin moottori, valot ja jäähdytyspuhallin) kannattaa releistää, heräte pääkytkimeltä ja päävirta startin tai laturin perästä.Joku voi virkeimmillä silmillä ja päällä lukea kunnolla läpi ja tsekata...
![]()
Ja varmasti suurin tekijä siinä rymmyytyksessä ja rallissa sähköjen kestämisellä: Liitokset ja läpiviennit. Kunnolla eristettynä ja varmistettuna. Kokemusta on. Esimerkiksi Ooppelin sähköt alunperin huonommalla tolalla kuin ladan, noin niinkuin kovassa käytössä...