Vauhtipyörän hampaat
Vauhtipyörän hampaat
Tervehdys
Tietääkö kukaan onko takapotkun ja Nivan vauhtipyörät samalla hammaskehällä?
Jos on, niin kannattaako aloittaa hammaskehän vaihto vai ostaa koko vauhtipyörä hampaineen.
Jyrki
Tietääkö kukaan onko takapotkun ja Nivan vauhtipyörät samalla hammaskehällä?
Jos on, niin kannattaako aloittaa hammaskehän vaihto vai ostaa koko vauhtipyörä hampaineen.
Jyrki
Re: Vauhtipyörän hampaat
Tietenkin on sama pyörä koska kone/loota paketti ei eroa mitenkään takaveto/Niva välillä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Vauhtipyörän hampaat
Tervehdys
Nyt mulla on Fiatin vauhtipyörä, jonka hammaskehä on noin 5,5 mm korkeampi, kun Ladan vastaava. Saako tolla hammaskehällä startin toimimaan, vai meneekö hammaskehä vaihtoon. Saako starttia siirrettyä vai ei. Onko kellä tiedossa patenttia, jolla homma hoituu.
Jyrki
Nyt mulla on Fiatin vauhtipyörä, jonka hammaskehä on noin 5,5 mm korkeampi, kun Ladan vastaava. Saako tolla hammaskehällä startin toimimaan, vai meneekö hammaskehä vaihtoon. Saako starttia siirrettyä vai ei. Onko kellä tiedossa patenttia, jolla homma hoituu.
Jyrki
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Vauhtipyörän hampaat
laitat fiiatin sileekylkisen laatikon, sillä mikälie tappikoneen kytkin kopalla (niin että startti repsikan puolella)
sillon sulla on tuossa sopiva vauhtipyörä.
onhan ne jotkut siirtänyt niitä startin reikiä, mutta en sitten tiedä onko hyvä vaihtoehto.
minkäs takia siihen olis tulossa fiiatin pyörä?
sillon sulla on tuossa sopiva vauhtipyörä.
onhan ne jotkut siirtänyt niitä startin reikiä, mutta en sitten tiedä onko hyvä vaihtoehto.
minkäs takia siihen olis tulossa fiiatin pyörä?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Vauhtipyörän hampaat
Tervehdys
Ostin 1600 Nivan koneen. Nyt olen hankkinut/hankkimassa uusia osia autoon. Nivan vauhtipyörä on kytkinpinnalta halkeillut ja hammaskehä on saanut kipeää. Näyttäisi siltä, että autoa olisi startattu moottorin jo käydessä.
Vauhtipyörä menee uusiksi. Hankin Fiatin vauhtipyörän, jossa olikin suurempi hammaskehä, jota en tiennyt. Nyt vaikuttaa siltä, että parhaaksi ratkaisuksi tulee hankkia valmiiksi kevennetty ja tasapainotettu Ladaan pultit kiinni kiertämällä sopiva limppu.
Jos jollakulla sellainen on, niin mielelläni tekisin siitä kaupat. Toinen vaihtoehto on hammaskehän vaihto, mutta kotona ilman tarvittavia välineitä tulee tuohon hommaan stressi tekijä huomattavasti mukaan. Kuluu paljon lehmännimiä, jos sitä alkaa itse puuhastelemaan puutteellisella välineistöllä. Pajalla homma maksaa niin paljon, että samalla rahalla nousee ylös muitakin mahdollisuuksia limpun vaihtamiseksi.
Ladaan tulee myös uusi kytkin. Mikä paineasetelma on sopiva? Ilmeisesti Ladalla saavutettava max vääntö on noin 250 Nm (korjatkaa jos olen väärässä), joten jousivoima ei ihan hirmunen ole. Kiinni oli Sachsin paineasetelma, jonka numerosarjoilla ei tietsikalta löydy vastaavaa. Vaikuttaa tosi tukevatekoiselta.
Kytkinlevy on loppu. Venäjältä tuli tieto, ettei alkuperäisiä kannata laittaa. Siellä käytetään Fiat Punto turbon osia kytkimessä???
Kertokaahan tiukan Ladan omistajat mikä kytkinsysteemi kestää rallissa ja paljonko vauhtipyörää voi keventää, ettei siitä tule särki.
Jyrki-boy
Ostin 1600 Nivan koneen. Nyt olen hankkinut/hankkimassa uusia osia autoon. Nivan vauhtipyörä on kytkinpinnalta halkeillut ja hammaskehä on saanut kipeää. Näyttäisi siltä, että autoa olisi startattu moottorin jo käydessä.
Vauhtipyörä menee uusiksi. Hankin Fiatin vauhtipyörän, jossa olikin suurempi hammaskehä, jota en tiennyt. Nyt vaikuttaa siltä, että parhaaksi ratkaisuksi tulee hankkia valmiiksi kevennetty ja tasapainotettu Ladaan pultit kiinni kiertämällä sopiva limppu.
Jos jollakulla sellainen on, niin mielelläni tekisin siitä kaupat. Toinen vaihtoehto on hammaskehän vaihto, mutta kotona ilman tarvittavia välineitä tulee tuohon hommaan stressi tekijä huomattavasti mukaan. Kuluu paljon lehmännimiä, jos sitä alkaa itse puuhastelemaan puutteellisella välineistöllä. Pajalla homma maksaa niin paljon, että samalla rahalla nousee ylös muitakin mahdollisuuksia limpun vaihtamiseksi.
Ladaan tulee myös uusi kytkin. Mikä paineasetelma on sopiva? Ilmeisesti Ladalla saavutettava max vääntö on noin 250 Nm (korjatkaa jos olen väärässä), joten jousivoima ei ihan hirmunen ole. Kiinni oli Sachsin paineasetelma, jonka numerosarjoilla ei tietsikalta löydy vastaavaa. Vaikuttaa tosi tukevatekoiselta.
Kytkinlevy on loppu. Venäjältä tuli tieto, ettei alkuperäisiä kannata laittaa. Siellä käytetään Fiat Punto turbon osia kytkimessä???
Kertokaahan tiukan Ladan omistajat mikä kytkinsysteemi kestää rallissa ja paljonko vauhtipyörää voi keventää, ettei siitä tule särki.
Jyrki-boy
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Vauhtipyörän hampaat
eikös ne ladan pyörästä kevennetyt ole jotain 5,5kg luokkaa? eikös se n6,5 kiloo paina vakiona? tää siis on vaan muistikuva haulla siitä löytyy juttua jonkinverran.
mulla on yks 4kg pyörä se on kylläkin kaverin jäärata ladassa paikallaan. se oli kovin valurautasen tuntunen kun siitä kytkinpinnan oikasin, (muistaakseni) mutta ulkonäöstä ja siitä että se on vieläkin yhtenä kappaleena, tuntus että se ei valua voi olla
tuolla on kuva nykysestä pyörästä, 5,7kg oli painoa mutta sen lähtökohta onkin fiiatin 2,0 vino tc (isompi halkasija kun ladassa) http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 859&pos=11
teräs ja alumiini on ne kaksi ainoaa ja oikeaa vaihtoehtoa vauhtipyörän materiaaliksi.
mulla on yks 4kg pyörä se on kylläkin kaverin jäärata ladassa paikallaan. se oli kovin valurautasen tuntunen kun siitä kytkinpinnan oikasin, (muistaakseni) mutta ulkonäöstä ja siitä että se on vieläkin yhtenä kappaleena, tuntus että se ei valua voi olla

tuolla on kuva nykysestä pyörästä, 5,7kg oli painoa mutta sen lähtökohta onkin fiiatin 2,0 vino tc (isompi halkasija kun ladassa) http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 859&pos=11
teräs ja alumiini on ne kaksi ainoaa ja oikeaa vaihtoehtoa vauhtipyörän materiaaliksi.

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Vauhtipyörän hampaat
6,3 kg painoi vakio kun taannoin mittailin digivaa'alla.
Taannoin "päivitettiin" eräästä vekottimesta 3,8 kg pyörä -> 6,3 kg ja juuri ja juuri huomaa eron. Sitkeys parani roimasti, kierrosherkkyys heikkeni olemattoman vähän. Vertailun vuoksi vain.
Taannoin "päivitettiin" eräästä vekottimesta 3,8 kg pyörä -> 6,3 kg ja juuri ja juuri huomaa eron. Sitkeys parani roimasti, kierrosherkkyys heikkeni olemattoman vähän. Vertailun vuoksi vain.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Vauhtipyörän hampaat
tervehdys
Suunnitelma muuttui hovissa. Mie yritän vaihtaa hammaskehän tohon fiiun vauhtipyörään ja samalla kevennetään ylimääräiset.
Aijon käyttää alkuperäisiä kiertokankia. Mistä kohtaa niitä voi keventää?
Tosiasiahan on se että autossa on 160 heposta, niin yksittäisen kiertokangen pitää kestää 40 heposen voimat. Se joka on katsonut 40 heppasen piikin kiertokankea, niin laturin kangissa on kyllä paljolti keventämisenvaraa.
Fiattiin olisin saanut kaksilevyisen kytkimen ja siihen vauhtipyörän. Koko kasa painoi 3,6 kg'
Jyrki-boy
Suunnitelma muuttui hovissa. Mie yritän vaihtaa hammaskehän tohon fiiun vauhtipyörään ja samalla kevennetään ylimääräiset.
Aijon käyttää alkuperäisiä kiertokankia. Mistä kohtaa niitä voi keventää?
Tosiasiahan on se että autossa on 160 heposta, niin yksittäisen kiertokangen pitää kestää 40 heposen voimat. Se joka on katsonut 40 heppasen piikin kiertokankea, niin laturin kangissa on kyllä paljolti keventämisenvaraa.
Fiattiin olisin saanut kaksilevyisen kytkimen ja siihen vauhtipyörän. Koko kasa painoi 3,6 kg'
Jyrki-boy
Re: Vauhtipyörän hampaat
Iltaa
Lähin kokeilemaan hammaskehän poistoa. Kyllä oli helppo homma. En olisi mitekään uskonut ellen olisi itse tehnyt. Toholla kehä kuumaksi ja toinen pajavasara kehää vasten. Toisella lyönnit toiseen vasaraan ja kas kumma irti lähti. Ei pitäisi olla ennakkoluuloja. Nyt ne taas oli tehdä tepposet.
Jyrki
Lähin kokeilemaan hammaskehän poistoa. Kyllä oli helppo homma. En olisi mitekään uskonut ellen olisi itse tehnyt. Toholla kehä kuumaksi ja toinen pajavasara kehää vasten. Toisella lyönnit toiseen vasaraan ja kas kumma irti lähti. Ei pitäisi olla ennakkoluuloja. Nyt ne taas oli tehdä tepposet.
Jyrki
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Vauhtipyörän hampaat
on siinä eroa kun yöllä ja päivällä jos on 4kg tai vakio pyörä.
kannattaa muistaa sit, että 40heppasessa piikkisessä ne kiertokanget on ihan jotain muuta kun "tavallista p*skarautaa" mutta ehkä ne jotain kestää keventää.
kannattaa muistaa sit, että 40heppasessa piikkisessä ne kiertokanget on ihan jotain muuta kun "tavallista p*skarautaa" mutta ehkä ne jotain kestää keventää.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Vauhtipyörän hampaat
Kyllä Ladan veivit kestää kevennystä. Ja niitä onkin syytä keventää.
Re: Vauhtipyörän hampaat
Voit laittaa fiiun vauhtiksen ladan laatikkoon. Niva tai takapotku ei tee eroa. Pitää vaan jyrsiä jonkun verran kytkinkoppaa, starttia voi siirtää tarvittavasti. Noin saat 228 kytkimen. Muuten ei oikein taida yli 200 mm kytkin mahtua kun pultit mene hammaskehälle. Vauhtiksen kevennys? Saat pienen edun 1. ja ja 2. vaihteelle joilla se lyö tyhjää kuitenkin? Kiertokanget: vielä pienempi etu. Puntita ne pää kerrallaan, älä tee muuta. Mites materiaalit ja miten käy keston kun pintaan koskee? Valua vai takoa? Riskinä saada rojut jaloille. Älä koske siihen heikkoon vakiovauhtikseen, jos on budjettia, niin teräspyörä. Kevennyksessä ei ne kilot, vaan mistä ne on otettu. Harva ralliauto vääntää paljoakaan, vapareissa tehot otetaan kierroksilla joten mieti mikä on järkevää. Kytkin kestää tietyn määrän vääntöä, tehoa kyllä rajattomasti.
Kerro tarkemmin mitä mielessä, niin mietitään mikä olisi fiksu veto.
Kerro tarkemmin mitä mielessä, niin mietitään mikä olisi fiksu veto.
Vauhdin tae - alamäki
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Vauhtipyörän hampaat
eikös ladassa noi sisuskalut aika pitkälle valua ole? siis valuterästä.
eikä se taida siitä heikentyä vaikka sitä pintaa lähtee hieromaan, päinvastoin kyllä siitä kiillotuksesta aina jotain hyötyä on. vetarit ja muut pintakarkastut ja takoset on sitten erikseen.
eikös siellä yläkierroksilla taho aina olla niistä liikakiloista enemmän haittaa kun hyötyä. ja kyllä se kierrosherkkyys on ihan kiva ilmiö. hankala ajaa jos ei eka tapahdu mitään kun painaa kaasun pohjaan.
ja toki kannattaa muistaa että isommalta kehältä saa aina isoimman hyödyn kun jotain kevennetään
kannattaa toki muistaa että mikä on järkevää jos tehdään budjetti konetta. kannattaa aluks hyödyntää ne kortit millä saa helpoiten ja eniten hyötyä, sitten vasta rupee hieroon ja hifisteleen.
eikä se taida siitä heikentyä vaikka sitä pintaa lähtee hieromaan, päinvastoin kyllä siitä kiillotuksesta aina jotain hyötyä on. vetarit ja muut pintakarkastut ja takoset on sitten erikseen.
eikös siellä yläkierroksilla taho aina olla niistä liikakiloista enemmän haittaa kun hyötyä. ja kyllä se kierrosherkkyys on ihan kiva ilmiö. hankala ajaa jos ei eka tapahdu mitään kun painaa kaasun pohjaan.
ja toki kannattaa muistaa että isommalta kehältä saa aina isoimman hyödyn kun jotain kevennetään
kannattaa toki muistaa että mikä on järkevää jos tehdään budjetti konetta. kannattaa aluks hyödyntää ne kortit millä saa helpoiten ja eniten hyötyä, sitten vasta rupee hieroon ja hifisteleen.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Vauhtipyörän hampaat
*iso peukku*START kirjoitti:kannattaa toki muistaa että mikä on järkevää jos tehdään budjetti konetta. kannattaa aluks hyödyntää ne kortit millä saa helpoiten ja eniten hyötyä, sitten vasta rupee hieroon ja hifisteleen.
Vauhdin tae - alamäki