Eli kyseessä on -89 Niva jossa on nelosen loota. Kun kiekat nousee n.3500 :een, jolloin alus kiitää mukavaa 80:pin maantie vauhtia, syntyy sisälle taajuus joka saa pään halkeamaan parin kilsan jälkeen. Saundi on siis aika matala (n.150hz) ja kova!!..matalammilla kiekoilla käyntiääni on miellyttävä-kuin kissan kehräys.
Putkiston oon paikkailu läpi pakosarjan tiivistettä myöten, ja takapönttökin on suht uus..mutta tuloksetta. Mistä muusta kuin putkistovuodosta tämänkaltainen tappava tajuus voi johtua, vai kuuluuko sellainen 4vaihteisen ladan ominaisääniin ja ongelma ratkeaa kun ostaa peltorit perheelle?
Pää halkeaa kun kierroksia on 3500
Re: Pää halkeaa kun kierroksia on 3500
Peltorit päähän, jokaiselle vielä radiolla varustetut Peltorit = Ei tule riitaa radiokanavistakaan 

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Pää halkeaa kun kierroksia on 3500
Pään halkaiseva ääni on Nivan ominaisuus. Peltorit matkaan vian olemassa olosta riippumatta. Jos olet keskiputken pakoputkesta joskus vaihtanut/irrottanut, niin vilkaise näkyykö siinä jälkiä että olisi hakannut taka-aksilan ylemmän tukivarren kiinnitykseen. Myös etuputki saattaa moottorin heilahdellessa iskeä johonkin. Ne ainakin aiheuttaa matalaa kovaa kuminaa/räminää. Tarvikeputket on erilaisia kuin alkuperäiset ja alkuperäisiäkin voi joutua vääntelemään sopiakseen paikalleen. Niitä kun yhdistellään, niin rumpusoolo saattaa melkein mistä kohtaa vaan irrota.
Vaimentimista saattaa olla myös sisuskalut hajalla vaikka ulkokuori olisi ehjä, jolloin ääni on erilainen kuin aiemmin. Pakoputkea irrotellessa, hitsatessa pyöritellessä ja takaisin laittaessa, varsinkin jos hienosäätölekaa tarvitaan, haperot sisuskalut voi irrota helposti.
Kuuluuko ääni paikalla ollessa tietyillä kierroksilla? Entä eri vaihteilla? Kiihdytys/moottorijarrutus? Täriseekö auto normaalia enemmän äänen aikaan?
Vaimentimista saattaa olla myös sisuskalut hajalla vaikka ulkokuori olisi ehjä, jolloin ääni on erilainen kuin aiemmin. Pakoputkea irrotellessa, hitsatessa pyöritellessä ja takaisin laittaessa, varsinkin jos hienosäätölekaa tarvitaan, haperot sisuskalut voi irrota helposti.
Kuuluuko ääni paikalla ollessa tietyillä kierroksilla? Entä eri vaihteilla? Kiihdytys/moottorijarrutus? Täriseekö auto normaalia enemmän äänen aikaan?
Re: Pää halkeaa kun kierroksia on 3500
Sinulla mahdollisesti ei ole jakolaatikon ja vaihdelaatikon linjaus oikea. Tee tarkistus tuolla tavalla http://www.youtube.com/watch?v=C9N0a3Ml ... re=related Jos linjaus on ok niin on syytä epäillä takakardaanin takimmaisen ristikon kuntoa.
Kannattaa myös kysäistä offipalstalta vinkkejä. Sieltä ei ensimmäisenä tule vastausta että "hanki peltorit" tai jotain muuta yhtä viisasta.
Kannattaa myös kysäistä offipalstalta vinkkejä. Sieltä ei ensimmäisenä tule vastausta että "hanki peltorit" tai jotain muuta yhtä viisasta.
Re: Pää halkeaa kun kierroksia on 3500
Omassa nivassa takakardaanin vaihto uuteen (yliläjät ristinivelet) auttoi. Väljällä kardaanilla oli semmoinen voimakas sekunnin välien ilmenevä auton kattava väristys kun vauhtia oli sen 80> (vitosen lootalla). Samaa ilmiötä on vielä hitunen jäljellä. Renkaiden tasapainoitus ei varmaan ole pahitteeksi myöskään.
Re: Pää halkeaa kun kierroksia on 3500
Kyllä taitaa pahin boooooaus johtua jakolaatikon huonosta linjasta vaihteistoon nähden. En vain tajua mitään siitä youtube pätkästä mistä linjauksen teko pitäis tulla ilmi...pari rautalangan pätkää kumilimpun molemmin puolin ja sit veivaa eestaas..
et jos joku vois selittää miten se laatikko linjataan, kätevästi. Samalla kun sitä kuminiveltä vispasin niin huomasin että etukardaani ottaa kiinni n.1/6 kierrosta ennen takakardaania, luulis että molempien kuuluu ottaa kiinni samaan aikaan?

