Karstan poistoa Amerikan malliin
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Karstan poistoa Amerikan malliin
Tervehdys!
Lada.h.s kertoi toisaalla karstan poistosta, josta muistui mieleeni tapa poistaa karstaa.
Elettiin muistaakseni vuotta 1993. Vanhempani viettivät tuolloin talvet Floridassa ja olin käymässä heidän luonaan tuon vuoden lopulla. Heidän ensimmäinen talviautonsa oli vanha Ford (mallia en jaksa muistaa).
Tuohon aikaan Floridassa ainoa katsastukseen liittyvä toimi oli pakokaasumittaus.
Fordihan ei läpäissyt testiä. Sormi oli suussa aikansa ja sitten korjaamolle utelemaan neuvoja viisaammilta. Korjaamon kaveri tupisi aikansa.. jaa ettei mennyt läpi testistä, no se pitää sitten juottaa ja Ford juotettiin.
Juottaminen tarkoitti sitä, että ilmanputsarin kansi pois, toisella kädellä kunnolla kierroksia koneeseen ja toisella kädellä kaadettiin pullosta vettä suoraan kaasarin kurkkuun sen verran kerrallaan, ettei kone sammunut, mutta ryki ja yski kunnolla. Ja voi pyhä jysäys sitä nokimäärää, jonka Ford sylki pakoputkesta. Ja kun aikansa konetta oli juotettu, niin ilmanputsarin kansi kiinni ja korjaamon kaveri totesi.. nyt menee läpi testistä että heilahtaa. Ja niin se pirssi meni läpi pakokaasutestistä että heilahti.
Sitä en tiedä mitä vahinkoa koneelle voi tuollaisella tempulla aiheuttaa, muttei tuo Ford tuntunut olevan moksiskaan.
Tosin en kyllä suosittele kenenkään kokeiltavaksi.
Lada.h.s kertoi toisaalla karstan poistosta, josta muistui mieleeni tapa poistaa karstaa.
Elettiin muistaakseni vuotta 1993. Vanhempani viettivät tuolloin talvet Floridassa ja olin käymässä heidän luonaan tuon vuoden lopulla. Heidän ensimmäinen talviautonsa oli vanha Ford (mallia en jaksa muistaa).
Tuohon aikaan Floridassa ainoa katsastukseen liittyvä toimi oli pakokaasumittaus.
Fordihan ei läpäissyt testiä. Sormi oli suussa aikansa ja sitten korjaamolle utelemaan neuvoja viisaammilta. Korjaamon kaveri tupisi aikansa.. jaa ettei mennyt läpi testistä, no se pitää sitten juottaa ja Ford juotettiin.
Juottaminen tarkoitti sitä, että ilmanputsarin kansi pois, toisella kädellä kunnolla kierroksia koneeseen ja toisella kädellä kaadettiin pullosta vettä suoraan kaasarin kurkkuun sen verran kerrallaan, ettei kone sammunut, mutta ryki ja yski kunnolla. Ja voi pyhä jysäys sitä nokimäärää, jonka Ford sylki pakoputkesta. Ja kun aikansa konetta oli juotettu, niin ilmanputsarin kansi kiinni ja korjaamon kaveri totesi.. nyt menee läpi testistä että heilahtaa. Ja niin se pirssi meni läpi pakokaasutestistä että heilahti.
Sitä en tiedä mitä vahinkoa koneelle voi tuollaisella tempulla aiheuttaa, muttei tuo Ford tuntunut olevan moksiskaan.
Tosin en kyllä suosittele kenenkään kokeiltavaksi.
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Ei tossa ole mitään ihmeellistä saati vaarallista. Kunhan ei kaada ämpärillistä kerralla vaan mieluiten suihkupullolla tai tulitikun paksuisena norona.
Kahteen Ladan koneeseen tuli tota aikanaan kokeilua, molemmat toimii tänä päivänäkin..
Mihinkään karstattoman tai muuten ripeällä ajolla olleeseen koneeseen tuo tietenkin turhaa. Mutta nämä papan helmet on kyllä monesti niin umpeenkarstautuneita ettei mitään järkeä. Hyvä kun jaksaa tasamaalla liikkua nelosella. Ei voi alkaa heti vetämään flatouttia heti kärkeen, muuten seurauksena on perinteinen ja hyvin yleinen 3.pytyn venapalo...
Kahteen Ladan koneeseen tuli tota aikanaan kokeilua, molemmat toimii tänä päivänäkin..
Mihinkään karstattoman tai muuten ripeällä ajolla olleeseen koneeseen tuo tietenkin turhaa. Mutta nämä papan helmet on kyllä monesti niin umpeenkarstautuneita ettei mitään järkeä. Hyvä kun jaksaa tasamaalla liikkua nelosella. Ei voi alkaa heti vetämään flatouttia heti kärkeen, muuten seurauksena on perinteinen ja hyvin yleinen 3.pytyn venapalo...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Kaverini isä oli Kanadassa sukulaisten luona korjaamossa töissä. Sinne oli tuotu joko Chevroletin tai Fordin avolava joka vain nakutti aina ja
oli tehoton. Sitä ei korjaamon ukko saanut kuntoon mutta kaverini isä otti ilmanputsarin kopan irti ja laittoi lasiseen Coco Cola pulloon vettä
ja pisti myllyn tulille ja kierrokset kattoon ja vettä reippaasti kaasariin. Korjaamon ukko oli kauhuissaan ja sanoi että nythän se ei toimi enää
ollenkaan! No hän oli väärässä ja joutui koeajon jälkeen myöntämään sen että auto toimi täydellisesti ja eikä nakuttanut.
oli tehoton. Sitä ei korjaamon ukko saanut kuntoon mutta kaverini isä otti ilmanputsarin kopan irti ja laittoi lasiseen Coco Cola pulloon vettä
ja pisti myllyn tulille ja kierrokset kattoon ja vettä reippaasti kaasariin. Korjaamon ukko oli kauhuissaan ja sanoi että nythän se ei toimi enää
ollenkaan! No hän oli väärässä ja joutui koeajon jälkeen myöntämään sen että auto toimi täydellisesti ja eikä nakuttanut.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Kannattaa ensin panna tulille ja sitten kaataa vettä. Tuo suihkupullo on hyvä vehje, siitä tulee sopivasti, mutta ei liikaa vettä kerrallaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Tuota vesikonstia kokeilin äsken. En saanut mitään kylläkään rikki mutta en tiedä sainko mitään aikaan. Kovilla kierroksilla en kuitenkaan
ylikierroksilla suihkuttelin suihkepullosta jatkuvalla tahdilla vettä kaasariin. Mustaa squigeroa änki kyllä putkesta koko ajan. Ja vesikonstin jälkeen
käytin kiuasta noin puolisen tuntia tyhjäkäyntiä ja välillä poljin kaasua. Mustaa tuli aina kun kaasua painoi.
Taitaapa olla koko mylly niin karstainen että vaatii myös kovaa ajoa saada se puhtaaksi.
ylikierroksilla suihkuttelin suihkepullosta jatkuvalla tahdilla vettä kaasariin. Mustaa squigeroa änki kyllä putkesta koko ajan. Ja vesikonstin jälkeen
käytin kiuasta noin puolisen tuntia tyhjäkäyntiä ja välillä poljin kaasua. Mustaa tuli aina kun kaasua painoi.
Taitaapa olla koko mylly niin karstainen että vaatii myös kovaa ajoa saada se puhtaaksi.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Toisaalta jos se on karstaa, joka sieltä mustana savuna tulee, niin pitäisihän sen joskus loppua. Ettei sittenkin olisi sitä korkealaatuista synteettistä öljyä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Sitä korkealaatuista synteettistä öljyä ei ole vielä edes tähän moottoriin ostettu. Ei se palavalle öljylle haise, ja sitäpaitsi palavasta öljystä
tulee vaaleansinistä savua.
Amerikan ihmemaassa on markkinoilla ainetta nimellä Seafoam joka savuaa aivan helkkaristi mutta sen pitäisi moottorista poistaa karstaa.
Ja kyllä se mustan työntäminen sieltä putkesta kuitenkin väheni.
tulee vaaleansinistä savua.
Amerikan ihmemaassa on markkinoilla ainetta nimellä Seafoam joka savuaa aivan helkkaristi mutta sen pitäisi moottorista poistaa karstaa.
Ja kyllä se mustan työntäminen sieltä putkesta kuitenkin väheni.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Karstan poistoa Amerikan malliin
Katsoin tulpat moottorista, ne olivat mukavan kahvinväriset eikä yhtään öljyiset. En tiedä kuvittelenko vain mutta mielestäni äsken kokeillessa
niin tyhjäkäyntiä käy todella nätisti aikaisempaan verrattuna, ei kierrokset aaltoile, ei pätki eikä "pössäyttele" pakoputkessa ja kierttoksia ottaa
hyvin.
niin tyhjäkäyntiä käy todella nätisti aikaisempaan verrattuna, ei kierrokset aaltoile, ei pätki eikä "pössäyttele" pakoputkessa ja kierttoksia ottaa
hyvin.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990