Mikä samara?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

eli sellasta kyselisin kun tekis mieli hommata nappiksen kaveriks sammy ni mikä samara teidän mielestänne oisi paras tai kestävin eli kysellään vuosimalleja 80 tai 90-luku eurosamara vai 2000 luku
Avatar
LADACAT
Viestit: 640
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Joko 80-lukulainen tai sitten 95-99 vm.Riippuu siitä haluaako perinteisen kaasariversion vai ruiskun.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jos itelleni ostasin niin etsisin 80-luvun lopun tai ihan 90-luvun alun kaasariversion. Siis sellaisen oikealla kaasarilla olevan ei mitään n. vuosien 92-95 välisen ajan äkstek versioita ainakaan.
Tämä siis jos auto on koriltaan hyvä mitä sitä ruostetta ostamaan, kun samaan rahaan mitä toiset tuon ikäsitä ilkiää netissä pyytää saa jo 2000 luvun Samaroita :D Se on ihan siinä siis mikä kohdalle sattuu :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja mush »

Kun on ruiskun makuun päässyt, niin minä ainakin ottaisin ruiskun paljon ennemmin kuin kaasarin. Riippuu toki mihin käyttöön auto tulee, jos paljon ajoja ei ole, niin mikä tahansa hyväkuntoinen yksilö menee. Ja euro tietysti jos sopiva kohdalle sattuu ja ulkonäkö miellyttää, ovat keskimäärin vähemmän ruostuneita.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

86-90 jos kaasari pelin ottaa, 95-03 jos ruisku. 91-96 kaasari versioita välttäisin :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

GM-ruisku 95-99 olis ykkösvalinta. Axteckkia välttelisin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

AxtecSedan TIÄTYSTI! :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Peuhu

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Jos nyt olisi samaran tarve, niin itse pistäisin etusijalle €urosamaran, jossa olisi rekisteriotteessa merkintä hyväksymisestä ilman ajonestolaitetta ja johon ei olisi laitettu airbagia. (vähemmän mahdollisia vikakohteita).

Seuraava vaihtoehtona tulisi GM-ruiskuinen -96-00 vuosimallia. Ennen 2001 vuotta rekisteröidyistä ei vaadita obd-mittausta katsastuksessa, joten on myös hieman halvempi katsastaa, sekä vähemmän vikaherkkä.

Boschin tekniikan kanssakin kyllä pärjäilee, kunhan hankkii obd- lukijan tai ajotietokoneen. Omien kokemuksieni mukaan -01 samarasta vikavalo paloi aika usein.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja manni »

Ruiskulliselle Samaralle suositukseni, Euroissa pellitkin kestää kohtuudella suolausta. GM-ruisku ollut omassakin käytössä ongelmaton.

Ja lisäyksenä: ellei Euron ulkonäkö ole ongelma, saat aika paljon mukavamman automobiilin käyttöön. Euron penkit sopivat selkävammaisellekin matka-ajoon ja kabiini muutenkin mukavan edustava.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kestävyydessä ei ole käytännössä mitään eroa, tosin pääsääntöisesti uudemmat kestävät pidempään kuin vanhat.

Ruiskupelit ovat varsinkin kylmänä huomattavasti helpompia ajettavia kuin kaasutinkoneet; tottumattomalle käsiryyppy on hankala.

Iskutilavuuksia on tarjolla kolme: 1100 (harvinainen), 1300 ja 1500 cm3, uudempia vain 1500-kuutioisia. Suorituskyvyltä on paras Bosch-ruiskuinen, sitten GM-ruisku.

Aivan alkuvaiheessa markkinoilla oli myös nelivaihteisia malleja. Oman valinnanmahdollisuuden tuo myös korimalli ja ovimäärä.

Teknisesti vaativin on AxTec, joskaan siinä ei ole mitään kummallista, normaali saksalaisperäinen elektronisesti ohjattu kaasutin+lambda+katalysaattorivehje. AxTec ei vaadi mitään eksoottisia erikoistyökaluja; kosketuskulmamittarista (siis siitä katkojan kärkien säätöön tarkoitetusta) on hyötyä säätämisesssä. AxTeciin saa hyvin ohjeita ainakin saksaksi ja ruotsiksi. Suomenkielisestä aineistosta en tiedä, en kyllä ole yrittänyt hankkiakaan.

Ruiskuista Bosch on uudempi ja edistyneempi, GM on ns. kirveellä tehty monipisteruisku ilman nykyajan kotkotuksia, kuten EOBD-järjestelmää, joskin luotettava ja toimiva. Bosch on mainettaan paljon parempi.

Jos ns. ajovehjettä haluaa on pääsääntöisesti uudempi parempi, mutta käytetyt autot ovat niin paljon yksilöitä edellisten käyttäjiensä jäljiltä, että ne yksilöerot ovat ratkaisevia. Ruosteen määrä on tärkeä.

Rasvakoura saattasi valita perinteisen kaasutinmallin, elektroniikkamies ruiskun.

Itse ottaisin AxTecin; olisi hauska ajaa sillä ja kuulla sähköstä ja kaasuttimista ymmärtämättömien ruikutukset AxTecin maailmanloppua pahemmasta huonoudesta.

menestystä

SvS

Ensimmäinen Samara tammikuussa 1987, sen jälkeen muutama kaasutin- ja GM-malli. Nyky-Ladat 2 kpl 2111:ä, toinen Bosch-ruiskuinen Euro 2 ja toinen Bosch-ruiskuinen Euro 3. Tuttavienkin vehkeitä seurattu, omaa Ladailua n. 500 Mm.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä tuolla nettiautossa on mukavasti valinnanvaraa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Pavlovits kirjoitti:Kyllä tuolla nettiautossa on mukavasti valinnanvaraa.
Yks semmonen joka mullekin kelpais :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Joen musikka
Viestit: 2035
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Teknisesti vaativin on AxTec, joskaan siinä ei ole mitään kummallista, normaali saksalaisperäinen elektronisesti ohjattu kaasutin+lambda+katalysaattorivehje. AxTec ei vaadi mitään eksoottisia erikoistyökaluja; kosketuskulmamittarista (siis siitä katkojan kärkien säätöön tarkoitetusta) on hyötyä säätämisesssä. AxTeciin saa hyvin ohjeita ainakin saksaksi ja ruotsiksi. Suomenkielisestä aineistosta en tiedä, en kyllä ole yrittänyt hankkiakaan.
Itse ottaisin AxTecin; olisi hauska ajaa sillä ja kuulla sähköstä ja kaasuttimista ymmärtämättömien ruikutukset AxTecin maailmanloppua pahemmasta huonoudesta.
menestystä
SvS
.
No niin! :)
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

jep jep täytyy mietiskellä mutta kiitos hyvistä vastauksista :)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Mikä samara?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jos minä vielä pistäisin oman tarinani......

Aikanaan kun käytettyä samaraa ostin, niin oli vaihtoehtona oli kaksi autoa. Molemmat olivat vuosimallia -95. Toinen oli kaasutinmalli 1300 kuutioinen ja toinen 1500 kuutioinen ruisku. 1300 kuutioisella oli ajettu noin 20 000 km vähemmän, jarrut olivat jumissa ja moottorin käynti oli laihasta seoksesta johtuen epävarmaa.

1500 kuutioisessa ruiskussa pakoputki roikkui hyvin alhaalla, pissapoika eikä töötti toiminut, auto oli täynnä kiveniskemiä ja alkavaa ruostumista. Käsijarruvaijeri jumitti toiseen pyörään, mutta moottori kävi varmasti ja "vääntöä" tuntui olevan, ajo oli sujuvaa.

1300 kuutioista myynyt emäntäihminen arvioi autonsa ensin turhan kalliiksi, pudotti tosin hintaa myöhemmin mutta päädyin kuitenkin tähän ruiskumoottoriseen Samaraan. Enkä ole katunut yhtään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin