110:n päästöarvoista

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Larsoni

110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Tervehdys.

Pihalleni pätkähti vuoden 2000 110 sedani. Meinaan siitä itselleni käyttistä, ja leimata tuo pitäisi. Auto on jäänyt joutilaaksi 2008 edelliseltä omistajaltaan, koska hän ei ollut saanut moottorin päästöarvoja kuriin. Deltassa siihen on laitettua Forttea ja jollakin pajalla siihen on vaihdettu katalysaattori :) Arvot näyttivät sen jälkeen, 2008, tältä:

CO 0.09, 2,16
HC 169, 142
Lambda 0.94

Eli C0 kierroksilla reippaasti korkea, HC koko ajan mettässä (edit: kierroksilla lähemmäs oikeaa), ja lambda liian pieni (?)

Osaisitteko sanoa, mistä päästä tätä kannattaisi alkaa perkaamaan? Itselleni tuli mieleen lambda-anturin vaihtaminen ja imupuolen vuotojen tsekkaaminen.
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko perus asiat kunnossa? Tulpat, johdot, puola ja ilmanpuhdistin? Palaako chekkkengine? Mikäli sinulla on mahdollisuus päästä mittariin kokeilemaan niin lämpötila-antuia, ilmamassa-anturia, lambdaa irrotellen kokeilla mikä aiheuttaa muutosta.
RATIKKAKUSKI

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Minulla oli samantapaisia ongelmia viime kesänä.

Tällaisia;
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=29190

Vian aiheuttajaksi paljastui haljennut 1 sylinterin pakoventtiili. Tuossa yllä olevassa säikeessä on selostus kannen aukaisusta ja venttiilin vaihdosta. Onnistuu kotikonstein jos varaa muutaman päivän aikaa ja reipasta urheilumieltä 8) nimimerkillä kokemusta on. :?

Kehotan aluksi tekemään niin kuin Pressa neuvoo, ja sulkemaan pois muut mahdolliset vian aiheuttajat.
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja pressa »

Niin ja ensimmäisenä venttiilivälysten tarkistus. Joskus jollain kantoi yksi venttiili ja säädön jälkeen tuli vielä toimiva (ei ollut ehtinyt seetipinta palaa vielä kololle).
Larsoni

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Kyllä kyllä. Edellinen omistaja on näköjään uusinut katin ja tulpat, ilmanputsarikin on uusi. Farkusta meni leima umpeen, ja aloin sitä käymään läpi. On niin mätä että taitaa jäädä seisomaan..

Nappaan farkusta lambdan ja ilmamassa-anturin, ja ruuvaan ne kiinni. Venttiilien säätö, ja sitten päästömittaukseen, katsotaan vaikuttiko tai miten.

(Edit: mitenkä mahtaa tapahtua venttiilien säätö 110:ssä? Onko paha keikka tehdä itse vai pitäisikö turvautua Delttan palveluksiin...)

Siirtelin sedania pari viikkoa sitten tuossa pihalla, ja tein saman havainnon kuin farkunkin kanssa: akku on syytä olla kunnossa, tietokone ei taida sietää juuri minkäänlaista alijännitettä. Eron huomaa jo tyhjäkäynnistä :) ...
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkistus on ihan perus juttua. säätöä helpottaa nuo kalut mitä saa Ristolta vuokrattua.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... G_0153.jpg
Lisäksi tarvitset säätölevyjä joita vaihtamalla välys säätyy ( Ristolla on niitäkin ja yhteystiedot kerholehdessä)
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... G_0138.jpg
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Säätötyökaluja saa myös Venäjältä eikä hintakaan ole paha. Kannattaa kysellä kävijöiltä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Larsoni

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

pressa kirjoitti:Onko perus asiat kunnossa? Tulpat, johdot, puola ja ilmanpuhdistin? Palaako chekkkengine? Mikäli sinulla on mahdollisuus päästä mittariin kokeilemaan niin lämpötila-antuia, ilmamassa-anturia, lambdaa irrotellen kokeilla mikä aiheuttaa muutosta.
Jees. Olikos tämä lämpötila-anturi se, joka sijaitsee termostaatin läheisyydessä?
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja pressa »

Larsoni

Re: 110:n päästöarvoista

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Jees. Tutkimukset jatkuvat. Ilmamassamittaria vaihtamalla saa aikaiseksi jonkinlaisia muutoksia käyntiäänessä, mutta "perusmeininki" ei muutu miksikään. (edit: tulpat ja ilmanputsari ovat uudet, puola ja johdot vaihdettu ristiin farkusta. Ei vaikutusta)

Eli kylmänä startatessa lähtee pienellä sahaamisella käyntiin. Meinaa heti starttauksen jälkeen sammahtaa, mutta löytää tyhjäkäynnin.
Lämpimänä startatessa ekalla hörähtää hetken ja sammuu, tokalla yrityksellä lähtee käyntiin.

Check Engine- valo ei pala.

Edelleen, pitänee viedä puhallusmittaukseen venttiilivian poissulkemiseksi. (edit2: ja tietysti venttiilien välykset...)
Vastaa Viestiin