111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Lada 111 1.5 farmari 81000km
Ensimmäinen auto, ensimmäinen Lada. Omistuksessa reilu 3vk (:
Ongelmat alkoi kun motorin jäähdytysnetseen tankki tais kiehua. En tiedä tarkalleen miksi (mootorin varotusvalo palanu ostosta asti ja vika on ilmeisesti joku lämpötilamittauslaitteen vika). Ainakin haisi aika karmeelta eikä lämpötila edes näyttäny 90°
Mitäs nyt tekis?
Kaikki letkut ja tankki ovat täynnä ruostetöhnää. Irotin tankin, tyhjensin ja pesin sen. Teenkö letkuille jonkun huuhtelun? Mistä tätä ruostetta oikee tulee? Onko tämä vakava vika vai vaan ominaisuus?
(ja jos jollain on vielä jotain yleistä vinkkiä, otan mielellään vastaan...)
Ensimmäinen auto, ensimmäinen Lada. Omistuksessa reilu 3vk (:
Ongelmat alkoi kun motorin jäähdytysnetseen tankki tais kiehua. En tiedä tarkalleen miksi (mootorin varotusvalo palanu ostosta asti ja vika on ilmeisesti joku lämpötilamittauslaitteen vika). Ainakin haisi aika karmeelta eikä lämpötila edes näyttäny 90°
Mitäs nyt tekis?
Kaikki letkut ja tankki ovat täynnä ruostetöhnää. Irotin tankin, tyhjensin ja pesin sen. Teenkö letkuille jonkun huuhtelun? Mistä tätä ruostetta oikee tulee? Onko tämä vakava vika vai vaan ominaisuus?
(ja jos jollain on vielä jotain yleistä vinkkiä, otan mielellään vastaan...)
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
No lohko on valurautaa ja se ruostuu. Kova veikkaus, että on ollut aika lailla vettä vain koneessa. Jäähnytysnesteessä kun on ruostumista estäviä aineosia, jos sitä veden seassa on. Pestä voi sillai että lämmitelee sitä puhtaalla vedellä pariin kertaan.
Omalla vastuulla voi myös laittaa astianpesukonetta nesteen sekaan ja pestä sillä, mutta se on sitten todella pesuaine ja se pitää heti pesun jälkeen ensin huuhdella vedellä ja sitten uusi vesi50%/neste50% seos sisään.
Omalla vastuulla voi myös laittaa astianpesukonetta nesteen sekaan ja pestä sillä, mutta se on sitten todella pesuaine ja se pitää heti pesun jälkeen ensin huuhdella vedellä ja sitten uusi vesi50%/neste50% seos sisään.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Säiliössä taisi olla nyt viimeiseksi ainakin -35° kestävää pakkasnestettä, niin ainakin kerrotiin ja tankin lappusessa lukee. Kandee siis aina laittaa jotain pakkasestonestettä reippaasti?
"Pestä voi sillai että lämmitelee sitä puhtaalla vedellä pariin kertaan."
Ääh tehdä mitä?
Mitä lohkolla on tarkotettu? Jäähdytysjärjestelmääkö?
"Pestä voi sillai että lämmitelee sitä puhtaalla vedellä pariin kertaan."
Ääh tehdä mitä?

Mitä lohkolla on tarkotettu? Jäähdytysjärjestelmääkö?
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Kuinka vanha tuo lappu on? Jäähdytysnesteet pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, samoin kuin jarrunesteet.
Lohkolla tarkoitetaan moottorin osaa missä sylinterit ja männät liikkuvat. Tämä on Ladassa valurautaa.
Yksi mahdollinen vikakohde on jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Säiliössä halkeama tai sen korkki viallinen kuten vaimon autossa oli. Nesteet hävisivät ja selkeät valumajäljet paisuntasäiliössä, mittari kuitenkin kertoi lämpötilaksi aina n. 90 astetta. Korkin vaihto uuteen ja ongelmat hävisivät.
Lohkolla tarkoitetaan moottorin osaa missä sylinterit ja männät liikkuvat. Tämä on Ladassa valurautaa.
Yksi mahdollinen vikakohde on jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Säiliössä halkeama tai sen korkki viallinen kuten vaimon autossa oli. Nesteet hävisivät ja selkeät valumajäljet paisuntasäiliössä, mittari kuitenkin kertoi lämpötilaksi aina n. 90 astetta. Korkin vaihto uuteen ja ongelmat hävisivät.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Jäähdytysjärjestelmän pesu:
Tyhjennetään kaikki jäähdyttimessä, paisuntasäiliössä ja moottorilohkossa oleva jäähdytysneste pois. Moottorilohkossa oleva neste on siis moottorin jäähdytysnestekanavissa olevaa jäähdytysnestettä.
Jos alat tuohon sinun on tutustuttava autosi jäähdytysjärjestelmään. Sinun on etsittävä moottorista sellainen proppu tai kohta, josta saat moottorin jäähdytyskanavissa olevan nesteen pois.
Tämän jälkeen täytät jäähdytysjärjestelmän pelkällä vedellä, jäähdytysjärjestelmän pesuaineella tai vaikka sitten jäähdytysnesteen ja veden seoksella. Käytät autoa niin, että jäähdytysneste kiertää kunnolla ja moottori lämpenee käyntilämpöiseksi.
Tämän jälkeen nesteet lasketaan jälleen pois. Kun neste on puhdasta olkoon se sitten vettä tai pesuainetta niin huuhdellaan vielä järjestelmä hyvin. Sen jälkeen laitetaan tilalle kunnon jäähdytysnesteet eli jäähdytysneste/vesi seos.
Jos kerran paisuntasäiliö on "kiehunut" tai tulvinut, niin vikaa on silloin yleensä siinä, että jäähdytysneste kuumenee liikaa eli moottori kuumenee samalla. Tällöin on vikaa joko jäähdyttimessä, nestekierrossa tai termostaatissa.
Jos taas jäähdytysnesteet häviävät niin järjestelmässä on vuoto. Tällöinhän moottori voi kuumeta liikaa.
Täältä on saanut lukea tapauksista, joissa kannentiiviste on vioittunut ja tätä kautta jäähdytysjärjestelmään kertyy ylimääräistä painetta.
Moottorinvikavalo voi tarkoittaa paljon muutakin kuin "jotain lämpötilamittauslaitteen vikaa". Mistä päättelet, että moottorin vikavalo tarkoittaisi tuota? Mitä myyjä sanoi tuosta vikavalosta?
Kirjoitit että "haisi aika karmeelta". Mikä, missä ja milloin haisi karmeelta?
Tyhjennetään kaikki jäähdyttimessä, paisuntasäiliössä ja moottorilohkossa oleva jäähdytysneste pois. Moottorilohkossa oleva neste on siis moottorin jäähdytysnestekanavissa olevaa jäähdytysnestettä.
Jos alat tuohon sinun on tutustuttava autosi jäähdytysjärjestelmään. Sinun on etsittävä moottorista sellainen proppu tai kohta, josta saat moottorin jäähdytyskanavissa olevan nesteen pois.
Tämän jälkeen täytät jäähdytysjärjestelmän pelkällä vedellä, jäähdytysjärjestelmän pesuaineella tai vaikka sitten jäähdytysnesteen ja veden seoksella. Käytät autoa niin, että jäähdytysneste kiertää kunnolla ja moottori lämpenee käyntilämpöiseksi.
Tämän jälkeen nesteet lasketaan jälleen pois. Kun neste on puhdasta olkoon se sitten vettä tai pesuainetta niin huuhdellaan vielä järjestelmä hyvin. Sen jälkeen laitetaan tilalle kunnon jäähdytysnesteet eli jäähdytysneste/vesi seos.
Jos kerran paisuntasäiliö on "kiehunut" tai tulvinut, niin vikaa on silloin yleensä siinä, että jäähdytysneste kuumenee liikaa eli moottori kuumenee samalla. Tällöin on vikaa joko jäähdyttimessä, nestekierrossa tai termostaatissa.
Jos taas jäähdytysnesteet häviävät niin järjestelmässä on vuoto. Tällöinhän moottori voi kuumeta liikaa.
Täältä on saanut lukea tapauksista, joissa kannentiiviste on vioittunut ja tätä kautta jäähdytysjärjestelmään kertyy ylimääräistä painetta.
Moottorinvikavalo voi tarkoittaa paljon muutakin kuin "jotain lämpötilamittauslaitteen vikaa". Mistä päättelet, että moottorin vikavalo tarkoittaisi tuota? Mitä myyjä sanoi tuosta vikavalosta?
Kirjoitit että "haisi aika karmeelta". Mikä, missä ja milloin haisi karmeelta?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
;Myyjä ilmeisesti kertonut että ovat ominaisuuksia?? Ladassakaan kuten ei missään muussakaan kulkineessa viat ja huono huolto ei ole ominaisuuksia.Proppu90 kirjoitti:mootorin varotusvalo palanu...
Kaikki letkut ja tankki ovat täynnä ruostetöhnää....
Onko tämä vakava vika vai vaan ominaisuus?
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 09-1-2.jpg
Tässä kuvassa on satakympin jäähdytys järjestelmä. Aja moottori lämpimäksi, irrota alavesiletku jäähdyttimeltä ja päästä nesteet pois (varo polttamasta itseäsi) Irrota paisuntasäiliön paksumpi letku ja liitä se vesiletkuun, siis ihan puutarhaletkulla kotisi keittiön hanaan mistä saat puhdasta vettä! Avaa hana niin suurelle kuin saat ja sellaista keskilämpöistä vettä päästät "hanan" täydeltä. Nyt pitäisi siitä irtiolevasta alavesiletkusta alkaa vettä tulemeen (ja sen mukana ruostetöhnää). Nyt auto käyntiin, annat auton käydä varovasti muutaman minuutin ja huomaat miten vesi alkaa muuttua puhtaammaksi, laita välillä alavesiletyku takaisn ja käytä moottori kuumaksi (niin kauan että mittari näyttää yli 90 tai flekti alkaa pyöriä) sitten irrotat taas alavesiletkun ja jatkat läpihuuhtelua. Näin toimien saat moottorin sisältä enimmät ruosteet pois. Haluttaessa voit ennen huuhtelua kaataa pesuaineen jäähdyttimeen (tarvikeliikkeissä ja huoltoasemilla myydään jäähdyttäjän pesuainetta) ja käyttää moottoria pesuaineet sisässään, pesuaineen jälkeen jäähdytysjärjestelmä on aina huuhdeltava...
8- paisuntasäiliön paksumpi letku
14- alavesiletku
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Ja kun moottoria käytetään käyntilämpöiseksi on varsinkin tällaisissa tapauksissa varmistuttava että jäähdyttimenpuhallin todellakin sitten käynnistyy.
Ja kuumaan moottoriin ei kai sitten kannata tykittää kovin kylmää vettä suoraan. Mutta tuollahan puhuttiinkin kädenlämpöisestä huuhteluvedestä.
Ja kuumaan moottoriin ei kai sitten kannata tykittää kovin kylmää vettä suoraan. Mutta tuollahan puhuttiinkin kädenlämpöisestä huuhteluvedestä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Nonii, tässä nyt viikonloppuna sitten sain avustusta parilta kokeneelta naapuruston mieheltä jotka kattelivat tilannetta. Meinasivat tosiaan ettei sielä varmaankaan ole pidetty pakkasnesteitä kun noin ruosteessa on...
Letkut tyhjennettiin ja huuhdeltiin (tosiaan letkut ja ihan kaikki täynnä ruostetta), ja sitten todettiin että lämityslohkonkansi vuotaa... ja että mootorista toimii tällä hetkellä ehkä kaksi sylinteriä (tärisee tosi pahasti heti kun sen pitäis mäessä vetää). Arvauksella että sylinterikansi on rikki. Tulee kalliiks tämmönen, mutta kallimaks tulisi varmaan uusi auto nyt pikaseen.
Kaikin tavoin kiitos vastauksista ainakin.
Letkut tyhjennettiin ja huuhdeltiin (tosiaan letkut ja ihan kaikki täynnä ruostetta), ja sitten todettiin että lämityslohkonkansi vuotaa... ja että mootorista toimii tällä hetkellä ehkä kaksi sylinteriä (tärisee tosi pahasti heti kun sen pitäis mäessä vetää). Arvauksella että sylinterikansi on rikki. Tulee kalliiks tämmönen, mutta kallimaks tulisi varmaan uusi auto nyt pikaseen.
Kaikin tavoin kiitos vastauksista ainakin.

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Mitä tarkoittaa "Lämmityslohkonkansi vuotaa"??? Kannattanee nyt selvitellä vähän tarkemmin sillä jos kansi on haljalla niin aikamoisia vaurioita varmaan on koko moottorissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Tarkoittaa luultavasti sylinterinkantta....Minulla olis yks Samaran kone,joka on alakerran osalta hajalla,mutta kansi olis ehjä
...Eli 1500i moottori,otettu -98 mallisesta Samarasta.

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Nyt tietysti kun on nesteiden kanssaräpätty onsytytyslaitteet kastuneet, tulpanjohdpt lyö kipinän maihin ja siksi käy huonosti. Sytytys laitteiden täydellisellä kuivaamisella lähtisin eteenpäin, sitten puristuspaineiden mittaus... Missähän päin lada on jos vaikka joku muukin kuin naapurinmies voisi vilkaista??
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Kyse on kait lämmittimen kennossta joka vuotaa.
Enoni ajoi autolla eilen vähän matkaa eikä kai vaikuttanut parmmalta. Kuin kauan semmosen pitäisi kuivua?
Naapurit ohittivat lämmittimen ja arvelivat niin, että vain lämmittimen kenno pitäisi vaihtaa, mutta tuo tärinä ym. viittaa siihen, että sylinterin kannen tiiviste on vaurioitunut.
Tai jotain.
Auto seisoo Pälkäneellä. Itse olen siellä vain viikonloppusin.
Noita osia voi miettiä sitten kun on saatu selville mikä kaikki nyt oikeesti on vioilla.
Enoni ajoi autolla eilen vähän matkaa eikä kai vaikuttanut parmmalta. Kuin kauan semmosen pitäisi kuivua?
Naapurit ohittivat lämmittimen ja arvelivat niin, että vain lämmittimen kenno pitäisi vaihtaa, mutta tuo tärinä ym. viittaa siihen, että sylinterin kannen tiiviste on vaurioitunut.
Tai jotain.
Auto seisoo Pälkäneellä. Itse olen siellä vain viikonloppusin.
Noita osia voi miettiä sitten kun on saatu selville mikä kaikki nyt oikeesti on vioilla.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Terve!
Jos kannentiiviste on niin vaurioitunut, että moottorin käynti on kovin täristävää, tulee kaiken järjen mukaan jäähdytysnesteen paisuntasäiliöstä melkoinen kaasupurkaus. Jos näin ei ole, lienee syy muualla.
Kuvaamasi oireet sopivat erittäin hyvin sytytyspuolen vikaan, jolloin moottori saattaa käydä vain kahdella sylinterillä.
Antamistasi tiedoista ei autosi oikein yksilöidy. En esimerkiksi tunne 1,5-litraista m/2006 111:tä.
Hyödyllistä iltalukemistoa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715
menestystä
SvS
Jos kannentiiviste on niin vaurioitunut, että moottorin käynti on kovin täristävää, tulee kaiken järjen mukaan jäähdytysnesteen paisuntasäiliöstä melkoinen kaasupurkaus. Jos näin ei ole, lienee syy muualla.
Kuvaamasi oireet sopivat erittäin hyvin sytytyspuolen vikaan, jolloin moottori saattaa käydä vain kahdella sylinterillä.
Antamistasi tiedoista ei autosi oikein yksilöidy. En esimerkiksi tunne 1,5-litraista m/2006 111:tä.
Hyödyllistä iltalukemistoa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
No, jos tietoja esim mootorista tarvitaan voin antaa niitä viikonloppuna, nyt ei ole papereita täällä.
Tiedän kyllä että se on 16 ventiilinen ja puhtaasti bensakone.
Olisiko sittenkin 1.6? Valmistettiinko 1.5:ssia 2005 vuoden jälkeen?
Kun avasin kannen ensimmäistä kertaa, siellä oli kovastikin painetta, en sitten tiedä oliko ilmaa vai mitä, vai johtuiko kannen tuuletusjärjestelmän tukkeutumisesta ja oli tavallista laajentumispainetta.
Saako sitä jotenkin selville että onko sytytys vai kansi puolella vikaa?
Tiedän kyllä että se on 16 ventiilinen ja puhtaasti bensakone.
Olisiko sittenkin 1.6? Valmistettiinko 1.5:ssia 2005 vuoden jälkeen?
Kun avasin kannen ensimmäistä kertaa, siellä oli kovastikin painetta, en sitten tiedä oliko ilmaa vai mitä, vai johtuiko kannen tuuletusjärjestelmän tukkeutumisesta ja oli tavallista laajentumispainetta.
Saako sitä jotenkin selville että onko sytytys vai kansi puolella vikaa?
Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.
Paisuntasäiliössä on auton ollessa lämmin aina paine, jos järjestelmä on tiivis. Semmoinen selvä sihahdus kuuluu kun sen avaa.
Tulpan johtoja yksitellen irroittelemalla voit selvittää mitkä sylinterit on mukana käyntitapahtumassa. Jos johdon irrotus tulpasta ei muuta käyntiä, niin ko. pytyssä on jotain vikaa. Mutta tosiaan olis tärkeetä tietää onko tää 1.6 vai 1.5, ne on melkolailla erimoisia koneita.
Tulpan johtoja yksitellen irroittelemalla voit selvittää mitkä sylinterit on mukana käyntitapahtumassa. Jos johdon irrotus tulpasta ei muuta käyntiä, niin ko. pytyssä on jotain vikaa. Mutta tosiaan olis tärkeetä tietää onko tää 1.6 vai 1.5, ne on melkolailla erimoisia koneita.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne