111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Proppu90

111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Lada 111 1.5 farmari 81000km
Ensimmäinen auto, ensimmäinen Lada. Omistuksessa reilu 3vk (:

Ongelmat alkoi kun motorin jäähdytysnetseen tankki tais kiehua. En tiedä tarkalleen miksi (mootorin varotusvalo palanu ostosta asti ja vika on ilmeisesti joku lämpötilamittauslaitteen vika). Ainakin haisi aika karmeelta eikä lämpötila edes näyttäny 90°
Mitäs nyt tekis?
Kaikki letkut ja tankki ovat täynnä ruostetöhnää. Irotin tankin, tyhjensin ja pesin sen. Teenkö letkuille jonkun huuhtelun? Mistä tätä ruostetta oikee tulee? Onko tämä vakava vika vai vaan ominaisuus?

(ja jos jollain on vielä jotain yleistä vinkkiä, otan mielellään vastaan...)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No lohko on valurautaa ja se ruostuu. Kova veikkaus, että on ollut aika lailla vettä vain koneessa. Jäähnytysnesteessä kun on ruostumista estäviä aineosia, jos sitä veden seassa on. Pestä voi sillai että lämmitelee sitä puhtaalla vedellä pariin kertaan.

Omalla vastuulla voi myös laittaa astianpesukonetta nesteen sekaan ja pestä sillä, mutta se on sitten todella pesuaine ja se pitää heti pesun jälkeen ensin huuhdella vedellä ja sitten uusi vesi50%/neste50% seos sisään.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Säiliössä taisi olla nyt viimeiseksi ainakin -35° kestävää pakkasnestettä, niin ainakin kerrotiin ja tankin lappusessa lukee. Kandee siis aina laittaa jotain pakkasestonestettä reippaasti?
"Pestä voi sillai että lämmitelee sitä puhtaalla vedellä pariin kertaan."
Ääh tehdä mitä? :shock:

Mitä lohkolla on tarkotettu? Jäähdytysjärjestelmääkö?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2697
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kuinka vanha tuo lappu on? Jäähdytysnesteet pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, samoin kuin jarrunesteet.

Lohkolla tarkoitetaan moottorin osaa missä sylinterit ja männät liikkuvat. Tämä on Ladassa valurautaa.

Yksi mahdollinen vikakohde on jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Säiliössä halkeama tai sen korkki viallinen kuten vaimon autossa oli. Nesteet hävisivät ja selkeät valumajäljet paisuntasäiliössä, mittari kuitenkin kertoi lämpötilaksi aina n. 90 astetta. Korkin vaihto uuteen ja ongelmat hävisivät.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jäähdytysjärjestelmän pesu:

Tyhjennetään kaikki jäähdyttimessä, paisuntasäiliössä ja moottorilohkossa oleva jäähdytysneste pois. Moottorilohkossa oleva neste on siis moottorin jäähdytysnestekanavissa olevaa jäähdytysnestettä.

Jos alat tuohon sinun on tutustuttava autosi jäähdytysjärjestelmään. Sinun on etsittävä moottorista sellainen proppu tai kohta, josta saat moottorin jäähdytyskanavissa olevan nesteen pois.

Tämän jälkeen täytät jäähdytysjärjestelmän pelkällä vedellä, jäähdytysjärjestelmän pesuaineella tai vaikka sitten jäähdytysnesteen ja veden seoksella. Käytät autoa niin, että jäähdytysneste kiertää kunnolla ja moottori lämpenee käyntilämpöiseksi.

Tämän jälkeen nesteet lasketaan jälleen pois. Kun neste on puhdasta olkoon se sitten vettä tai pesuainetta niin huuhdellaan vielä järjestelmä hyvin. Sen jälkeen laitetaan tilalle kunnon jäähdytysnesteet eli jäähdytysneste/vesi seos.

Jos kerran paisuntasäiliö on "kiehunut" tai tulvinut, niin vikaa on silloin yleensä siinä, että jäähdytysneste kuumenee liikaa eli moottori kuumenee samalla. Tällöin on vikaa joko jäähdyttimessä, nestekierrossa tai termostaatissa.

Jos taas jäähdytysnesteet häviävät niin järjestelmässä on vuoto. Tällöinhän moottori voi kuumeta liikaa.

Täältä on saanut lukea tapauksista, joissa kannentiiviste on vioittunut ja tätä kautta jäähdytysjärjestelmään kertyy ylimääräistä painetta.

Moottorinvikavalo voi tarkoittaa paljon muutakin kuin "jotain lämpötilamittauslaitteen vikaa". Mistä päättelet, että moottorin vikavalo tarkoittaisi tuota? Mitä myyjä sanoi tuosta vikavalosta?

Kirjoitit että "haisi aika karmeelta". Mikä, missä ja milloin haisi karmeelta?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Proppu90 kirjoitti:mootorin varotusvalo palanu...
Kaikki letkut ja tankki ovat täynnä ruostetöhnää....
Onko tämä vakava vika vai vaan ominaisuus?
;Myyjä ilmeisesti kertonut että ovat ominaisuuksia?? Ladassakaan kuten ei missään muussakaan kulkineessa viat ja huono huolto ei ole ominaisuuksia.

http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 09-1-2.jpg
Tässä kuvassa on satakympin jäähdytys järjestelmä. Aja moottori lämpimäksi, irrota alavesiletku jäähdyttimeltä ja päästä nesteet pois (varo polttamasta itseäsi) Irrota paisuntasäiliön paksumpi letku ja liitä se vesiletkuun, siis ihan puutarhaletkulla kotisi keittiön hanaan mistä saat puhdasta vettä! Avaa hana niin suurelle kuin saat ja sellaista keskilämpöistä vettä päästät "hanan" täydeltä. Nyt pitäisi siitä irtiolevasta alavesiletkusta alkaa vettä tulemeen (ja sen mukana ruostetöhnää). Nyt auto käyntiin, annat auton käydä varovasti muutaman minuutin ja huomaat miten vesi alkaa muuttua puhtaammaksi, laita välillä alavesiletyku takaisn ja käytä moottori kuumaksi (niin kauan että mittari näyttää yli 90 tai flekti alkaa pyöriä) sitten irrotat taas alavesiletkun ja jatkat läpihuuhtelua. Näin toimien saat moottorin sisältä enimmät ruosteet pois. Haluttaessa voit ennen huuhtelua kaataa pesuaineen jäähdyttimeen (tarvikeliikkeissä ja huoltoasemilla myydään jäähdyttäjän pesuainetta) ja käyttää moottoria pesuaineet sisässään, pesuaineen jälkeen jäähdytysjärjestelmä on aina huuhdeltava...

8- paisuntasäiliön paksumpi letku
14- alavesiletku
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja kun moottoria käytetään käyntilämpöiseksi on varsinkin tällaisissa tapauksissa varmistuttava että jäähdyttimenpuhallin todellakin sitten käynnistyy.

Ja kuumaan moottoriin ei kai sitten kannata tykittää kovin kylmää vettä suoraan. Mutta tuollahan puhuttiinkin kädenlämpöisestä huuhteluvedestä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Nonii, tässä nyt viikonloppuna sitten sain avustusta parilta kokeneelta naapuruston mieheltä jotka kattelivat tilannetta. Meinasivat tosiaan ettei sielä varmaankaan ole pidetty pakkasnesteitä kun noin ruosteessa on...
Letkut tyhjennettiin ja huuhdeltiin (tosiaan letkut ja ihan kaikki täynnä ruostetta), ja sitten todettiin että lämityslohkonkansi vuotaa... ja että mootorista toimii tällä hetkellä ehkä kaksi sylinteriä (tärisee tosi pahasti heti kun sen pitäis mäessä vetää). Arvauksella että sylinterikansi on rikki. Tulee kalliiks tämmönen, mutta kallimaks tulisi varmaan uusi auto nyt pikaseen.
Kaikin tavoin kiitos vastauksista ainakin. :)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mitä tarkoittaa "Lämmityslohkonkansi vuotaa"??? Kannattanee nyt selvitellä vähän tarkemmin sillä jos kansi on haljalla niin aikamoisia vaurioita varmaan on koko moottorissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja virtain »

Tarkoittaa luultavasti sylinterinkantta....Minulla olis yks Samaran kone,joka on alakerran osalta hajalla,mutta kansi olis ehjä :wink: ...Eli 1500i moottori,otettu -98 mallisesta Samarasta.
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt tietysti kun on nesteiden kanssaräpätty onsytytyslaitteet kastuneet, tulpanjohdpt lyö kipinän maihin ja siksi käy huonosti. Sytytys laitteiden täydellisellä kuivaamisella lähtisin eteenpäin, sitten puristuspaineiden mittaus... Missähän päin lada on jos vaikka joku muukin kuin naapurinmies voisi vilkaista??
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Kyse on kait lämmittimen kennossta joka vuotaa.
Enoni ajoi autolla eilen vähän matkaa eikä kai vaikuttanut parmmalta. Kuin kauan semmosen pitäisi kuivua?
Naapurit ohittivat lämmittimen ja arvelivat niin, että vain lämmittimen kenno pitäisi vaihtaa, mutta tuo tärinä ym. viittaa siihen, että sylinterin kannen tiiviste on vaurioitunut.
Tai jotain.
Auto seisoo Pälkäneellä. Itse olen siellä vain viikonloppusin.
Noita osia voi miettiä sitten kun on saatu selville mikä kaikki nyt oikeesti on vioilla.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos kannentiiviste on niin vaurioitunut, että moottorin käynti on kovin täristävää, tulee kaiken järjen mukaan jäähdytysnesteen paisuntasäiliöstä melkoinen kaasupurkaus. Jos näin ei ole, lienee syy muualla.

Kuvaamasi oireet sopivat erittäin hyvin sytytyspuolen vikaan, jolloin moottori saattaa käydä vain kahdella sylinterillä.

Antamistasi tiedoista ei autosi oikein yksilöidy. En esimerkiksi tunne 1,5-litraista m/2006 111:tä.

Hyödyllistä iltalukemistoa:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

No, jos tietoja esim mootorista tarvitaan voin antaa niitä viikonloppuna, nyt ei ole papereita täällä.
Tiedän kyllä että se on 16 ventiilinen ja puhtaasti bensakone.
Olisiko sittenkin 1.6? Valmistettiinko 1.5:ssia 2005 vuoden jälkeen?

Kun avasin kannen ensimmäistä kertaa, siellä oli kovastikin painetta, en sitten tiedä oliko ilmaa vai mitä, vai johtuiko kannen tuuletusjärjestelmän tukkeutumisesta ja oli tavallista laajentumispainetta.

Saako sitä jotenkin selville että onko sytytys vai kansi puolella vikaa?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 111 1.5 2006 Jäähdytysneste täynnä ruostetta.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Paisuntasäiliössä on auton ollessa lämmin aina paine, jos järjestelmä on tiivis. Semmoinen selvä sihahdus kuuluu kun sen avaa.

Tulpan johtoja yksitellen irroittelemalla voit selvittää mitkä sylinterit on mukana käyntitapahtumassa. Jos johdon irrotus tulpasta ei muuta käyntiä, niin ko. pytyssä on jotain vikaa. Mutta tosiaan olis tärkeetä tietää onko tää 1.6 vai 1.5, ne on melkolailla erimoisia koneita.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin