Ladan pikkupiristys.
Ladan pikkupiristys.
Onko tampereen alueella ketään halukasta auttamaan 2104 virityksessä? Aikomuksena olis ainakin kohdistaa imu ja pakokanavat. Voisiko joku selittää aloittelevalle virittäjälle miten kohdistus tehdään? Haku ei kertonut muuta kuin että mitä siinä tehdään.. Eli miten homma aloitetaan ja siittä melkein työvaiheittain eteenpäin ja onko siittä kauheasti edes hyötyä? Aikomuksena olisi lisätä suorituskykyä ja tehoa, pitäen kone vaparina. Onko jotakin helpompaa keinoa virittää autoa, ilman että joutuisi purkaan puoli konetta että jotain saa aikaiseksi? Hakua ollaan kyllä käytetty mutta eipä sieltä paljo apua löydy.
Re: Ladan pikkupiristys.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*Janne93 kirjoitti:Onko jotakin helpompaa keinoa virittää autoa...Hakua ollaan kyllä käytetty mutta eipä sieltä paljo apua löydy.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... lit=*virit*
Noissa vanhemmissa (ja löytyy niitä vieläkin vanhempia) topikeissa on jotain perus juttuakin mutta helppoa ja halpaa tehoa ei tipu taivaasta...
Re: Ladan pikkupiristys.
No pressahan sen jo sanoi, halpaa tehoa EI ole. Vaikka Lada maksaisi 100€, sen virittäminen maksaa ihan saman verran kuin useimpien muidenkin sen aikakauden autojen.
Ensin pitää tietää edes mitä aikoo tehdä!
1) paljonko budjetti, se ratkaisee KAIKEN tulevan
2) kuinka paljon on valmis tekemään moottorille ja viettämään aikaa sen parissa
3) onko todellista kiinnostustakaan tehdä mitään isompaa, usein nämä lässähtää siihen kun huomataan että ilman kovaa työtä ei saavuteta mitään! Parempi ajaa vakiolla sitten.
Ladan koneessa on kyllä noita ongelmakohtia sen verran että ilman täyspurkua ja tiettyjä muutoksia tulokset jäävät vähän pliisuiksi. 10-15 hv ja 20 Nm saa kyllä ilman alakerran muutoksiakin, jos tietää mitä tekee. Mutta ei sekään ilmaista ole.
Ei ole tarkoitus lytätä, ei todellakaan, vaan tuoda realiteetit esille!
Ensin pitää tietää edes mitä aikoo tehdä!
1) paljonko budjetti, se ratkaisee KAIKEN tulevan
2) kuinka paljon on valmis tekemään moottorille ja viettämään aikaa sen parissa
3) onko todellista kiinnostustakaan tehdä mitään isompaa, usein nämä lässähtää siihen kun huomataan että ilman kovaa työtä ei saavuteta mitään! Parempi ajaa vakiolla sitten.
Ladan koneessa on kyllä noita ongelmakohtia sen verran että ilman täyspurkua ja tiettyjä muutoksia tulokset jäävät vähän pliisuiksi. 10-15 hv ja 20 Nm saa kyllä ilman alakerran muutoksiakin, jos tietää mitä tekee. Mutta ei sekään ilmaista ole.
Ei ole tarkoitus lytätä, ei todellakaan, vaan tuoda realiteetit esille!
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan pikkupiristys.
Tiedän kyllä että rahaa tulee uppoamaan ja paljon mutta haluisin vaan tietää mistä olis helpoin aloittaa? Ettei heti pistetä kaikkia säästöjä johonkin mikä jää sitten kesken.. Auttaako sellanen kartiosuodatin mitään ja mites sen kiinnitys menee?
Re: Ladan pikkupiristys.
Kannattaa kipaista paikalliseen kirjastoon ja lainata kehittävää aiheeseen liittyvää lukemistoa. Hyviä opuksia aloittelevalle virittäjälle on esimerkiksi A. Graham Bellin Virittäminen ja säätäminen tai Nelitahtimoottorin virittäminen. Hyviä ovat myös Esko Maunon Virittäjän käsikirjat. Osa 1 käsittelee juurikin haluamaasi aihetta, eli varsinaisen motin viritystä. Tietysti kannattaa lukea paljon foorumin ketjuja ja ottaa opiksi muiden virheistä.
Olen itsekin vasta aloitellut tällä saralla ja ensimmäinen virikone on käynnistelty äskettäin. Sen verran voin sanoa, että kärsivällisyyttä tarvitaan roppakaupalla ja ei saa lannistua, vaikkei homma menisi kerralla ihan putkeen. Tietysti pitää olla suunnitelma siitä, mitä on tekemässä. Ehdoton apu on jonkinlainen korjausopas tai mieluummin korjaamokäsikirja. Siihen kannattaa tutustua myös huolella ennen työn aloittamista. Minäkin olen ihan noviisi näissä asioissa, mutta täältä foorumilta sekä kirjoista saa paljon apua.
Olen itsekin vasta aloitellut tällä saralla ja ensimmäinen virikone on käynnistelty äskettäin. Sen verran voin sanoa, että kärsivällisyyttä tarvitaan roppakaupalla ja ei saa lannistua, vaikkei homma menisi kerralla ihan putkeen. Tietysti pitää olla suunnitelma siitä, mitä on tekemässä. Ehdoton apu on jonkinlainen korjausopas tai mieluummin korjaamokäsikirja. Siihen kannattaa tutustua myös huolella ennen työn aloittamista. Minäkin olen ihan noviisi näissä asioissa, mutta täältä foorumilta sekä kirjoista saa paljon apua.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Ladan pikkupiristys.
volvolandian foorumilla on hyvä topicci kannen viilauksesta. sielä ammatti virittäjät neuvoo miten kanavat pitää tehä.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Ladan pikkupiristys.
Janne93 kirjoitti:helpompaa keinoa virittää...ilman että joutuisi purkaan...
Janne93 kirjoitti:Auttaako sellanen kartiosuodatin...
Tyurha tässä on minunmielstä mitään volvolaa tai kirjastoa kehua, tietoa löytyy monesta paikasta mutta tekijäähän tässä loppujen lopuksi haetaan.jaketech racinteam kirjoitti:volvolandian foorumilla on hyvä topicci kannen viilauksesta...
Kanavien kohdistaminen tehdään siten että irrotetaan imu- ja pakosarja kannesta. Laitetaan kangasta jokaiseen kannen kanavaan monessa kerroksessa. Ostetaan selainen pieni jyrsin (ei mikään hamsteri eikä gerpiili vaan sellainen metallin työstöön sopiva) ja sillä avarretaan kanavat vastaamaan toisiaan. Kohdistamista varten tarvitset maalia. sipaise ohuesti maalia imusarjaan ja painat sen kantta vasten, nyt jää maalijälki siihen mistä imusarja koittaa kanteen, se pieni (1-6mm) soiro jollain kanavan reunalla missä ei ole maalia jyrsitään pois. Tämä tehdään joka kanavalle, ja varotaan ettei se jyrsiä imaise niihin kanavan tukkeena oleviin kankaisiin. Sitten laitetaan maalia kanteen ja imusarja painetaan sihen, nyt nähdään mikä kohta kannesta koittaa imusarjaan, taas se maaliton kohta jyrsitään pois. Tarkkanan pitää olla että imusarja asettuu joka kerta samaan kohtaan. Lopuksi imurilla imien pois kaikki lastut kanavista, kunnollisella imurilla imee ja varovasti vetä kangastuppoja pois, siksi niitä pitää olla useassa kerroksessa että kun ohi tippuu lastu niin seuraavassa tupossa tulee pois.
Vapaavirtaus suodatinta ei kannataa ostaa (ne hevosvoimat on siinä paketin kyljessä) Saman verran hyötyä saat laittamalla ilmanpuhdistinkotelon kannen vapaavirtaus asentoon erli käännät sen ylösalaisin. Erillisä vapaavirtaus kansiakin on Ojasen veljekset vallmistaneet ja tapahtumissa myyneet edulliseen hintaan. Nyt ilma pääsee virtaamaan vapaammin suodattimelle ja imuäänet voimistuu, tehonlisäyksen huomaat käyttäessäsi suurempia moottorin pyörimisnopeuksia.
Re: Ladan pikkupiristys.
Onkohan tämä millä bensansyötöllä varustettu? Katupeli vai ei? Ruisku vai kaasari kun se voi olla kumpikin. Ja Ladan omilla ratkaisuilla ei pitkälle pötkitä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan pikkupiristys.
Siis ihan Lada 2104 1700i ja tarkoituksena pitää liikenteessäJokari kirjoitti:Onkohan tämä millä bensansyötöllä varustettu? Katupeli vai ei? Ruisku vai kaasari kun se voi olla kumpikin. Ja Ladan omilla ratkaisuilla ei pitkälle pötkitä...

Re: Ladan pikkupiristys.
Siinä se suuri vika sitte tulikin. Vähäpäästöinen... En halua masentaa, mutta niin se vain on.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Ladan pikkupiristys.
Katsastusten välissä voi ottaa katin pois ja korvata putkella, nostaa hieman bensanpainetta ruiskusta ja laittaa lämpötilan tunnistimen johtoon vastuksen rikastamaan seosta. Imupuolle sitten vaikka sellainen kartionmallinen vapaavirtaus suodatin. Kannataa kuitenkin muistaa että tieliikkenelaki sanoo yksiselitteisesti että: imujärjestelmän muutokset rinnastetaan moottorin vaihtoon ja vaatii muuitoskatsastuksen ja koska vähäpäästöinen niin "edullinen" vtt:n tai muun hyväksytym tarkastuslaitoksen mittauspöytäkirja tulee olla...
Virittämisen kannalta vähäpäästöisyys on ongelma.
Virittämisen kannalta vähäpäästöisyys on ongelma.
Re: Ladan pikkupiristys.
Ota Janne93 yhteyttä yv:llä, jos haluat jelppiä. Voin myös tehdä jos haluat. Mutta ilmaiseksi en tee, se täytyy alkuun sanoa.
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89
antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89
antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Re: Ladan pikkupiristys.
Tottasepari kirjoitti:Sen verran voin sanoa, että kärsivällisyyttä tarvitaan roppakaupalla ja ei saa lannistua, vaikkei homma menisi kerralla ihan putkeen.

"rakennettu" nyt n.3vuotta

Ja toisen projekti auton kohal kävi niin et purin kokonaan atomeiks..tein aika paljon..totesin et ei lopu ikinä..ja myin pois.
Tarinan opetus..
Älä lannistu vaik joku ei onnais ekal kerral (näis hommis ei kukaan ole seppä jo vaginast tulles)..älä haukkaa liikaa kerral..tutustu aiheeseen mitä teet (kysyvä ei ladulta eksy)..ja mitähän muuta kannustavaa ny viel..









Tsemppiä


