Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua :D

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Hnde

Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua :D

Viesti Kirjoittaja Hnde »

Hei taas! Elikkäs. Tuli tehtyä jakopäähihnan vaihto ja vesipumpun vaihto Samaraan vm. 2002 bosch järjestelmällä. Noh. Hyvin menee siihen asti, kunnes auton antaa pyöriä tyhjäkäynnillä, niin alkaa tulemaan vedet pihalle paisunta-astiasta, ja flekti EI lähde pyörimään. Ajossa lämmöt ovat normaalit. Ja aika kimakan vinkauksen jokin päästi samalla, mutta selvinnee huomenna oliko laturin hihnasta kyse?

Onko vika flektissä, VAI onko muita vaihtoehtoja? Mittari näyttää noin 120 astetta ja flekti ei ala pyörimään, ja kohta paisunta-astia puskee vettä pois :/.
Onneksi ei vielä ihan itse nestettä oltu veden sekaan keretty laittamaan :D.

Kysyn siis: Onko flekti ongelma pelkästään, vai voiko jokin termostaatti olla sökönä? Lämmintä auto puhaltaa sisälle, vaikka vedet alkaisivat tursuta pihalle.

Ei voi sanoa, kuin jännästi sattui tämä vika tulemaan samalla kun vaihdettiin vesipumppu ja hihna. Pumppun tiiviste ei vuoda tai mitään vastaavaa, vaan ainoastaan paisunta astia.

Hätä tässä tulee, sillä en kotiin pääse, ennenkuin vika on korjattu :D Pikaisia vastauksia/vaihtoehtoisia vikoja jos kertoisitte, olisin todella tyytyväinen :D.

Niin. Ja ,kun olemme tietämättömiä, kokeilimme startata Ilman laturin hihnaa ja ei lähtenyt käyntiin, niin meni turatessa, että onko ajoitukse väärin O.O.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja virtain »

Ettei olis nyt jäänyt ilmaa sinne jäähdytys järjestelmään :? ...mutta jos 120 astetta on ollut jo mittarissa...niin voip olla että saatte kokemuksen....Kuinka tehdään kansiremontti autoon :lol:
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2697
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Niin ilmakuplan lisäksi paisarinkorkki viallinen tai paisari halki tulee ensimmäisenä mieleen. Meitin 2111:ssä oli paisarinkorkki rikki ja tihkuin sieltä nesteitä pihalle. Uusi korkki ja vuodot loppuivat.

Etuvetoisessa Ladassa flekti lähtee tosi myöhään pyörimään verrattuna länsihärpäkkeisiin, joissa flekti tuntuu huutavan koko ajan. Meidän etuvedossa oli ennen korkin vaihtoa neula melkein punaisella ennen kuin flekti lähti päälle eikä se viime kesänäkään tuntunut kovin montaa kertaa pyörivän. Tarkkaa astelukua en muista, mutta löytyy kyllä foorumilta etsimällä. On kuitenkin yli veden kiehumispisteen normaali ilmanpaineessa. Itse mittarihan on kuitenkin vain suuntaa-antava tieto veden lämpötilasta.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Flekti kytkeytyy päälle 105°C ja pois 95°C mittarin mukaan siis punaisen rajalla päälle ja viisarin näyttäessä ylöspäin pois päältä.
Tuolla myös keskustelua flektin toimimattomuudesta
Avensis stw
Ex.21093 -00
alexandre

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja alexandre »

Hnde kirjoitti:Hei taas! Elikkäs. Tuli tehtyä jakopäähihnan vaihto ja vesipumpun vaihto Samaraan vm. 2002 bosch järjestelmällä. Noh. Hyvin menee siihen asti, kunnes auton antaa pyöriä tyhjäkäynnillä, niin alkaa tulemaan vedet pihalle paisunta-astiasta, ja flekti EI lähde pyörimään. Ajossa lämmöt ovat normaalit. Ja aika kimakan vinkauksen jokin päästi samalla, mutta selvinnee huomenna oliko laturin hihnasta kyse?

Ei voi sanoa, kuin jännästi sattui tämä vika tulemaan samalla kun vaihdettiin vesipumppu ja hihna. Pumppun tiiviste ei vuoda tai mitään vastaavaa, vaan ainoastaan paisunta astia.

Niin. Ja ,kun olemme tietämättömiä, kokeilimme startata Ilman laturin hihnaa ja ei lähtenyt käyntiin, niin meni turatessa, että onko ajoitukse väärin O.O.

Joku halpa tarvike pumppu? Jos oli niin itse ottaisin pumpun irti ja tarkistaisin siivet ovatko kunnossa.
On nimittäin sillointällöin ollut tapauksia että siivet on akselilla väärässä kohdassa ja ottaa kiinni pumpun pesään (josta kimakka vinkaisu voi johtua) tai sitten liian suuri välys ja vesi ei kierrä kunnolla.
Kun ei lähtenyt käyntiin niin oliko hihnapyörä paikoillaan?
Hnde

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja Hnde »

heips! pumppu on aito ja alkuperäinen rajan takaa haettu malli :D siivet oli pumpussa kunnossa ja jopa oikein päin asennettu hinhapyörä ulospäin moottorista :D paisarin korkkikin oli ok, laskee tietty paineen läpi kun paine kasvaa liikaa mutta niinhän se on kaikissa autoissa tietääkseni ettei tule suurempia vaurioita. Flekti ei vain tunnu lähtevän päälle riittävän aikaisin. pitääkö tässä kattilassa ruvetä keittämään anturia että näkee lyökö se ollenkaan flektiä päälle :D sulakkeet ja rele on tottakai tarkistettu ja mitattu, ja flekti toimii suoraan akulta virtaa antamalla. testasimme flekti suorakytkennällä niin eipä keittänyt enää ajossa eikä pyörimällä. joten flektin ohjauksessa siis vikaa mutta missä? rupiaa jo olemaan ilmakuplia päässä X/. Mystinen homma kyllä. Sattumoisin juuri samalla meni flekti sekaisin, kun vaihtaa vesipumpun, niin kiva ollut etsiä tätä vikaa kissojen ja koirien kanssa, vaikka eihän vikaa sinänsä ole korjattu.
Hnde

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja Hnde »

Niin ja vielä semmoista, että minne ne flektin anturin johdot mahtavat mennä? Saisi vain flektin ajoituksen kohdilleen, niin hyvä peli tulisi :)
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ajotuksesta tiedä :) vaan siinä vaihteiston puoleissa päässä kannessa on anturi jossa on kaksi johtoinen liitin. Se ohjaa flektiä ja antaa tietoa myös ECUlle koneen lämmöstä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja mush »

Muistikuvani mukaan flekti saa jatkuvan plussan auton sulakerasialta ja rele pätkii maita ECU:n käskyttämänä. Eli tarkista nyt ainakin sulakkeet ja ko. rele.

EDIT: relehän löytyy siis hanskalokeron alta ECU:n luota.

Tuon ikäisestä Samarasta ei ole kokemusta, niin mitenhän siinä mahtaa olla moottorin lämpömittari toteutettu? Onko vielä oma anturi mittarille vai tuleeko tieto ECU:lta kuten 110:ssä? Sitä vain että jos tieto tulee samalta sylttytehtaalta niin mittarin näyttämästäkin voi päätellä jotain anturin kunnosta ja flektin käynnistyskohdasta, niin kertoman mukaan anturi ei kuulostaisi syylliseltä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2697
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kyllä 110:ssä on oma anturi mittarille, ja oma ECU:llev Moni muu tieto ECU:n kautta mittaristoon kiertääkin. Näin ainakin 2003 ja 2004 valmitetuissa 16 tappisissa koneissa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja mush »

Näinhän se tosiaan taisi olla, muistelin taas omiani. Eli ECU:lta pitäisi päästä kysymään moottorin lämpötila ja vertaamaan sitä mittarin näyttämään/kiehumispisteeseen, niin voisi saada jotain ideaa ruiskun anturin tilasta.

Ja tuostahan tulikin mieleeni se vanha konsti, eli lähteekö flekti käyntiin kun sen kaksinapaisen lämpöanturin johdon ottaa irti?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Hnde

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja Hnde »

Noniin. Flektiin siis pakkko kytkin rakennettu ja sillä ongelma ilmeisesti korjaantuu :D Lisää ongelmia tulossa taas. Taitaa olla samarassa juuri tuo check engine valo tyyppi vika, kun taas syttyi. Ajettu n. 100 km lambdan vaihdon jälkeen eikä syttynyt ennen kuin nyt. Kysyn siis: Sytttyykö merkki valo vain jos autossa on järjestelmän mukaan "pysyvä vika" vai kelpaako valolle myös hetkellinen vika?

Niin ja off topicina vielä. Tuo ilmamäärä mittari. Luin sen puhdistuksesta, mutta eihän tuota anturia saa siitä mitenkään irti, kun ei torxit tai kuusio kolo avaimet käy tuohon? Ihmeellinen tappi niissä kahdessa ruuvissa keskellä niin mikäköhän mahtaa olla avaimen nimi millä ne aukaistaan :O?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mikä pakkokytkin??
Onko vikakoodeja luettu mitä herjaa sillä valolla? Voi syttyä/palaa myös esim. nopeusanturin virheellisestä tiedosta. Erääseen on sen takia vaihdettu pari lambdaa ja mitähän muuta, kun polttaa valoa :shock: voi vi. eikun valo mitä korjaamoita...
Lähteehän se ilmamäärämittari sieltä välistä, kun löysää ne lemmarit ja puhdistaa sitten irtaallaan? Sain kyllä ne sisuksetkin muistaakseni purettua erilleen, kun uteliasuuttani tutkin ja mittailin :)
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Itselläni on Torx -avaimet jossa on reikä keskellä eli niillä päästään niihin uudempii tapillisiin Torx -pultteihin käsiksi. Vai ovatko ne jo jonkin toisen nimiset missä on se tappi keskellä.

Markkinamies keksii jatkuvasti uusia kikkoja myydäkseen lisää työkaluja.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Hnde

Re: Samaa vm2002 paisunt-astia tunkee vedet pois? Kiire apua

Viesti Kirjoittaja Hnde »

Aivan samaa ajattelin noista työkaluista... Ne eivät ole torxeja nähneetkään, sillä ne ovat "viisilovisia" eikä kuusi.

Niin siis tehtiin kytkin flektille, mistä sen saa pyörimään :).

Lambda on jo vaihdettu, koska edellinen kötöstys oli aivan kauhia, eikä se oikein lämmennyt (alkuperäinen lambda nytten).
Sitä vaan juuri, oli myös jokin "ajon eston häiriö tms" ja sytytyskatkoksia tunnistettu, mutta ne oliva hetkellisiä vikoja, niin vaikuttavatko ne kyseisen valon syttymiseen?

Tosi turhauttava kyseinen valo, jos kerran ei katsastuksesta sen takia mene läpi. Taitaa olla samaran tyyppi vika tuo valon palaminen :D

Niin. Ja se ilmamäärä mittari. Ekö sitä anturia tarvitse puhdistustoimissa sitä siitä kokonaisuudesta irroittaa ollenkaan? Jos ei niin sitten ei hätiä mitiä, paitsi puhdistusaine saatava jostain :P
Vastaa Viestiin