Sivu 1/1

XUD9

Lähetetty: 11.4.2012 16:26
Kirjoittaja Sotis
Eli kävin tänään konttorilla keskustelemassa katsastussedän kanssa, tultiin siihen tulokseen, että tonne mun Ladan keulille voi heittää dieselmoottorin, kun ei mulla niitä päästörajojakaan ole ollenkaan.

Täällä ollaankin jo useesti todettu, että toi pösön (ja citikan?) XUD9 (1.9td moottori, mm. peugeot 306/309) on ollut joskus Nivan keulilla, tosin ilman ahdinta. On tosin pari ongelmaa.

- Paino. Kukaan ei oikein tiedä paljon toi XUD9 painaa, ja unohtu kautta profeetan parran vie kysyä, että otetaanko se paino+20% vertailumoottorista (1.7) vai vakio moottorista (1.2). Kellään tästä mitään faktaa.. Tai ees essonbaarijuttua?

-Vaihdelaatikko. Joojoo, mikävaan menee kiinni ku on mielikuvitusta ja MIG. Mig löytyy, mutta mielikuvitusta ei. Eiku tä?
Eli tosiaankin, minkäköhän näköstä vaihdelaatikkoa tonne kannattais alkaa upottamaan? Semmonen kutkutus olis persiissä, että takapotkun laatikko vois mahdollisesti mennä pienellä modauksella siihen kiinni, jos kerran Nivankin koneeseen menee (ja eikös tää XUD9 oo vähänniinkun nivan kiisselikone)? Ideoita tähän? Vai kannattaako hankkia jonkun takavetodieselin moottori+voimansiirto? Ja tästä päästäänkin sitten istuvuuteen...

Eli toi XUD menee varmasti pienellä lekan näyttämisellä tonne moottoritilaan. Tätä en pidä ongelmana, rälläkkä pysyy jotenkuten kumminkin kädessä. Mutta jos haluaisi päästä helpommalla ja laittelis jostain muusta autosta dieselkonetta, niin voi olla taas se ongelma, että se ei istu sit sinne päinkään ja joutuu tekeen tulipeltien siirrot ynnä muut, jo vähän "isommat" operaatiot..

Mietteitä ja hitsi otetaan vastaan. :D

E: Näitä takavetosia pikkudieseleitä tulee mieleen ainakin:
Nissan Vanette, 2l diesel (keskimoottorilla taitaa tosin olla)
VW Transportter, 1.6l diesel (Tää vois olla kohtuullisen pieni?)
Mersulta löytyy 2l
Volvolta löytyy 2l
Ooppelilta löytyy 2l, mutta sitten tommonen 2l kone on kumminkin kohtalaisen iso, eli varmaan kannattaa alkaa pienempää sinne sovittaan?
Sierrassa on ainakin ollu tota 1,8td konetta.. Vähän harvinainen tosin tuntuu olevan, mutta pidän sitä hyvänä vaihtoehtona.

Mitäs muita sitten löytyykään....

E2: Vissiin toi sierran dieselkone (ainakin isommat) on pösön tuotteita, mutta toi 1.8 on kuulemma ihan Fordin tekoa. Pitäis upota fordin keulille kytkinkopan ja pakoputkiston vaihdolla. Onkos kukaan laittanut Sierran moottoria+voimansiirtoa Ladaan, jos on niin YVeellä tai tässä olisi mukava tietää istuvuuden kannalta tulevia ongelmia. Tietenkin vaihtoehtona on istuttaa Sierran voimansiirto esim. mondeon/escortin dieselmoottoriin.. Tämäkin varmaan vaatii vaihdelaatikkosovituspalaa ja muuta mukavaa :lol:

Re: XUD9

Lähetetty: 11.4.2012 17:35
Kirjoittaja mush
Eikös Fiatillakin ollut joskus TC:n sukuista dieseliä, voisi mennä kohtuuvaivalla lootaan? Tuollainen mutu on jostain jäänyt.

Re: XUD9

Lähetetty: 11.4.2012 18:50
Kirjoittaja START
no miks se pitäs olla takaveto diisel mistä koneen otat? volvoissa ja fordeissa vois ehkä löytyä etu ja takavetosten väliltä yhteen käypiä lootia :?: puhdas arvaus tosin.
joku suht nykyaikanen varmaan olis painon takia järkevä, vanhat patarauta mersun yms. koneet on huomattavan raskaita.
ja siis painavimmasta vertailumallista tietysti se lasketaan. eli jos 1700:n hyväksyy niin siihen 20%.
kytkin koppa ei minusta mikään kovin mahdoton muokattava ole. koneesta joku jigi että keskittää kytkinakselin, ja etäisyys on oikea, pultin reijät tulee sitten jo melkeen itellään, ovat toki melkeensä alumiinia, mutta onhan noita hitsareita. eikä öljypohjakaan mitenkään rakkettitiedettä ole, varsinkin jos peltinen pohja
se tulipelti/kartaani/vaihelaatikko -tunneli on aika ahdas, että sinne suosista vaan rälläkkää ja kemppiä :wink:
toki kannattaa etsiä helpoin vaihtoehto, mutta mitään bolt on pakettia tuskin siihen löytyy.
mutta hyvä idea kuitenkin, vähemmän näitä on tehty

Re: XUD9

Lähetetty: 12.4.2012 0:18
Kirjoittaja pressa
Perän välityksiä kannataa miettiä, bensakoneet ottavat enemmän kierroksia kuin dieselit. Dieseli huutaa hoosiannaa jos bensakoneen perällä yrität satasen saada mittariin.

Re: XUD9

Lähetetty: 14.4.2012 20:57
Kirjoittaja toktornivako
Sotis kirjoitti:Eli kävin tänään konttorilla keskustelemassa katsastussedän kanssa, tultiin siihen tulokseen, että tonne mun Ladan keulille voi heittää dieselmoottorin, kun ei mulla niitä päästörajojakaan ole ollenkaan.

Täällä ollaankin jo useesti todettu, että toi pösön (ja citikan?) XUD9 (1.9td moottori, mm. peugeot 306/309) on ollut joskus Nivan keulilla, tosin ilman ahdinta. On tosin pari ongelmaa.

- Paino. Kukaan ei oikein tiedä paljon toi XUD9 painaa, ja unohtu kakka vie kysyä, että otetaanko se paino+20% vertailumoottorista (1.7) vai vakio moottorista (1.2). Kellään tästä mitään faktaa.. Tai ees essonbaarijuttua?

-Vaihdelaatikko. Joojoo, mikävaan menee kiinni ku on mielikuvitusta ja MIG. Mig löytyy, mutta mielikuvitusta ei. Eiku tä?
Eli tosiaankin, minkäköhän näköstä vaihdelaatikkoa tonne kannattais alkaa upottamaan? Semmonen kutkutus olis persiissä, että takapotkun laatikko vois mahdollisesti mennä pienellä modauksella siihen kiinni, jos kerran Nivankin koneeseen menee (ja eikös tää XUD9 oo vähänniinkun nivan kiisselikone)? Ideoita tähän? Vai kannattaako hankkia jonkun takavetodieselin moottori+voimansiirto? Ja tästä päästäänkin sitten istuvuuteen...

Eli toi XUD menee varmasti pienellä lekan näyttämisellä tonne moottoritilaan. Tätä en pidä ongelmana, rälläkkä pysyy jotenkuten kumminkin kädessä. Mutta jos haluaisi päästä helpommalla ja laittelis jostain muusta autosta dieselkonetta, niin voi olla taas se ongelma, että se ei istu sit sinne päinkään ja joutuu tekeen tulipeltien siirrot ynnä muut, jo vähän "isommat" operaatiot..

Mietteitä ja peppu otetaan vastaan. :D

E: Näitä takavetosia pikkudieseleitä tulee mieleen ainakin:
Nissan Vanette, 2l diesel (keskimoottorilla taitaa tosin olla)
VW Transportter, 1.6l diesel (Tää vois olla kohtuullisen pieni?)
Mersulta löytyy 2l
Volvolta löytyy 2l
Ooppelilta löytyy 2l, mutta sitten tommonen 2l kone on kumminkin kohtalaisen iso, eli varmaan kannattaa alkaa pienempää sinne sovittaan?
Sierrassa on ainakin ollu tota 1,8td konetta.. Vähän harvinainen tosin tuntuu olevan, mutta pidän sitä hyvänä vaihtoehtona.

Mitäs muita sitten löytyykään....

E2: Vissiin toi sierran dieselkone (ainakin isommat) on pösön tuotteita, mutta toi 1.8 on kuulemma ihan Fordin tekoa. Pitäis upota fordin keulille kytkinkopan ja pakoputkiston vaihdolla. Onkos kukaan laittanut Sierran moottoria+voimansiirtoa Ladaan, jos on niin YVeellä tai tässä olisi mukava tietää istuvuuden kannalta tulevia ongelmia. Tietenkin vaihtoehtona on istuttaa Sierran voimansiirto esim. mondeon/escortin dieselmoottoriin.. Tämäkin varmaan vaatii vaihdelaatikkosovituspalaa ja muuta mukavaa :lol:
Esim: Escortin,Taunuksen,Cortinan Ja sierran vaihteistot sopivat suoraan siihen 1,8 D:hen en vaan ymmärrä MIKSI pitäis saada Tiisseli Lada? :(

Re: XUD9

Lähetetty: 15.4.2012 20:21
Kirjoittaja Verronen
Kannattaa varmistaa minkä koneen hyväksyvät konttorilla vertailumoottoriksi. Itselleni Oulussa hyväksyivät vm.80 nappikseen vertailukoneeksi vain 1300. Konelan lapulla en saanut todistettua kuin 1500 tehot, eivät kelpuuttaneet lappua muuten.

Re: XUD9

Lähetetty: 16.4.2012 18:09
Kirjoittaja START
niin se vähän tahtoo olla.
1500 pitäs nappikseen silti vähintään saada vertailumalliks

Re: XUD9

Lähetetty: 16.4.2012 21:22
Kirjoittaja pressa
Eikös kombina ollut 1500, ja sedan ja farmari on samaa mallisarjaa.

Re: XUD9

Lähetetty: 16.4.2012 22:11
Kirjoittaja Verronen
Itsellä ei ollut tarvetta ruveta vääntämään, koska 1500 kelpasi pellin alle, vaikka vertailumalliksi hyväksytiinkin vain 1300. Itsekin mielelläni haluaisin jotakin faktaa, jos tuohon vielä joskus tulee isompaa laitettua.

Re: XUD9

Lähetetty: 16.4.2012 22:16
Kirjoittaja pressa
Lada info on faktaa: http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/1200c.htm
VAZ-21023 on 1,452 litraisella moottorilla.

Re: XUD9

Lähetetty: 17.4.2012 1:29
Kirjoittaja jaketech racinteam
eikö nappisilmää oo tehty 1600 vai miten on saatu luokiteltua 1600 kone kisakäytöön nappisilmää ku siviiliautoja piti olla tehty tietty määrä että luokitus hyväksytään.

Re: XUD9

Lähetetty: 17.4.2012 8:35
Kirjoittaja pressa
Kuva

Re: XUD9

Lähetetty: 18.4.2012 20:20
Kirjoittaja START
juu kompi ja sedan on samaa mallisarjaa.
sitä en ymmärrä kun täällä katsastus setä sano että ei voi hyväksyä 1700i:tä samaan mallisarjaa, koska on malli numeroltaan eri, eli 2107
miten sitten selität että 2101 ja 2102 on samaa mallisarjaa vaikka numerot on eri??? no onhan nappiksen ja kanttilampun kori ihan eri vaikka mitat ja rakenne sama.
itse kinaan vielä tulevaisuudessa kovasti siitä että tuplalamppu ja nappis on samaa mallisarjaa (vaikka täysin eri kori..)
kyllä vaan kun vertaa vaikka japanilaisiin, tai jenkkeihin, niin on vähän eri käytäntö ladan vertailumallessa