Lada oli seissyt tässä jonkun aikaa eli talven yli. Nyt kun sitä herätteli talviunesta, niin poljin oli aivan kivikova. Ajelin lenkin ja matkalla poljin ei juuri muuttunut. Jarrut tuntui olevan todella jumissa myös. Auto hyytyi mäkiin jne. eli piti vaihtaa vaihdetta pienemmälle yms. Suureen ylämäkeen se sitten uupui vallan. Siinä aikani temppuiltuani jarrut jumissa keskellä mäkeä (eli ei mennyt eteen tai taakse) sain polkaistua kaikin voimin polkimen liikkeelle. Vaan sittempä katosi jarrut mielestäni vallan eli poljin menee pohjaan ja auto ei hidastu. Kotiin päästyäni jarruitta (tai siis käsijarrulla hiljennellen) havaitsin toisen etuvanteen jne. olevan aivan märkänä. Irroitin renkaan ja jarrusatulan väliputki eli se mikä menee satulan puolelta toiselle vuoti rajusti. Oli sylkenyt jarrunestettä pitkin poikin. Kyseinen putkihan ei irronnut katkeamatta, mutta sillähän ei ole väliä, koska putki oli jo rikki.
Miten tuota jarrunestettä voisi putsata pois, kun jarrulevy ja kaikki muut osat siinä uivat? Miten noita ohjauksen yms. osia pitäisi putsata, kun nekin olivat aivan jarrunesteessä ja sehän on kovaa ruostuttamaan? Ilmausruuvihan oli kanssa aivan jumissa ja sitä en vielä saanut auki. Ideoita miten sen saisi auki? Eri työkalujen kanssa sen sain jo aivan muodottomaksi... Onko arvauksia mitä muuta vikaa jarruissa voi olla eli mistä tuo alun ongelma voisi johtua? Mitähän kaikkea muuta tarvii vaihtaa putken ja ilmausruuvin lisäksi vuodon takia? Jarrulevyn kai saa putsattua, mutta jarrupalat on varmaan entiset... Jarrumännät ovat kanssa aika jumissa. Mitenkähän ne saisi heräämään vai mitä niille pitäisi tehdä? Jarrusatula on aika haperon näköinen ja jarrupaloja paikallaan pitävät tapit ovat tosi ruosteessa ja korvakkeet osin rikki. Jarrusatuloihin ei kyllä ole varaa.
Kyllähän tuo valitettavasti siltä kuulostaa että helpommalla selviät kun uudet satulat hommaat ja suosittelisin hommaamaankin kun on nuo korvakotkin rikki. Venäjänkävijöiltä saa noita suht. edukkaasti. Tietenkin noita sylintereitäkin satulaan saa uusia mutta niissäkin voi olla aika homma vaihtaa kun ne on sinne aikain saatossa hapettuneet kiinni.
Mutta jos välttämättä haluat noita alkaa kunnostaan niin useasti lämpö on hyvä kaveri. Kokeile lämmittää sitä jarrusylinteriä jollain kunnolla lämpimäksi ja sopivilla putkipihdeillä kiinni ilmausruuvista niin uskoisin että aukeaa tai sitten toinen vaihtoehto on että katkeaa. Useasti on kuitenkin noin saatu auki ilmaruuvit. Noitahan saa tarvikkeina sitten uusia. Osien putsaukseen on jarrujen puhdistusaine hyvä. Kumiosia on syytä varoa tuolla aineella eikä se maalipinnallekkaan kovin terveellistä ole.
Muistini mukan itätuonti satulat oli jotain 45e/kpl. Siis noin satasen sijoituksella autossa on täysin uudet jarrut edessä, ja ne kestävät sen seuraavat 20 vuotta. Toki Putki teetettynä noin 5e, ilmausruuvi 2e, kumisarja 7e ja omaa työtä niin alle viidentoista euron on yksi puoli kunnossa. Jarrunesteet kannataa vaihtaa täydelleisesti koko järjestelmään, myös taakse koska suurin jarruvikojen aiheuttaja on vanha neste.
Ilmausruuvi meni aivan muruiksi ja nestekaasulla lämmittäen se aukesi lopulta. Ruuviin piti viilata muotoa, että siitä sai otetta pihdeillä. Palaako jarruneste vai onko bensaa mennyt sekaan, kun se nyt kaasulla lämmittäessä syttyi palamaan. Liekki loimotti katkenneen putken päästä. Puikot ei irronnut edes lämmittäen ja puikolla vasaralla takoen. Ulompi korvake lohkesi siis puikkoa paukuttaessa. Koitin satulaakin irrottaa, mutta pultit ei aukea käsin tai pulttipyssyllä, kun ei ole tilaa jne. Auton alle tarvisi päästä.
Ei vielä tilata. Löysin isoisän varaosa jäämistöstä suht hyväkuntoisen jarrusatulan. Siinä on korvakkeet ehjät jne. Toki on siinäkin vikaa, kun toinen mäntä ei paineilmalla puhallellen lähde liikkumaan. Helpommin liikkuva mäntä siis pullahtaa pihalle ennen kun toinen liikahtaakaan. Millä sitä toista mäntää voisi herätellä tms? Liimapuristimella koitin lukita helpommin liikkuvaa, mutta ei se auttanut. Miten sylinterin hapettumaa/ruostetta voisi siistiä pois ilman että aiheuttaa vahinkoa samalla?
Lukitse se liikkuva mäntä ruuvipuristimella pohjaan,ja sen jälkeen laitat rasvanipan siihen kohtaan,johon jarruletku tulee...Ja rasvaprässillä rasvaa painaen sylkän sisään....Ja jumiutunut mäntähän lähtee liikkeelle
Todella hienolla vesihiomapaperilla voi kokeilla hioa ruosteet/hapettumat pois. Hiomajälki sitten poikittain männän liikkumissuuntaan nähden ettei ala vuotamaan niistä naarmuista tiivisteen ohi. Samalla kuitenkin tarkistella että männässä ei isompia syöpymiä ole mistä voisi vuoto aiheutua.
Ja kasaus vaiheessa kannattaa laittaa kuparitahnaa ilmaruuvin ja putkien kierteisiin niin seuraavalla kerralla voi lähteä hieman helpommin auki. Samoiten niihin korvakoiden reikiin kannattaa kuparitahna laittaa niin ei niin pahasti jumi tapit kiinni.
Enpä tiedä uskaltaako sitten tuota hioa miten paljon, kun on tosiaan noin tarkkaa. Joku ehdotti myös, että voisi laittaa nuo satulat ja männät dieseliin likoamaan. Voiko se vahingoittaa jarruosia ja onko laajemmin kokemusta, että miten se on auttanut?
Tiivistekumit tarvii kai vaihtaa kanssa, vaikka ihan ehjiltä ne näyttää amatöörin silmään. Jarrukumirasvaa kauppias myi noiden kumien kanssa. Mihin tiivisteiden pintoihin sitä uskaltaa laittaa? Laitetaanko sitä myös sylinterin sisäpintaan? Sehän menee sitten jarrunesteen sekaan? Onko se vaarallista? Jarrunestettä kai voi käyttää voiteluaineena mäntien kylkiin levitellen, kun työntää niitä mäntiä takaisin sisään? Oli meinaan aika piukan oloiset, kun niitä koitin sisälle saada.
Tuolla CRC Brakleenilla saa siis puhdistaa kaikki jarrunosat? Jos sitä ruiskii tuonne sylinteriinkin ja koittaa puhdistaa sylinteriä sillä? Mitenkä jarrujärjestelmän saa kokokaan tyhjäksi eli mistä se pitää tyhjentää? Aika hassua että toisessa jarrusatulassa ei ollut ollenkaan ilmausruuvia?!? Miten se on mahdollista? Miten saan jarrut nyt ilmattua?!? En sitten tiedä, että uskaltaako kaikki nesteet päästää pois, kun epäilen miten järjestelmän saa ilmattua... Eikös takaveto Ladassa ole etupää omansa ja takapää omansa jarrupiirit?
Kovin hirveästi ei kannata hiomaan alkaa eli sen verran että pinnasta näkee että on paperilla pyyhitty mutta jos selviä kuoppia syöpyny on niin suosiolla alkasin vaihtaan ainakin uutta/parempi kuntosta mäntää. Diesel/polttoöljy ei aiheuta mitään vahinkoa jarruosille. Diesel on suht hyvä ja hellä pesuaine osille eli irrottaa likaa aika hyvin mutta ei juurikaan vaurioita kumiosia.
Kyllä nuo kumiosat kannattaa vaihtaa tuossa samalla ettei tarvii tehdä samaa remonttia kahteen kertaan kun todetaankin että nyt ne tiivisteet alko vuotaan. Jarruneste on hyvä voiteluaine männälle. Tuota jarrukumirasvaa laittaisin sitten siihen suojakumin sisään suojaamaan ettei mahdollinen kosteus pääsisi mäntää uudelleen syövyttään.
Ja tuolla jarrujenpuhdistusaineella voi ihan huoletta puhdistella jarruja mutta kannattaa muistaa että kumiosille se ei ole terveellistä eikä maalipinnoille saatikka itse käyttäjällekkään kun asetonia suurimmaksi osaksi on. Jarrujärjestelmä on ehkä helpoin tyhjentää alipaine vaihtajalla. Muutoin menee siihen että uutta nestettä vain säiliöön ja antaa valua läpi.
Ja kuulostaa varsin mielenkiintoselta ettei ole ilmausruuvia. Eihän ole katkaistu ruuvia ja sopivasti peittyny lian alle? Ja jarrupiirit on tuolleen että etu- ja takajarrut on omana piirinään.
Ja sitten ilmausvaiheessa niin sitä ilmaruuvia en kovin lujaan kannata vääntää. Kartiolla kun tiivisty/kiristyy niin puree äkkiä niin lujaan että seuraavalla kerralla saa taas käyttää voimakeinoja aukasuun.
Olen huomannut noista jarrukumeista sen, että ainakin pidempiaikainen altistus dieselille tai bensalle aiheuttaa niissä voimakasta turpoamista...Kannattaa välttää kosketusta uusien tiivisteiden kanssa.
Totesin että kokeilen miten nuo toimii ilman hiontaa. Hion sitten jos tarvetta varmasti on. Samalla voi sitten kokeilla myös noita diesel/polttoöljyillä puhdistuksia. Nyt on ensisijaisen tärkeää saada jarrut toimimaan jotenkin ja selvittää missä vika oikein on jne.
Vaihdoin tosiaan kumit tuohon satulaan. Aika vaikeaa oli saada se kumi sieltä kolostaan pois sieltä sylinteristä. Samalla koitin tosiaan rasvata sitä molempia kumeja parhaani mukaan. Eli siis sitä mikä on sylinterissä ja mikä on siinä männän reunassa.
Käytin tuota Brakleenia aika maltillisesti. Jarrulevyä sillä lähinnä putsailin. Aika rajun oloista myrkkyä se oli. Taitaa kuivua aika nopeasti. Ei minulla mitään alipainevaihtajaa ole. En tiedä mikä se edes on tai miten sellainen toimii. Ilmata koitin siis niin, että letku on ilmausruuvissa, toinen pää jarrunestettä sisältävässä purkissa ja sitten pumpataan poljinta jne.
Tosiaan tutkin tuota toista jarrusatulaa tarkemmin. Kyllähän sitten sieltä paksun lian alta paljastui katkenneen ilmausruuvin jäänteet eli pari ympyrää yms. Täytyy sitten vaihtaa toinenkin satula, kun ei sitä voi ilmata ilman ilmausruuvia. Tämä satula irtosi hyvin helposti eli ei tarvinnut montaa päivää liotella CRC:llä ja hakata pulttipyssyllä kuten tuota toista tarvitsi. Vaan tämä toinen "vaihtosatula" oli sitten kanssa sitä mallia, että toinen mäntä liikkuu helposti, mutta toinen ei niinkään eli en tiedä miten sen toisen männän taas saisi pihalle. Nyt jumittaa se sisempi mäntä, kun siitä reiästä painan ilmaa sisään mihin jarruletku tulee kiinni. Siis se ulompi mäntä pullahtaa pihalle ja paine karkaa sieltä. Liimapuristimet yms. ei taaskaan auttaneet. Satulan putken molemmat liittimet ovat niin lujasti kiinni, että ei minun voimilla aukea. Pitää huomenna jatkaa sen satulan kanssa taistelua, jos on aikaa.
Mistähän muuten johtuu, että kun jarrupoljinta painaa, niin kuuluu sellainen kurahdus? Poljin painuu suht syvään ja voimaa kun käyttää, niin tuntuu painuvan pikku hiljaa aina vaan syvempään... Kun painelaa useamman kerran peräkkäin, niin satulassa männät liikkuvat sillain polkaisujen tahtiin kohti levyä. Ilmako tämän saa aikaan vai onko itse jarrupääsylinteri tai jokin muu syypää?!?
Itsellä oli kerran melkoinen tuska saada männät liikkumaan vaikka oli uudet osat. Syyksi paljastui, että satulan tiivisteen urassa oli kakimuraa tiivisteen alla. Se kannattaa siis raaputtaa hyvin puhtaaksi, ennenkuin asentaa uuden tiivisteen. Paras voiteluaine näissä hommissa on sitten ihan jarruneste. Männän voi upottaa siihen ennenkuin laittaa paikoilleen, samoin uusi tiiviste kannattaa sivellä sillä.
Sitten tulee ohje jonka käytöstä en ota mitään vastuusta! Jarrut voi saada ilmattua ilman ilmausruuvin aukaisemistakin. Satula täyteen nestettä ja hieman heiluttelua, että ilma tulee pois. Sitten odottelet niin kauan että jarruletkusta valuu nestettä niin että ei tule ilmaa mukana. Ei saa painella poljilta. Sitten vain letku satulaan kiinni ja saattaa toimia. Parista saabista olen ainakin näin onnistuneesti ilmannut jarrut.
21013 1200L/1700 '87 RedBull & 2101 1200 '74 Kopeeka Classic & 21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
ilmat saa pois paineilmallakin. nestesäiliön korkiin reikä että puhalluspistoolin saa kiinni, parempi ku laittaa tupelesventtiilin ja renkaantäyttö pistoolilla ilmaa ku se ei oo nii äkänen toiminaltaan. ilmausruuvi auki ja paineilmaa varovasti vähän kerrallaan nestesäiliöön.
toinen konsti on tippakannulla ilmausruuvista nestettä siään eli ilmataan vastakarvaan. tällöin joutuu nestesäiötä tyhjentää välillä.
kolmas on mutta vie aikaa ni jättää ilmaruuvin auki ja neste noppasee pikkuhiljaa ruuvista ja tuo ilman pois samalla.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.