Jäi palamaan check engine valo -99 EuroSamarassa. Kyseisessä autossa ollut jonkin aikaa ongelmaa että lämpimänä useasti sammuu kun kierrokset pääsee tyhjäkäynnille.
Vikakoodit luettu ja koodit oli 22 ja 42. Kaasuläppäanturi reagoi aina kun jonkun aikaa akunkengä ollut irti.
Mistähän tuo 42 voisi johtua?
Autoon on puola ja tulpat piuhoineen vaihdettu.
Nyt kun viimeksi nollattu niin kaasuläppäanturi toimii edelleenkin eikä anna siitä vikaa.
Tuo 42 edelleenkin
Löytyi imuvuoto aktiivihiilisäiliön letkusta. Ei vaan vaikuttanut tuohon sammumiseen.
"Hetken" pähkäilyn jälkeen kiristin kaasuvaijerin ja ruuvasin sitä kaasuläpän vastinruuvia hieman. Tyhjäkäynti nousi aavistuksen ja tietty kun vaijeri ei löysällä vastaa kaasuun paremmin. Ja mikä tärkeintä, se sammuilu risteyksissä loppui
Katso alla olevasta osoitteesta kytkentä. Jos ymmärrät tekstin, lue.
Mutta joka tapauksessa:
- tarkasta sytytysyksikön maadotus (liittimen nasta C, ruskea johdin)
- tarkasta yhteys sytytysyksikön ja moottorinohjaimen välillä (nasta B - ohjaimen vaaleanpunainen liitin, nasta A9, valkoinen johdin ja nasta A - ohjaimen vaaleanpunainen liitin, nasta A, musta-valkoinen johdin)
- tarkasta sytytysyksikön virransyöttö, nasta D
Tuliko tolkkua tästä? Mulla takavetoisessa (1700i) pukkaa myös tota vikakoodia 42, ja auto nykii ja käy huonosti, ei ota kierroksia normaalisti. Esiintyy lumisateisella kelillä. Myös kovilla vesisateilla nyki, mutta sillon ei palanut check engine. Mitähän lähtisin vaihtamaan ensiksi?
Ei loppuneet nuo sammumiset. Kun saavuttaa normaalilämmön niin kun esim. risteyksiin hidastaa niin sammuu suhteellisen useasti. Tuo kärry jäi minulle tutulta niin nyt on aikaan ja intoa tutkia enempi. Vaihdoin lisää tuohon aktiivihiilipönttöön liittyviä letkuja niin käynti tasoittui kyllä.
Aiemmin tuo CE-valo on tullut vähän ajan kuluttua, nyt se tuli jo heti kun laittoi käyntiin. Pitänee viikonloppuna katsoa mitä vikakoodeja tuossa nyt on.
Jos kiinnostaa, niin tule tänne Espooseen, niin katellaan tuolla mun uudella Tech-1 Vaz-GM korjaamotesterillä vähän niitä vikakoodeja ja moottorin parametrejä. Koetetaan katsoa sillä niitä vikakokoodeja pidemmälle.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Muutama kysymys tähän kun on sama aihe..eli tuli hommattua tuollainen -98 Eurosamara ja samantyyppistä vikaa ilmenee eli sammuu kun moottori lämpimänä siirtyy tyhjäkäynnille, yleensä n.50 km ajon jälkeen. Vikakoodeja näyttää 24 ja 35. Tyhjäkäynninsäätimen ja muitakin antureita tuli tilailtua Manse-Motorsilta. Tyhjäkäynninsäätimen putsaaminen ei muuttanut tilannetta. Eli kun joku komponenteista lämpenee niin tyhjäkäynti lakkaa.Auto lähtee kyllä heti uudelleen käyntiin mutta tyhjäkäynti on huojuvaa. Katsotaan miten tilanne muuttuu kun tyhjäkäyntisäädin on vaihdettu.
Jääkö Samaraan vikakoodit muistiin vaikka vika olisi korjaantunut / saako vikakoodit kuitattua? Check engine valo ei ole syttynyt kertaakaan mutta koodit saa kyllä katsottua. Mihin suuntaan koodi 24 osoittaa?
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Koodithan löytyy infosta: http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit2.jpg
ja ei nopeus-signaalia viittaa nopeustunnistimeen joka on (muistaakseni) siinä vaihdelaatikon päällä.
Onko lämpötilatunnistimen johdot tarkistettu? Niissä jos on murtumia niin rikastaa seoksen ylirikkaaksi ja siksi saattaa tyhjäkäynnillä sammua.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Neljä anturia vaihdettu ja käynti parani huomattavasti.Pressan mainitsemat lämpöanturin johdot olivat myös huonossa kunnossa ja ne korjattu.Laturi taitaa olla pääsyllinen.Kuormitettuna lataa 13,4 ja kierroksia lisättäessä lataus laskee (hihna ei luista).Pidemmän ajon jälkeen sammuu herkästi mutta kun kytkee valot pois pysyy käynnissä.Ennen anturien vaihtoa ei tosin pysynyt niinkään.No toinen laturi tulossa joten katsotaan sen jälkeen korjautuuko loputkin viat vai ilmaantuuko uusia.Lohdutuksena on,että naapurissa majailee läntisen suurvallan tuote jossa vähintäänkin saman verran häikkää
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98