Kappa12 kaveriksi ja kollaamaan autoa tarkemmin. Ensiksi huomio kiinnittyi siihen että joku oli sipaissut auton yli uuden valkoisen maalipinnan. Ilmeisesti maalari oli ollut sokea koska pohjat olivat kuin perunapelto ja esimerkiksi oviaukoissa oli harmaa pohjamaali tai niitä ei oltu maalattu ollenkaan. Pirssi lähti kuitenkin käyntiin apuvirralla ja oli liikuteltavissa eteen ja taakse. Ajoneuvon kriteerit siis täyttyivät loistavasti, pl puuttuvat etujarrut. Ja kun sisällä keinovalossa tutkien ei ajoneuvosta löytynyt ihmeemmin ruostettakaan vaihtui Kadett päittäin Ladaan.
Viikkoa myöhemmin sain auton omalle pajalle arvokkaasti traileri kyydillä. Itsessäni ei ainakaan ole niin paljoa ruusperin vikaa että ajaisin jarruttomalla autolla 30 kilometriä syysliukkailla kesärenkailla. Teknisessä tarkastelussa tuli seuraavia asioita vastaan.
-Kaasari huollettava tai vaihdettava
-Jakajan keskipakolimppu ruostunut kiinni
-Ajovalot mallia disko
-Flekti huutaa kokoajan
-Etujarruissa ei minkäänlaisia elonmerkkejä
-Vasemmalla takana pyöränkotelon takanurkka laho
-Jarrupääsylinteristä jarrunestesäiliön muoviholkit kiristetty linttaan
-Etu- ja takapuskuri mutkalla
-Lämppärinpuhallin kuulostaa sepelimyllyltä
-Vasen raidetangon ulkopää sökö
Kuvat otettu omalla pajalla.




Lienee nuiden huoltokohteiden takia jäänyt sokealta maalarilta hommat suoritamatta loppuun.
Plussana täytyy mainita Ladaksi siististi käyvä moottori ja todella napakka 4-vaihteinen laatikko. Mittarissa olleet 29tkm ja risat saattoivat siis pitää paikkansa ykkösen eteen lisäämällä. Sisusta oli myös ovipahveja myöden todella hyvin säästynyt ja radiotakaan autossa ei liene koskaan ollut, koska antennin reikiä ja kaiuttimia ei ole radion ohella laisinkaan.
Jarrut korjaantuivat vaihtamalla uuden pääsylinterin. Pahimmat sähköviat saatiin kuriin huoltamalla sulakerasia ja vaihtamalla valokytkin uuteen. Lisäksi laitoin takavalojen kotanktipintoihin lisää tinaa yhdistämisen parantamiseksi. Kaasari sai osakseen huoltosarjan ja jakaja vaihtui kärjettömään malliin. Kun suurimmat katsastusta haittavat tekijät oli korjattu vaihtuivat autoon viellä moottoriöljyt, termostaatti, flektin anturi ja lämpömittarin anturi.
Ensimmäinen katsastus yritys kaatui jo lähikorjaamolla konttorille mennessä metsässä oleviin päästöihin. Korjasin ongelman uusimalla takaäänenvaimentajan ja imu/pakosarjantiivisteet. Nyt kelpasi päästölappukin. Uudelleen konttorille mennessä Ladailijan arki näytti rumat kasvonsa...

Karkasi sitten takarengas puolessavälissä matkaa... Ilmeisesti pultti tai napa olivat ottaneet siipeensä kun vahingossa ylikiristin Fiatin vanteen taakse. Onneksi kappa12 riensi apuun ja toi pelastukseksi 4 kappaletta Fiat 127 pyöränpultteja. Niillä ja vähänväliä rengasta kiristellen auto saatiin konttorille ajoissa ja katsastettua. Huomatuksina löysä vasemman etuiskarin alapää ja kaksi rikkonaisella suojakumilla varustettua niveltä ohjauksessa. Kotimatkalla lisä sekaannusta aiheutti lukkosepän tekemä liian tiukka uusi virta-avain joka aiheutti koko virtalukon vaihtamisen. Onneksi Nurmon autopurkaamolla oli säästynyt yksi 2107:n virtalukko sulatukselta ja matka saatiin jatkumaan.
Tällaisten sattumien kautta alkoi minun Lada taipaleeni. Viellä kun alkuperäisen alipaine kaasarin vaihtoi nelilamppu Ladasta peräisin olevaan mekaanisella 2-kurkulla varustettuun Ozoniin on Ladani käyttäytynyt ihan autoiksi. Ainahan jotain pientä laittoa on, mutta ne ovat pikkujuttuja ton virtalukon tai renkaan irtoamisen rinnalla. Lisää kuvia TÄÄLLÄ