Laineksen Lada 2107 1300S -89

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
JLaines

Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Hetkellisen mielijohteen tuloksena sorruin ostamaan viimesyksynä ooppelin, joka ei sitten herättänyt kummempia omistamisen haluja vannoutuneessa japsiautoilijassa. Tutulla autokauppiaalla oli liikkeensä takapihalla katsastamaton Lada joka alkoi kiinnostamaan huomattavasti enemmän kuin persustan alla ollut Kadett. Jotain idästä olevaa oli siis saatava jo senkin takia, että olin saanut ensimmäisen kyydin synnäriltä kotiin aikoinaan pick up Elitellä. Lisäksi sedälläni oli aikoinaan kaksi 1600SL 2107:aa, eli autoon oli olemassa tiettyä lukkarin rakkautta valmiiksi.

Kappa12 kaveriksi ja kollaamaan autoa tarkemmin. Ensiksi huomio kiinnittyi siihen että joku oli sipaissut auton yli uuden valkoisen maalipinnan. Ilmeisesti maalari oli ollut sokea koska pohjat olivat kuin perunapelto ja esimerkiksi oviaukoissa oli harmaa pohjamaali tai niitä ei oltu maalattu ollenkaan. Pirssi lähti kuitenkin käyntiin apuvirralla ja oli liikuteltavissa eteen ja taakse. Ajoneuvon kriteerit siis täyttyivät loistavasti, pl puuttuvat etujarrut. Ja kun sisällä keinovalossa tutkien ei ajoneuvosta löytynyt ihmeemmin ruostettakaan vaihtui Kadett päittäin Ladaan.

Viikkoa myöhemmin sain auton omalle pajalle arvokkaasti traileri kyydillä. Itsessäni ei ainakaan ole niin paljoa ruusperin vikaa että ajaisin jarruttomalla autolla 30 kilometriä syysliukkailla kesärenkailla. Teknisessä tarkastelussa tuli seuraavia asioita vastaan.

-Kaasari huollettava tai vaihdettava
-Jakajan keskipakolimppu ruostunut kiinni
-Ajovalot mallia disko
-Flekti huutaa kokoajan
-Etujarruissa ei minkäänlaisia elonmerkkejä
-Vasemmalla takana pyöränkotelon takanurkka laho
-Jarrupääsylinteristä jarrunestesäiliön muoviholkit kiristetty linttaan
-Etu- ja takapuskuri mutkalla
-Lämppärinpuhallin kuulostaa sepelimyllyltä
-Vasen raidetangon ulkopää sökö

Kuvat otettu omalla pajalla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lienee nuiden huoltokohteiden takia jäänyt sokealta maalarilta hommat suoritamatta loppuun.
Plussana täytyy mainita Ladaksi siististi käyvä moottori ja todella napakka 4-vaihteinen laatikko. Mittarissa olleet 29tkm ja risat saattoivat siis pitää paikkansa ykkösen eteen lisäämällä. Sisusta oli myös ovipahveja myöden todella hyvin säästynyt ja radiotakaan autossa ei liene koskaan ollut, koska antennin reikiä ja kaiuttimia ei ole radion ohella laisinkaan.

Jarrut korjaantuivat vaihtamalla uuden pääsylinterin. Pahimmat sähköviat saatiin kuriin huoltamalla sulakerasia ja vaihtamalla valokytkin uuteen. Lisäksi laitoin takavalojen kotanktipintoihin lisää tinaa yhdistämisen parantamiseksi. Kaasari sai osakseen huoltosarjan ja jakaja vaihtui kärjettömään malliin. Kun suurimmat katsastusta haittavat tekijät oli korjattu vaihtuivat autoon viellä moottoriöljyt, termostaatti, flektin anturi ja lämpömittarin anturi.

Ensimmäinen katsastus yritys kaatui jo lähikorjaamolla konttorille mennessä metsässä oleviin päästöihin. Korjasin ongelman uusimalla takaäänenvaimentajan ja imu/pakosarjantiivisteet. Nyt kelpasi päästölappukin. Uudelleen konttorille mennessä Ladailijan arki näytti rumat kasvonsa...
Kuva
Karkasi sitten takarengas puolessavälissä matkaa... Ilmeisesti pultti tai napa olivat ottaneet siipeensä kun vahingossa ylikiristin Fiatin vanteen taakse. Onneksi kappa12 riensi apuun ja toi pelastukseksi 4 kappaletta Fiat 127 pyöränpultteja. Niillä ja vähänväliä rengasta kiristellen auto saatiin konttorille ajoissa ja katsastettua. Huomatuksina löysä vasemman etuiskarin alapää ja kaksi rikkonaisella suojakumilla varustettua niveltä ohjauksessa. Kotimatkalla lisä sekaannusta aiheutti lukkosepän tekemä liian tiukka uusi virta-avain joka aiheutti koko virtalukon vaihtamisen. Onneksi Nurmon autopurkaamolla oli säästynyt yksi 2107:n virtalukko sulatukselta ja matka saatiin jatkumaan.

Tällaisten sattumien kautta alkoi minun Lada taipaleeni. Viellä kun alkuperäisen alipaine kaasarin vaihtoi nelilamppu Ladasta peräisin olevaan mekaanisella 2-kurkulla varustettuun Ozoniin on Ladani käyttäytynyt ihan autoiksi. Ainahan jotain pientä laittoa on, mutta ne ovat pikkujuttuja ton virtalukon tai renkaan irtoamisen rinnalla. Lisää kuvia TÄÄLLÄ
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kaikki merkit viittaa siihen että sinulla ei ole peukalo keskellä kämmentä, kykenet jotakin autollesi itsekin tekemään Edullista ajaa ladalla, kun vain sinun oma minä hyväksyy ladan autoksi. Ihan hyvä auto Lada on arkikäyttöön.
warre 353w sedan,
Avatar
lola
Viestit: 344
Liittynyt: 13.8.2009 22:36
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja lola »

Hieno homma! Onnea sinne järkevän valinnan johdosta.

Itsellä on kans taas ajatuksena ottaa lada käyttöön. Olen "saanut" katsastaa näitä eurolinttoja 3kpl:tta kuukauden sisään ja mitta on täys. Jos ei joku saamerin lampppu pala niin harakankoivet tai tuulilasi viimeistään pitää vaihtaa. Hitto kun ei ollu aikaa käydä sortavalassa vaihdattaa tuulilasi. Olis sen saturaisen säästänyt ja saanu tankin täyteen+mahorkat huuleen.
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 544
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Joo kyllä Lada voittaa Opelin mennen tullen... 8) Ihan kohtuu siistihän tuo näkyy olevan ja ainahan Ladojen kanssa jotain pientä tulee, ei pidä lannistua jos jotain on vialla. Ladailuhan vaatii aina vähän harrastemieltä sekä olen itse huomannut että aina saa olla jotain pientä näpertämässä mutta eipä tuo ole minua haitannut :D Onkos autossasi nyt paikoillaan tuo Fiatin ratti vaiko tuo toinen ralliratti?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Joen musikka
Viestit: 2035
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Hieno projekti!Kuvassa näkyvä VUP-800 on ekan Ladani sisar!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Tuo VUP olis seuraavana tarkoitus saada leimalle... Ladahan onkin sopiva käyttöauto valtion virkamiehelle... :lol:

Ladassa on kiinni tuo ladan merkeillä oleva OBA, fiatin ratti oli hetken, mutta nappiksen mukana tullut oba löysi tiensä nopealla tahdilla tämän ruoriksi... Vähä pientä säätöä ja fiksailua niin hyvä täatäkin tulee, tai on jo tullutkin...

Ja mua ei saa syyttää mistään, vannoutunut toyotamies omistaa jo 1 1/2 ladaa...
JLaines

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Ladaritari kirjoitti:Onkos autossasi nyt paikoillaan tuo Fiatin ratti vaiko tuo toinen ralliratti?
Tuo Oba on tosiaan nyt paikoillaan, omaan silmään toi 127 Sportin ratti sopi kyllä paremmin mutta kesä seiska tartti ruorinsa takaisin. Jos jostakin tuloo tollanen samanlainen vastaan taidan ostaa sen tähän.

Jees kappaa saa melkein syyttää monestakin asiasta tän auton kanssa, mutta ei negatiivisessa mielessä. Kovasti oli kaverina ruuvaamassa että saatiin tonnikolmesatanen valmiiksi muiden projektien alta. Pajassa tällä hetkellä kolme ladaa, kaksi daihatsua ja Valmet 500 lumen siirtelyyn. Kolme viimeksi mainittua rupeavat olemaan jo aika eksoottisia.

Omaa latuskaa on tarkoitus jatko jalostaa viellä 5-vaihteisella laatikolla ja jossakin välissä kun kukkakaro antaa myöden Weber kaasarilla sekä Nivan nokalla. Yksi Weber DCN olis tiedossa, mutta taitaa sopia paremmin viritys kaasariksi. Siinä on paskamainen kiinnityskin kun on kolmella pultilla imusarjassa kiinne. Taloudellisuudesta ei varmaan ikään voi puhua kantti ladan kohdalla, mutta jos pääsis siedettävään työmatka kulutukseen...
Radionkin laittelin tilaansa viime viikolla kun ei omaa ääntä jaksa kauaa kuunnella.
Kuva
Myös Bosch Rallye lisäpitkät löysivät paikkansa noukalta, vähän mukavee taittaa matkaa pimiällä. Kopatkin oli sopevasti valkoset kun ex. Avensis oli kanssa saman värinen.
Kuva
Taakse kieroituneen Fiat vanteen takia on vaihtunut pari Seatin aluja. Kaks lisää kun löytäs halvalla sais hienon talvivanne sarjan.
Kuva
Ja tällaisen jäljen teki takarengas irrotessaan takapyörän kaareen. Ei sinänsä suuri tappio koska tältä kohtaa kylkipelti oli ruostunut pyöränkotelosta ja vararengaskaivosta irti muutenkin... Korjataan ens kesänä kun seiska on taas ajossa.
Kuva
Lopuksi täytyy mainita että etupenkkeihinkin olisi mukava löytää seepra päälliset. En yleensä ole istuinsuojien kannattaja, mutta tää seeprakuosi vaan sopii ladaan kuin nyrkki naapurin silmään nakkarijonossa.
Kuva

Sunnuntaina tää menöökin sitten kaverille lainaan kun sen tarttoo päästä kotionsa Kristiinaan. Oli kuulemma LT volsusta kajahtannu pyöränlaakeri. Hyvä niin, ni saa tähän vähän matka-ajoakin josko paikat vertyys entisestään. Nythän tää on ollu mulla vaan nurkka-ajossa Ylihärmä-Kauhava akselilla ja sekin keskittyny melko paljon lapsettamiseen puuterilumella :lol:
JLaines

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

No joo toveri oli päässyt muutamasta läheltä piti tilanteesta huolimatta perille...
Mainitsin jo ennen lähtöä että ominaisuutena mm. on häipyvät valot, jotka palaavat takaisin
ratin muoveihin lyömällä :lol: Virtalukonpohja tarttis varmaan vaihtaa kun kun valot oli
kuulemma hävinny Ylihärmä-Kristiinankaupunki välillä useampaan otteeseen... Välillä takapainoiset
jarrut oli kanssa aiheuttanu ylimääräsiä sydämenlyöntejä kanssa. Jännä toi jarru juttu sinänsä kun ei katsuri
jarruista sanomista löytäny, käsijarru oli pikkasen tois puoloonen. Jarrupaineensäätimeltä vaikuttas, mutta ei
huvita vaihtaa sitten yhtään kun jarruputket joutuu kuitenkin laittamaan uusiksi... Pääsääntöisesti kuitenkin
jarruttaa etupäällä ensin ja jos oikeen nopiaa linttaa poljinta ni sitte meno muuttuu leka varsi edellä tyyliseksi.

Ladassa kuuluu olla ominaisuuksia eikä tää näköjään ole poikkeus siinä suhteessa :mrgreen:
JLaines

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Eilen vaihtelin keskiputkenkin uuteen. Ainakin vaikuttaisi nyt siltä että ohjaamossa haisoo vähemmän pakokaasulta, varsinkin kun kirrasin etuputkenkin mutterit pakosarjasta. Ne oli melkeen kaikki löysällä. Ainut paikka mikä jäi viellä vuotamaan on takapöntön ja keskiputken liitos. Klemmari on ns JK-momentissa ja putketkin takuulla pohajassa sisäkkäin. Karstako tuon sitten lopulta tukkisi?

edit: Kuuluisiko konepellissä olla jonkinmoinen matto moottoritilan puolella? Ainakin muistelisin että setäni ladoissa olisi ollut sellainen...
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

JLaines kirjoitti:Eilen vaihtelin keskiputkenkin uuteen. Ainakin vaikuttaisi nyt siltä että ohjaamossa haisoo vähemmän pakokaasulta, varsinkin kun kirrasin etuputkenkin mutterit pakosarjasta. Ne oli melkeen kaikki löysällä. Ainut paikka mikä jäi viellä vuotamaan on takapöntön ja keskiputken liitos. Klemmari on ns JK-momentissa ja putketkin takuulla pohajassa sisäkkäin. Karstako tuon sitten lopulta tukkisi?

edit: Kuuluisiko konepellissä olla jonkinmoinen matto moottoritilan puolella? Ainakin muistelisin että setäni ladoissa olisi ollut sellainen...
Kai tuossa liitoksessa käytit pakoputken asennustahnaa? Sillä sen pitäisi tiiviiksi tulla. Kaikissa mun takavetoladoissa (7kpl) on ollut musta nahkainen ääneneristematto.. nuo kyllä tuppaavat ajanmittaan kutistumaan eivätkä istu täten hyvin paikoilleen, kenties edellinen omistaja on maton tuon takia nakannut mäkeen.. Eipä se äänentasoon varmasti juurikaan vaikuta.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JLaines

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

En laittanu asennus tahnaa koskapa en oo ikään huomann senkään oikein auttavan. Laitamme siis seuraavalla kerralla takaylitykseen kemppiliimaa... Oikeen mää sitten muistin. Tarvii joskus hommata toi äänieriste ihan vaan sen takia että se kuuluu sinne :lol:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Se asennustahna ei auta mitään, jos sitä ei lämmitä ennen ekaa starttia. itsellä alkoi toimia huomattavasti paremmin kun kuumailma puhaltimella puhalsi liitokset ennen ekaa starttia.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
JLaines

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Pitäneekin koittaa tota kuumailma kikkaa joskus. Yleensä kun toi tahna on lähinnä sotkennu kaiken vaatteita myöten tai sitten lentäny hevonkuuseen käynnistyksen jälkeen.
Tänään tuli hommattua tuninkia kun tilasin tähän kirkkaat sivuvilkut.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

JLaines kirjoitti:Tänään tuli hommattua tuninkia kun tilasin tähän kirkkaat sivuvilkut.
Maltoit sitten viimmeinkin... :shock:
JLaines

Re: Laineksen Lada 2107 1300S -89

Viesti Kirjoittaja JLaines »

kappa12 kirjoitti:
JLaines kirjoitti:Tänään tuli hommattua tuninkia kun tilasin tähän kirkkaat sivuvilkut.
Maltoit sitten viimmeinkin... :shock:
8)
Vastaa Viestiin