Samaran stereo- ja kaiutinjuttua (heräte samaran stereoille)
Samaran stereo- ja kaiutinjuttua (heräte samaran stereoille)
Nyt olisi uusi soitin mikä asentaa Samaraan. Tarkoitus olisi asentaa myös iso-liitin autoon. Entiset stereot oli muistaakseni kytketty niin, että ne sai päälle vaikka autosta olisi avaimet olleet pois. Syökö nämä uudet soittimet sitten enemmän virtaa pois päältä ollessakin, kun nykyään suositellaan ottamaan heräte virtalukosta? Mistä se heräte kannattaisi sieltä vetää, jos se tässä edes onnistuu? Vai kytkenkö vaan niinkuin ennenkin oli. Kaasarisamara ilman mitään lisähärpäkkeitä on kyseessä.
Viimeksi muokannut juippi11, 21.4.2013 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Heräte Samaran stereoille?
Itse ottaisin jatkuvalta virralta. tykkaan kunnella ettei aina tarvitse avaimia olla autossa tai jotkut ratiot tarvitsevat silti jatkuvan virran ettei muistit havia.
Re: Heräte Samaran stereoille?
Ensin voisi kyllä kokeilla ilman muutoksia, mitä nyt se liittimen ja tarpeellisten johtojen yhdistäminen. Jos näyttää tyhjentävän akkua kuten pelotellaan, niin pitää sitten muuttaa. Muistille käsittääkseni tulee vielä erikseen virtaa, vaikka olisikin heräte virtalukolta. Vaikka en minä näistä mitään tajua. Soittimessa oli joku johto missä luki "MEM" eli muisti. Pitää melkein etsiä joku idiootille sopiva kytkentäohje.
Olen ainakin käsittänyt että 5 johtoa yhdistämällä voisi jo pelata: Käyttöjännite, heräte, maa, kaiutinjohdot (2 kpl). Tässä taitaa tulla nyt se jatkuva virta kahta kautta eli myös "herätejohtoon". Suurin mysteeri idiootille on, että mihin nastaan virtalukon pohjasta pitäisi herätepiuha vetää että toimii oikein ja mitään rikkomatta?
Ja tällaista juttua olen löytänyt, onko Samarassa joku erityispiirre että pitäisi tehdä noin:
Olen ainakin käsittänyt että 5 johtoa yhdistämällä voisi jo pelata: Käyttöjännite, heräte, maa, kaiutinjohdot (2 kpl). Tässä taitaa tulla nyt se jatkuva virta kahta kautta eli myös "herätejohtoon". Suurin mysteeri idiootille on, että mihin nastaan virtalukon pohjasta pitäisi herätepiuha vetää että toimii oikein ja mitään rikkomatta?
Ja tällaista juttua olen löytänyt, onko Samarassa joku erityispiirre että pitäisi tehdä noin:
Ei kannata laittaa herätejohtoa virtalukon kautta... Vaan erillinen kytkin...
Re: Heräte Samaran stereoille?
Herätteen voi ottaa virtalukolta tai jos laiska on niin siitä tupakansytyttimelle menevästä keltaisesta johdosta joka tulee mittarivalojen kirkkaussäätimeltä. Harvemmin nuo radiot tyhjentävät akkua suoralla virrallakaan, elleivät ole idiootin suunnittelemia.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Heräte Samaran stereoille?
ite ottaisin tupakan sytkarilta.. en valon saatimelta.. valon saatimelta otettaessa valoa saadettaessa johdossa ampeerien vaihtelua. joka voi vaikuttaa radion tehoihin...voin olla vaarassakin. sytkarilta otettaessa en ole huomannut ongelmia. muistaakseni sytkarille tulee jatkuva virta.
Re: Heräte Samaran stereoille?
Siihen kun tulee se ISO-liitin. Niin radion muistivirta otetaan suoraan akusta. Käyttöjännite kannattaa kytkeä jotenkin silleen, että sen voi kytkeä pois. Itellä on muutaman kerran akku tyhjentynyt sen takia, että radio on ollut suoraan kiinni akussa koko ajan. Itse tein omaan kiesiin erillisen kytkimen, josta voi napata virrat päälle ja pois. Voihan sen käyttöjännitteen virtalukkoonkin laittaa, jos halajaa.
Monasti siinä ISO-liittimessä on värit sillä viisiin, että keltainen on muistivirtajohto, punainen käyttöjännite, sininen esim. vahvistimen heräte ja muut kajarien piuhoja.
Itse tekisin radioasennukset aina kokonaan uusilla piuhoilla. Liitoksia auton omiin johtoihin en tee koskaan ellei ole pakko.
Monasti siinä ISO-liittimessä on värit sillä viisiin, että keltainen on muistivirtajohto, punainen käyttöjännite, sininen esim. vahvistimen heräte ja muut kajarien piuhoja.
Itse tekisin radioasennukset aina kokonaan uusilla piuhoilla. Liitoksia auton omiin johtoihin en tee koskaan ellei ole pakko.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Heräte Samaran stereoille?
Suht. helppohan nuo pari virtajohtoa olisikin vetää kokonaan uudelleen jos näyttää että ovat miten sattuu tehty. Kaiutinpiuhat saa jäädä ennalleen. Jotkin soittimet menevät oletuksena vaan lepotilaan sammutusnapista, eivät siis sammu kokonaan. En muista minkä merkkisistä laitteista oli kyse, mutta niillä sitä tyhjenemistä tapahtuu. On todennäköistä että nytkin radio oli kytketty sytkäriin, kerran tästä oli joku sulake mennyt ja kumpikaan ei silloin toiminut. Illalla pääsee tutkimaan asennukset. Veikkaisin että mittarivaloilta heräte otettaessa radio ei käynnisty ollenkaan jos mittarinvalot on himmeänä, muuten heräte ei vaikuttane tehoihin. Harmillinen juttu on että Samarassa ei ole etukajarille paikkoja, ja näin vanhasta ja siististä ei viitsi ovipahveja puhkoa. Ehkäpä noista 5,25 tuumaisista koksuista hattuhyllyllä kuuluisi jotain, ne sinne juuri ja juuri mahtui. Suurin osa äänestä menee kyllä harakoille siellä.
Re: Heräte Samaran stereoille?
80 luvulla samaraan oli saatavana kaijjuttimia ovi koteloon kiinnitettäviä mallia joten jos jostain löytyisi sellaisia vielä. Ehkä jossain kirpparilla vois vahingossa olla.. Katto kajarit ihan hyvä juttu. Etu penkin alle matalat kaijuttimet. Korkeat äänet vain ei kuulu...
Re: Heräte Samaran stereoille?
Kytkin nyt iso-liittimen jatkuvaan virtaan kahta kautta. Herätteelle tarkoitettu johto ryöstää virtaa sytkäriltä kuten ennenkin, ja muistivirta tulee suoraan akulta, sulake välissä. Vedin myös mustasta ground -liittimestä johdon akun maakenkään. Rintapellissä oli läpivientikumi jossa oli valmis puhkaisematon paikka johdoille kulkea. Asennusten yhteydessä tuli myös estettyä auton palaminen lähiaikoina, se sytkäristä virtaa ryöstävä entinen johto oli puhki ja kipinöi iloisesti koskiessaan metallipintoihin. Voi olla että jotain lievää yhteyttä tuolla on aiempiin akun tyhjenemisiin. Ei vaan ole aina koskenut maihin, tärinän myötä joskus. Myös kaasupolkimen alla oli joku tehtaalla asennettu itsetuhotoiminto, kaasupoljin litisti jonkin johtonipun metallia vasten jos sen painoi pohjaan. Siirsin johdot kulkemaan muualta. '
Ja ne stereot muuten toimi. Sammumaan vaan ei meinannut saada millään kun ei ole sitä katkeavaa herätettä. Lopulta uudesta Pioneeristä löytyi "Power save", joka sammutti laitteen. En tiedä syökö tuossa tilassa liikaa virtaa. Katkaisija pitää vielä lisätä varmaan. On minulla vanhempikin CD-soitin jota kokeilin tässä ensin testin vuoksi. Sen sai sammumaan normaalisti, joten voi olla että uusi pioneer menee johonkin muuhun autoon ja tämä vanhempi Samaraan. Luulisi että ilman etulevyä ei kuitenkaan virtaa kulu? Yleensä se tulee otettua pois yöksi.
Kajareista kuului ehkäpä riittävän hyvin nyt tuolta hattuhyllyltäkin, ehkä jotain paikkaa voisi edestäkin etsiä pikkukajareille.
Ja ne stereot muuten toimi. Sammumaan vaan ei meinannut saada millään kun ei ole sitä katkeavaa herätettä. Lopulta uudesta Pioneeristä löytyi "Power save", joka sammutti laitteen. En tiedä syökö tuossa tilassa liikaa virtaa. Katkaisija pitää vielä lisätä varmaan. On minulla vanhempikin CD-soitin jota kokeilin tässä ensin testin vuoksi. Sen sai sammumaan normaalisti, joten voi olla että uusi pioneer menee johonkin muuhun autoon ja tämä vanhempi Samaraan. Luulisi että ilman etulevyä ei kuitenkaan virtaa kulu? Yleensä se tulee otettua pois yöksi.
Kajareista kuului ehkäpä riittävän hyvin nyt tuolta hattuhyllyltäkin, ehkä jotain paikkaa voisi edestäkin etsiä pikkukajareille.
Re: Samaran stereo- ja kaiutinjuttua (heräte samaran stereoi
Huomasin, että lämmityslaitteesta oli kadonneet pienimmät nopeudet kun asentelin stereoita. Kerkesin purkaa keskikonsolin pois kun etsin irronneita liittimiä, eipä ollut. Samalla laitoin jotain pehmeää vaimennusmattoa keskikonsolin väliin nitinää estämään. Sitten huomasin että johdot oli irti etuvastuksen kyljestä, näkyi suoraan jalkatilasta. Ja oli samat johdot mitkä aluksi roikkui kaasupolkimen tiellä. Taas pelaa lämmityskin.
Hattuhyllyllä olevat kaiuttimet kuuluu suht. hyvin vielä 80 vauhdissa, mutta kovemmalla vauhdilla stereoita pitää huudattaa täysillä että kuuluu eteen. Taakse taas kuuluvat silloin liian kovaa. Jos jollain on olemassa joutilaat kaiutinkotelot samaran etuosaan, oviin tai kojelaudan alle, niin voi kaupata minulle. Sellaiset että ei tarvisi puhkoa ainakaan isompia reikiä mihinkään. Kelpaa myös sopivan aikakauden hattuhyllylle kiinnitettävät kotelot, mitkä suuntaisi nuo 5,25 kajarit kuskia kohti. Olisi minulla kyllä vaimennusmattoa, STP Silveriä. Suunnittelin ainakin kattoon ja oviin sitä laittavani kunhan viitsin alkaa purkaa/hajottaa muoveja. Ehkä stereot kuuluisi astetta paremmin.
Hattuhyllyllä olevat kaiuttimet kuuluu suht. hyvin vielä 80 vauhdissa, mutta kovemmalla vauhdilla stereoita pitää huudattaa täysillä että kuuluu eteen. Taakse taas kuuluvat silloin liian kovaa. Jos jollain on olemassa joutilaat kaiutinkotelot samaran etuosaan, oviin tai kojelaudan alle, niin voi kaupata minulle. Sellaiset että ei tarvisi puhkoa ainakaan isompia reikiä mihinkään. Kelpaa myös sopivan aikakauden hattuhyllylle kiinnitettävät kotelot, mitkä suuntaisi nuo 5,25 kajarit kuskia kohti. Olisi minulla kyllä vaimennusmattoa, STP Silveriä. Suunnittelin ainakin kattoon ja oviin sitä laittavani kunhan viitsin alkaa purkaa/hajottaa muoveja. Ehkä stereot kuuluisi astetta paremmin.
Re: Samaran stereo- ja kaiutinjuttua (heräte samaran stereoi
Nurkissa on teini-Escortin jäljiltä suht. laadukas matontamppaaja eli Subbari. Vahvistimen ja johdot saisin työn puolesta halvalla, joten tuli mieleen asentaa tuo tamppain joko Samaraan tai Corollaan. Polttaako Samara maajohtonsa oikeasti poikki subiasennuksen jälkeen kuten olen kuullut peloteltavan? Tuskin ainakaan jos vaihdan myös auton oman maajohdon vahvempaan ja lisään akun ja koneen väliin yhtä paksun johdon mitä vahvistimen virtakaapeli ja maakaapeli? Samara taitaisi kaivata myös kondensaattorin hifiasennuksiin? Ainakin virtakaapelin, herätteen ja RCA:t varmaan vedän tulevaa varten valmiiksi, kun vaimennuksia varten käytän muoveja ja lattiamattoja auki. Kaiuttimista alkoi kuulua hyvin kun laitoin johdot oikeinpäin..
Re: Samaran stereo- ja kaiutinjuttua (heräte samaran stereoi
Melkoisia esson legendoja, itsellä on ollut useammassakin samarassa subi kontissa ilman konkkaa eikä mitään sähkövikoja ole sen takia tullutjuippi11 kirjoitti:Nurkissa on teini-Escortin jäljiltä suht. laadukas matontamppaaja eli Subbari. Vahvistimen ja johdot saisin työn puolesta halvalla, joten tuli mieleen asentaa tuo tamppain joko Samaraan tai Corollaan. Polttaako Samara maajohtonsa oikeasti poikki subiasennuksen jälkeen kuten olen kuullut peloteltavan? Tuskin ainakaan jos vaihdan myös auton oman maajohdon vahvempaan ja lisään akun ja koneen väliin yhtä paksun johdon mitä vahvistimen virtakaapeli ja maakaapeli? Samara taitaisi kaivata myös kondensaattorin hifiasennuksiin? Ainakin virtakaapelin, herätteen ja RCA:t varmaan vedän tulevaa varten valmiiksi, kun vaimennuksia varten käytän muoveja ja lattiamattoja auki. Kaiuttimista alkoi kuulua hyvin kun laitoin johdot oikeinpäin..

Njet problem, normal katastroof 

Re: Samaran stereo- ja kaiutinjuttua (heräte samaran stereoi
Samara seisoi viikon käyttämättä radio paikallaan, ja ei ollut tyhjentänyt akkua. Subbari tuli laitettua Corollaan, ja Samaraan ehkä tulee myös vahvistin ja johdot valmiiksi että voi tarvittaessa käyttää samaa subbaria siinäkin. Eipä tuollainen pikkuvahvistin taida paljon virtaa viedä.