Samara vs Ford Focus
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Samara vs Ford Focus
Ajoin tänään Hämeenlinnasta Tampereelle virka-autolla. Samalla pääsin vertaamaan Ford Focusta omaan Samaraani. Olen aina ihmetellyt toisia autoilijoita, kun liikennevaloista ei päästä liikkeelle. Tämän päiväisen kokemuksen perusteella en sitä enää ihmettele. Jos muutkin autot paitsi Ladat lähtevät niin huonosti liikkeelle kuin Focus tänään, ei ole ihme, että lähdössä Lada voittaa aina.
Focusta ei ole tarkoitettu ainakaan tällaiselle puolitoistametriselle naiselle. Kuljettajan penkin istuinosa on niin pitkä, että penkin reuna painaa polvitaivetta ja jalat väsyy jo alle 80 km:n matkalla. Samarassa ei tällaista ongelmaa ole. Ulosnäkyvyys on paljon huonompi kuin Samarassa. Ainakin parkkihallista ulostuleminen oli hankalaa, kun ei näe kunnolla ajorataa. Takaa tulevat ohittajat huomaa huonommin Focuksesta kuin Samarasta. Focuksella ajoin alinopeutta, koska kovempaa ajaminen vaatii kovempaa kaasujalan käyttöä kuin Samaralla, voi olla, että huono näkyväisyys, joka ei siis johtunut säästä, vaikutti myös asiaan. Liikennevaloissa pysähtyessä pelästyin, että auto sammui, kun ei kuulunut mitään ääntä, mutta niin ei sentään käynyt.
Hyvänä puolena voisi sanoa, että Focuksen vaihteet oli hyvät, ei ole huonot Samarassakaan, vaikka tottumattomat erehtyvätkin Samaran pakissa ja ykkösessä. Focus oli kevyempi käänneltävä kuin Samara.
Tällä kokemuksella en vaihtaisi Samaraa Focukseen.
Focusta ei ole tarkoitettu ainakaan tällaiselle puolitoistametriselle naiselle. Kuljettajan penkin istuinosa on niin pitkä, että penkin reuna painaa polvitaivetta ja jalat väsyy jo alle 80 km:n matkalla. Samarassa ei tällaista ongelmaa ole. Ulosnäkyvyys on paljon huonompi kuin Samarassa. Ainakin parkkihallista ulostuleminen oli hankalaa, kun ei näe kunnolla ajorataa. Takaa tulevat ohittajat huomaa huonommin Focuksesta kuin Samarasta. Focuksella ajoin alinopeutta, koska kovempaa ajaminen vaatii kovempaa kaasujalan käyttöä kuin Samaralla, voi olla, että huono näkyväisyys, joka ei siis johtunut säästä, vaikutti myös asiaan. Liikennevaloissa pysähtyessä pelästyin, että auto sammui, kun ei kuulunut mitään ääntä, mutta niin ei sentään käynyt.
Hyvänä puolena voisi sanoa, että Focuksen vaihteet oli hyvät, ei ole huonot Samarassakaan, vaikka tottumattomat erehtyvätkin Samaran pakissa ja ykkösessä. Focus oli kevyempi käänneltävä kuin Samara.
Tällä kokemuksella en vaihtaisi Samaraa Focukseen.
Mitä tarkoitat valoista huonosti lähtemisellä? Hidasta kiihtymistä, nykimistä, heikkoa reaktioaikaa vai jotain muuta?
Tuon ulosnäkyvyyden olen minäkin havainnut. Ainakin takatuuppariladasta näkee aivan loistavasti ulos verrattuna euromalliin muotoiltuihin autoihin. Lisäksi auton mittojen arvioiminen on lapsellisen helppoa.
Mielestäni japanilaisissa autoissa on parhaalta tuntuvat vaihteistot.
Tuon ulosnäkyvyyden olen minäkin havainnut. Ainakin takatuuppariladasta näkee aivan loistavasti ulos verrattuna euromalliin muotoiltuihin autoihin. Lisäksi auton mittojen arvioiminen on lapsellisen helppoa.
Mielestäni japanilaisissa autoissa on parhaalta tuntuvat vaihteistot.
Joo...olen Boriksen kanssa samaa mieltä.Välillä tulee ajeltua pojan 2105:sta.Takaikkuna on kuin 42-tuuman laajakaistateleviso verrattuna HB:n 14 tuuman kannettavaan.Ajoasento on taas päinvastoin.Siinä 2105 ajoasentoa voi verrata Linnanmäen vuoristoradan istunpaikkaan kun 110Hb:ssä se on lähes nojatuolitasoa.
Valoista huonosti lähtemisellä tarkoitin sitä, että kun vaihtuu vihreät, ensimmäisenä oleva auto seisoo vaan paikallaan eikä lähde mihinkään. Usein olen viereiseltä kaistalta vastaavanlaisessa tilanteessa lähtenyt heti ja ehtinyt jo risteyksen toiselle puolelle kauas ennenkuin vieressä äsken ollut auto pääsee vasta liikkeelle. Tossa Focuksessa kytkin otti vasta ylhäällä kiinni ja kiihtyminenkin oli heikompi kuin Samarassa. 

No toi kytkinjuttu on oikeastaan tottumiskysymys.Riffa kirjoitti:Valoista huonosti lähtemisellä tarkoitin sitä, että kun vaihtuu vihreät, ensimmäisenä oleva auto seisoo vaan paikallaan eikä lähde mihinkään. Usein olen viereiseltä kaistalta vastaavanlaisessa tilanteessa lähtenyt heti ja ehtinyt jo risteyksen toiselle puolelle kauas ennenkuin vieressä äsken ollut auto pääsee vasta liikkeelle. Tossa Focuksessa kytkin otti vasta ylhäällä kiinni ja kiihtyminenkin oli heikompi kuin Samarassa. :roll:
Kiihtymisestä olen huomannut ihan saman, että Ladan saa kyllä kiihtymään ihan tasavertaisesti muihin nähden. Ensimmäiset 50 metriä ainakin. Sitten ruvetaan antamaan tasoitusta ilmanvastuksen kasvaessa.
Epäilen kyllä, etteivät kaikki autoilijat polje rakkaimpia perheenjäseniään kuten minä tuota laitetta, jota autoksikin kutsutaan. Nehän voi vaikka hajota ja vaivalla kerätyt karstat saattaa irrota.
Focuksessa taitaa olla aika pitkät noi vaihteet, sitä mainostettiin auton alkuaina nimenomaan bensansäästökikkana. Sen takia ehkä. Ja Fokuksen moottorikin saattaa olla enemmän kierroskone kuin Latuskan.
Kytkin taas Fordeissa on aina ollut semmoinen hiukan omanlaisensa, tosi löys ja jos on pitkään ajanut autolla jossa kytkinpolkimessa on vahva jousi, joutuu hetken totuttelemaan Fordin löysään kytkimeen.
Näkyvyys nykyautoissahan on kaikissa omanlaisensa, kun ikkunoiden yläreuna on kauheen korkeella ja mudot nykyautoissa on pyöreät (joskin pyöreys taitaa olla poistuman päin) joten on vaikeampi havaita sitä mihin auto loppuu.
Ja onhan se loppujen lopuksi tottumiskysymys. Auto saattaa aluksi tuntua ihan hoopolta, mutta sitten siihen tottuu.
Fokuksella kun oon joskus ajanu niin eniten tykkäsin jämäkästä alustasta ja siitä että auto menee suoraan. Vähiten pidin sisustuksen laadusta ja ulkonäöstä ja siitä että serkku pitää autonsa aina pirun paskasina sisältä eikä ollut tasapainottanut kumejaan jolloin ratti vatkasi puolelta toiselle. Auto tosin meni ihan suoraan siis.
Jaa niin, en ole koskaan tykänny fokuksien ulkonäöstä, joskin tämä uus malli on ihan nätti sedanina.
Kytkin taas Fordeissa on aina ollut semmoinen hiukan omanlaisensa, tosi löys ja jos on pitkään ajanut autolla jossa kytkinpolkimessa on vahva jousi, joutuu hetken totuttelemaan Fordin löysään kytkimeen.
Näkyvyys nykyautoissahan on kaikissa omanlaisensa, kun ikkunoiden yläreuna on kauheen korkeella ja mudot nykyautoissa on pyöreät (joskin pyöreys taitaa olla poistuman päin) joten on vaikeampi havaita sitä mihin auto loppuu.
Ja onhan se loppujen lopuksi tottumiskysymys. Auto saattaa aluksi tuntua ihan hoopolta, mutta sitten siihen tottuu.
Fokuksella kun oon joskus ajanu niin eniten tykkäsin jämäkästä alustasta ja siitä että auto menee suoraan. Vähiten pidin sisustuksen laadusta ja ulkonäöstä ja siitä että serkku pitää autonsa aina pirun paskasina sisältä eikä ollut tasapainottanut kumejaan jolloin ratti vatkasi puolelta toiselle. Auto tosin meni ihan suoraan siis.
Jaa niin, en ole koskaan tykänny fokuksien ulkonäöstä, joskin tämä uus malli on ihan nätti sedanina.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Joo no se on tosiaan tottumuskysymys toi kytkin. Meinaan se on lähes joka autossa erilainen. Löysä kytkin on sillai mukava ajaa mutta eihän se mikään sit tykki ole ja jne racing. Mut siis koittakaan vaan jotain semmosta autoo missä o vähä pöweriä ja rajummanlaista kytkintä. Meinaan se se vasta kiva on ajaa kaupunkissa. Jalka tutisee ja hiki nousee. Kun tuntuu olevan ihan on/off ja saa jotai anapoolisia teroiiteja napsia että jaksaa sitä kytkintä käytellä. Mut kestäähän se sit woimaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Löytyiskö tuohon slarpan kytkimeen mitään tehostinta/kevennintä, niin kuin esim. tuo kuulalaakeroitu simpukka ohjaupuolelle? Meinaan vaan, kun ois tarkotus, että tuo perheen ylipäälikkökin saattas sillä joskus ajella, mutta kun se on semmonen apulantasäkin kokonen nainen, niin voi olla ongelmia niin ohjauksen kuin kytkimenkin suhteen. Saattas Laakotti saaha paremman vastaanoton tullessaan taloon.
ladoholisti
Joku pieni jarrutehostin sopivasti sovellettuna voisi toimia.Rizhto kirjoitti:Löytyiskö tuohon slarpan kytkimeen mitään tehostinta/kevennintä, niin kuin esim. tuo kuulalaakeroitu simpukka ohjaupuolelle? Meinaan vaan, kun ois tarkotus, että tuo perheen ylipäälikkökin saattas sillä joskus ajella, mutta kun se on semmonen apulantasäkin kokonen nainen, niin voi olla ongelmia niin ohjauksen kuin kytkimenkin suhteen. Saattas Laakotti saaha paremman vastaanoton tullessaan taloon.
Vauhdin tae - alamäki
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo
Itsekin Focusta koeajaneena totesin vähän samaa että auto lähtee liikkeelle erikoisesti, ei tosin nyi eikä nylkytä yhtään, mutta sillai tahmeen pehmeesti, ihan kuin joku automaattivaihteinen...
kytkimiähän on erillaisia, onhan Riffa jo kironnu minunkin Samaran jossa kytkin ottaa ihan ylhäältä. ja jos puhutaan kytkimen raskaudesta niin sopii tulla farmille kokeilemaan miltä tuntuu painaa Volga 24:n kytkintä, siinä vasta tulis hyvää jalkatreeniä jossain keskustassa ajellessa.
kytkimiähän on erillaisia, onhan Riffa jo kironnu minunkin Samaran jossa kytkin ottaa ihan ylhäältä. ja jos puhutaan kytkimen raskaudesta niin sopii tulla farmille kokeilemaan miltä tuntuu painaa Volga 24:n kytkintä, siinä vasta tulis hyvää jalkatreeniä jossain keskustassa ajellessa.

- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
mulla joku aika sitten katkes jousi sieltä jostain kytkinsylinterin kyljestä, nyt on kytkin kuin missätahansa muussa autossa. saa olla miten tarttee uutta jousta jos kytkin talvella jää kylmänä pohjaan.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Re: joo
Tai sitten vanhaa mersun kuorma autoa. En vaan tiiä oliko siinä ihan kunnossa tuo mutta oli aivan h*lvetin jäykkä. 45 min ajon jälkiin ei enää meinannu kytkytintä jaksaa painella...Lada-Jussi kirjoitti:ja jos puhutaan kytkimen raskaudesta niin sopii tulla farmille kokeilemaan miltä tuntuu painaa Volga 24:n kytkintä, siinä vasta tulis hyvää jalkatreeniä jossain keskustassa ajellessa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Toyotan hj 60/61 mallista alipainetehostettu kytkimen poljinsylinteri heikkojalkaisille Lada-kuskeille!Stefa kirjoitti:Joku pieni jarrutehostin sopivasti sovellettuna voisi toimia.Rizhto kirjoitti:Löytyiskö tuohon slarpan kytkimeen mitään tehostinta/kevennintä, niin kuin esim. tuo kuulalaakeroitu simpukka ohjaupuolelle? Meinaan vaan, kun ois tarkotus, että tuo perheen ylipäälikkökin saattas sillä joskus ajella, mutta kun se on semmonen apulantasäkin kokonen nainen, niin voi olla ongelmia niin ohjauksen kuin kytkimenkin suhteen. Saattas Laakotti saaha paremman vastaanoton tullessaan taloon.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: joo
Tuohon mesen kuorma-autoon voin yhtyä, piti kerran moisella liikenteessä ollessani oikeasti pysähtyä kun jalka kramppasi. Enkä mielestäni ole hirveän heikkojalkainen mutta tuo vei voiton kaupunkipyörityksessä.jta kirjoitti:Tai sitten vanhaa mersun kuorma autoa. En vaan tiiä oliko siinä ihan kunnossa tuo mutta oli aivan h*lvetin jäykkä. 45 min ajon jälkiin ei enää meinannu kytkytintä jaksaa painella...Lada-Jussi kirjoitti:ja jos puhutaan kytkimen raskaudesta niin sopii tulla farmille kokeilemaan miltä tuntuu painaa Volga 24:n kytkintä, siinä vasta tulis hyvää jalkatreeniä jossain keskustassa ajellessa.
Vauhdin tae - alamäki