neulaventtiili

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
LadaJanne

neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Moi! Tilasin nappikseen kaasarin korjaus sarjan lähinnä kuluneen neulaventtiilin takia mansemotorssilta.tuossa asensin sarjan ja uudessa neulaventtiilissä on sellainen outo "pallo" venttiilin alaosassa..en ole tuollaista ennen nähnyt,aina kartioita ollut..lähti käyntiin ja sammui,tulvii kaasuläpän päälle eikä lähde enää..ei se jumita ja koho pelaa normaalisti,bensanpinta yli puolen kammion nyt kun ei starttaa..
Voiko muutakaan olla kuin viallinen venttiili?

Edit: varmaan olis kuulunut kyssäri tuonne teknisiin kyssäreihin..
Jouduin laittamaan vanhan neulan takaisin jolla lähti käyntiin..ongelma vaan siinä et tämä neula on dgv weberistä,kumikärkinen,jolla saa liikaa soppaa. oikea neula taas on sopivasti kiillottunut yhdestä kohdasta ja oireilee...nyt ei sit ole yhtään oikeaa neulaa.. :?
Laitoin tuonne mansemotorssille viestiä et olisko väärä neulaventtiili tai viallinen kyseessä.

Huomattavan paljon paremmin toimii nyt kun on kaikki romut uudet ja vielä ykköskurkulle vaihdoin 125 suuttimen 107 tilalle.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

tarkistikko bensapinnan korkeuden ku asensit uuden neulaventtiilin?
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Ainoastaan silmämääräisesti koska ei lähtenyt edes käyntiin uudella neulaventtiilillä..paljonkos se bensanpinta on näissä orkkis kaasareissa? tai vaihtoehtoisesti kohon liike? ei ole tullut mittailtua kuin webereistä pintaa ja kohon liikettä..

Voin laittaa tänään vaikka kuvan siitä uudesta venttiilistä,se on erikoinen mielestäni,kuin olisi sorvaus jäänyt kesken ennen terävää kärkeä.. :roll: en ole koskaan tuollaista nähnyt..

Laitan tänään vielä sen ihan orkkis neulan paikalleen koska sillä olevat pienet nykimiset ja alakierroksilla oleva voimattomuus johtui pääasiassa tuosta ykköskurkun pienestä suuttimesta..

Erittäin pirteä tuli käytökseltään tuon korjaussarjan ansiosta,ei paljoakaan eroa edelliseen 1200:seen johon laitoin dgv:een..huiputkin kasvoi n.15km/h.. :shock:
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Nyt selvisi kun ManseMotorssilta oli vastaus! Eli "pallopää" neulaventtiilin,merkiltään Deres,päässä kuuluu olla pieni silikoonirengas,nyt en todellakaan tiedä hävitinkö sen vai eikö sitä ollutkaan..jotta bensanpaine pitää.
Käytetään turbo piireissä ja sietää ainakin 0.75bar bensanpaineet.

Lupasivat uuden lähettää,pitää käydä tallin lattialta kattelee löytyykö o-rengas jos olis vaikka tippunut..
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Uusi neulaventtiili tilattu ja löytyihän se o-rengaskin tallin lattialta..jotenkin hankala oli säätää seokset tyhjäkäynnillä,ei meinannut millään löytyä sopivaa kohtaa,en tiedä onko miten tarkka sen o-renkaan suhteen et olisko se lyttääntynyt lattialla,tai vaikuttaako se ykköskurkun isompi suutin tyhjäkäyntiseoksiin?
Kyllä tyhjää käy mut ehkä aavistuksen rikkaasti..kulku on kuitenkin tasaista eikä nyvi millään alueella ja vaihdon yhteydessä tuttu nykäisy on pois.
Seurataan tilannetta ja vaihdetaan vaikka vielä kertaalleen se uusi neula jos tuntuu et ei pelaa..

Bensanpinnan korkeuden ja kohon max liikkeen voisin samalla tarkistaa jos jollain olisi arvot?
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

LadaJanne kirjoitti:Uusi neulaventtiili tilattu ja löytyihän se o-rengaskin tallin lattialta..jotenkin hankala oli säätää seokset tyhjäkäynnillä,ei meinannut millään löytyä sopivaa kohtaa,en tiedä onko miten tarkka sen o-renkaan suhteen et olisko se lyttääntynyt lattialla,tai vaikuttaako se ykköskurkun isompi suutin tyhjäkäyntiseoksiin?
Kyllä tyhjää käy mut ehkä aavistuksen rikkaasti..kulku on kuitenkin tasaista eikä nyvi millään alueella ja vaihdon yhteydessä tuttu nykäisy on pois.
Seurataan tilannetta ja vaihdetaan vaikka vielä kertaalleen se uusi neula jos tuntuu et ei pelaa..

Bensanpinnan korkeuden ja kohon max liikkeen voisin samalla tarkistaa jos jollain olisi arvot?
riippu minkä suuttimen oot vaihtanut isommaksi. pää vai tyhjäkäynti suuttimen? tyhäkäynti suutin vaikuttaa tyhjäkäynti seokseen.
bensapinna korkeuden säätöö löytyy ohjeet täältäkin ku ettii. viikko sitte viimeksi etin ja löysin. olikoha 7mm poranterä ku mahtuu kannen ja kohon väliin ni korkeus aika likelle oikea.
sitte yks asia, eihän kaasuläppä oo auki? sillon vetää bensaa pääsuutin piiriltä ja sitä ei saa tehä.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Eli ihan kaikki suuttimet vaihdoin kun sen korjaussarjan laitoin,tyhjikset ja pääsuuttimet,ainoastaan ykköskurkun pääsuutin tuli isommaksi eli 107->125. niissä uusissa tyhjiksen putkissa ei ollut merkintöjä mutta paketissa oli merkattu 50 ja 60.ja kyllä ne silmällä erotti kumpi on kumpi.Vaihdoin tänään varmuuden vuoksi vanhan 50:seksi merkatun tyhjäkäynti suuttimen takaisin.
Ihan hyvin se pyörii mutta tosi vaikeaa on seosruuvista saada ääripäitä tyhjäkäyntiin,niinkuin ei melkein vaikuttaisi mitään. Ja kylmänä startatessa tarkempana kuin ennen.

Tarkastan sen kohon liikkeen kun saan uuden neulaventtiilin,ainakin sen uuden o-renkaan laitan siitä.Kyllä mielestäni kaasuläppä sulkeutuu kokonaan.Tarkastetaan se vielä sit samalla.

Tuossa 10min annoin käydä tyhjää niin pari kertaa teki stumpin ja melkein sammui..et jotain häikkää siellä vielä on.
Avatar
jta
Viestit: 4422
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja jta »

Suosittelen ostaan Lada-shopista korjausrompun. Sieltä löytyy kaikki mahdolliset säätö-arvot.
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

En ilmeisesti osaa etsiä kun en löytänyt sieltä shopista mitään korjaus romppua..vanhoja kirjoituksia etsin ja löysin weberille ja atstekeille säätöarvoja ja yhden topicin ozonille..eli kansi pystyyn ja kohon ja tiivisteen väli mitta 6.5+-0.25mm ja kohon liike 8+-0.25mm. No se välimitta oli noin 6.15mm ja säädin sen sinne 6.5mm. Kohon liikettä en tajunnut miten se 8mm mitataan. Ehkä nätimmin käy mutta yläkierroksilla veto heikompi..tässä kuitenkin haetaan täydellistä käyntiä ja toimivuutta,siksi joudun kyselemään apuja..on näitä satoja kertoja purettu ja säädetty mutta ei näin vaikeaksi ole mennyt koskaan..
Pakko vielä ensi viikolla vaihtaa se uusi neulis ja jotain ihmetellä..kuitenkin vanhalla metalli neulaventtiilillä säätö oli paljon helpompaa,tyhjäkäynti seoksien kohdalla.

Onko sille bensanpinnalle kammion pohjalta mitattuna myös joku arvo olemassa..olisi suht helpompi mitata..
Nyt väsäsin hiomapaperista 6.5mm tulkin millä sen kohon ja kannen välimitan mittasin..niin ja kait se oikein sit oli et siitä kohon "keskikohdan" ja kannen välimitta..
Avatar
jta
Viestit: 4422
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja jta »

Tässäpä olis nuo säädöt kuvallisena.

Kuva
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Erittäin paljon kiitoksia!Näin epäilinkin tuon max liikkeen,se on mielestäni pielessä.onko tuo 7.5mm ilman kannen tiivistettä vai tiivisteen kanssa?
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

No niin..eli tein säädöt tiiviste paikallaan et toivottavasti meni oikein..vaihdoin vanhan metallikärkisen neulaventtiilin paikalleen koska tuo dereksen o-rengas malli jumitti kun testasin kohon max liikettä ja arvot olivat erilaiset tuolla dereksen neulalla ja "pesällä". Ja ne ei käy ristiin eli vanhan mallisella neulalla on oma pesänsä ja tuolle derekselle on omansa.
Jostain syystä kohon max liike oli aivan pielessä..varmaan päässyt jossain vaiheessa kieleke vääntymään.
7.5mm poranterällä mittasin kannen ja kohon välimitan ja sitten 7.5mm ja 8mm poranterät päällekkäin ja niillä sitten tuo maksimi kohon avautuminen.
Käy paljon nätimmin ja ei mitään nykimisiä,tyhjää pyörii herkemmin eli seokset on aika lailla kohdallaan.
korvakuulolla säädin tyhjäkäyntiseokset mutta käyn vielä jossain vaiheessa ottamassa pakoarvot koneessa kun on tuo leimakin tammikuun lopussa.
Avatar
jta
Viestit: 4422
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja jta »

Vielä kun sytkän tarkistat että on varmasti kohdallaan niin en usko että pitäisi olla ongelmia päästöjen kans.
LadaJanne

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

tuskin se muuttunut itsestään on mut tarkistetaan. Tullut käytyä aina ammattikoululta hakemassa päästöt kun saa edullisemmin lapun kuin konttorilta ostettuna. saahan se co arvo olla 3.5 mutta yleensä tuntuis toimivan paremmin rikkaammallakin,ainakin tuonne ihan yläpäähän säädettävä.

Venttiilit tuli tuossa säädettyä aikaisemmin mut jäi ikävästi yksi vielä naputtamaan..eli sekin pitää tehdä vielä uusiks. onneks tuli tilattua se leveä liuska manselta.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: neulaventtiili

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

LadaJanne kirjoitti:tuskin se muuttunut itsestään on mut tarkistetaan. Tullut käytyä aina ammattikoululta hakemassa päästöt kun saa edullisemmin lapun kuin konttorilta ostettuna. saahan se co arvo olla 3.5 mutta yleensä tuntuis toimivan paremmin rikkaammallakin,ainakin tuonne ihan yläpäähän säädettävä.

.
kyllä se sytkäennakko muuttuu. 3 viikkoa sitte yhtä ladaa säätelin ni 2.0-2.5 co arvolla tyhjäkäynti oli paras.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Vastaa Viestiin