1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Eli siis, hiljattain tuli hommattua 1200L "nappisilmä" harrastepeliksi itelle ja muiden perus korjausten ym. lomassa ois sitten tarkotus antaa tekniikalle jonkun sortin piristysruiske ja siinä samalla hieman opiskella ja harjotella viritystä kun ei tuota ole ennen tullut kokeiltua. Kaupan päälle mukkaan tuli garrettin turbo (mallia en nyt tähän hätään osaa sanoa valitettavasti :? ), turbon hukkaportti ja IC sekä weberin 32/36 DGAV

Olenki tässä nyt mietiskelly että mikä olis viisainta sitte; istuttaa nuo hilppeet tuohon nappisilmän vakiomottiin (toki kasata kaikki muutkin tarvittavat hilppeet ympärille, ymmärrän tietysti ettei ole bolt on -tavaraa :D ) vaiko hommata jostaki isompaa lohkoa/konetta ja rakentaa se sitten, mitäpä on kokeneemmat mieltä...?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Onko mitenkään mahdollista raottaa tätä suurta salaisuutta? Eli missä päin Suomea tämä olis tarkoitus toteuttaa?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

toktornivako kirjoitti:Onko mitenkään mahdollista raottaa tätä suurta salaisuutta? Eli missä päin Suomea tämä olis tarkoitus toteuttaa?
eli lapissa sijaitsee tämä salaisuuksien kammio :D pellossa tarkemmin sanottuna
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Helpoitenhan saat itse vastauksen, sinun pitää vain päättää että mitä haluat tuolta autolta?

Kevyt cruisailu peli, ilman jatkuvaa säätämistä ja tinkeröintiä =

imusarjan & kannen kanavien kohdistus. Peltisarja & 2 tuumanen putkisto ja weber kiinni. jippii. meno on tasaista ja mukavaa.

Ällistys & pällistys lapin kansalle. hienosäätöä ja rutinoitua huollossa pitoa.

turbo kiinni ja naama virneeseen. Näin :D

Itsehän kuulun tuohon ensimmäisen porukkaan. työmatka on 20 kilsaa korkeintaan suuntaansa niin toi 1.7i farkku vetää omineen ihan kivasti. Nyt kun etelässäkin on kivasti lunta niin onhan sillä kiva sladitellakkin.

mutta oishan se lukkoperä & hengittävämpi putkistokin kiva.
samallahan ne menee uusiksi kun ne on muutenkin paskana.
niinku kuskin ovikin.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Asentaja

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Ei muutakun garretti kiinni (ja jos sattuu olemaan mallia pakopesä pieni niin herää mukavasti vielä 1200:ssa). helpommala pääset jos saat käsiisi dellorto dhla sarjan kaasarin mihin laitat paineistus sarjan ja jolle teet kokonaan oman imusarjan että jakaa seosta tasaisesti (ladan oman imusarjan liittämiseen mutka pätkällä ei jaa tasaisesti ahtojen kanssa)
sähköinen korkeapaine bensapuppu mallia vaikka biltema ja malpassin ahtojen mukaan säätyvä säädin hoitamaan ruokinnan
ja ei muutaku ahtoputket kokonaisuudessaan valmiiks ja mielellään joku välijäähdytin keulille ja jos oikee hyvä haluu ni saabi myöstävä ali/ylipainekello lada kärjettömää jakajaa kii
ja säätöihi helpottaa kummasti vaik plx dm6 laajakaista!
näin lyhyesti :D
ja "hyvä" kuntoinen kone kestää hyvin vaikka yli kilon paineet jos vaan säädöt edes vähäänkään kohdillaan
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja veli samara »

DGV:stäkin saat oivan kaasarin turbon kanssa(itsellä toimi 1200 turbo koneen kanssa hyvin), eikä jatkuvaa säätämistä tule kun tekee kerralla ja kunnolla. Sytkään panostaminen vähentää konerikon riskiä...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Tattista vain kaikille hyvistä vinkeistä/ehdotuksista :)

Kyllä taidan alkajaisiks kokeilla tolla 1200 konneella, nakata siihen DGV:n ja muuta pientä viriä (avartaa imukanavat, kärjetön sytytys, putkistoa yms.) sitten ajella vähän aikaa sillä setillä ja jos (ja kun :D ) tehonnälkä kasvaa niin sitte alkaa miettiä isompaa myllyä ja turbotushommia.. tavallaan asteittain kokeilla, kun saa yhen setin toimimaan kunnolla niin siitä jatkaa sitte etiäpäin :D
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Nyt olis sitten vähän lisää kysyttävää, mietin tässä semmosta että jos tosiaan ensteks tekisin semmosen maltillisen katuvirin, (tehotavoitetta varsinaisesti ei ole tällä haavaa sen kummemmin, mutta jos ajateltaisiin että ~90-100hv:n kieppeille mahollisesti pääsis). Tässä aikani tutkaillu ja ymmärtäny sillä tavalla että jos virtauksia aikoo parantaa niin parempi laskea itse lohkoa kun kantta koska kannen laskeminen heikentäis kannen rakennetta ja kannentiiviste ei välttämättä yhtä hyvin enää kestä.. Jos näin on niin mitäs muita palikoita täytyis vaihtaa lohkon laskemisen yhteyessä? Pitääkö venttiileihin/venttiilin jousiin panostaa? männät? kiertokanget? jne..? Ja minkä verran nappisilmän 1.2L lohkoa kannattais laskea/kestää laskea?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

1,2:sen lohkoa en tunne mutta 1,5:sesta 2mm on sopiva, eli itse näät sen parhaiten kun kannen nyppäät irti (männät lohkon tasalle) männillä/kangilla pärjää jos ei ole esim, väljä että olis koneistuksen tarvis? Nokkaa ja peltisarjaa hankkimaan niin yhteyttä sitten tänne päin 8)
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja veli samara »

1200 lohkossa männät tulee lohkon tasalle, mun muistaakseni. Voihan ne männät tulla vähän lohkon ylikin. 8) Kantta voi laskea jonkun verran ilman ongelmia. Venttiileitä saa venäjältä valmiiksi muokattuina, myös isompiakin jotka sopii vakio seeteihin.
Itse panostaisin kanteen eniten, koska sen voi vaihtaa aina uuteen lohkoon jos 1200 pannu ei enää riitäkkään 8) VAuhtiksen kevennystäkin kannattaa harkita.

Haulla löytyy paljon juttua hakusanalla: lohkon tasalle.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
jta
Viestit: 4371
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja jta »

Juu 1200 koneessa männät tulee lohkontasalle eli siitä ei juuri pysty pois ottaan. Kunnollinen kaasari ja jos ei virinokkaa niin vähintään 1700i:n nokka ja sille soppeli ajoitus niin on jo huomattavasti parempi kuin vakio. Vielä imu- & pakosarjan kohdistus kanteen ja kanavien siistintä niin kohtalaisen hyvin vetävä kone tulee. Ei siitä silti mikään raketti tule mutta ei sitä ihmeitä noin pieneltä koneelta voi oottaakkaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Juu niinhän se oli ja tais korjaantua tasalakisilla männillä.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja veli samara »

1700 koneet tuntuu olevan harvassa tänä päivänä, mutta 1500 koneita löytyy vielä ja silloin tällöin vastaan sattuu tulemaan 1600 koneitakin.
1200 lohkosta kun ei voi oikeen ottaa(tai no voi mutta hyvin vähän) ja männätkin on tasalakiset jo valmiina, niin siirtyy suoraan isompiin lohkoihin. 1500 lohko on ihan hyvä valinta. Siitä sitten sipasee 1,8mm poies niin männät lohkon tasalla. Ja 1500 männissä tais olla pienet kuopat jos oikeen muistan, joten puristuksia sais lisää vaihtamalla 1200 männät(ei tarvetta jos lohkosta höylää). Kun iskun pituus on eri ja taasen poraus sama kuin 1200.
sarjojen kohdistuksen aikana kannattaa katsoa myös imusarjan kanavia. Saattaa olla ryppyä sielläkin. ja kaasarin kohdistus imusarjaankin vois tehä terää. Jotain portaita tais olla sielläkin jo. Ja jos menet vakio pakosarjalla, niin kannattaa katsoa pakosarjan ja alkuputken liitos. Mulla oli venäjän poika hitsannut isolla virralla, joten alkuputken laipan kohdilta kanava olikin melkein 1cm kapeampi mitä se putki oli.... :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
jta
Viestit: 4371
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja eikös tuon 1,5 koneen saa helposti porattua 1,6 litraseks samoiten kuin 1,2 -->1,3.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

elikkäs, jos ajateltaisiin että jossain vaiheessa hommaisin sitte 1500 koneen/lohkon niin 1200 kansi menis laittaa sitte siihen? ajattelin että jos nyt vielä toistaseksi pitäytyisin tässä 1200 pannussa, tekisin siihen tosiaan semmosen kevyen katuvirin ja sitten olosuhteiden salliessa (lähinnä budjetin salliessa oikeastaan :D ) hommaisin isompaa konetta/lohkoa, siitä sitten vähän isommin tehoja alkaa ottaan ulos 8) mites muuten nuo katsastus systeemit, onko mitään onkelmia saaha leimasta läpitte esim. sitten ko laittaa isompaa konetta nokalle? (ja jos ajatellaan että siihen nakkais sitten garretin kiinni hilppeineen päivineen) :shock:
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Vastaa Viestiin