1200L viritys pohdintaa/neuvoja
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Eli siis, hiljattain tuli hommattua 1200L "nappisilmä" harrastepeliksi itelle ja muiden perus korjausten ym. lomassa ois sitten tarkotus antaa tekniikalle jonkun sortin piristysruiske ja siinä samalla hieman opiskella ja harjotella viritystä kun ei tuota ole ennen tullut kokeiltua. Kaupan päälle mukkaan tuli garrettin turbo (mallia en nyt tähän hätään osaa sanoa valitettavasti ), turbon hukkaportti ja IC sekä weberin 32/36 DGAV
Olenki tässä nyt mietiskelly että mikä olis viisainta sitte; istuttaa nuo hilppeet tuohon nappisilmän vakiomottiin (toki kasata kaikki muutkin tarvittavat hilppeet ympärille, ymmärrän tietysti ettei ole bolt on -tavaraa ) vaiko hommata jostaki isompaa lohkoa/konetta ja rakentaa se sitten, mitäpä on kokeneemmat mieltä...?
Olenki tässä nyt mietiskelly että mikä olis viisainta sitte; istuttaa nuo hilppeet tuohon nappisilmän vakiomottiin (toki kasata kaikki muutkin tarvittavat hilppeet ympärille, ymmärrän tietysti ettei ole bolt on -tavaraa ) vaiko hommata jostaki isompaa lohkoa/konetta ja rakentaa se sitten, mitäpä on kokeneemmat mieltä...?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Onko mitenkään mahdollista raottaa tätä suurta salaisuutta? Eli missä päin Suomea tämä olis tarkoitus toteuttaa?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
eli lapissa sijaitsee tämä salaisuuksien kammio pellossa tarkemmin sanottunatoktornivako kirjoitti:Onko mitenkään mahdollista raottaa tätä suurta salaisuutta? Eli missä päin Suomea tämä olis tarkoitus toteuttaa?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 6.1.2012 20:10
- Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Helpoitenhan saat itse vastauksen, sinun pitää vain päättää että mitä haluat tuolta autolta?
Kevyt cruisailu peli, ilman jatkuvaa säätämistä ja tinkeröintiä =
imusarjan & kannen kanavien kohdistus. Peltisarja & 2 tuumanen putkisto ja weber kiinni. jippii. meno on tasaista ja mukavaa.
Ällistys & pällistys lapin kansalle. hienosäätöä ja rutinoitua huollossa pitoa.
turbo kiinni ja naama virneeseen. Näin
Itsehän kuulun tuohon ensimmäisen porukkaan. työmatka on 20 kilsaa korkeintaan suuntaansa niin toi 1.7i farkku vetää omineen ihan kivasti. Nyt kun etelässäkin on kivasti lunta niin onhan sillä kiva sladitellakkin.
mutta oishan se lukkoperä & hengittävämpi putkistokin kiva.
samallahan ne menee uusiksi kun ne on muutenkin paskana.
niinku kuskin ovikin.
Kevyt cruisailu peli, ilman jatkuvaa säätämistä ja tinkeröintiä =
imusarjan & kannen kanavien kohdistus. Peltisarja & 2 tuumanen putkisto ja weber kiinni. jippii. meno on tasaista ja mukavaa.
Ällistys & pällistys lapin kansalle. hienosäätöä ja rutinoitua huollossa pitoa.
turbo kiinni ja naama virneeseen. Näin
Itsehän kuulun tuohon ensimmäisen porukkaan. työmatka on 20 kilsaa korkeintaan suuntaansa niin toi 1.7i farkku vetää omineen ihan kivasti. Nyt kun etelässäkin on kivasti lunta niin onhan sillä kiva sladitellakkin.
mutta oishan se lukkoperä & hengittävämpi putkistokin kiva.
samallahan ne menee uusiksi kun ne on muutenkin paskana.
niinku kuskin ovikin.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Ei muutakun garretti kiinni (ja jos sattuu olemaan mallia pakopesä pieni niin herää mukavasti vielä 1200:ssa). helpommala pääset jos saat käsiisi dellorto dhla sarjan kaasarin mihin laitat paineistus sarjan ja jolle teet kokonaan oman imusarjan että jakaa seosta tasaisesti (ladan oman imusarjan liittämiseen mutka pätkällä ei jaa tasaisesti ahtojen kanssa)
sähköinen korkeapaine bensapuppu mallia vaikka biltema ja malpassin ahtojen mukaan säätyvä säädin hoitamaan ruokinnan
ja ei muutaku ahtoputket kokonaisuudessaan valmiiks ja mielellään joku välijäähdytin keulille ja jos oikee hyvä haluu ni saabi myöstävä ali/ylipainekello lada kärjettömää jakajaa kii
ja säätöihi helpottaa kummasti vaik plx dm6 laajakaista!
näin lyhyesti
ja "hyvä" kuntoinen kone kestää hyvin vaikka yli kilon paineet jos vaan säädöt edes vähäänkään kohdillaan
sähköinen korkeapaine bensapuppu mallia vaikka biltema ja malpassin ahtojen mukaan säätyvä säädin hoitamaan ruokinnan
ja ei muutaku ahtoputket kokonaisuudessaan valmiiks ja mielellään joku välijäähdytin keulille ja jos oikee hyvä haluu ni saabi myöstävä ali/ylipainekello lada kärjettömää jakajaa kii
ja säätöihi helpottaa kummasti vaik plx dm6 laajakaista!
näin lyhyesti
ja "hyvä" kuntoinen kone kestää hyvin vaikka yli kilon paineet jos vaan säädöt edes vähäänkään kohdillaan
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
DGV:stäkin saat oivan kaasarin turbon kanssa(itsellä toimi 1200 turbo koneen kanssa hyvin), eikä jatkuvaa säätämistä tule kun tekee kerralla ja kunnolla. Sytkään panostaminen vähentää konerikon riskiä...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Tattista vain kaikille hyvistä vinkeistä/ehdotuksista
Kyllä taidan alkajaisiks kokeilla tolla 1200 konneella, nakata siihen DGV:n ja muuta pientä viriä (avartaa imukanavat, kärjetön sytytys, putkistoa yms.) sitten ajella vähän aikaa sillä setillä ja jos (ja kun ) tehonnälkä kasvaa niin sitte alkaa miettiä isompaa myllyä ja turbotushommia.. tavallaan asteittain kokeilla, kun saa yhen setin toimimaan kunnolla niin siitä jatkaa sitte etiäpäin
Kyllä taidan alkajaisiks kokeilla tolla 1200 konneella, nakata siihen DGV:n ja muuta pientä viriä (avartaa imukanavat, kärjetön sytytys, putkistoa yms.) sitten ajella vähän aikaa sillä setillä ja jos (ja kun ) tehonnälkä kasvaa niin sitte alkaa miettiä isompaa myllyä ja turbotushommia.. tavallaan asteittain kokeilla, kun saa yhen setin toimimaan kunnolla niin siitä jatkaa sitte etiäpäin
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Nyt olis sitten vähän lisää kysyttävää, mietin tässä semmosta että jos tosiaan ensteks tekisin semmosen maltillisen katuvirin, (tehotavoitetta varsinaisesti ei ole tällä haavaa sen kummemmin, mutta jos ajateltaisiin että ~90-100hv:n kieppeille mahollisesti pääsis). Tässä aikani tutkaillu ja ymmärtäny sillä tavalla että jos virtauksia aikoo parantaa niin parempi laskea itse lohkoa kun kantta koska kannen laskeminen heikentäis kannen rakennetta ja kannentiiviste ei välttämättä yhtä hyvin enää kestä.. Jos näin on niin mitäs muita palikoita täytyis vaihtaa lohkon laskemisen yhteyessä? Pitääkö venttiileihin/venttiilin jousiin panostaa? männät? kiertokanget? jne..? Ja minkä verran nappisilmän 1.2L lohkoa kannattais laskea/kestää laskea?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
1,2:sen lohkoa en tunne mutta 1,5:sesta 2mm on sopiva, eli itse näät sen parhaiten kun kannen nyppäät irti (männät lohkon tasalle) männillä/kangilla pärjää jos ei ole esim, väljä että olis koneistuksen tarvis? Nokkaa ja peltisarjaa hankkimaan niin yhteyttä sitten tänne päin
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
1200 lohkossa männät tulee lohkon tasalle, mun muistaakseni. Voihan ne männät tulla vähän lohkon ylikin. Kantta voi laskea jonkun verran ilman ongelmia. Venttiileitä saa venäjältä valmiiksi muokattuina, myös isompiakin jotka sopii vakio seeteihin.
Itse panostaisin kanteen eniten, koska sen voi vaihtaa aina uuteen lohkoon jos 1200 pannu ei enää riitäkkään VAuhtiksen kevennystäkin kannattaa harkita.
Haulla löytyy paljon juttua hakusanalla: lohkon tasalle.
Itse panostaisin kanteen eniten, koska sen voi vaihtaa aina uuteen lohkoon jos 1200 pannu ei enää riitäkkään VAuhtiksen kevennystäkin kannattaa harkita.
Haulla löytyy paljon juttua hakusanalla: lohkon tasalle.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Juu 1200 koneessa männät tulee lohkontasalle eli siitä ei juuri pysty pois ottaan. Kunnollinen kaasari ja jos ei virinokkaa niin vähintään 1700i:n nokka ja sille soppeli ajoitus niin on jo huomattavasti parempi kuin vakio. Vielä imu- & pakosarjan kohdistus kanteen ja kanavien siistintä niin kohtalaisen hyvin vetävä kone tulee. Ei siitä silti mikään raketti tule mutta ei sitä ihmeitä noin pieneltä koneelta voi oottaakkaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Juu niinhän se oli ja tais korjaantua tasalakisilla männillä.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
1700 koneet tuntuu olevan harvassa tänä päivänä, mutta 1500 koneita löytyy vielä ja silloin tällöin vastaan sattuu tulemaan 1600 koneitakin.
1200 lohkosta kun ei voi oikeen ottaa(tai no voi mutta hyvin vähän) ja männätkin on tasalakiset jo valmiina, niin siirtyy suoraan isompiin lohkoihin. 1500 lohko on ihan hyvä valinta. Siitä sitten sipasee 1,8mm poies niin männät lohkon tasalla. Ja 1500 männissä tais olla pienet kuopat jos oikeen muistan, joten puristuksia sais lisää vaihtamalla 1200 männät(ei tarvetta jos lohkosta höylää). Kun iskun pituus on eri ja taasen poraus sama kuin 1200.
sarjojen kohdistuksen aikana kannattaa katsoa myös imusarjan kanavia. Saattaa olla ryppyä sielläkin. ja kaasarin kohdistus imusarjaankin vois tehä terää. Jotain portaita tais olla sielläkin jo. Ja jos menet vakio pakosarjalla, niin kannattaa katsoa pakosarjan ja alkuputken liitos. Mulla oli venäjän poika hitsannut isolla virralla, joten alkuputken laipan kohdilta kanava olikin melkein 1cm kapeampi mitä se putki oli....
1200 lohkosta kun ei voi oikeen ottaa(tai no voi mutta hyvin vähän) ja männätkin on tasalakiset jo valmiina, niin siirtyy suoraan isompiin lohkoihin. 1500 lohko on ihan hyvä valinta. Siitä sitten sipasee 1,8mm poies niin männät lohkon tasalla. Ja 1500 männissä tais olla pienet kuopat jos oikeen muistan, joten puristuksia sais lisää vaihtamalla 1200 männät(ei tarvetta jos lohkosta höylää). Kun iskun pituus on eri ja taasen poraus sama kuin 1200.
sarjojen kohdistuksen aikana kannattaa katsoa myös imusarjan kanavia. Saattaa olla ryppyä sielläkin. ja kaasarin kohdistus imusarjaankin vois tehä terää. Jotain portaita tais olla sielläkin jo. Ja jos menet vakio pakosarjalla, niin kannattaa katsoa pakosarjan ja alkuputken liitos. Mulla oli venäjän poika hitsannut isolla virralla, joten alkuputken laipan kohdilta kanava olikin melkein 1cm kapeampi mitä se putki oli....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
Ja eikös tuon 1,5 koneen saa helposti porattua 1,6 litraseks samoiten kuin 1,2 -->1,3.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: 1200L viritys pohdintaa/neuvoja
elikkäs, jos ajateltaisiin että jossain vaiheessa hommaisin sitte 1500 koneen/lohkon niin 1200 kansi menis laittaa sitte siihen? ajattelin että jos nyt vielä toistaseksi pitäytyisin tässä 1200 pannussa, tekisin siihen tosiaan semmosen kevyen katuvirin ja sitten olosuhteiden salliessa (lähinnä budjetin salliessa oikeastaan ) hommaisin isompaa konetta/lohkoa, siitä sitten vähän isommin tehoja alkaa ottaan ulos mites muuten nuo katsastus systeemit, onko mitään onkelmia saaha leimasta läpitte esim. sitten ko laittaa isompaa konetta nokalle? (ja jos ajatellaan että siihen nakkais sitten garretin kiinni hilppeineen päivineen)
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks