Peugeot 405GL 1,6 -94

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Olosuhteiden pakosta tuli kasvattettua autokatrasta mysö Peugeot-voittajalla, kuten mainosfraasi menee. Pysyy omissa nimissä, mutta menee köyttöön toisaalle kohtuullista korvausta vastaan. Kesäksi palaa sitten omaan käyttöön ja katsastukseen.

plussat

yllättävän hyvä ja jämäkkä ajaa
vähän ajetut 2-vuotiaat nastarenkaat (tosin pinnatut CR-Renkaat, mutta hyvä pito on)
galvanoitu ja ruosteeton kori
taka-akseli täysin kunnossa (tyyppivikaa tässä mallissa paljon näissä)
ollut 11 vuotta samalla omistajalla, vihkossa tankkauksia myöten kaikki huollot ja korjaukset
todella siististi pidetty, siältä kuin uusi kuski. penkkiä lukuunottamatta (repeämä)
sisusta modernisoitu verrattuna siihen, mitä oli automallin esittelyaikaan -88

miinukset

ns. karvalakkimalli, ei edes keskuslukitusta ja köyhempi mittaristo
seissyt pois liikenteestä 5 kk, hieman ummehtunut tuoksu sisällä jne
ohjaustehostin hukkaa hieman öljyä, vika tullut seisonnassa

Kokemuksia lisää, kun niitä karttuu. Toivotaan, että tämä palvelee käytössään Carinaa paremmin, eikä vikoja ilmaannu tuon parin kuukauden aikana, kun on kovassa käytössä muualla.

Ajettu tällä on nyt 320 tkm.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mielenkiintoista.Olen minäkin noita nettiautossa katsellut.Eikö ole aika tilava ja taloudellinen peli?
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Edes 1,9 SRi yli 120hv koneella ei syönyt kuin reilut 6 litraa sadalle maantieajossa, 1,6 ei voi ainakaan paljon pieniruokaisempi olla. 1,9 luksusmalli oli monien murheiden pesä, pösöissä kannattaakin hankkia karvalakkimalli. Mikään ylimääräinen sähköhärpäke ei kuitenkaan toimisi enää tuon ikäisenä, varsinkaan jos liittimiä ei putsaile välillä. Sähköasennukset SRI:ssä näytti siltä, kuin johdot olisi vain roiskaistu läjänä ympäri konehuonetta. Sama tyyli on ollut jo minun -82 505:ssa. Tuo taitaa olla jonkinlainen 1-pisteruisku? Vanhemmissa 1,6:sissa oli automaattiryypyllä varustettu kaasari samaan tyyliin kuin siinä minun 505:ssa.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tilava ja taloudellinen on ja edellisen omistajan 10- vuotisesta yksityiskohtaisesta korjauskirjanpidosta voi sanoa, että luotettavasti palvellut. Kymmenen vuoden aikana ajettu reilut 100000 km.Kerran vain jättänyt tielle, kun bensapumpun sulake paloi tuntemattomasta syystä. Käsijarrun kanssa ollut jotain murheita, ei kannata varsinkaan talvella tässä autossa käyttää. Boschin yksipisteruisku käytössä, eikä siitä lienee pahaa sanottavaa. Niissä kaasutinversioissa kuulemma oli ongelmia, neulaventtiili jumi jne.Laturista oli jouu kymmenen tuhatta sitten kulunut kollektori puhki ja laturi oli siksi vaihdettu.

Yksi erikoisuus unohtui mainita: kytkin on erittäin raskas, vaijeri on pitkä ja kiertää tavallaan vaihdelaatikon ympäri. Tähän kyllä tottuu, alkuun tuntuu traktorimaiselta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Boshin imusarjaan kaasarin paikalle nakuttava 1-pisteruisku on luotettava peli,on kait käytetty kymmenissä malleissa ja lukuisissa merkeissä.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jaska HKI kirjoitti:Boshin imusarjaan kaasarin paikalle nakuttava 1-pisteruisku on luotettava peli,on kait käytetty kymmenissä malleissa ja lukuisissa merkeissä.
Näinhän se on, tuossa Ventossakin toimii kuin se kuuluisa vessa. Ja Pösön kone on tosiaan sama kuin kaasutinversiokin, kaasuttimen paikalla vain tuo ruisku, kun on helpoin ja halvin tapa muuttaa kaasutinmoottori ruiskuksi - ja tosiaan hyvin toimivakin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Tuo 1,6 ja 1,9 oli saman moottoriperheen koneita, älyttömän lujia 1,8-litraiseen seuraajaansa (öljysyöppö) verrattuna, ja myöskin luotettavampia kuin kansivioista kärsivät 1,1-1,4 -litraiset. Suomeen ei tuotu 1,4 -litraisella olevaa mallia. Aikanaan Talbotilla ajaessa aina haaveilin pösön 1,6 -litraisen asennuksesta Talbotiin. Ainakin 309:ssä ja varmaan 1,6L 405:ssakin oli sama vaihteisto kuin Talbotissa (ei se soppakauhamalli) pienin muutoksin, ja kuvittelin että konekin mahtuisi suoraan. No kun tutkin Talbotin ja 309 pösön konetiloja vierekkäin, niin ei se niin helpolta näyttänytkään. Koneen asento oli samalla tavalla kallistettu kyllä. Isolohko 405 Sri:ssäkin komeili Talbotin logot vielä ikkunoissa, vaikka ainoa yhteinen osa taisi olla vaihdekepin nuppi.

Oliko noihin taka-akseleihin tehty jotain muutosta noissa viimeisissä malleissa? Esim. lisätty rasvanippoja jo tehtaalla. En ole ainakaan 406:sta enää kuullut että taka-akselivikoja olisi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Rasvanipan lisäys akseleihin on aina epävirallinen korjaus näissä malleissa eli tosiaan tämä oma auto on harvinainen yksilö, kun ei tähän ikään ja kilometreihin mennessä ole tullut mitään vikaa akseliin ja on alkuperäinen. Parilla sataa eurolla saa tehdaskorjattuja "uusia" akseleita, joita on näihin paljon vaihdettu. Tosin nyt nämä autot alkavat olla jo siinä hintaluokassa, että moista remonttia ei useinkaan tehdä, vaan auto vaihtoon. Tehdaskorjatuissakaan ei käsittääkseni rasvanippaa ole.

Itsellä on kanssa ollut mielessä projekti vaihtaa tällainen kone Talbotiin. Pitäisi vain löytää kaasutinversio, kun ruiskun johtosarjojen kanssa olisi hieman jo liikaa töitä ja bensapuolikin tulee ongelmaksi, kun pitäisi rakentaa takaisinkierto. 1983 alkaen tosiaan Talbotissa oli Peugeotin laatikko, johon luulisi tämän 405:sen koneen käyvän suoraan. Toki tuo Simca-pohjainen kone taisi pyöriä väärinpäin, eli jotain rakentelua vaatisi, ellei sitten suoraan 405:sen vaihdelaatikkokin menisi paikalleen heittämällä... Toki vetoakselien kanssa sitten taas miettimistä jne. No jäänyt toistaiseks toteuttamatta ja pidemmälle miettimättä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Talbot aiheista ot:ta, mutta Peugeotista pitäisi varmaan kuitenkin vaihtaa koko kone/vaihteisto -paketti, ei pelkkä kone. Vetoakselit varmaan kyllä sopii talbotista. Kytkinkoppaa on muokattu erilaiseksi Talbotia varten, luulisin. Vaihteistoja kannattaisi vertailla tarkkaan ennenkuin edes yrittää. Pyöriköhän Talbotin kone väärinpäin, Talbotien koneet oli ainakin muutettu pyörimään eri suuntaan kuin kantaversionsa Simca 1000:ssa. Alkuperäinen Simcan kone oli perustaltaan Fiatin koneiden sukua (tuosta muistona vielä -83 Talbotiinkin mahtui jotkin -89 Tipon osat; vanteet, jakajankansi, öljykorkki jne). Luulisi että vaihteistoakin olisi pitänyt muokata noissa uudemmissa, jos ei olisi Pösön kanssa samaan suuntaan pyörivä kone. Simcojen virittäjät on laittaneet tonnisen koneen tilalle Talbotin 1300:sta ja 1440:stä, ja pyörimissuunta on silloin muutettu vaihtamalla vanhemmasta koneesta nokka-akseli, kääntämällä männät, ja muutakin "pientä" tekemällä.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Offtopicia, mutta Talbotin lohkoa on muokattu erilaiseksi tuoa Peugeotin vaihteistoa varten. Eli Simcan vaihteiston perässä ollutta Talbotin konetta on mahdoton sovittaa Peugeotin laatikkoon ja päin vastoin. Eli kytkinkoppa saattaisi olla samanlainen tämän perusteella, kun muutokset on tehty lohkoon, muutenhan Talbotin lohko oltaisiin voitu pitää samanlaisena vaihteistosta riippumatta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Peugeot on perillä lapissa ja matkasta selvisi vailla ongelmia. Odottelen lisää kuulumisia myöhemmin. Taitaa olla semmoinen "no news is good news" -case, eli mikäli kaikki toimii, niin mitään ei kuulukaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Epäonnea piisaa näiden toisille käyttöön annettavien halpojen autojen kanssa: Pösöstä puhkesi reilu tunti sitten toinen eturengas tien päällä ja on täysin riekaleina. Täytyy nyt toivoa, että auton lainaaja paikallisten apuvoimien avulla saa vararenkaan alle, täytyy sitten itse hommata sopiva ehjä rengas ja lähettää Matkahuollolla Lapin suuntaan, onneksi tähän sopivia vanteita löytyy kyllä. Alkutilanteessa 6 naista seisoi auton ympärillä ihmettelemässä, mutta soittivat miehiä paikalle, nyt ei ole kuulunut tuntiin mitään, joten ehkäpä on onnea onnettomuudessa ja renkaanvaihto on onnistunut.

Auton viasta ei kuitenkaan ollut kyse, kysymysmerkki onkin renkaan hajoamisen syy. Alla on CR-Renkaan uusionastarenkaat, eli olisiko sitten vain kierrätystuote pettänyt kriittisessä paikassa. Ennen auton lainaamista kyllä tuli renkaat tutkittua ehjiksi, paineet tarkastettua ja itsekin ajettua parisen sataa kilometriä ilman ongelmia, eli ei ollut oikein tämmöinen vika ennalta-aavistettavissakaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

sopiva monttu johon on kopsahtanut ja sitten tyhjentynyt ja ajettu tyhjällä renkaalla. tai naula tai muu terävä esineuponnut läpi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

CR-Renkaalta tilattu vastaava uusi rengas, ei ihan hinnan kiroissa ollut, 45 euroa. Pystyivät renkaan valmistusajankohdasta ja pintakuviosta tietämään senkin, mitä runkoa on käytetty ja vastaava pitäisi nyt tulla tilalle. Sopivan vanteenkin sain jo hommattua, nyt vain odottamaan renkaan saapumista, että saan vanteelle ja sitten taas lähetettyä eteenpäin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Peugeot 405GL 1,6 -94

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Epäonni jatkuu, sain vihdoin uuden renkaan ja tuli laitettua vanteelle ja lähetettyä Lappiin. Venttiiliä ei uusittu, kun vanhakin piti = virhe. Oli sitten perillä kuitenkin alkanut vuotaa eli meni renkaanvaihto vielä siellä päässä uusiksi ja tuli lisäkuluja.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin