Seuraava huolto-ohje saattaa sisältää mustaa huumoria, isompia tai pienempiä paloja Ladaa, Neuvostoliittoa ja ehkä pieniä määriä alkoholia, tätä ei suositella tosikoille tai muiden automerkkien edustajille.
Kuvitan ohjeen jahka saan jostakin kameran.
Axtec jumalan ainoa poika, DAAZ Solex kaasutin, on suurin syy, miksi niin monet Axtec järjestelmällä varustetut Ladat hylätään katsastuksessa.
Suurimpia vikoja tähän on jumittava neulaventtiili, kiero kaasuttimen runko sekä kieroksi kiristetty kaasuttimen jalka, imusarja on harvemmin mutkalla mutta on tämäkin nähty.
Tarvikkeet: Uusi neulaventtiili, uusi tiiviste, kaasarin puolikkaiden väliin tuleva o-rengas, hyvät työkalut ja hiukan tietotaitoa.
Tarvittaissa uudet kohot ja kaasuttimen polttoaineen suodatin. 120 hiekkapaperia ja tasainen, kova alusta.
Lähtötilanne: Kaasutin on jo irroitettu autosta, kaikkien letkujen ja johtojen sijainti on painettu tiukasti mieleen.
Kaasutin on hyvin pesty ulkoisesti Bräkleenillä tai vastaavalla ja kuivattu.
Aloitetaan halkaisemalla kaasutin:
Ensin irroitetaan ykköskurkun akselilta nouseva tanko, joka kiinnityy automaatti ryypyn mekanismiin.
Tämä tapahtuu irroittamalla tangon yläpäästä sekkeri ja nostamalla tanko pois akselin päältä.
Nyt voimme löysätä kaasuttimen päältä löytyvät ruuvit, joilla kansi myös yleensä kiristetään kieroksi.
Vanha, hiukan kiinni liimaantunut tiiviste voi pistää vastaan, mutta pienen nitkuttelun jälkeen kaasarin alaosan pitäisi olla turvallisesti autotallisi lattialla, ja kannen kädessäsi, katsellessasi lattialla olevaa kaasutinta hölmönä.
Tässä vaiheessa kannattaa kannesta irroittaa kohot, tämä tapahtuu helpoiten lyömällä pienellä tapilla kohoja pitävä akseli ulos ja nostamalla kohot pois, varo kohojen akselin ympärillä olevaa messinki helaa, tätä ei ole saatavina (tietääkseni) erillään ja on helposti hävitettävissä.
Tarkista kohojen paino tarkalla vaa'alla, sen kuulu olla 6.15-6.35g mallista riippuen.
Nyt voit kiertää neulaventtiilin irti, neula lähtee suurimmassa osassa malleista nostamalla pois, venttiilin runko lähtee kätevästi hylsyllä.
Tämän jälkeen poistetaan polttoaineensuodatin, kierrä letkulähtö irti 13mm avaimella, varo hävittämästä välissä olevaa kuparirikkaa.
Letkulähdön mukana ulos pitäisi tulla myös suodatin, jos suodatin ei tullut ulos, se on juuttunut sisälle tai kaasuttimesi on mallia jossa se voidaan poistaa kiertämällä vastakkaisen tulpan pois, tämänkin välissä on samanlainen kuparirikka.
Puhdista suodatin tai korvaa se uudella tilanteesta riippuen.
Seuraavaksi voidaan vanha tiiviste kaapia varovasti kannesta irti, jokaisella on tähän oma tapansa, helpoimpia on leveä puutaltta.
Älä irroita solenoidia kaasuttimen kannesta jos tarjolla ei ole uusia tiivisteitä!
Tarkista kannen suoruus, työntömitan selkää tai muuta suoraa vasten, yleensä kansi on pysynyt suorana.
Kaasuttimen alaosa:
Aloita poistamalla ilmasuuttimet sekä kaapimalla vanha tiiviste sekä o-rengas pois.
Tämän jälkeen voit aloittaa tarkistamaan kannen kiinitysruuvien kohdalta alaosan suoruuden, aseta työntömitan selkä kahden reijän päälle ja katso valovasten, kuinka mutkalla kaasuttimen runko on.
Yleensä kaasuttimen alaosan ruuvinreijät ovat nousseet ylöspäin liiallisen kiristämisen syystä.
Tarkista kaasuttimenjalan suoruus, samalla tavalla työntömitan selkää pinnan yli kuljettamalla ja valoa vasten katsomalla.
Tässä vaiheessa kannattaa purkaa vivusto pois edestä:
Aloita irroittamalla ykköskurkun kaasuläppä. Käännä kaasuttimen alaosa ylösalaisin ja avaa ruuvit kunnollisella ristipäämeisselillä.
Ruuveissa on lukkoliima sekä ne ovat suht pehmeää materiaalia, työvaihe vaatii hiukan kärsiväällisyyttä.
Kaasuläppä lähtee kääntämällä akselin asentoon jossa läppä on kokonaan auki ja nostamalla läpän pois.
Nyt voit avata akselin päässä olevan mutterin, pidä kaselin tasaisista sivuista kiinni 5mm avaimella samalla kun avaat mutterin, tämä estää akselin vääntymisen.
Mutterin alla on kiihdytyspumpun liipaisin, se lähtee nostamalla pois. Sen alta löytyy shimmi jota ei saa kadottaa.
Akselin vastakkaisella puolella olevat jouset voidaan liuvuttaa irti samalla akselia ulos vetäen, isompi jousi ei ole jännitetty kovin tiukasti vaikka se sille vaikuttaa.
Akselin ja jousien irrtottua voit puhdistaa ne Bräkleenillä tai vastaavalla sekä voidella ohuesti sopivalla öljyllä.
Kaasuttimen rungossa, akselin reijissä on muoviset/messikiset puslat, tarkista näiden kunto.
Voivat aiheuttaa ohivirtausta tai jumittaa akselia ollessaa halki.
Nyt voit kiertää kakkoskurkun alarajan säätöruuvin pois, se löytyy kaasuttimen pohjasta ja vastaan kakkoskurkun akselilla olevaan vipuun.
Tässä vaiheessa voit liimata arkin hiomapaperia valitsemallesi levylle.
Aloita kaasuttimen jalan hiominen pitki, tasaisin vedoin, yritä pitää paino mahdollisimman tasaisena.
Muutaman vedon jälkeen voit tarkistaa jalasta, kuinka kiero se on.
Jatka hiomista kunnes koko kaasuttimen pohja ottaa kiinni paperiin.
Toinen vaihtoehto on viedä alaosa konepajalle jossa Toveri Misha kiinittää rungon jyrsimeen Toverin Igorin soittaissa haitarilla lievästi kommunistisia ilosäveliä.
Nyt voimme aloittaa kaasuttimen rungon yläosan oikaisun. Tähän on kaksi tapaa:
Viilalla oikaisu vaatii taitoa ja aikaa.
Hienolla viilalla, viilataan jokaiselta ruuvin kohalta materiaalia pois välissä tarkistaissa pinnan suoruus.
Tätä tekniikkaa ei suositella ensikertalaisille, varma tapa tuhota kaasutin jos ei tiedä mitä teet.
Helpompi tapa aloittelialle on porata äskeiseen alustaan 20mm reikä ja poistaa hiekkapaperi sen kohdalta.
Aseta kaasuttimen rungossa oleva messinki putki tähä reikään ja ala liikuttaa kaasutinta varovasti ympyrässä, tarkkaillen hiomajälkeä.
Tavoite on hio'a vain korkeammat kohdat pois eikä tiivistepintaa ole tarkoitus laskea.
Kun molemmat pinnat ovat suorat, voidaan kaasutin puhdistaa.
Kaasuttimen kokoaminen:
Kokoa kaasuttimen alaosa vastakkaisessa järjestyksessä mitä puritsen, voitele vivusto ja akselit laadukkaalla öljyllä.
Aseta kaasuttimen alaosan nousuputkeen uusi O-rengas.
Kiinitä kaasuttimen kanteen polttoaineletkun nippa, suodatin ja päätytulppa.
Kierrä uusi puhdas neulaventtiili paikalleen.
Aseta uusi tiiviste tiivistepinnalle, kohojen alle.
Aseta kohot paikalleen, mutta älä vielä kiinitä akselia kokonaa.
Pidä kantta suorassa ilmassa, kohojen alareunan pinnan tulisi olla vaakatasossa niiden roikkuessa vapaasti, tarvittaissa säädä tätä kohojen nivelessä olevalla pienellä metallikielellä.
Käännä kansi selällee, anna kohojen levätä omalla painollaan neulaventtiilin varassa.
Kohojen alaosan "korkein kohta" tulee olla 34mm (-+1mm) korkeudella tiivisteestä.
Jos korkeus on väärä, säädä neulaventtiiliä vasten tulevaa kieltä ja mittaa uudelleen.
Tarkista molempien kohojen reunan ja tiivisteen välinen etäisyys, tämän tulee olla sama molemmin puolin.
Nyt voit napauttaa akselin takaisin paikalleen.
Aseta varovasti kansi paikalleen kaasuttimen runkoon, tarkkaile että kohot eivät ota kiinni mihinkään kaasuttimen rungossa, tämä voi jumiuttaa kohot ja aiheuttaa kaasuttimen tulvimisen.
Tarkista että kansi asettuu paikalleen ja kiristä kannen ruuvit JÄRJELLÄ, ei liian tiukalle mutta ei löysälle.
Kiinnitä ykköskurkun akselilta tuleva tanko takaisin ryyppymekanismille ja kiinnitä sen sekkeri.
Tarkista vivuston liikkuvuus ja kurkkujen aukeaminen.
Tarkista imusarjan tiivisteet, bakeliittilevyn kunto ja tippapellin suoruus.
Kiinnitä kaasutin takaisin imusarjaan.
MUTTEREIDEN KIRISTYSMOMENTTI ON MAKSIMISSAA 1.5KPM!
Tarkista alipaine letkujen kunto ja kiinnitä ne oikeille paikoilleen.
Kiinnitä solenoidien johdot ja tyhjäkäyntikytkimen johto.
Säädä tyhjäkäynti pienelle ja kokeile käynistää.
Auto ei vältämättä käynnisty heti kohokammion ollessa tyhjä.
Anna käynnistäissä hiukan kaasua, jos auto ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä, säädä sitä hiukan lisää pienemmästä mustasta ruuvista.
Anna auton käydä lämpimäksi samalla seuraillen mahdollisia vuotoja.
Auton lämmettyä ja ryypyn lähtiessä pois päältä, säädä seos kaasuttimen jalassa olevasta ruuvista pakokaasutesterin avulla kohdalleen sekä tyhjäkäynti omasta ruuvistaan noin 800-900 kierroksen alueelle.
Tämä pieni huolto yleensä korjaa päästöt, on nopea tehdä ja halpa.
Kaasuttimen täysihuollosta ja automaattiryypyn korjauksesta/säädöstä on tarkoitus kirjoittaa jossakin välissä jahka kerkeän.
Sitä ennen tavoitteena on kuvittaa tämä ohje.
Kaasuttimen varaosia saa Mansemotorsilta, Venäjän käviöiltä ja netistä. Nousuputken O-rengasta saa teollisuustuote myymälöistä.
Remontin hinta on noin 10-15 euroa sekä noin 1-3 tuntia ja koko kaasuttimen uudelleen rakentaminen noin 25-35€ ja 4-5 tuntia.
Siis halvempi kuin uusi kaasutin!
Levittäminen, jakaminen ja kopioiminen sallittu mainittaissa kirjoittaja ja Ladakerho.
Pikaohje Solex kaasuttimien huoltamiseen katsastusta varten
Pikaohje Solex kaasuttimien huoltamiseen katsastusta varten
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Re: Pikaohje Solex kaasuttimien huoltamiseen katsastusta var
Noh, pershkele, lipsahti sitte väärälle alueelle
Taitaa olla asennus (kirjotus) olutta liikaa nupissa.

Taitaa olla asennus (kirjotus) olutta liikaa nupissa.
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89