Mätänemisen sietämätön tuska

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jammu

Mätänemisen sietämätön tuska

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tulin tässä just mökiltä keskisuomesta, tuli käytyä siskonmiehen kanssa laittamaan paikkoja talvikuntoon, kuten veneen nosto pukkien päälle koska se oli maannut suoraan maassa monta vuotta. TV antennimasto oli tullut myös alas. Ei mikään ihme kun se oli alunperin kannossa kiinni ja lahotessan se antoi periksi. Onneksi se ei kaatunut katolle, ei senpuoleen etteikö katto kestäis, mutta kattopeltiä ei parane naarmuttaa.

Sen sijaan perinteeksi muodostunut Ladojen herätttely ei tuottanut toivotunlaisia tuloksia. Nuorempi, 1200L '84 ei antanut kipinää. Akkujännite tuli katkojan kärkien liikkuvaan osaan asti, joten epäilen kondensaattoria tai maadoituksia. Sinänsä harmi, koska alunperin piti tarkistaa missä kunnossa sen pohja on. Auton sijainnin vuoksi sitä on hankala tehdä, mutta etupenkkin alapuolella oleva pelti tuntui kovalta. sensijaan takalattia ei ehkä ihan niin hyvä ollut, mutta helmasta meni meisseli läpi. puolet helmoista oli joskus uusittu eli siis raja kulkee puolessavälissä. takaosa oli siis ruostunut. Helmaahan ei kannata kokonaaan uusia kerralla, varsinkaan jos ei ole korijigia, koska koppa saattaa taipua mutkalle.

Vielä surullisempi on 2101 '73 kunto. Pohja on liian mätä. Sitä ei myöskään voitu käynnistää, koska maajohdon kenkä meni poikki, ja yrittäessä vaihtaa toinen maajohto, meni korissa oleva pultti poikki. Ja enempää ei keritty kärsiä, kun alkoi jo pimeä tulla. Rupesi tulemaan kiire tyhjentää jäähdytysjärjestelmä. Ei muuta kuin puukolla alavesiletku paskaks. Sitten tajuttiin että termostaatin takia sylinterilohko ei tyhjene. Enkä aluksi muistanut missä on lohkon tyhjennysproppu, vaikka Ladakorjausopasta on luettu 10 vuotta (ajatonta käännettyä kirjallisuusklassikoita). Sitten löysin sen ilmiselvästä paikasta koneen kyljestä, ja yllätyin nesteen määrästä mikä sieltä tuli. Molemmpien Ladojen systeemi tyhjennettiin, ja vain litran verran pääsi maahan. Ja arvatkaa hukkasinko '73:n avaimet. Ei haittaa, koska on vielä yks virta-avain, ja etuovet ei edes tartte avaimia. En lukinnut kumpaakaan koska se ei liene tarpeellista ja haluan ne ovet vielä joskus auki.

Tuohon '73:n on niin kova tunnearvo, etten halua luopua siitä. Se on vielä pelastettavissa, se vaatii vain suuria ponnisteluja, ja rahaa. Rahalla tietysti saa vaikka entisöityjäkin helmiä, mutta se ei ole sama asia kuin tämä yksilö ja varsinkin se mitä sillä on koettu.
Jos vain olisi harrastetila, niin purkaisin se aivan täydellisti, niin olisi helpompi käsitellä. Jos on näin suuret vauriot, niin hitsaajan kannalta parasta on hommata painevesipuhaltaja, koska sillä lähtee ruoste ja massa helposti. "Minkä vesipuhalluksessa häviää, sen voittaa hitsauksen työmäärässä" -sanoo keskisuomen havumetsien viisaus.

Tuli patentoitua "kohokammion pikatäyttölaite". Tarvikebensapumpuissa ei ole sitä käytännöllistä käsikäyttövipua, joten tuli otettua pätkä muoviletkua jonka pää laitettiin pienen Fairypullon suuttimeen rautalangalla kiristäen. Letku laitetaan bensakanisteriin ja painetaan pulloa. Sitten päästetään irti ja alipaine tsumauttaa pulloon riittävän määrän pentsiiniä. Sitten pullon letku yhdistetään bensansuodattimen tulopuolelle ja voimakkaasti painamalla kohokammio täyttyy. Tämä on nopeampi keino kuin irrottaa ilmanputsarin kansi ja lorauttaa bensaa kohokammion tuuletuskanavasta. Talviryypytystä varten on "Eskon talviryyppy" -niminen patentti. Isäni keksi sen 90 luvun alussa. Ilmansuodattimen kanteen tehdään reikä tai kaks, juuri kurkkujen yläpuolelle. Talviasentoa varten yks ja kesäasentoa varten toinen. Ne tukitaan tulpalla. Käyttöä varten tulppa otetaan irti ja Fairybensapullolla puserretaan pentsiiiniä sisään. Varmana lähtee. Meinaan jos tulee kipinää, ja meille ei tullut.

Juuri nyt ei auta muu kuin etsiä tervepeltinen nappis. Kuitenkin mitä vanhempi sen parempi.

Onko muilla vastaavia mätänemiseen liittyviä luopumisen tuskia ?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noista mätä-ongelmista selvinnyt aina hillittömällä hitsaamisella. Ei niihin oikein muu auta. Toisaalta sellaista huolenpitoa etei ongelma pääse karkaamaan käsistä niin on helppo tehdä pieniä korjauksia.
Vauhdin tae - alamäki
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

meillä on myö s satsattu alustaan korjauksiin :P ennalta ehkäsyyn dinitrolia pohjaan :roll: :cry: :lol: taakse laitettu sisälokarit mallia
CCCP :shock: AUTOLLA ajettu vasta 130000tuhatta tekee 27jaettuna=4800km/vuosi no itse olen kyllä ajanut 2vuodessa 32000th :P
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

noh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

voihan pohjastaan mädäntyneen arteen pitää vielä koristeena jos päällepäin näyttää hyvälle... näin mä tekisin :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Tai sitten hommaa rajantakaa pohjan korjauspellin (koko pohjan siis) ja vaihtaa sen jos auto on päälisinpuolin ehjä. En usko että kovin montaa kymppiä maksaa...
Avatar
ss127
Viestit: 247
Liittynyt: 26.7.2004 10:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Mätää

Viesti Kirjoittaja ss127 »

Kannattais sijoittaa silloin kun auto on vielä ehjä.Ei paljoa vaadi kun auton suojaa ruosteelta. Olisi paljon helpompi hoitaa jatkossa. Ei tarttis itkeä että "Voi voi kun lahoo". itse olen huomannut että jo alkaneen ruostumisen saa tehokkaasti pysäytettyä tervalla. Sitä saa varaosakaupasta halvalla ja on helppo suihkia joka paikkaan, kotelot mukaan lukien.
Pääasiassa pätee sama kuin muuhunkin auton hoitoon. Vähän töitä,viitseliäisyyttä ja halua.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.

PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)

team LADA VAZ HERE
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kunnon ruostesuojaus kannattaa aina tehdä autolle, jota on tarkoitus pitää pitempään. Maksaa jonkin verran, mutta eipä tarvii sitten ennen aikojaan hitsailla. Ja säännöllinen pesu kannattaa myös, ettei paskat/suola pääse pesimään. :D
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin