Jakohihnahan tähän oli vaihdettava ja olikin lähes 10 tunnin rupeama, Autodatan opuksen mukaan aikaa pitäisi mennä 3,5 h sellaiselta, joka näitä työkseen tekee ja omaa tarvittavat erikoistyökalut. Nyt pitäisi kuitenkin ajella uudella hihnalla ja vesipumpulla toivottavasti pitkään. Ilmastoinnin magneettikytkin oli rikki ja ehdin jo tilata uudenkin, mutta eihän vanhaa saanut irti, oli niin jumissa, että kiinnityspultti vain katkesi aukaistaessa. Meni siis tehdaskorajttu kompura tilaukseen ja yllätykseksi ei ollut edes kuin reilun satasen kalliimpi kuin mangeettikytkin, nyt vain toivomaan, että magneettikytkimen saa palautettua ja rahat takaisin...
Takaovien lukot toimivat vähän miten sattu, välillä eivät mene lukkoon tai välillä eivät aukea. Yksi entinen VW-merkkimekaanikko katsoo noita ensi viikolla, josko saisi jotain järkeaä asiaan. Lukkojen uusinta on turhan kallista hommaa. Autossa on siis CAN-väylä, eikä noita lukkoja pysty korvaamaan millään parin kympin tarvikekeskuslukkomoottoreilla.

Katsotaan, miten tässä menee, eli säästyykö rahaa pitkässä työmatka-ajossani laskelmieni mukaisesti. Jos mitään kalliita remontteja ei ilmastoinnin ja automaattivaihteiston öljynvaihdon jälkeen tule, niin näyttäisi hyvältä. Passatin osalta huonoa kokemusta on näissä käytetyistä automaattivaihteistoista, mutta toisaalta laatikko on tähän jo kerran vaihdettu - alkuperäinen kuitenkin kesti päälle 200 tkm, niin eiköhän tällä vaihdetullakin vielä ainakin puolet tuosta ajele, varsinkin kun vaihtelee öljyjä säännöllisesti.