Lada 1700i vitosvaihde ei pysy silmässä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
artturi

Lada 1700i vitosvaihde ei pysy silmässä

Viesti Kirjoittaja artturi »

Terve kaikille,

mahtavan kesäautoni (lada 2104), 5-vaihde on alkanut temppuilla. Vaihde tippuu välittömästi jos vitosella ajettaessa painaa kaasua tai nostaa sitä. Aivan tasaisella nopeudella ajamalla vaihde saattaa pysyä paikoillaan pitemmänkin aikaa.

Mahtaakohan kukaan tietää, että onko loota tiensä päässä vai voiko asialle vielä yrittää tehdä jotain?
Jarkko_I

Re: Lada 1700i vitosvaihde ei pysy silmässä

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Epäilen että vitos vaihteella on ajettu liian hiljaa niin ei ole laatikko saanut tarpeeksi hyvää voitelua ja siten hajonnu. Taitaa tuolla 1700i perässä olla 3,9 välitys niin sillä ei kyllä omasta mielestä edes kannata miettiä vitosvaihdetta jos nopeus on alle 120km/h
degen

Viesti Kirjoittaja degen »

Toi 120 raja menee omasta mielestäni kyllä vähän liian pitkälle. Itse olen nyrkkisääntönä pitänyt sitä, että alle 80 rajoitusalueella en käytä vitosta ja muilla vaihteilla siten, että kierroksia on koneessa vähintään 2000 pois lukien matelutilanteet. Tossahan voi olla myös se, että lootaa ei ole ylitäytetty ja vitonen ei tule kunnolla voidelluksi. Joka tapauksessa vika löytyy laatikosta ja sen joutuu pudottamaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Jarkko_I

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

degen kirjoitti:kierroksia on koneessa vähintään 2000 pois lukien matelutilanteet..
2000 on aivan liian vähän ihan vakiokoneessakin. Mieluusti pitää siellä yli 3000 kierrokset niin öljy kiertää sekä lootassa että moottorissa ja polttoaineen kulutuskin on yleensä pienempi ku on hieman enemmän kierroksia. Mutta eipä tämä tähän aiheeseen juuri mitenkään liittynyt, mutta mieluusti liikaa kierroksia kuin liian vähän
KSE 1995

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Minulla kun on ollut vastaavaa vikaa, on vikana ollut synkronointirenkaat (tai jotain sinne päin). Ottavat vaan millin kiinni rattaisiin ja siksi kyseistä vikaa ilmaantuu. Vika ei ole paha eikä kallis korjata henkilöltä joka osaa/pystyy irroittamaan vaihdelaatikon. Tarvitsee vain uusia rikkoutuneet renkaat, ei rattaita. Itse laatikkohan on kunnossa.
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja vielä yksi mahdollisuus on vaihteensiirtäjän taipuminen ettei mene vaihde enää kunnolla päälle ja pomppaa sen takia pois päältä.
artturi

Viesti Kirjoittaja artturi »

Kiitoksia neuvoista, pitää ottaa loota irti ja perehtyä tarkemmin tilanteeseen.
Vastaa Viestiin