Kansipahvin vaihdon päälle asettelen tässä Nivan (vm. 2010, 4-pisteruisku) jakopään ajoituksia.
Kuvittelin, että kun männät 1 & 4 on ykk:ssa, niin nokan rattaan ajoitusmerkin tulee sojoittaa suoraan ylös. Mutta ylläri: Tuolloin nelosen pako- ja kolmosen imuventtiili ovatkin auki. Tietenkin huomasin tuon vasta kun olin vetänyt nokkapukin kunnon momentteihin ja kone oli jumissa, kun koetin kiertää kampiakselilta kunnon varrella.
No, ensin aloin pohtia, että nyt täytyy olla nokka-akselin hammasratas väärin. Mutta akselin kohdistustappi ei kyllä sovi kuin oikeanpuoleiseen tässä kuvassa näkyvistä rattaan hahloista. Vasemmanpuoleinen on tapille karvan verran liian kapea.
Nyt tuli niin hurja idea, että voiko tässä vehkeessä olla tuon nokka-akselin ajoitusmerkin (se kolo on asentotunnistimen pyörijän kohdalla akselin puolella) ja kampiakselin asennon suhteen muu kuin yläkuolokohtasääntö. Pitäisikököhän esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimen olla hammaskehän tyhjän pätkän kohdalla, männät tasapäisesti samalla korkeudella, tai muuta vastaavaa?
Vai onkohan minulla nyt jäänyt jotain olennaista hoksaamatta?
Vertaistuelle olisi nyt tilausta..

