4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
pskt

4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

Terve

Kansipahvin vaihdon päälle asettelen tässä Nivan (vm. 2010, 4-pisteruisku) jakopään ajoituksia.

Kuvittelin, että kun männät 1 & 4 on ykk:ssa, niin nokan rattaan ajoitusmerkin tulee sojoittaa suoraan ylös. Mutta ylläri: Tuolloin nelosen pako- ja kolmosen imuventtiili ovatkin auki. Tietenkin huomasin tuon vasta kun olin vetänyt nokkapukin kunnon momentteihin ja kone oli jumissa, kun koetin kiertää kampiakselilta kunnon varrella. :shock:

No, ensin aloin pohtia, että nyt täytyy olla nokka-akselin hammasratas väärin. Mutta akselin kohdistustappi ei kyllä sovi kuin oikeanpuoleiseen tässä kuvassa näkyvistä rattaan hahloista. Vasemmanpuoleinen on tapille karvan verran liian kapea.

Nyt tuli niin hurja idea, että voiko tässä vehkeessä olla tuon nokka-akselin ajoitusmerkin (se kolo on asentotunnistimen pyörijän kohdalla akselin puolella) ja kampiakselin asennon suhteen muu kuin yläkuolokohtasääntö. Pitäisikököhän esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimen olla hammaskehän tyhjän pätkän kohdalla, männät tasapäisesti samalla korkeudella, tai muuta vastaavaa?

Vai onkohan minulla nyt jäänyt jotain olennaista hoksaamatta?

Vertaistuelle olisi nyt tilausta..
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 590
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

ota huomioon se että kampiakseli kun pyörähtää 360 niin nokka-akseli pyörähtää vain 180 astetta. Taitaa tässä sinulla ollu nyt nokka-akseli 180 astetta väärinpäin. Korjatkoon viisaammat, mutta näin itse arvelisin
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

Jarkko_I kirjoitti:ota huomioon se että kampiakseli kun pyörähtää 360 niin nokka-akseli pyörähtää vain 180 astetta. Taitaa tässä sinulla ollu nyt nokka-akseli 180 astetta väärinpäin. Korjatkoon viisaammat, mutta näin itse arvelisin
Kiitos vastauksesta, mutta kun otetaan kammelta seuraava 360 astetta, niin männät 1 & 4 ovat taas ykk:ssa ja tällä kertaa auki on ykkösen pako ja kakkosen imu. Eli ongelma ei poistuisi kääntämällä nokkaa 180 astetta. :?
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

Tuli nyt mieleen, että jos käännän [1 & 4 pyttyjen ollessa ykk:ssa] tuon nokka-akselin sellaiseen asentoon, jossa 1:llä on vaihto pakotahdista imutahtiin (nokat alaviistoon) ja 4:lla on venttiilit 'mahdollisimman kiinni' (nokat yläviistoon), niin konetta voisi ehkä pyörittää turvallisesti (käsin).

Sitten voisi katsoa, mikä tilanne on kampiakselilla, kun kiertää konetta niin, että nokkapuolen ajoitusmerkki on kohdallaan. Hihnamöntin reunaan on maalattu useampia valkoisia viivoja. Saattaisi vaikka joku niistä olla ylöspäin ja/tai hammaskehän tyhjä kohta sattua anturin kohdalle.

Jos ei raati heitä parempia ideoita, eikä täällä Oulussa sada illalla, niin kokeilen tuota vielä tänään.
Avatar
pressa
Viestit: 10575
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos sinulla on takavetoisen ladan nokka-akseli niin asennat kuvan merkkien mukaan. Nokkarattaan piste tuohon "viisariin" eli suoraan ylöspäin. Kampiakselin viiva lohkon viivaan eli kiilaurakin ja merkit ovat suoraan ylöspäin.

Kuva
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

pressa kirjoitti:Jos sinulla on takavetoisen ladan nokka-akseli ...
Nivassa lienee sen alkuperäinen nokka-akseli vm 2010. Liekö sitten eri kuin takapotkussa?

Onko takavetoisessa kampiakselin ajoitusmerkit kohdallaan, kun männät 1 & 4 ovat ykk:ssa?
Jos on, niin en viitsisi alkaa aukaista ketjun koppaa nähdäkseni niitä merkkejä, kun hihnapyörällä on ajoitushammaskehän lisäksi nätti merkkikuoppa ja ketjun kopassa nenä, jotka ovat kohdakkain, kun männät 1 & 4 ovat ykk:ssa.

(Ja juuri tuolla jakopään kohdennuksella minun Nivassa käy niin, että pakoventtiili on auki.)
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

pskt kirjoitti:minun Nivassa käy niin, että pakoventtiili on auki.
Siis nelosen pakoventtiili on auki, kun nelosen mäntä on ylhäällä. Kääk.

Kävin nappaamassa kuvan siitä kampiakselin päässä jököttävästä limpustakin. Tuossa tilanteessa se on yhden hampaan verran 1&4-ykk:n ohi. Kuvassa myös hammaskehää haisteleva anturi. Kehän hampaaton pätkä sojottaa sen verran alas, ettei päässyt kuvaan.
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

Ihmeiden aika ei ole ohi. Kävi nimittäin siten, kuin uskalsin odottaa. Kun nokka-akselin ajoitusmerkki on kohdallaan (nelospytyllä pakoventtiili auki) ja kampiakselin limpun hammaskehän puuttuva hammas lukuanturin kohdalla (kuva), niin ajoitus on sellainen, että kone pyörii ongelmitta, ja kun käännetään 1 & 4 ykk:aan, niin 1:llä on puristustahti ja 4:lla poistotahti finaalissa tai päinvastoin. Silloin nokkapyörän ajoitusmerkki on ihan muualla kuin suoraan ylhäällä.

Kiitokset osallistumisesta tähän asti. Nyt jänskättää, että onko 4:n pakoventtiili mutkalla. Mittaan joutessani puristukset ennen kuin kasaan kaiken aivan loppuun. Raportoin sitten, kuinka kävi, jos vaikka jotakuta kiinnostaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10575
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

En nyt hahmota ongelmaa?? Miksi ei voi laitta kampiakselin merkkiä kohdalleen, sitten nokan merkki kohdalleen ja ketju kireälle?? Pyörittää käsin kaksi kierrosta konetta ja laittaa käyntiin. Ja nivassa on sama moottori kuin takavetoisessa eli samat ohjeet, merkit kohdalleen ja toimii, joku on jo miettinyt sen valmiiksi ja merkannut...
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

pressa kirjoitti:En nyt hahmota ongelmaa?? Miksi ei voi laitta kampiakselin merkkiä kohdalleen, sitten nokan merkki kohdalleen ja ketju kireälle?? Pyörittää käsin kaksi kierrosta konetta ja laittaa käyntiin. Ja nivassa on sama moottori kuin takavetoisessa eli samat ohjeet, merkit kohdalleen ja toimii, joku on jo miettinyt sen valmiiksi ja merkannut...
Noin minäkin kuvittelin asian olevan, ja iloisesti kiristin nokkapukin väkeviin momentteihin tuolla perinteisellä opilla. Mutta sen jälkeenpä konetta ei voinutkaan pyörittää, kun nelospytyn pakoventtili oli lujasti kiinni männässä.

Syy moiseen on näemmä se, ettei nokka-akselin rattaan ajoitusmerkki tässä minun huippumodernissa laitoksessa enään natsaakaan yläkuolokohtauskomukseen (siis kampiakselin rattaan ajoitusmerkkiin), vaan kampiakselin rattaan hammaskehän puuttuvan hampaan ja sitä nuuhkivan anturin linjaukseen.
__

Kun tämä nyt ei kuitenkaan kenellekään uppoa, niin unohdetaanpa aluksi kaikki merkinnät rattaissa, ja katsotaan pelkästään nokkien ja mäntien asentoja keskenään. Silloin homman saa toimimaan esimerkiksi näin: Ykköspytty YKK:ssa: asetetaan nokat niin, että symmetrisesti ykkösen pako menossa kiinni ja imu aukeamassa. Pukin mutterit kiinni. Nyt mylly pyörii vapaasti.

Sytkä pitäsi laittaa neloseen, jossa puristustahti valmis. Bosch oletettavasti huolehtii siitä.

Ja kun sitten ihan kiusalla palataan ajoitusmerkkeihin, niin ykkösen ollessa YKK:ssa ei se nokkapyärän ajoitusmerkki [tässä koneessa] olekaan enään kohti pohjantähteä, vaan enempi päin Kiinaa, Hawaijia tai Etelänapamannerta (keulan suunnasta riippuen).
__

Tiedä häntä kuinka paljon olisi vahinkoa tullut, jos olisin reippaasti koittanut, ja startti olisi riittänyt pyörittämään konetta. Nyt ei ehkä mennyt kuin korkeintaan nelospytyn pakoventtiili, kun väänsin pukin kiinni ja vielä varmemmaksi vakuudeksi ~50 Nm verran kampiakselilta, ennen kuin uskoin, ettei kannata.

Itse asiassa koetin vääntää myös vastapäivään, ja yllättävästi se kampiakselin pään pultti aukesi bauttiarallaa 20 Nm:n väännöllä. Täältä olen lukenut muutaman tarinan jo siitä, kuinka mahdotonta sitä on saada auki edes startilla, seitsemän veljeksen ja kymmenmetrisen vipuvarren kanssa.
Avatar
pressa
Viestit: 10575
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos lähdetään siitä että oletko katsonut oikeat ajoitus merkit?? Eli nokkarataan takapuolella ja sitten kammessa tuolla kammentrikkeripyörän alla. Onko nokka-akselin ratas oikeassa kohdassa akselia?
Ladanautti
Viestit: 300
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Pitääpä tarkistaa omat nokat. Toinen takuulla Nivasta, mutta 1-pisteruutasta, toinen takuulla 4-pisteestä (Niva/takapotku) ja ilman nokan tunnistinta, mutta luulen ettei niitä erota toisistaan...
Avatar
pressa
Viestit: 10575
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tässä nyt toinen yksirivisen ketjun ajoitus kuva Kuva

Ota nyt vaikka meille kuvat noista autossa olevista ajoitusmerkeistä, muuten olemme vieläkin eri mieltä...
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

pressa kirjoitti: ... Ota nyt vaikka meille kuvat noista autossa olevista ajoitusmerkeistä, muuten olemme vieläkin eri mieltä...
Erimielisyyksiä välttääkseni :D :D :D :

Ensiksi kuvia tilanteesta, kun nokkapyörän ajoitusmerkki osoittaa ylös:
- [kuva] nokkapyörän ajoitusmerkistä takaa.
- [kuva] samasta jutusta edestä.
- [kuva] nelosen pakonokasta.
- [kuva] kampiakselilta (hox hammaskehän iso rako ja tunnistin).

Sitten kuvia tilanteesta, kun käännetään ykkönen yläkuolokohtaan:
- [kuva] kampiakselin pyörältä (hox kolo ja kopan merkkinenä).
- [kuva] nokkapyörästä.
- [kuva] ykkösen nokista (pakotahti lopussa, imutahti alkamassa).
- [kuva] nelosen nokista (puristustahti lopussa).

Tällä ajoituksella venttiilit eivät osu mäntiin kampiakselia pyöritettäessä ja tahdit on järkevästi.

Osoittautui siis, että sellainen ajoitus on minun Nivan nokka-akselin kanssa ihan väärä, että nokkapyörän ajoitusmerkki osoittaa ylös, kun 1 & 4 on yläkuolokohdassa. Se on väärä ajoitus mm. siksi, että sellaisella ajoituksella konetta ei voi pyörittää yhtäkään kierrosta.


Bonuksena [kuva] nokka-akselista asennossa, jossa sen laitoin paikalleen 1 & 4 ollessa yläkuolokohdassa. Tämä temppu siis johti ajoitukseen, josta kaikki tämän viestin kuvat.
pskt

Re: 4-pisteruiskun jakopään ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja pskt »

pressa kirjoitti:Onko nokka-akselin ratas oikeassa kohdassa akselia?
Tarinan aloitusviestissä on turinaa siitä, että kuvittelin ensiksi nokkapyörän ja -akselin olevan keskenään keturallaan. Siellä on myös kuvalinkin kera selitys siitä, miksi se ei käsittääkseni voi olla mahdollista.
Vastaa Viestiin