

Tällaista tällä kertaa kun Ladasta saatiin kosmisen kova hyvitys.. Hyväksi havaittua (?) Renault tekniikkaa

Alusta on mukava, muttei silti juuri kallistele, liikenneympyröissä voi huoletta ajella nelosella, penkit tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuinosa on hieman turhan lyhyt pitkäjalkaiselle 192 senttiselle, moottori on veikeä tapaus, kierrättäminen on aivan turhaa sillä 90% väännöstä tulee jo alle 2000rpm. Ohjaustuntuma on tässä 8v mallissa ainakin hyvä, ohjaustehostin on perinteinen hydraulinen, uudemmissa 16v malleissa on jo sähköinen tehostin. Laatuvaikutelma on jotakin Ladan ja Fiatin väliltä. Moottori ja vaihteisto ovat hiljaiset, eikä tuuli suhise korvissa, mutta rengasmelu tulee hyvin kabiiniin, tästä on kiittäminen äänieristystä, tai pikemminkin sen puutetta, esimerkiksi tavaratilan lattiaverhoilun alla tai takapenkin istuimen alla ei ole minkäänlaista äänieristystä, paljas pelti loistaa. Näihin liimailin tänään STP Gold mattoa, joskus kun innostuu niin pitää vuorata myös pyöräkotelot. Toki kesärenkaatkin ovat vm. 09 Continentalit joten niilläkin voi olla oma vaikutuksensa äänitasoon, ajelen näillä vielä tämän kesän, ensikesäksi pitää jo kulutuspinnankin puolesta uusia, laitetaan jotain halpis Linglongia kehiin, sopii hyvin tällaiseen kotteroon. Toimiva manuaalinen ilmastointi löytyy, ikkunat toimivat kaikissa ovissa veivin voimin, kauko-ohjattua keskuslukitusta ei ole ja takapenkin selkänojakin kaatuu vain yhdessä osassa. Muutamia ranskalaisten kotkotuksia löytyy, kuten vararengas pohjan alapuolella sekä töötti painike vilkkuviiksen päässä. Vilkuista puheenollen, tässä ei kuulu perinteistä releen naksuntaa vaan ärsyttävä sähköinen plik-plik piipitysvastine.
Kysyntää käytetylle Dacialle ei ilmeisesti pahemmin ole, sillä tämä oli vanhentunut autokaupassa yli vuoden, siitä lie tuo koominen hyvityskin.. toki tässäkin oli sanomista, apukuskin peilinlasi oli säröillä, ostettu ebaysta pari uusia 11€ ja toinen asennettu, odotelkoot toinen tarvetta. Ratin pinnoite oli puhkikulunut vaikka mittarissa oli ostettaessa vain 99tkm, ostettu purkaamolta kolmoskoppaisen Clion ratti 42tkm ajettuna 60€:lla. Takaluukusta on poistettu 1.6 MPI kyltti josta jäännyt rumat liimatahrat joita en saanut hinkattua pois, tilattu kiinasta E85 kyltti peittämään nuo.
Ebaysta tilattu myös alkuperäiset kuraläpät eteen ja taakse sekä laitettu nämä paikoilleen. Ilmastoinnille tehty täyttöhuolto. Alkuperäinen Blaupunkt soitin vaihdettu omaan Sonyyn sekä edestä poistettu kaksoiskartio Blaupunkt kaiuttimet vaihdettu Pioneerin koaksiaaleihin. Samanlaiset kaiuttimet tuli asennettua myös taakse, mutta tämä oli työläämpää sillä kyseessä on karvalakkimalli jossa ei ole tehtaan asentamia takakaiuttimia joten johtojakaan sinne ei oltu vedetty, googlesta koitin noiden johtojen sijaintia etsiä, soittimen takaa kun kyseiset johdot kuitenkin löytyvät, Dusterissa olisi pitänyt löytyä B-pilarin uumenista, vaan Sanderosta ei sieltä löytynyt, koitin seurata johtoja kojelaudan sisällä mutta menevät ranteenpaksuiseen johtonippuun joka on mustalla teipillä niputettu eikä sen pidemmälle näe mitään kautta. Päädyin katkaisemaan johdot ja vetämään takaoviin omat johdot, näin toimii mainiosti, johtojen reititys ja läpivientikumiin pujottaminen oli vain hankalaa. Ratin vaihtokaan ei ollut niin helppo toimenpide kuin mihin on tottunut, airbag kun ei ole kiinni ruuveilla vaan kaksi jousta pitää bagin muovitapeista kiinni joten irroitus vaati rattiakselin muovien irroittamisen ja takakautta näiden jousien vapauttamisen. Konehuoneessa vaikuttaisi olevan hyvin tilaa tehdä töitä, lamput, tulpat jne on vaihdettavissa ilman minkään purkamista.
Katsotaan kauanko tällaista jaksetaan
