LUE ENSIN KOKO SELOSTUS, ENNEN TYÖSKENTELYN ALOITTAMMISTA.
Ota merkki Ladasta irti. Sen pitäisi olla yhdellä mutterilla kiinni etusäleikössä. Pese merkki suolasta, mudasta tms. ja laita mutteri talteen.

Käännä merkki nurinpäin ja huomaat taustapuolen olevan krominvärinen ja mutterin ruuvin alla oleva levy on se osa mikä sinun pitää irroittaa. Olet nyt havainnollistanut paikan, missä restaurointia odottava merkki sijaitsee.
HUOM! Kaikki ehostustyöt merkille tehdään nurjan puolen kautta!
Ota puukko yms. ja "vuole" toinen merkin sivu kiinnikkeistä irti nurjalta puolelta. Varovasti, ettei merkki halkea, ei ole kiirettä...! Noniin, nyt sinulla on merkin runko ja itse logo-osa erillään.
Mikäli merkki on erittäin haalistunut, sinun ei tarvitse juurikaan raapia hilseileviä maalin jämiä merkistä pois. Jos maalia on jäljellä nurjalla puolella, niin sen saa helposti kynnellä tai hammastikulla raaputeltua pois. Mikäli hermosi kestävät näin pikkutarkan työn. Maltti on valttia, usko pois.
Varo, ettet raaputa kromimaaleja pois Ladalogon viikinkilaivasta samalla. (Se on se punaisella ympäröity krominen kuva).
Sitten kun maalit on raaputeltu pois, pese kuvake varovasti. Laita pikkutarkasti maalarinteippiä kromikuvakkeen päälle (taas nurjalta puolelta), ettei maalia roisku siihen. Sitten vain ohuita kerroksia jollakin hyvällä maalilla ja varmaankin sivellin on paras. Itse käytin pienoismallimaalia ja sivellintä.

Kun on kuiva, niin sijoita kuvake kromiseen runko-osaan, jonka olet kiillottanut hienoksi. Kannattaa laittaa tukevalla liimalla kuvake kiinni, ettei se vain tipu. Muista, että olet vuollut toisen kiinnikkeistä pois, mutta se oli pakko tehdä kuvan saamiseksi työn alle. Sitten vain merkki autoon kiinni.
Valmista tuli!
En sitten tiedä montako kertaa tämän prosessin voi tehdä, mutta kyllä kuva kestää varmaan taas haalistumattomana muutamat vuodet. Merkin voi mielikuvituksen avulla maalata muunkin kuin punaisen väriseksi. Vaikkapa auton väriin sopivaksi.
Itse sain merkistä suhteellisen siistin tällä menetelmällä, mutta olisi pitänyt kärsivällisemmin raaputela vanhat maalit pois, ennen kuin uuden kerroksen laitoin päälle.
Kysyä saa ja pitääkin jos/ja kun olen saattanut selittää jotakin epäselvästi.
Älkää sitten minua syyttäkö, jos merkki meni pilalle ohjeitteni perusteella. Jos keksit jonkun helpomman/paremman työmenetelmän, niin kerro minulle. On vielä itselläni toinen merkki restauroimatta.
Onnea yritykselle!