Ladan keulamerkin maalaaminen uudestaan

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Ladan keulamerkin maalaaminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja nivailija »

On ollut tarkoitus jo pitkään kirjoitella selostus, miten Ladan keulamerkin saa uudelleen maalattua. Vuosien kuluessa keulamerkki haalistuu, eikä alkuperäistä punaisella pohjalla olevaa merkkiä saa uutena mistään. (Sanokaa joku jos saa, niin ostan mahdollisesti sellaisen) Mustalla pohjalla olevia merkkejä saa käsittääkseni ainakin Venäjältä.

LUE ENSIN KOKO SELOSTUS, ENNEN TYÖSKENTELYN ALOITTAMMISTA.

Ota merkki Ladasta irti. Sen pitäisi olla yhdellä mutterilla kiinni etusäleikössä. Pese merkki suolasta, mudasta tms. ja laita mutteri talteen. :)

Käännä merkki nurinpäin ja huomaat taustapuolen olevan krominvärinen ja mutterin ruuvin alla oleva levy on se osa mikä sinun pitää irroittaa. Olet nyt havainnollistanut paikan, missä restaurointia odottava merkki sijaitsee.

HUOM! Kaikki ehostustyöt merkille tehdään nurjan puolen kautta!

Ota puukko yms. ja "vuole" toinen merkin sivu kiinnikkeistä irti nurjalta puolelta. Varovasti, ettei merkki halkea, ei ole kiirettä...! Noniin, nyt sinulla on merkin runko ja itse logo-osa erillään.

Mikäli merkki on erittäin haalistunut, sinun ei tarvitse juurikaan raapia hilseileviä maalin jämiä merkistä pois. Jos maalia on jäljellä nurjalla puolella, niin sen saa helposti kynnellä tai hammastikulla raaputeltua pois. Mikäli hermosi kestävät näin pikkutarkan työn. Maltti on valttia, usko pois.
Varo, ettet raaputa kromimaaleja pois Ladalogon viikinkilaivasta samalla. (Se on se punaisella ympäröity krominen kuva).

Sitten kun maalit on raaputeltu pois, pese kuvake varovasti. Laita pikkutarkasti maalarinteippiä kromikuvakkeen päälle (taas nurjalta puolelta), ettei maalia roisku siihen. Sitten vain ohuita kerroksia jollakin hyvällä maalilla ja varmaankin sivellin on paras. Itse käytin pienoismallimaalia ja sivellintä. :)

Kun on kuiva, niin sijoita kuvake kromiseen runko-osaan, jonka olet kiillottanut hienoksi. Kannattaa laittaa tukevalla liimalla kuvake kiinni, ettei se vain tipu. Muista, että olet vuollut toisen kiinnikkeistä pois, mutta se oli pakko tehdä kuvan saamiseksi työn alle. Sitten vain merkki autoon kiinni.

Valmista tuli!

En sitten tiedä montako kertaa tämän prosessin voi tehdä, mutta kyllä kuva kestää varmaan taas haalistumattomana muutamat vuodet. Merkin voi mielikuvituksen avulla maalata muunkin kuin punaisen väriseksi. Vaikkapa auton väriin sopivaksi.

Itse sain merkistä suhteellisen siistin tällä menetelmällä, mutta olisi pitänyt kärsivällisemmin raaputela vanhat maalit pois, ennen kuin uuden kerroksen laitoin päälle.

Kysyä saa ja pitääkin jos/ja kun olen saattanut selittää jotakin epäselvästi.

Älkää sitten minua syyttäkö, jos merkki meni pilalle ohjeitteni perusteella. Jos keksit jonkun helpomman/paremman työmenetelmän, niin kerro minulle. On vielä itselläni toinen merkki restauroimatta.

Onnea yritykselle! :P
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Näyttäisi olevan aika perinpohjin selvitetty koko aihe...
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

nivailija kirjoitti:
Näyttäisi olevan aika perinpohjin selvitetty koko aihe...
Näin kun homman selostaa, niin ei tarvitse enää kysellä, mitä tarkoittaa X, tai miten tehdään Y.. Otetaan oppia,kaikille asiat eivät ole niin itsestäänselviä, kuin toisille.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Pavlovits kirjoitti:
nivailija kirjoitti:
Näyttäisi olevan aika perinpohjin selvitetty koko aihe...
Näin kun homman selostaa, niin ei tarvitse enää kysellä, mitä tarkoittaa X, tai miten tehdään Y.. Otetaan oppia,kaikille asiat eivät ole niin itsestäänselviä, kuin toisille.
Mitähän tämä sitten mahtoi tarkoittaa? :shock:
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
lada 1500s
Viestit: 107
Liittynyt: 31.10.2004 12:35
Paikkakunta: alavus

Viesti Kirjoittaja lada 1500s »

mulla on 1500s -91 mutta siinä erilainen merkki kuin tuossa,mun omassa merkissä on kaikki osat kiinni toisissaan :x :x
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

^^Sitä merkkiäpä ei tarvi maalatakaan kun siinä ei ole haalistuvaa maalia.

Minun Ladassani on tuollainen 2105-mallinen merkki asennettuna tuohon nappiksen kromikehykseen, koska alkuperäinen merkki putosi toisen kiinnityskorvakkeen lohkeamisen vuoksi. Sitä piti hieman kaventaa, joten kiinnitys kävi hyvin kun jätin kavennuksen yhteydessä alkuperäisen merkin korvakkeita vastaavat lipareet reunoihin. :wink:

Noita korvia ei muuten kannata veistää pois, sillä kehys antaa kyllä periksi sen verran että sen saa pois kun vääntää varovasti meisselillä. Menee sitten painamalla paikalleen, eikä tarvitse läträtä liiman kanssa.
Minä käytin vanhan maalin hiontaan hienoa hiekkapaperia ja maalin puuttuessa leikkasin punaisesta muovista sopivan palan merkin taakse. Irtokarkkirasian kansimuovi oli vain hieman liian paksua ja merkki oli jännityksessä, mikä aiheutti tuon korvan lohkeamisen. Onneksi se irtosi autoa pestäessä eikä kadonnut mihinkään tienojaan. :roll:
Viimeksi muokannut Jusu, 29.10.2005 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

voiskohan samalla tapaa muokata uuden mustapohjaisen punapohjaiseksi? taittaa uudessa merkissä olla se musta tautaväri varsin tiukasti kiinni, mut jos käyttäis jotain järeitä aineita?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Lada-Jussi kirjoitti:voiskohan samalla tapaa muokata uuden mustapohjaisen punapohjaiseksi? taittaa uudessa merkissä olla se musta tautaväri varsin tiukasti kiinni, mut jos käyttäis jotain järeitä aineita?
Antaa ajan hapattaa tai kokeileppas sellaista ainetta kuin Nitromors. Sillä vois lähtee... Tai ihan tinnerillä tms.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Sen mustan maalin saa ihan raakasti hiomalla pois. Eihän se tietysti täysin vastaa alkuperäistä, mutta ei sitä eroa metrin päästä enää huomaa.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Jankos kirjoitti:Sen mustan maalin saa ihan raakasti hiomalla pois. Eihän se tietysti täysin vastaa alkuperäistä, mutta ei sitä eroa metrin päästä enää huomaa.
Ei tietenkään huomaa. Jos meinaa ihan täydellisesti hoitaa homman, niin kannattaa varmaankin liottaa jossain mömmössä hetkisen, jotta loputkin lähtee pois.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Vastaa Viestiin