
Otsoni-kaasuttimen kakkoskurkun testaus?
Otsoni-kaasuttimen kakkoskurkun testaus?
Koska kakkoskurkun avautumista ohjataan alipaineella,johon vaikuttaa moottori pyörimisnopeus ja kuorma niin kaasuttaminen auton paikallaan ollessa ei tuota tarpeeksi alipainetta läpän avautumiseksi.Yksi konsti olisi tietenkin dynamometri,mutta sellaisen vuokra maksaa Ladan hinnan.Toinen konsti olisi konepellin irroittaminen,ilmanpuhdistajan kotelon irroitus ja tarkkailijan istuminen moottorin päällä kun sillä kiihdytetään maantiellä.Herättäis varmaan vähän liikaa huomiota
,eikä tuo taida kovin turvallistakaan olla.Lada-gurut vastatkaa-Kiitos!

Mistäs se sen alipaineen oikein ottaa? Meinaan jos oikein moottorin kuormituksen tunnistaa?
Enpä ole Ladassa kokeillut (opelissa kyllä), mutta väittäisin, että jos kaasua pitää hetkisen pohjassa niin alipainetta kyllä kertyy. Tosin silloin ei voi kyllä mitenkään sanoa, millä kierrosluvulla kakkonen tulee mukaan.
Onkos noita ozoneita muuten ilman tuota alipainejudanssia, kun omassani ei ole edes koko kelloa siinä kaasarin kupeessa.
Rikastimen vaijerikin on kiinni semmoisessa alumiinisessa pidikkeessä, mikä on ruuvilla kiinni kaasarin kannessa.
Ja mun mielestä se kuitenkin on OZON, sillä siinä on kuitenkin tyhjäkäynninsäätökin semmoisella kartioruuvilla, jonka tilalle voi vaihtaa sen alipainekalvollisen.
Enpä ole Ladassa kokeillut (opelissa kyllä), mutta väittäisin, että jos kaasua pitää hetkisen pohjassa niin alipainetta kyllä kertyy. Tosin silloin ei voi kyllä mitenkään sanoa, millä kierrosluvulla kakkonen tulee mukaan.
Onkos noita ozoneita muuten ilman tuota alipainejudanssia, kun omassani ei ole edes koko kelloa siinä kaasarin kupeessa.

Ja mun mielestä se kuitenkin on OZON, sillä siinä on kuitenkin tyhjäkäynninsäätökin semmoisella kartioruuvilla, jonka tilalle voi vaihtaa sen alipainekalvollisen.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jusulla taitaa olla joku tuning kaasutin, onko sulla kuvia siitä?
mä olen kans ihmetellyt tota alipaineen kehittymis teoriaa, kun alipainemittarikin paikallaan näyttää kevyempiä paineita vaikka kaasuttelee, miten se kuormitus vaikuttaa?
toinen on toi alipaine eli taloudellisuusmittarin toiminta. lämpimällä autolla ajaessahan se varmaan pitää aika hyvin paikkaansa, mitä enempi alipainettta sitä enempi se imee kaasarista soppaa. Mutta mites ryyppypäällä, silloinhan se rikastaa eli antaa bensaa kahtakauheemmin, suhteessa ilmaan vaikka alipainetta ei olisikaan, eli kuluttaa polttoainetta, mutta econ näyttää nollakulutusta.... sekoa... vai oonko tyhmä?
mä olen kans ihmetellyt tota alipaineen kehittymis teoriaa, kun alipainemittarikin paikallaan näyttää kevyempiä paineita vaikka kaasuttelee, miten se kuormitus vaikuttaa?
toinen on toi alipaine eli taloudellisuusmittarin toiminta. lämpimällä autolla ajaessahan se varmaan pitää aika hyvin paikkaansa, mitä enempi alipainettta sitä enempi se imee kaasarista soppaa. Mutta mites ryyppypäällä, silloinhan se rikastaa eli antaa bensaa kahtakauheemmin, suhteessa ilmaan vaikka alipainetta ei olisikaan, eli kuluttaa polttoainetta, mutta econ näyttää nollakulutusta.... sekoa... vai oonko tyhmä?

2 kurkku ottaa alipaineensa 1kurkun venturista, ja kyllä se aukeaa paikallaankin kun vaan polkaisee täydelle kaasulle, tosin avauskalvolle menevä kanava on melko ahdas ja kalvo iso niin siitä johtuu pieni viive eli konetta joutuu huudattamaan täysillä kierroksilla melko pitkään. Mutta kun pitää kättä 1 kurkun päällä kuristaen ilman saantia niin alipanettakin kertyy herkemmin ja rikastuva seoskin rajoittaa kierroksia, ryyppyn päällä oleminen tietysti auttaa kans asiaa.
Se kyllä toimii toisinpäin eli alipaine otetaan imusarjasta, jolloin mitä enemmän on kierroksi suhteessa läppien avautumiseen sitä enemmän alipainetta ja vähemmän kulutusta. Ryypyn toimintaahan se ei huomioi mutta eipä siitä näekään kuin suunnllen sen taloudellisimman alueen sen hetkiselle moottorin kuormitukselle.Lada-Jussi kirjoitti:toinen on toi alipaine eli taloudellisuusmittarin toiminta. lämpimällä autolla ajaessahan se varmaan pitää aika hyvin paikkaansa, mitä enempi alipainettta sitä enempi se imee kaasarista soppaa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Tarkastelin kaasutinta hieman tarkemmin.
Nappasin kuvankin:
Jalkaosassa ei ole vesikiertoa, joten se on ozonista. Siinä on myös se kahdella ruuvilla kiinnitettävä tyhjäkäynninsäätö (punainen nuoli).
Runko-osan alareunasta löytyi jopa tyyppinumero, se on 2101-1107010-03, eli daaz-weber. Kaasuläppien vivustot ovat myös weberistä. Tyhjäkäyntiä voisi säätää weberille tyypillisesti myös suoraan kaasuvipuun tapaavasta ruuvista (sininen nuoli), olen säätänyt läpän kuitenkin täysin kiinni, koska jalkaosassa on tyhjäkäyntiä varten oma kanava.
Kannen tyypistä taas ei ole tietoa, mikä lienee. Venttiilikopan puoleisessa päässä ei ole ainakaan ozonille tyypillisiä merkintöjä.
Vertailin tätä kaasaria aikoinaan kolmeen irrallaan olevaan kaasariin (yksi 2105-1107010 ja kaksi 2105-1107010-20) ja tässä yksilössä on niihin verrattuna isompi kaasuläppä. Lieneekö jalkaosan tyyppi siten 2107-jotain?
Aika sekasikiö, minkähän kokoisia suuttimia tuosta löytyisi jos lähtisi tonkimaan?
Reilusti se tuntuu ainakin soppaa antavan, kaasu pohjassa ei voi ajaa ollenkaan.
Vehje toimii kuitenkin muuten hyvin.
Nappasin kuvankin:

Jalkaosassa ei ole vesikiertoa, joten se on ozonista. Siinä on myös se kahdella ruuvilla kiinnitettävä tyhjäkäynninsäätö (punainen nuoli).
Runko-osan alareunasta löytyi jopa tyyppinumero, se on 2101-1107010-03, eli daaz-weber. Kaasuläppien vivustot ovat myös weberistä. Tyhjäkäyntiä voisi säätää weberille tyypillisesti myös suoraan kaasuvipuun tapaavasta ruuvista (sininen nuoli), olen säätänyt läpän kuitenkin täysin kiinni, koska jalkaosassa on tyhjäkäyntiä varten oma kanava.
Kannen tyypistä taas ei ole tietoa, mikä lienee. Venttiilikopan puoleisessa päässä ei ole ainakaan ozonille tyypillisiä merkintöjä.
Vertailin tätä kaasaria aikoinaan kolmeen irrallaan olevaan kaasariin (yksi 2105-1107010 ja kaksi 2105-1107010-20) ja tässä yksilössä on niihin verrattuna isompi kaasuläppä. Lieneekö jalkaosan tyyppi siten 2107-jotain?

Aika sekasikiö, minkähän kokoisia suuttimia tuosta löytyisi jos lähtisi tonkimaan?

Vehje toimii kuitenkin muuten hyvin.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
eli jos runko on 2101-1107010-03 niin se on mekaanisella kakkosella eli ei Ozoni, mutta toi jalkaosa on varmaan lainattu jostain otsoni kaasuttimesta, sillä vaikka -03 on viimeisin kehitysvaihe tuosta 2101-sarjan kaasarista ei siinä tuollaista jalkaosaa ollut, tarvii vielä tarkistaa oma varasto, itellä on yksi tuollainen aito jossain.jusu kirjoitti: Jalkaosassa ei ole vesikiertoa, joten se on ozonista. Siinä on myös se kahdella ruuvilla kiinnitettävä tyhjäkäynninsäätö (punainen nuoli).
Runko-osan alareunasta löytyi jopa tyyppinumero, se on 2101-1107010-03, eli daaz-weber. Kaasuläppien vivustot ovat myös weberistä. Tyhjäkäyntiä voisi säätää weberille tyypillisesti myös suoraan kaasuvipuun tapaavasta ruuvista (sininen nuoli), olen säätänyt läpän kuitenkin täysin kiinni, koska jalkaosassa on tyhjäkäyntiä varten oma kanava.
Kannen tyypistä taas ei ole tietoa, mikä lienee. Venttiilikopan puoleisessa päässä ei ole ainakaan ozonille tyypillisiä merkintöjä.
kaasuttimen kansiosahan taitaa olla kaikissa weber kopioissa (myös Ozon) sama, eli jalkaosa on lähinnä modifioitu. Ozoneissa taas on keskenään sama jalkaosa, oli kyseessä sitten 2105-1107010 tai 2107-1107010, mutta ozoneissahan on muista poiketen erikokoiset ykkös ja kakkoskurkut (kakkonen isompi).
aika erikoinen rakennelma

Jompikumpi kurkku on kuitenkin muistaakseni tuossa havaittavasti isompi kuin niissä irrallisissa vehkeissä.
En vain silloin pitänyt asiaa mitenkään merkittävänä kun tuo on 1500 koneesta ja ne muut pikkulohkoista.
Täytyypä joskus repiä irti tuo vehje ja oikein mitata.
Täytyy etsiä ladaromppu ja kaivella sieltä kaasutintaulukko, niissä taisi olla kurkkujen mitatkin...

Täytyypä joskus repiä irti tuo vehje ja oikein mitata.

Täytyy etsiä ladaromppu ja kaivella sieltä kaasutintaulukko, niissä taisi olla kurkkujen mitatkin...
Voiko seosta säätää jollain ruuvilla vai onko ainoa ruuvattava säätö tyhjäkäynti?
Viritin nimittäin omaan otsooniin pakko avattavan kakkosen, ja tulihan lisää tehoo =)
Se oli myös ensimmäinen kerta kun avasin auton kaasarin ja en oikein ymmärrä kaikkea vielä, joten kertokaapas te kokeneemmat että mistä johtuu että esim.tyhjäkäynti seilaa?
Läpät toimivat nyt näin: kun kaasua painaa niin ykkösläppä avautuu ensin noin puoleen väliin ja silloin tulee kakkoskurkku mukaan ja sen jälkeen aukeaa molemmat samanaikaisesti loppuun asti.. Eikös se ole teoreettisesti niin että kun läpät aukeaa täysin niin voi kaasarista ottaa täyden tehon, eli ensimmäinen lähtö kohta on saada läpät aukeamaan täysin ja vasta sen jälkeen säätää seos kohdilleen, ja nyt tulemmekin ehkä suurimpaan ongelmaan..
Käykö auto rikkaalla vai laihaalla...
Ja miten säädetään, mitä suuttimia pitää vaihtaa??
Auto käyttäytyy näin: Jos ajaa ykkösellä tai kakkosella (lämmin kone) ja polkasee molemmat läpät täysin auki niin toimii hyvin ja nappaa kieroksia(todellakin ihan eri tavalla kuin ennen), mutta jos esim vaihtaa kakkoselta kolmoselle ja polkasee heti läpät auki nii booaa, vaikka kiekat olis kakkosella ollu lähemmäs viittä tonnii... ja kylmällä koneella ei kestä pohjaan polkasuu edes vapaalla.. Itselläni on ennestään kokemusta mopoista ja prätkistä ja vetäisin tästä sen johtopäätöksen että kävis laihaalla, olenko oikeassa vai täysin väärässä??
Minulla on siis ollut kaasari täysin purettuna ja tein uudet tiivisteet tiivistepaperista...
Pystyyhän sillä nyt ajamaan sillee että polkee eka pari kertaa puoleen väliin että saa kiekat nousee ja sitte pohjaan..
Auto on siis tulossa leikkimieliseen ralliin eli päästöillä ja kulutuksella ei ole suurta väliä..
Ja entäs miten sytytysennakko vaikuttaa tähän?
Jos jaksatte lukea läpi niin hyvä, ja jos jotain tietoa on niin vastatkaa!
Voin itsekkin ottaa kuvia jos ketään kiinnostaa mutta ehdin vasta ensi viikonloppuna..
Viritin nimittäin omaan otsooniin pakko avattavan kakkosen, ja tulihan lisää tehoo =)
Se oli myös ensimmäinen kerta kun avasin auton kaasarin ja en oikein ymmärrä kaikkea vielä, joten kertokaapas te kokeneemmat että mistä johtuu että esim.tyhjäkäynti seilaa?
Läpät toimivat nyt näin: kun kaasua painaa niin ykkösläppä avautuu ensin noin puoleen väliin ja silloin tulee kakkoskurkku mukaan ja sen jälkeen aukeaa molemmat samanaikaisesti loppuun asti.. Eikös se ole teoreettisesti niin että kun läpät aukeaa täysin niin voi kaasarista ottaa täyden tehon, eli ensimmäinen lähtö kohta on saada läpät aukeamaan täysin ja vasta sen jälkeen säätää seos kohdilleen, ja nyt tulemmekin ehkä suurimpaan ongelmaan..
Käykö auto rikkaalla vai laihaalla...
Ja miten säädetään, mitä suuttimia pitää vaihtaa??
Auto käyttäytyy näin: Jos ajaa ykkösellä tai kakkosella (lämmin kone) ja polkasee molemmat läpät täysin auki niin toimii hyvin ja nappaa kieroksia(todellakin ihan eri tavalla kuin ennen), mutta jos esim vaihtaa kakkoselta kolmoselle ja polkasee heti läpät auki nii booaa, vaikka kiekat olis kakkosella ollu lähemmäs viittä tonnii... ja kylmällä koneella ei kestä pohjaan polkasuu edes vapaalla.. Itselläni on ennestään kokemusta mopoista ja prätkistä ja vetäisin tästä sen johtopäätöksen että kävis laihaalla, olenko oikeassa vai täysin väärässä??
Minulla on siis ollut kaasari täysin purettuna ja tein uudet tiivisteet tiivistepaperista...
Pystyyhän sillä nyt ajamaan sillee että polkee eka pari kertaa puoleen väliin että saa kiekat nousee ja sitte pohjaan..
Auto on siis tulossa leikkimieliseen ralliin eli päästöillä ja kulutuksella ei ole suurta väliä..
Ja entäs miten sytytysennakko vaikuttaa tähän?
Jos jaksatte lukea läpi niin hyvä, ja jos jotain tietoa on niin vastatkaa!
Voin itsekkin ottaa kuvia jos ketään kiinnostaa mutta ehdin vasta ensi viikonloppuna..
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Lada Infossa on ainakin noi kuvat eri kaasuttimien säätöruuveista.
