Uusi ladan omistaja

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
jumani

Uusi ladan omistaja

Viesti Kirjoittaja jumani »

Kertokaapa uudelle onnelliselle lada 1200s vm 88 omistajalle minkälaista bensaa sinne tankiin pitää laittaa ja onko autossa nokkaremmi vai ketju kun en ole konepeltiä avannut kertaakaan päivänvalossa niin itellä on autosta viä pieni pimento kai se tästä viä selkee.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Ketju on ja ysivitosta käyttää.

Noin niinku aluksi kannattaa kiristää se ketju ja vaihtaa nesteet.

Siis niinku öljyt, jäähdytysnesteet, jarru -ja kytkinnesteet jne.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Perushuolto ylipäätäänkin kannattaa tehdä, jos ei oo tietoo aikaisemmasta. Tai ainakin tarkastaa tilanne (tulpat, kärjet, yms.).
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Misha kirjoitti:ysivitosta käyttää.
Tai vastaavasti 98:kin voi käyttää.
aioni

Viesti Kirjoittaja aioni »

Mitenkä kun meikun nappiksen (vm.-84) entinen omistaja sanoi että 95:lla esiinty jälkikäyntiä jonnin verran joten olen sit pitkin hampain 98 lorotellu tankkiin..
Meinaan vaa että mitkäs tekijät tuohon jälkikäyntiin vaikuttaa?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

aioni kirjoitti:Mitenkä kun meikun nappiksen (vm.-84) entinen omistaja sanoi että 95:lla esiinty jälkikäyntiä jonnin verran joten olen sit pitkin hampain 98 lorotellu tankkiin..
Meinaan vaa että mitkäs tekijät tuohon jälkikäyntiin vaikuttaa?
Viimeksi muokannut Misha, 12.2.2005 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Suotta sinne ysivitosta kummempaa laittaa. Jos aidolla itäbensallakin kerran moiset toimii, niin miksipä suotta tuhlais rahaa ysikasiin.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kylläpä tuo joskus pakkaa hörskyttelemään jälkikäyntiäkin, vaihde vapaalle ni ei tuu vahinkoja.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Misha kirjoitti:
aioni kirjoitti:Mitenkä kun meikun nappiksen (vm.-84) entinen omistaja sanoi että 95:lla esiinty jälkikäyntiä jonnin verran joten olen sit pitkin hampain 98 lorotellu tankkiin..
Meinaan vaa että mitkäs tekijät tuohon jälkikäyntiin vaikuttaa?
Ajotushan se. Eli jos on sytytyksen säätö kunnossa niin ei siellä mitään jälkikäyntiä esiinny.
Eiköa jälkikäynti tarkoita sitä, että moottori käy vaikka katkaisisitkin virran? eihän tähän pitäisi sytytyksen ajoituksella olla mitään merkitystä.
Minä olen oppinut asian niin.että jos puristuspaine on liian korkea verrattuna bensan oktaanilukuun, niin seos syttyy kuten dieselmoottorissa, eli ilman sytytyskipinää.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jälkikäynti
Jos moottorin sylintereissä on hehkuvaa karstaa,moottori ei pysähdy,vaikka sytysvirta katkaistaan,vaan jää käymään hitaasti ja epätasaisesti karstan sytyttäessä sylinteriin imeytyvän polttoaineseoksen.Jälkikäynti rasittaa moottoria pahasti,minkä vuoksi moottori on saatava sammumaan nopeasti.Tämä tehdään kytkemällä suuri vaihde,painamalla jarrua ja päästämällä kytkinpoljin ylös.Eräisiin kaasuttimiin on yhdistetty solenoidiventtiili,joka sulkee tyhjäkäyntikanavan,kun sytytysvirta katkaistaan,niin että moottori ei voi käydä jälkikäyntiä.Vastaavaa venttiiliä voidaan käyttää myös bensiinin syötön katkaisemiseen moottorijarrutuksessa.Koska polttoaine/ilmaseoksen syttyminen ei tapahdu säädellysti,vaan yleensä liian aikaisin (mäntä on tulossa vielä ylöspäin),näin syntynyt paineisku rasittaa moottoria suuresti.

Mahdolliset syyt
-kuluneet männänrenkaat ja venttiilinohjaimet,minkä johdosta oljyä kulkeutuu palotilan muodostaen karstaa.
-liian rikas polttaine/ilmaseos
-tukkeutunut ilmanpuhdistin
-rikkoutunut solenoidisuutin
jumani

Viesti Kirjoittaja jumani »

Palaan vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseeni nokkaketjusta/remmistä kun löysin tälläisen tekstin tuolta tekniikka osiosta:

Eniten muista perinteisistä moottoreista poikkeaa 2105-moottori jossa nokka-akselia ja apuakselia käyttävän ketjun sijasta on hammashihna. Muilta osin 2105 moottori noudattaa lähes samaa rakennetta. VFTS on kokeellisesti tehnyt kilpailukäyttöön sylinterin kannen kahdella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä sylinteriä kohden, muita moni venttiilisiä 95 mm:n moottoreita ei ole tehty. Moottoreista VAZ-2106 ja VAZ-2130 on myös versiot Moskvitsh ja Izh autoja varten. Periaatteessa mikä tahansa 95 mm:n moottoreista pitäisi olla helposti asennettavissa mihin tahansa takavetoiseen Ladaan.

Eli kun autoni malli on: 4DSEDAN 1200S-210510/2420 niin onko kyseessä ketju vai hihna?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2706
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

jumani kirjoitti:Eli kun autoni malli on: 4DSEDAN 1200S-210510/2420 niin onko kyseessä ketju vai hihna?
Mikäli alkuperäinen moottori, niin ketju.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
jumani

Viesti Kirjoittaja jumani »

210510/2420

Tuoko osa tyyppimerkinnästä ei viittaa millään lailla siihen moottorityyppiin?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

jumani kirjoitti:210510/2420

Tuoko osa tyyppimerkinnästä ei viittaa millään lailla siihen moottorityyppiin?
Tommonen rimpsu munkin tötterön rekisteriotteessa on ja ketju kone.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jumani kirjoitti:Eli kun autoni malli on: 4DSEDAN 1200S-210510/2420 niin onko kyseessä ketju vai hihna?
tuo on toi rekisteriotteen mukainen auton malli, eli suomeksi 4 ovinen sedan 1200S (nimeltään) - 210510 (tehtaan mallikoodi, tässä tapauksessa Lada 2105 muunnos 1,2 litran moottorilla) / 2420 (kertoo akselivälin eli ladassa 2424 mm)

eli jo ton 210510 perusteella pystyy tietämään että kyseessä 1,2 ketjukoneinen versio, mikäli autoa ei ole tuunailtu missään välissä.

Kuva
tyyppikilvestä löytyy myös sama mallimerkintä XTA210510.... ja kiven alareunassa vielä Engine kohdassa moottorin malli joka pitäisi siis olla 2101 eli 1,2 ketjukone.

mikäli kone on vaihdettu on koneen malli ja sarjanumero kaiverrettu virranjakajasta alaspäin lohkonkyljessä olevalle tasanteelle. lohkon kyljessä pitäisi myös olla valettuna lohkon numerot joko lyhyesti 03, 01, 06 tai 2105 tai jotain, kone 2101 on 1,2 ketjukone.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin