Samaran tyhjäkäyntiongelma, kaasari+kat.malli vm -92

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
VilleH

Samaran tyhjäkäyntiongelma, kaasari+kat.malli vm -92

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Millä konstilla saisin Samaraan (1500, kaasarilla ja katalysaattorilla) viimeinkin kunnon tyhjäkäynnin? Mitä ruuvia uskallan vääntää? Kaksi muovipotikkaa siellä näkyy olevan, joita voi vääntää, toisessa on maaliläikkä ikäänkuin merkkinä. Mihin nuo vaikuttavat?

Ongelmana on siis epämääräinen tai puuttuva tyhjäkäynti. Risteykseen tultaessa kone monesti sammuu kierrosten tippuessa liian alas vapaalle laiton yhteydessä. Mikä muuten on oikea tapa "käyttää" tuota automaattiryyppyä, voiko se jäädä päälle vahingossa?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!


T: Ville
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

RTJN voisi varmaan antaa tähän jonkin selvityksen, kun on paneutunut tuohon axteekkiin, vikaahan voi olla melkein missä tahansa, siellä kun on anturia ja letkua niin paljon että jos jossain joku häiriö tai vuoto on niin heti voi tulla häikkää, itselle ei tolla kuvauksella tule juuri muuta mieleen kuin se pitkulainen muovinen ruuvi josta voi käsin säätää käyntiä, mutta jos se ei auta niin muuta periaatteessa ei kotikonstein saisi tehdä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
VilleH

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Kylläpä se sitä muoviruuvia vääntämällä tosiaan tyhjäkäynti kiihtyy, taidanpa sitten ruuvata sitä sen verran , että pysyy käynnissä Lada.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No jos toi tyhjäkäynti "aaltoilee" eli välillä nousee ja välillä laskee niin vika on kohokammion bensaventtiilissä. Noita saa multa kuten kaasarin tiiviisteen remonttia varten (ohjeita myös annetaan). Remontin yhteydessä on koho tarkastettava.

Jos taasen tyhjäkäynti on tasainen paikallaan mutta muuttu kun esim jarrua painetaan on vika vuotavissa letkuissa melko todennäköisesti. Ne siis on kaikki tarkastettava.

Noilla nyt aluksi.
Lada rules
VilleH

Viesti Kirjoittaja VilleH »

No niin, ruuvasin tyhjäkäyntiä isommalle. Toimii lämpimänä hyvin, mutta kylmänä ei pysy aivan yhtä hyvin käynnissä. Kylläpä tuolla nyt pärjää kuitenkin. Autolla on ajettu vain 81 000 km, joten pitäisi kaasarin kai olla muuten aika hyvässä kunnossa, solenoidiventtiili siihen on kerran vaihdettu. Mikähän tuon solenoidiventtiilin tehtävä mahtaa olla? En ole juurikaan perehtynyt aiheeseen (kuten näkyy).

Letkut on kunnossa, joten ehkäpä sieltä kohokammion puolelta sitten jotain voisi löytyä. Taitaapa jäädä kuitenkin kesään kaasarin tarkempi tutkiminen.

Kiitokset tiedoista!
Vastaa Viestiin