Samaran jäähdyttäjän puhallin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
paulipate

Samaran jäähdyttäjän puhallin

Viesti Kirjoittaja paulipate »

Eli jäähdyttäjän puhallin eli syylärissä oleva,sähkö moottori.Mistä se saa ohjauksen auto samara vm 2000i .kun ei toimi,on suuri vaara että keittää kun ilmat lämpenee.Ei ole syylärissä ,mitään lämpö tila anturaa.Onko se ohjaus, siinä rele paketissa mikä on hanska laatikon alla?.Vai tuleko ohjaus jonkun boksin kautta,vai mistä.sähkö moottori toimii,kun liitin auki ja virta suoraan moottorille.On ihme laitos,vai pitäkö viedä merkki huoltoon.Eikö sen pitäisi maadoittaa releen kautta,että flekti lähtee päälle.Vai miten se toimii jos toimii,pitäsi sen toimia.
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

En tunne Samaran systeemejä mutta lienee samanlainen kuin 110:ssä. Ilmeisesti se ruiskua ohjaava tietokone on siellä hansikaskotelon alla. Siellä pitäisi olla kolme relettä ja sulaketta. Yksi rele kytkee sähköt, toinen bensapumpun ja kolmas ohjaa jäähdyttimen tuuletinta.
Tietokone mittaa veden lämpötilaa ja ohjaa sen perusteella tuuletinta.
Onko kyse toimimattomuudesta vai eikö moottorin lämpötila ole noussut riitävän korkealle?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

en nyt muista mutta eikö siellä sylinterikannessakin ole anturi?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
paulipate

Samaran jäähdytys

Viesti Kirjoittaja paulipate »

Kyllä se lämpö nousi melkein punaiselle 130c.ei uskaltanut käyttää pitempään.paisunta säiliön korkki oli auki siltä varalta jos keittää,ettei vaurioidu kansi pahvi.Mutta ei keitetty konetta,pitänee kaivaa esille se lämpö tila antura,missä sitten lienee konetilassa,ja mitata ne releet.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Sylärissä on se anturi. ainakin http://www.automan.ru/vaz/010/ohl10.shtml tämän sivun mukaan. Tuo on 110n systeemin ja se anturi on numerolla 18. Vanhimmissa samaroissa se anturi on sylärin toisella (oikealla) puolella. Kaksinapainen. Kokeile laittaa naulan tai ruuvimeiselin sen anturin napojen väliin silloin kun auto kääy tai on virta päällä. Varo sitten ettei ole mitään jää tuulettimen väliin. Vanhemmissa samaroissa on rele, joka on siin sulakerasiassa, muistakseni toinen oikealta. Se ohjaa flektin toimintaa. Eli kun yhdistät anturin navat niin sen kuuluu naksahtaa ja samalla fletkin lähteä pyörimään. Mulla on joskus ollut sama ongelma, joka johtui hapettuneista johdoista (vieläkään en löytänyt/tutkinut sen enempää), joten tein väliaikaisesti pakkosyötön ja nyt flekti toimii napista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

taitaa kyllä ruisku-samaran jäähdytyspuhallinta ohjata moottorin ohjainyksikkö. Kun omassa samarassa oli toiminta häiriötä, niin flekti huusi aina kun CE-valopaloi, vaikka kone oli ihan kylmä. Tämä autohan oli vielä -95 eli GM ruiskulla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
paulipate

viestin aihe

Viesti Kirjoittaja paulipate »

Jäähdytys pelaa vika oli,lämpötila anturi termostaatin kotelon vieressä.Ei 2000 vm samaran,ruisku koneessa ole jäähdyttäjän laidassa enää mitään lämpötila anturaa,uusi maksoi 30€.Samasta anturasta tulee myös tieto, koneen lämpötila mittariin.Tietoa oli oikeata ja väärää,kun kyseli sieltä sun täältä mutta rovaniemeltä deltta autosta,tuli heti vastaus mikä on mennyt rikki.Ei kemissä aine oy ollut mitään tietoa,mikä on rikki vaikka on merkki huolto liike.Väittivät vielä että siinä on lämpötila antura,syylärin kyljessä aika ulkona oli koko työn johto.
Vastaa Viestiin